Mat, drikke og røyk Den store snakkisen"sjokolade"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    De er ærlige i beskrivelsen ... dekket av et tynt lag sjokolade. Stjernene betyr at de markerte ingrediensene ikke er forholdsvis større i mengde enn dem som følger etter.

    Skjermbilde 2024-03-29 kl. 18.01.34.png
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Er det noen som sier at sjokolade må være 60-70% kakaomasse for å være "ordentlig kvalitet"? Eller lager du deg en stråmann nå?

    Når det gjelder Kong Haakon, er/var det flere mørke sjokoladebiter i den. Og dette er innholdet idag, det var nok bedre på 1980-tallet.

    Sukker, kakaomasse, kakaosmør, TØRRMELK, MANDLER, vegetabilske oljer (shea, kokos, solsikke, palme), HASSELNØTTER, glukosesirup,SKUMMETMELKPULVER, MYSEPULVER (MELK), alkohol, kirsebær, MELKEFETT, VALNØTTER, stabilisatorer (sorbitol, invertase),emulgatorer (soyalecitin, E476), invertsukker, aromaer, kirsebærlikør, overflatebehandlingsmiddel (shellak), fettredusert kakaopulver, appelsinpulver, maltodekstrin, faba-bønnemel, eggeplommepulver, appelsinskall, salt, karamellisert sukker, eggehvitepulver, glukose-fruktosesirup, brandy, appelsinjuskonsentrat, fruktose, surhetsregulerende middel (sitronsyre), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), vaniljepulver, gulrotekstrakt, saflorextrakt, modifisert stivelse, fargestoff (karotener), hevemiddel (natriumkarbonat), fuktighetsbevarende middel (sorbitol)

    Vis vedlegget 1004071

    Av ulike årsaker kan man med fordel velge andre sjokoladekilder enn store konsern. For min del sluttet jeg å kjøpe noe som helst fra Anton Berg da deres produkter dukket opp i kassen på byggvaresenter. Men jeg har stor glede av å prøve sjokoladene fra mange av de nye sjokoladeprodusentene i Norge, flere av dem er nevnt i tråden.

    Den beste sjokoladen har et minimum av tilsetningsmidler utover grunnelementene, og er å betrakte som ferskvare etter conchingen (dersom man er så heldig at den er utført). Når sjokolade skal sendes ut på markedet til ulike mottakere, må den ha lang holdbarhet, og det har sin pris. I tillegg skal konsernet tjene penger, så det tas snarveier i forhold til ideell produksjon.

    Fordelen med mørkere sjokolader, altså høyere sjokoladeandel, er at man får mindre sukker. Så handler det om behandlingen, hvorvidt sjokoladen likevel er god. Dette er min favoritt fra Solé, den er på 73%, men er som fløyel sammenlignet med andre sjokolader med så høyt innhold, det er lite sukker, men den er tilsatt olivenolje. Jeg var skeptisk, til jeg smakte den.

    Ingredients: cocoa (73%), cocoa butter, extra virgin olive oil (5%), cane sugar, vanilla.

    Vis vedlegget 1004074

    I en vanlig melkesjokolade kommer sukker og tørrmelk før kakaomassen.
    Hvor kan denne sjokoladen fra Solé kjøpes?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn