Mat, drikke og røyk Den store snakkisen"sjokolade"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.652
    Hvis den selges i utlandet tar de nok ekstra for den rene, norske "fjell-lufta".

    PS: savner Mokkatrøffelen forresten. Mmmmmm.
    Mokkatrøffel er i salg, blant annet på Circle K. Kjøpte en der for bare et par måneder siden.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    8.052
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Bare sånn forøvrig så har Willie's Cacao en ny og noe billigere fraktløsning på plass siden sist jeg var innom. La inn en ordre nå (damn you all!) og betalte £14.90 i frakt (samme pris opp til 20 plater, mer enn det testet jeg ikke). Ikke direkte billig, men mener jeg så godt over £20 sist gang jeg sjekket.

    Mokkatrøffel er i salg, blant annet på Circle K. Kjøpte en der for bare et par måneder siden.

    Takk for tips. Får prøve å huske på det neste gang jeg er nær en bensinstasjon, men uten bil spørs det når det blir.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Troika er digg, men har du smakt Monolit fra Freia? Klarer ikke bestemme meg for hvem som er best, men en stund var jeg overbevist om at det var Monolit.
    Monolitten vinner hver gang. Bedre smak på trøffelfyllet syns jeg. Og selv om Monolit til tider sliter med samme har jeg ikke åpnet en Troika siste 4 årene som ikke er lekket og blitt til noe kliss å få i seg.

    Fra wikipedia lærer vi
    "Den ble lansert i 1926 for å spille på oppmerksomheten rundt Gustav Vigelands start på arbeidet med Monolitten samme år. Fra 1957 til 1963 var produksjonen innstilt, på grunn av kapasitetsmangel.

    Monolit produseres i dag ved et produksjonsanlegg i Kaunas, Litauen."
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Monolitten vinner hver gang. Bedre smak på trøffelfyllet syns jeg. Og selv om Monolit til tider sliter med samme har jeg ikke åpnet en Troika siste 4 årene som ikke er lekket og blitt til noe kliss å få i seg.

    Fra wikipedia lærer vi
    "Den ble lansert i 1926 for å spille på oppmerksomheten rundt Gustav Vigelands start på arbeidet med Monolitten samme år. Fra 1957 til 1963 var produksjonen innstilt, på grunn av kapasitetsmangel.

    Monolit produseres i dag ved et produksjonsanlegg i Kaunas, Litauen."
    Det med klin er et veldig gyldig poeng. Kjøpte en Troika for å smake i går faktisk, og som du sier: det var masse søl når jeg fikk av papiret. Seig, klissete sukkerlake eller hva det var. Pleier ikke å være sånn med Monolit.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Da sier jeg Monolit. Monolit har jo også en mer sofistikert form og innpakning enn den litt mer glorete Troika, og ligger også i en helt annen prisklasse. ;)

    Jeg tror grunnen til at jeg begynte å helle mer mot Monolit til å begynne med var at jeg oppfattet smaken som "renere", hvis noen skjønner hva jeg mener.
     
    • Trist
    Reaksjoner: 2xJ

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Da sier jeg Monolit. Monolit har jo også en mer sofistikert form og innpakning enn den litt mer glorete Troika, og ligger også i en helt annen prisklasse. ;)

    Jeg tror grunnen til at jeg begynte å helle mer mot Monolit til å begynne med var at jeg oppfattet smaken som "renere", hvis noen skjønner hva jeg mener.
    Ja ikke sant, smaken er mer homogen for å bruke et audiofilt utstrykk ;)

    Konsistenen er mulig med på å skape dette inntrykket ved at innholdet på en bedre måte smelter sammen i munnen. Til sammenligning med Troika'n hvor konsistensen holdes mer seperate og kan mer samstilles med å tygge rå gulrøtter og rå brokoli sammen.

    :ROFLMAO: 🙏
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.156
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Var tidligere glad i mandelstang.
    Etter å ha fått katt m tilhørende kattesand, vel mandelstang gir visse assosiasjoner
     
    • Haha
    Reaksjoner: 2xJ

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Her har eg motsett smak som når det gjeld lyd. Eg opplever Monolitt som feitare enn Troika, og med mindre smak og detaljar. Som ein slags søt lapskaus, om de skjønar.
    Dessutan er dei på tilbod på Bunnpris her: 2 stk for 25 kr. Så då seier det seg sjølv....
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Her har eg motsett smak som når det gjeld lyd. Eg opplever Monolitt som feitare enn Troika, og med mindre smak og detaljar. Som ein slags søt lapskaus, om de skjønar.
    Dessutan er dei på tilbod på Bunnpris her: 2 stk for 25 kr. Så då seier det seg sjølv....

    ...kor eg e på vei ;)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skrev i desember her at jeg kjøpte en del av Michel Cluizel til julegaver og til meg selv. Merket har kommet godt i flere konkurranser.
    For meg smakte det derimot omtrent som helt vanlig kokesjokolade. Det var ingenting spesielt og fatter ikke det har gjort det så bra i tester. Dårligste presangen jeg har gitt noen gang... Fjåk var derimot veldig bra.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Snakker om fjåk... var vel forrige uke at en kaffejåler fikk spørsmål om salt i kaffen kunne være et lurt triks. Hvorpå man får en utredning om at det beste er nymalte kaffebønner og blah blah. Mens spørsålet var om salt i kaffen kan være vært et forsøk for fremme nye smaker. Slik som mange også benytter sukker og fløte/melk.

    Noen saltkorn i trakte-kaffen fungerer langt bedre for mine smaksløker enn caffe latte, cappuccino, sukker og/eller melk.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.652
    Ingenting er hellig hos Freia lengre.

    3-4 år siden jeg sist smakte twist. Men nå hadde noen på jobben fylt opp godisskåla. Lakrisbiten har vært «hellig», den eneste biten i twistposen som til det siste har vært produsert på Rodeløkka, resten av bitene i øst-europa. Men ikke nå lengre. Den nye firkantede lakrisbiten er mye dårligere i smak og annen konsistens.
    Samme med marsipanbiten, den har fått ny form og dårligere smak, veldig søt!:(

    Hvorfor må dem lage alt dårligere år for år? Hvorfor?
    Folk hadde fått smaksmessig sjokk hvis dem kunne spolt tiden 40 år tilbake og smakt twist fra den gangen alle bitene i posen ble produsert i Norge, sammenlignet med dagens dritt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Om det hadde vært mulig å bevare opprinnelige sjokolader fra 1960-1980, uten smakstap, ville folk spyttet ut variantene med samme navn som selges idag.

    Hvorfor? For å spare penger på ingredienser, fordi like gode ingredienser ikke er tilgjengelige lenger, fordi forbrukerne ikke vet å protestere.
    Har ikke kjøpt butikksjokolade på noen år, vet for mye om hvordan de lages.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.652
    På tide å løfte frem tråden, vinter og kulde = innetid og god sjokolade foran peisen.

    Det var en del skriverier om Nidar sin Sfinx konfekt før jul. Eska har blitt mindre, bitene har blitt mindre, prisen har dessverre ikke blitt mindre (krympflasjon).
    Men den viktigste endringen er at produksjonen har blitt flyttet ut av norge, til øst-europa.

    Het ligger alt til rette for slakt😀

    Men saken er at jeg ble positivt overrasket over kvaliteten. Den er hakket bedre enn den gamle Sfinx som ble produsert i Tr heim, etter min hukommelse.

    Noen biter er forsvunnet, nye er kommet til. Men verden er nå sånn skrudd sammen at det som er det beste, det er det minst av. Det er kun 2 biter i eska av den nydelige «myk lakris», alle andre biter er det 4 av. Så kan bli en smule filosofisk over hvorfor verden er skrudd sammen sånn? 🤔

    Noen som husker Sonja konfekt fra Nidar? Du fikk den på 70 og 80-tallet, muligens først på 90-tallet. Dette var overveiende lys sjokolade i den aller ypperste kvalitet. Jeg elsket den. Lys konfektsjokolade i utsøkt kvalitet kan være en nytelse for ganen. Men det er akkurat denne type sjokolade det er aller minst av på markedet i dag.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.875
    Torget vurderinger
    23
    Er det bare meg eller????

    Var litt sosial i jula og dristet meg til å spise litt av diverse frembudte sjokoladeprodukter type de klassiske Freia Melkesjokolade og Firkløver.. Synes de smakte veldig anerledes enn hva jeg kan huske? Til det dårligere da dessverre. Det må sies at det er mange år siden sist men allikevel.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.156
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Er det bare meg eller????

    Var litt sosial i jula og dristet meg til å spise litt av diverse frembudte sjokoladeprodukter type de klassiske Freia Melkesjokolade og Firkløver.. Synes de smakte veldig anerledes enn hva jeg kan huske? Til det dårligere da dessverre. Det må sies at det er mange år siden sist men allikevel.
    Vetta faen hva slags sosioøkonomiske grupper du frekventerer i jula.
    Den slags tursjokolade settes aldri frem i mine grupper.
    Selv Anton Bergh og Ferrero Rocher anses litt plebeiisk der jeg har min omgang.
    Handverks sjokolade av en eller annen franskmann du ikke en gang kan uttale navnet på er obligatorisk!
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.240
    Er det bare meg eller????

