Den store nybegynnerutfordringen

BabaYetu

Medlem
Ble medlem
15.04.2006
Antall liker
0
Som temmelig kunnskapsløs vinyl-nybegynner kan det være både nødvendig og ikke minst lærerikt å få innspill og tips fra folk som har hatt dette som hobby, interesse og fag i årevis. Derfor har jeg lest litt på dette forumet i et par dager, og for så vidt både lært litt og plukket opp noen tips allerede, men når det diskuteres blant mennesker med inngående kunnskap om et tema, blir det naturligvis noe tungt og uforstålig for en som ikke på langt nær mestrer terminologien eller alt det tekniske rundt lyd og hi-fi.

Min situasjon er den at jeg i hele mitt musikkinteresserte liv har hatt ekstra godt øre til vinyl, rør og det å lytte til musikk på "gamlemåten". Men så er jeg ikke gamle tassen, kun en student i 20årene, og har foreløpig ikke fått ordentlig utløp for denne interessen. Det er på tide å begynne! Men hvor skal man begynne?!

I den anledning har jeg en utfordring til alle dere som har drevet på i lang tid og besitter den kunnskapen jeg selv ikke har. Problemstillingen er rett og slett å sette sammen et "nybegynneranlegg". Vi snakker med andre ord ikke om high end og et budsjett i hundretusenkronersklassen. Hvem som helst kan vel klare å snekre samme god lyd for et sånt beløp...

Nei, her snakker vi om en ordentlig utfording, sikkert en noe uvant en sådann for mange av brukerne av dette forumet: Skikkelig god lyd for "studentbudsjett"!

Jeg er ute etter å skaffe meg et anlegg som gir den varmen, fylden, nærheten, og autentiske musikkopplevelsen som jeg forbinder med vinylplater spilt på gode systemer, og som jeg personlig ikke synes er like tilstedeværende på CD-mediet - i hvert fall ikke uten at det koster skjorta og vel så det.

Hva trenger jeg? Hvem tar utfordingen å sette sammen en komplett anlegg som passer en nybegynners krav og behov? Alle innspill mottas med stor takk. Hensikten er selvsagt ikke å få andre til å bestemme hva jeg bør kjøpe, men å få tips og bedre oversikt.

Til slutt kan jeg legge til at musikksmaken min omfatter bl.a. klassisk, jazz, blues, rock, metal - stort sett det meste foruten hiphop og tekno.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.953
Torget vurderinger
4
Hva er maks beløp?
Kan du "klare deg" med stativhøytalere? Jeg vil påstå at du får mest for pengene hvis du velger stativhøytalere.

Jeg kjenner meg igjen når du beskriver hvilken type lyd du er ute etter. Har akkurat vært igjennom den prosessen som du nå skal gå i gang med.

Jeg vil anbefale:

1. Kjøp brukt
2. Kjøp integrert rørforsterker. Følg med på bruktbørsen. Når det kommer noe i din prisklasse leser du tester på nettet, samt spør dem som har erfaring her på sentralen.
3. En god platespiller behøver ikke koste veldig mye. Har selv nettopp kjøpt brukt Dual, og investert i ny stift. Kjempelyd! Ellers er jo Rega P2 og Rega P3 gode spillere i budsjettklassen, som er å finne brukt.
4. Audioaktøren selger et par Spica TC-50 til 3000,- inkl. frakt (eldre høytalere). Har aldri hørt dem selv, men har fått dem anbefalt fra flere personer, og det ligger meget gode tester av dem på nettet. En kult-klassiker ;) Tror disse ville kunne bidra til å gi deg den lyden du søker. Ellers finnes det Rogers LS5/5a til salgs brukt (til et mindre rom, 10-15 m2), og den er vel også en kult-klassiker... ::) Men, dette er nok ikke perfekte høytalere for metal... :-/

Burde være mulig å sette sammen noe som spiller meget bra, men kanskje ikke meget høyt og med dreperbass, til 15000-20000,-

Men altså, budsjett? Romstørrelse?

Velkommen til sentralen. Du har spennende tider foran deg ;) ;D

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Har du ikke hørt Carlsson bør du.....OA50 fås brukt for nesten ingen penger, kan oppgraderes til 50.2 status for litt penger og du har en høyttaler hvor du glemmer ALT om ting der ikke betyr noe men nyter musikken fult ut.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Må si meg enig med Kjoenik,det finnes mye fantastisk vellydende utstyr man ikke behøver å betale spesielt mye for. Spica TC 50 er en helt fantastisk høyttaler, og det er helt uforståelig at de fremdeles ikke er solgt...men det kan vel ha noe å gjøre med Kjoenik kom over et par Reference 3a... :)
Ellers er Rega nevnt, på forsterkersiden kan det være lurt å kikke etter integrerte rørting fra Spark og Audio Innovations,for eksempel
Men igjen, for å komme med brukbare råd her trenger vi et budsjett, mann! :)

B

break_out

Gjest
På vinl fronten skal en heller ei glemme Thorens som laget og lager bra spillere. Får du tak i en fint brukt TD 150, 160, 165 ++ kan du få mye golyd for pengene. Fant en TD 150 på loppis som kostet meg 150 kroner.. med litt justering her og der + olje og kanskje en ny stift så har du spiller som slår de fleste nye budsjett spillere.

Sjekk ut denne linken for info:

http://www.theanalogdept.com/thorens_dept_.htm

BabaYetu

Medlem
Ble medlem
15.04.2006
Antall liker
0
Takker for de svarene som er kommet så langt.

Når det gjelder budsjettstørrelse har jeg ikke satt noen absolutte rammer foreløpig, det avhenger litt av hva jeg kommer over, men i utgangspunktet tenker jeg å bruke ca 20-25000kr.

Rommet det skal fylle er på ca 20m². Noen ekstrem bass har jeg ikke behov for. Jeg er mer opptatt av god kvalitet på diskant og mellomtone, og at detaljene i musikken ikke drepes om man skrur opp volumet noen hakk.

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Er du kun ute etter noe for Vinylspilling eller skal du ha med en CD-spiller i anlegget også...??

BabaYetu

Medlem
Ble medlem
15.04.2006
Antall liker
0
Jeg er åpen for begge løsninger. Det er ingen krise om jeg ikke får inkludert en CD-spiller i vinylanlegget, men hvis jeg kommer over en fullgod løsning for dette, vil jeg nok kombinere. Jeg er bare litt usikker på i hvilken grad det er mulig å finne høyttalere og forsterker som egner seg like godt til begge deler.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.953
Torget vurderinger
4
Rørforsterker fungerer fint med platespiller og cd. Vil tro at Vincent CD-S6 ville passe til din lydpreferense. Finnes brukt for 5-6000,-.
Men, hvis du skal ha komplett annlegg med cd-spiller og platespiller ( og da må du ha platespillerforsterker, og kanskje en ny stift... ::), blir det fort store problemer med budsjettet.
Hvis du ikke absolutt må ha en cd-spiller, ville jeg ventet med det.

C

cpc

Gjest
Hei!

Mitt forslag følger. Dette vil gi deg mange gode opplevelser fremover, og kan lett oppgraderes med bedre spiller, forsterker, RIAA-forsterker og høyttalere etterhvert som lommeboken tillater det ;)

Jeg er tilhenger av one-stop systemer, altså alt fra samme produsent, da man somregel får en synergieffekt det er vanskelig å sette sammen på egen hånd. Ihvertfall uten endel prøving og feiling..

Platespiller: Rega P3
http://www.mono.no/display.x?cid=108&sid=337&id=2220

Forsterker: Rega Mira 3
http://www.mono.no/display.x?cid=108&sid=340&id=1421

Høyttalere: Rega R5
http://www.mono.no/display.x?cid=108&sid=521&id=318769864

Totalprisen på dette blir 21500, pluss en pickup til platespilleren. Denne finnes i alle mulige prisklasser og varianter.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har sansen for cpc's innfallsvinkel; og jeg tror som han at å klare å sette sammen noe mer synergisk til prisen (brukt eller nytt) skal bli vanskelig om man ikke er usedvanlig godt bevandret.

Imidlertid ville jeg nok ha satset på neste steg platespiller i denne sammenheng, P5.. denne er temmelig mye bedre enn P3 i et litt bedre system, og vil "fylle ut" systemet på en helt annen måte. Den har også en bedre arm med mer klangfarger. Vil i tillegg gi mer spillerom for senere oppgraderinger lengre ut i kjeden (pu, pre-power f.eks).
Drivverket er basisen i lydsystemet, og resultatet vil aldri bli bedre enn hva det tillater. Et enkelt drivverk som P3 er fornøyelig nok, men vil fort bli en ytelsesbegrensende faktor i større systemer.

http://www.mono.no/display.x?cid=108&sid=337&id=2641

Mvh Vidar P

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.761
Her får du råd og budsjettet ditt er oversteget. Og det før du har handlet inn det viktigste; LP plater :-/
Kjøp brukt og billig platespiller med en god pickup. I disse loppemarkedtider finnes det mye folk flest ikke vil ha. Er du heldig finner du også en passende forsterker der og massevis av plater.
Høyttalere bør kjøpes nye. Hvis du blir sulten på bedre ting etterhvert kan muligens platespiller/forsterker selges, eller du kaster det og du kjøper nytt.
Uansett har du da brukt så lite penger på platespiller/forsterker at du tåler det tapet.

C

cpc

Gjest
Hvorfor skal ALLTID folk starte med å kjøpe noe gammelt, aller helst fra en søppelfylling eller loppemarked???
Er det ikke bedre å få noe nytt, eller pent brukt, gjerne med garanti?

Jeg kan ikke forstå disse rådene. Hva med eiergleden, følelsen av å komme hjem med den uåpnede esken, pakke opp, kose seg med noe helt nytt?!

Og tryggheten hvis noe går i stykker. Slippe å tråle nye loppemarkeder på jakt etter deler til en komponent som gikk ut av produksjon i 1962.. Istedenfor å oppsøke forhandleren din, og få nytt på reklamasjon eller garanti.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ikke så sikkert at budsjettet overstiges; glem ikke at forhandlere gjerne kan tilby et pristilbud, især ved komplette kjøp.
Forøvrig bør man ikke tviholde altfor slavisk på et budsjett man har satt uten å kjenne mulighetene ved budsjettnivået; det kan hende man finner tilfredsstillende ytelse og drømmeanlegget til priser like over eller under budsjettutgangspunktet, og siden dette er noe de fleste skal leve med i årevis (ja sågar tiårsvis) er det absolutt verdt å sondere terrenget rundt budsjettutgangspunktet også.

Ellers er jeg nok en gang enig med cpc; å skrape sammen noen tilfeldige "varp" fra ebay eller bruktbørser er nærmest en garanti for dårlig matching, og følgelig kompromittert ytelse.

Mvh Vidar P

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.761
Hvorfor skal folk ALLTID få råd som sprenger budsjettet ???
Gutten er student og har vel ikke allverdens med penger, høres det ut som. Hvorfor da ikke prøve å hjelpe på hans premisser, ikke deres egne?

C

cpc

Gjest
Hvorfor skal folk ALLTID få råd som sprenger budsjettet ???
Gutten er student og har vel ikke allverdens med penger, høres det ut som. Hvorfor da ikke prøve å hjelpe på hans premisser, ikke deres egne?

Her er mitt forslag:

Totalprisen på dette blir 21500, pluss en pickup til platespilleren. Denne finnes i alle mulige prisklasser og varianter.
Her er budsjettet:

Når det gjelder budsjettstørrelse har jeg ikke satt noen absolutte rammer foreløpig, det avhenger litt av hva jeg kommer over, men i utgangspunktet tenker jeg å bruke ca 20-25000kr.
Hva mener du???

