Den STORE Kabeltesten - del III

U

utgatt60135

Gjest
SilverSurfer skrev:
Allt dette for ingenting?? :-\ Hva er konklusjonen egentlig eller er det ingen som tør å konkludere?? :p
Kanskje fint å ikke konkludere ennå siden det er muligheter for demoer i alle HiFiklubbens lokaler?

Blir spennende å høre hvordan denne låter:




Les mer her;

http://www.hifiklubben.no/produkter/kabler/hoeyttalerkabler/van_den_hul_the_revolution_hybrid_kabel_roed.htm

Hadde vært moro å vært med Hjemmekino demoene hvor Kringlyd samarbeider med HiFiklubben også :)-

Her kan man få demonstrert 4 subber oppå hverandre. Råtøfft 8).


Moro med mus... ehhh .. lyd ja :D!

En sjeldenhet at en entusiast tar på seg slike jobber gratis (som vi nå vet) for oss alle andre. Stå på Flageborg :) :) :).
 
L

lark

Gjest
topline skrev:
lark skrev:
ansepe74 skrev:
Sånn jeg ser det er konklusjonen at det er forskjeller på kabler, men at de er ikke større enn at det er opp til den enkelte å avgjøre om den har noen relevans?
Eller?
Forskjellene kan like gjerne skyldes forskjellig terminering.
Mener du at det er mulig å måle forskjeller på ulik terminering?
Hvis det er noen her som er uenige i at størrelsen på kontaktarealene, antallet kontaktpunkter i signalveien og renheten av overflatene kan påvirke lyden, så må vekommende gjerne være det. Men noen av bananpluggene som ble brukt i denne testen innfører faktisk to ekstra kontaktpunkter i forhold til å skru avisolert leder rett i terminalene.
1. Kontaktpunkt der kabelen skrus fast i pluggen
2. Kontaktpunkt mellom plugg og utenpåliggende kontaktfjær
3. Kontaktpunkt mellom kontaktfjær og ht-terminal
= to unødvendige kontaktpunkter
Har man peiling på det man driver med, så overser man ikke slikt ;D
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
lark skrev:
topline skrev:
lark skrev:
ansepe74 skrev:
Sånn jeg ser det er konklusjonen at det er forskjeller på kabler, men at de er ikke større enn at det er opp til den enkelte å avgjøre om den har noen relevans?
Eller?
Forskjellene kan like gjerne skyldes forskjellig terminering.
Mener du at det er mulig å måle forskjeller på ulik terminering?
Hvis det er noen her som er uenige i at størrelsen på kontaktarealene, antallet kontaktpunkter i signalveien og renheten av overflatene kan påvirke lyden, så må vekommende gjerne være det. Men noen av bananpluggene som ble brukt i denne testen innfører faktisk to ekstra kontaktpunkter i forhold til å skru avisolert leder rett i terminalene.
1. Kontaktpunkt der kabelen skrus fast i pluggen
2. Kontaktpunkt mellom plugg og utenpåliggende kontaktfjær
3. Kontaktpunkt mellom kontaktfjær og ht-terminal
= to unødvendige kontaktpunkter
Har man peiling på det man driver med, så overser man ikke slikt ;D
Liten tvil om at det er viktig, men jeg føler at det kommer i samme bås som med kabler.
De målemessige forskjellene er ikke store nok til å kunne påvirke lydbildet...

Eller tar jeg feil?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.814
Antall liker
10.265
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
ansepe74 skrev:
Sånn jeg ser det er konklusjonen at det er forskjeller på kabler, men at de er ikke større enn at det er opp til den enkelte å avgjøre om den har noen relevans?
men at de er ikke større enn at det kan skyldes noe helt annet enn selve kabelen.....
 
L

lark

Gjest
At hifi-remedier måler perfekt er ingen garanti for at det låter godt. De fleste forskjellene vi registrerer ved sammenligning av forsterkere, CD-spillere og av og til kabler kan neppe påvises ved tradisjonelle målinger. To høyttalere av forskjellig fabrikat som måler helt likt trenger heller slett ikke lyde slikt. Et sjølopplevd eksempel på at dårlig kontakt kan påvirke lyden hørbart opplevde jeg med Xindak strømkabler. Etter å ha tatt i bruk tre stykker av disse kablene (den rimeligste versjonen), gikk det ikke lenge før jeg merket at lyden var dårlig. Det gikk imidlertid en god stund før jeg fant ut hvem som var synderen. Jeg oppdaget ved en tilfeldighet at bare ved å pirke bort i strømkabelen, så sloknet forsterkeren. Selv om støpselet satt bra fast i nettbrønnen, så var det forferdelig dårlig elektrisk kontakt mellom plugg og forsterker. Når jeg byttet tilbake til medfølgende standardkabel låt det slik som det skulle igjen :) Og den forandringen var definitivt ikke innbilning :) :) En annen ting som underbygger min påstand er den av og til dramatiske effekten rensing av plugger og kontakter kan ha på lyden.
 
Topp Bunn