    Var litt sosial i jula og dristet meg til å spise litt av diverse frembudte sjokoladeprodukter type de klassiske Freia Melkesjokolade og Firkløver.. Synes de smakte veldig anerledes enn hva jeg kan huske? Til det dårligere da dessverre. Det må sies at det er mange år siden sist men allikevel.
    Det er ikke bare deg.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Det er ikke bare deg.
    Enig! Jeg gikk så langt at jeg sendte inn en klage. Det endte med at jeg ble invitert til et møte på Freialand og gikk ut derfra med en pose full med sjokolade. Min Freia favoritt er Freia Helnøtt som er basert på Freia Melkesjokolade og røstede hasselnøtter. Greia er at den ikke endret smak når jeg mener Melkesjokoladen gjorde det.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.875
    Torget vurderinger
    23
    Greit å vite at smaksløkene virker og at en ikke bare innbiller seg ting! Ikke at jeg spiser spesielt mye sjokolade, følgelig er jeg heller ingen spesiell snobb på dette.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.652
    Enig! Jeg gikk så langt at jeg sendte inn en klage. Det endte med at jeg ble invitert til et møte på Freialand og gikk ut derfra med en pose full med sjokolade. Min Freia favoritt er Freia Helnøtt som er basert på Freia Melkesjokolade og røstede hasselnøtter. Greia er at den ikke endret smak når jeg mener Melkesjokoladen gjorde det.
    Hva hadde dem å si på Freialand til din kritikk?

    Stilte du dem kritiske spørsmål? F eks hvorfor dem sluttet å produsere den eneste og siste biten i Twist-posen på Rodeløkka, nemlig lakrisbiten. Nå produseres den et annet sted og form, smak og konsistens er helt annerledes.
    Det kan umulig være annet svar enn at dem ønsker å gjøre produktet billigere. Men det svaret vil du aldri få på Freialand, aldri! Det dem godt kan finne på å svare er at «….våre interne testgrupper foretrekker faktisk den nye smaken»😕
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Hva hadde dem å si på Freialand til din kritikk?

    Stilte du dem kritiske spørsmål? F eks hvorfor dem sluttet å produsere den eneste og siste biten i Twist-posen på Rodeløkka, nemlig lakrisbiten. Nå produseres den et annet sted og form, smak og konsistens er helt annerledes.
    Det kan umulig være annet svar enn at dem ønsker å gjøre produktet billigere. Men det svaret vil du aldri få på Freialand, aldri! Det dem godt kan finne på å svare er at «….våre interne testgrupper foretrekker faktisk den nye smaken»😕
    Jeg var såpass konkret i min mail og det var også grunnen for at jeg ble invitert. Kostnadsbesparelse var ikke på agendaen og selvsagt besvarte dem mine spørsmål på en hensiktsmessig måte. Og nei, dem hadde ikke endret på produksjonen. Med andre ord - råvarer. Prisen på kakaofrø / bønner eksploderte i 2014 og har siden da fortsatt å stige.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.652
    Og nei, dem hadde ikke endret på produksjonen. Med andre ord - råvarer.
    Etter at amerikanerne kjøpte Freia har dem endret produksjonen mange ganger.

    Råvarene er én ting, men selve produksjonsprosessen er noe annet. Jeg nevnte fordums Sonja konfekt i tråden, men også fordums Dessertsjokolade fra Freia hadde en lys sjokolade av tilsvarende kvalitet. Det som er spesielt med sjokolade av denne kvalitet er at den ikke har «korn» i seg, den er bare utrolig smooth på tunga. Ikke tvil om at den type produksjon koster mer.

    Altså, poenget mitt er at dem forteller deg halve sannheten :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Det er mulig jeg er en sjokladsesnobb, men det er lenge siden sist jeg satte pris på sjoklade fra Freia, Nidar eller Minde, og jeg ser ikke noe behov for å irritere meg over fallende kvalitet på industriprodukter når det er så mye håndverksmessig snader å få.