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nå vrir du ting til det ugjenkjennelige her Pink Panther; BabaYetu's utgangspunkt er et komplett system for vinyl egnet for nybegynnere, og budsjett er omkring 25k.
Dine forslag er imho overhodet ikke egnet for nybegynnere, og du drar inn egne premisser idet du foreslår billige, brukte komponenter samt kjøpe mye vinyl. Du er simpelthen skyldig i å anbefale på dine premisser helt og holdent, men du beskylder andre som kommer med langt mer edruelige anbefalinger for å anbefale på sine egne premisser.

Så langt jeg kan se så er dine anbefalinger;
1) kjøp en billig platespiller på loppemarked.
2) ikke et ord om forsterker
3) kast det om du ikke liker det
4) kjøp nye høyttalere (uten å angi hvilke)

Det kaller jeg en tullete systemsammensetning.

Mvh Vidar P

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.761
Hva mener du???
Du holdt deg innenfor 25k, såvidt (du hadde ikke med pickup) men så komme nestemann og plusser på 5k. Hva vil så neste der igjen si?
Det er ikke denne tråden spesielt, men når noen spør om råd innenfor en prisklasse ender tråden (nesten) alltid med en mye høyere sum enn det trådstarter legger frem.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg tror han bør være i stand til å få Rega-systemet (inkl P5 og en pu) for omlag 25k.
Hva er så gærnt med det?

Mvh Vidar P

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.761
Alle innspill mottas med stor takk. Hensikten er selvsagt ikke å få andre til å bestemme hva jeg bør kjøpe, men å få tips og bedre oversikt.

.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.761
Jeg tror han bør være i stand til å få Rega-systemet (inkl P5 og en pu) for omlag 25k.
Hva er så gærnt med det?

Mvh Vidar P
Utfordring til deg: Finn noe som er billiger enn cpc sitt forslag, som du kan gå god for. :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Utfordring til deg: Finn noe som er billiger enn cpc sitt forslag, som du kan gå god for. :)
Hvorfor? Har du dårlig råd? Minner deg på at budsjettet er satt av trådstarter..

Forresten er det lett å se for seg gode systemer rimeligere, her er et eksempel dersom man skal holde seg til Rega;

Rega P3 m/Elys2; kr 6400,-
Rega Brio ; kr 5000,-
Rega R1 ; kr 4000,-

har hørt et tilsvarende system, og må si at det låt fortreffelig. Kommer på ca 15k pluss kabler/stativer.

Mvh Vidar P

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.761
Det er ikke min økonomi det er snakk om, men du kom med et bra studentoppsett der.
Når jeg skal disponere penger ut fra et budsjett, prøver jeg å komme under budsjett. Det er så ergelig å ha brukt opp alle pengene uten å ha kommet i mål med prosjektet. Da er det bedre å ha litt til overs, som kan brukes på f.eks..... en fest.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er forresten ikke vanskelig å nevne et svært så billig vinylsystem heller;

NAD C555 (m/Goldring Elektra)
Cambridge 540A m/540P (eller 640P) riaa
B&W 601 s3

..skulle komme på noe slik som under 9k pluss kabler/stativer. Imho låter Cambridge forsterkeri litt livligere med disse gode B&W-høyttalerne enn f.eks NAD. Elektra er ikke all verdens pu, men kan godt slites litt på mens man samler vinyl, så kan man kjøpe en noe bedre pu når den er utslitt.

http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/Stereo/Platespillere/NAD_C555_Platespiller_.htm

http://www.hifiklubben.com/NO/Produ...r/CAMBRIDGE_640P_RIAA_Forforsterker_Soelv.htm

http://www.hifiklubben.com/NO/Produ...RIDGE_540A_v_2_Integrert_forsterker_Soelv.htm

http://www.hifiklubben.com/NO/Produ...hoeyttalere/B-W_DM601_S3_Hoeyttalere_Sort.htm

Spørsmålet er imidlertid om ikke trådstarter uansett vil være bedre tjent med Rega-systemet P5/Mira/R5 (eller gjerne R3?), som bør gi en helt annen skala og innsikt.

Fordelene med begge disse systemer er at de kan høres på butikk, og de kan kjøpes hjem med returrett slik at man får sikret kompatibilitet med lytterom og egen smak. Videre er de driftssikre, garantiomfattet, og vil opprettholde en god annenhåndsverdi ved evt senere oppgraderinger.

Mvh Vidar P

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
Det er ikke min økonomi det er snakk om, men du kom med et bra studentoppsett der.
Når jeg skal disponere penger ut fra et budsjett, prøver jeg å komme under budsjett. Det er så ergelig å ha brukt opp alle pengene uten å ha kommet i mål med prosjektet. Da er det bedre å ha litt til overs, som kan brukes på f.eks..... en fest.

La oss håpe at han holder det utenfor dette budsjettet......
Dessuten syntes jeg det er positivt at VidarP og andre bidrar med det de syntes er best til prisen feks at P5 er verdt pengene framfor P3.... Er også enig med cpc at det er alt for mange på dette forumet som roper "KJØP BRUKT" før de har lest hele spørsmålet, virker som om forumet her er på vei til å bli en byttesentral!

BabaYetu

Medlem
Ble medlem
15.04.2006
Antall liker
0
Hjertelig takk for meget gode forslag fra både cpc og Vidar P! Det er akkurat den type forslag jeg er på jakt etter, totale løsninger med potensiale for utbedringer når økonomien tillater det og begrunnelse på hvorfor det er gode valg for meg.

Det er nok mest aktuelt å kjøpe nytt, ja. Kanskje mest fordi det er mer moro, men også fordi det føles tryggere for en som har et noe dårlig utgangspunkt for å fikse og ordne og mekke og styre med noe brukt.

Angående CD-spiller et stykke lenger opp her: Det er ikke snakk om å kjøpe en ny sådann, så det er ikke ment å være en del av budsjettet. Jeg har allerede et ok CD-anlegg, men i og med at jeg har en relativt stor samling av både CDer og LPer vil jeg bruke begge deler. Tanken på å kombinere CD og LP går mest på plassmangel. Sannsynligvis blir det til at jeg holder dem separat, for jeg regner med det er enklest å få til et godt LP-anlegg på den måten.

Til slutt et tilleggsspørsmål:
- Hvor i systemet bør man legge inn størsteparten av budjsettet? Eller for å si det på en annen måte: Hvor har prisen størst sammenheng med kvaliteten, og hvor tjener man mest på å gå opp et prisnivå? (Pick-up, kabler og den slags kan holdes utenfor. Sånt står ikke særlig høyt på min prioriteringsliste og får heller komme senere.)

C

cpc

Gjest
Hjertelig takk for meget gode forslag fra både cpc og Vidar P! Det er akkurat den type forslag jeg er på jakt etter, totale løsninger med potensiale for utbedringer når økonomien tillater det og begrunnelse på hvorfor det er gode valg for meg.

Det er nok mest aktuelt å kjøpe nytt, ja. Kanskje mest fordi det er mer moro, men også fordi det føles tryggere for en som har et noe dårlig utgangspunkt for å fikse og ordne og mekke og styre med noe brukt.

Angående CD-spiller et stykke lenger opp her: Det er ikke snakk om å kjøpe en ny sådann, så det er ikke ment å være en del av budsjettet. Jeg har allerede et ok CD-anlegg, men i og med at jeg har en relativt stor samling av både CDer og LPer vil jeg bruke begge deler. Tanken på å kombinere CD og LP går mest på plassmangel. Sannsynligvis blir det til at jeg holder dem separat, for jeg regner med det er enklest å få til et godt LP-anlegg på den måten.

Til slutt et tilleggsspørsmål:
- Hvor i systemet bør man legge inn størsteparten av budjsettet? Eller for å si det på en annen måte: Hvor har prisen størst sammenheng med kvaliteten, og hvor tjener man mest på å gå opp et prisnivå? (Pick-up, kabler og den slags kan holdes utenfor. Sånt står ikke særlig høyt på min prioriteringsliste og får heller komme senere.)
Et anlegg bør være noenlunde balansert, men ikke gå i fellen å prioritere kilden ned. Source first!
Hør på Vidar P sitt forslag om Rega P5, eller annen spiller.

Høyttalerene er delen som er vanskeligst å bestemme seg for, da rommet har stor innvirking på resultatet. Disse bør du derfor lytte til hjemme før du kjøper, hvis det er mulig.
Etterpå velger du en forsterker som klarer å drive disse.

Rega har forresten to gode cd-spillere du kan se på hvis det alternativet blir aktuellt, Apollo og Jupiter. Evt en brukt Planet.

BabaYetu

Medlem
Ble medlem
15.04.2006
Antall liker
0
Da har jeg lest litt mer om ting og tang og er 75% sikker på at jeg går for en Rega P5. Jeg har også så vidt sett på Clearaudio Emotion. Er det noen som kan si noe om denne i forhold til P5? Jeg regner med at 3000,- i prisforskjell har en del å si på på dette prisnivået, så jeg går nok for Rega, men det skader ikke å dobbeltsjekke.

En ting jeg er litt usikker på er alt dette med integrert forsterker og riaa. man ha begge deler eller er det bare veldig mye bedre med en riaa, sånn at det eventuelt kan komme siden?

Og, forresten, hva bør man gå for av MM og MC? Går jeg for Rega hele veien, må jeg visst bestemme meg for dette på forhånd, ser det ut til.

Tror forresten jeg blir nødt til å bytte bil. Får jo lyst på så mye når man titter rundt på alt snadderet som finnes.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da har jeg lest litt mer om ting og tang og er 75% sikker på at jeg går for en Rega P5. Jeg har også så vidt sett på Clearaudio Emotion. Er det noen som kan si noe om denne i forhold til P5? Jeg regner med at 3000,- i prisforskjell har en del å si på på dette prisnivået, så jeg går nok for Rega, men det skader ikke å dobbeltsjekke.

En ting jeg er litt usikker på er alt dette med integrert forsterker og riaa. man ha begge deler eller er det bare veldig mye bedre med en riaa, sånn at det eventuelt kan komme siden?

Og, forresten, hva bør man gå for av MM og MC? Går jeg for Rega hele veien, må jeg visst bestemme meg for dette på forhånd, ser det ut til.

Tror forresten jeg blir nødt til å bytte bil. Får jo lyst på så mye når man titter rundt på alt snadderet som finnes.
Bytte av bil er jo et alternativ... :)

Jeg har kjøpte meg P5.
Er strålende fornøyd...enn så lenge ;)

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Riaa trinn må du uansett ha, dette forsterker det svake signalet fra pickup til samme nivå som fra tuner/CD spiller.

MM og MC er vel en smakssak, personlig foretrekker jeg den siste. Men en MC pickup vil kreve ytterligere forsterkning, og følgelig må man nok regne med at det vil koste mer.

C

cpc

Gjest
Da har jeg lest litt mer om ting og tang og er 75% sikker på at jeg går for en Rega P5. Jeg har også så vidt sett på Clearaudio Emotion.
En ting jeg er litt usikker på er alt dette med integrert forsterker og riaa. man ha begge deler eller er det bare veldig mye bedre med en riaa, sånn at det eventuelt kan komme siden
Noen integrerte har innebygget riaa, andre ikke. Somregel vil et separat kunne tilby flere innstillinger, og følgelig bedre kvalitet.

BabaYetu

Medlem
Ble medlem
15.04.2006
Antall liker
0
Noen integrerte har innebygget riaa, andre ikke. Somregel vil et separat kunne tilby flere innstillinger, og følgelig bedre kvalitet.
Er det ikke en fordel at signalene går gjennom færrest mulig ledd og har kortest mulig kabelvei? Jeg innbiller meg at alt som skjer med signalene på veien fra vinylen til øret i utgangspunktet er en forverring av opphavet, og at hovedpoenget er å forringe kvaliteten minst mulig, forsøke å opprettholde utgangskvaliteten 100%, på veien fra LPen til øret. Sånn sett virker det i mitt hode logisk at det er en fordel med en integrert forsterker med innebygget riaa, men da tenker jeg kanskje helt feil? Poenget er kanskje at kvalitetsforskjellen på separat og innebygget riaa er forholdsvis større enn kvalitetstapet man får ved et ekstra ledd?

Topp Bunn