    I år som i fjor ble julesjokladen (konfekt) kjøpt hos Dropsen/Sweets på Oslo Ø. En halv kilo assortert fra Heimdal Chokolade (fra Arendal) til kun 90 kr/hg:

    Jeg kjøpte også ei eske fra Jentene På Tunet (fra Selbu)

    Kiloprisen fra jentene er dog «noe» høy så det er ikke til mauling, men kvaliteten og smakskombinasjonene på varene er helt utsøkt. De har også hanket inn flere gullmedaljer i International Chocolate Awards, der også Vigdis Rosenkilde har samlet gull.

    mvh
    KJ
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    5.205
    Nå er riktignok nøtter i sjokolade kleppheslig uansett hvordan den produseres. En sjokolade med hasselnøtter kommer ikke til å passere tennene mine med mindre de tvinges fra hverandre med spennverktøy.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Jeg kjøpte også ei eske fra Jentene På Tunet (fra Selbu)

    Kiloprisen fra jentene er dog «noe» høy så det er ikke til mauling, men kvaliteten og smakskombinasjonene på varene er helt utsøkt. De har også hanket inn flere gullmedaljer i International Chocolate Awards, der også Vigdis Rosenkilde har samlet gull.

    mvh
    KJ
    Pleier også å kjøpe fra de og synes kvaliteten er utmerket og den har holdt seg så over flere år også. Har faktisk plukket opp ganske mange av de 15-bitersboksene fra de i halv-pris-hylla pga dato på min lokale Meny, da begynner de å bli direkte billige.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.288
    Antall liker
    9.136
    Det er mulig jeg er en sjokladsesnobb, men det er lenge siden sist jeg satte pris på sjoklade fra Freia, Nidar eller Minde, og jeg ser ikke noe behov for å irritere meg over fallende kvalitet på industriprodukter når det er så mye håndverksmessig snader å få.
    En sjokoladesnobb jeg kjenner pleier å si at det er sjokolade for dem som ikke liker sjokolade.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.240
    Jeg foretrekker også jentene på tunet, når de er håndplukket.
     
    • Haha
    Reaksjoner: KJ

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.652
    Denne nyheten fra Freia er riktig god!:) Har den perfekte balansen med 45% kakao, Imo. Gode råvarer er brukt.
    Pris ca 1000,- pr kg, eller ca 55,- for ei eske som inneholder 130g.

    Sjokoladeelskere, prøv den og støtt opp om produktet:)
    Nesten alle produkter som jeg syns smaker godt forsvinner etter ei stund med årsak i at "salget av varen er ikke stor nok til at den forsvarer hylleplassen i butikken". Så det er vi som avgjør om Freia Premium hjerter vil bli værende i sortimentet.

    Skjermbilde 2024-03-06 kl. 11.51.36.png
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.652
    Er det bare meg eller????

    Var litt sosial i jula og dristet meg til å spise litt av diverse frembudte sjokoladeprodukter type de klassiske Freia Melkesjokolade og Firkløver.. Synes de smakte veldig anerledes enn hva jeg kan huske? Til det dårligere da dessverre. Det må sies at det er mange år siden sist men allikevel.
    Ta utfordringen fra meg, prøv ei eske Freia Premium hjerter og gi tilbakemelding på hva du syns :)

    Forresten, den vanlige Freia Hjerter melkesjokolade er av høyere kvalitet enn vanlig Freia melkesjokolade.
    I dag er liksom trenden melkesjokoladeplater blandet med alskens mye rart som non-stop, popcorn, tortilla chips, jordbærdrops og gud vet hva. Da er ren sjokolade av høy kvalitet blitt en sjelden vare i butikkene.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.875
    Torget vurderinger
    23
    Send vareprøve... 🤭 🤭 Dønn enig i det tilsetningshelvete...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Freia/Mondelez har vel forlengst sluttet å bruke noe videre med kakaosmør i sine sjokolader. Det erstattes med andre vegetabilske oljer, og på et tidspunkt prøvde vel Freia seg også med hvalolje.

    Olav Torvund om emnet: https://blogg.torvund.net/2009/05/09/sjokolade-vegitabilsk-fett-og-palmeolje/

    Min kone er veldig streng og jeg må kvittere ut sjokolade fra lageret, og betale for den.
    Solé fra Barcelona. De har full kontroll på dyrking og bearbeiding, og concher slik Lindt gjorde da Herr Lindt oppfant prosessen, men som Lindt altså forlengst har opphørt med. Conching er nok blitt et fremmedord hos Nidar og Freia: https://en.wikipedia.org/wiki/Conching Det brukes hurtigprosesser nå, på bred front, i sjokoladeproduksjon.

    Jeg oppdaget Solé da jeg for åtte år siden tok toget ned til Nüremberg, til BioFach-messen. Smakte på sjokoladene til flere dusin produsenter, og Solés skilte seg ut i så stor grad at det var en fryd å bestille fra dem.


    IMG_3487.JPG
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.332
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Ta utfordringen fra meg, prøv ei eske Freia Premium hjerter og gi tilbakemelding på hva du syns :)
    Jeg synes den var helt grei, men litt kornete.
    Jeg bruker stort sett å holde meg til noen andre merker enn Freia og gjerne 60-70% kakao, 75% funker fint til en liten og søt rom ved siden av. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn