Den store subjektive kabel-lytte tråden

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
496
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
En ting å merke seg med denne tråden er at det virker å være en del innlegg fra nye folk som ikke deltar i de 'hete' trådene.
Så kan man jo alltids reflektere over hvorfor (nei, dette var ikke en invitasjon til syting).

kjenner flere som titter innom de "hete" trådene, men holder klokelig kjeft. Sikkert like greit.
Kjenner meg særdeles godt igjen her! :rolleyes:
Men i de senere årene har jeg gitt opp. Men jeg har gjerne et veddemål med meg selv om hvor lang tid det tar før en del av disse trådene når 500 innlegg...

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.351
Torget vurderinger
0
Vil herved oppfordre alle de som sitter med annet en clas ohlson/ biltema kabler til å stå frem. Vet at det er mange av dere, kjenner selv flere som har brukt noen kroner på kabler som løfter lyden det lille, men viktige ekstra. I denne tråden burde det gå fint, ( eller er jeg for optimistisk nå ? ).
Det er sikkert flere enn meg som har oppgradert fra Biltema kabler til "dyrere" kabler.....og erfart at den minimale forskjellen er mulig å "høre", men på ingen måte verdt kronasjen. Kablers "lille" løft i lyden er uvesentlig i den totale sammenheng for å oppnå musikalske opplevelser.
Hvis man heller prioriterer akustikk og frekvensrespons vil man oppdage at "reasonably priced" kabler er mer enn greit nok....

Det er fint hvis noen med "baller" og "svindyre" kabler inviterer til en lytterunde..... ?!

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.081
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Som sagt til det kjedsommelige, kabler er den siste finpussen. Billige eller dyre, prøve,lytte, prøve igjen, lytte,,,,,,

Ingen kabler i verden greier å redde ett skakkjørt anlegg/rom.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.351
Torget vurderinger
0
Meningen er at man skal kunne utveksle lytte erfaringer omkring forskjellige kabler, men at man også kan poste forskjellige inntrykk av samme kabel hvis man har det.
Det bør vel være en forutsetning at erfaringene refererer til et Hi-Fi system?

For å kunne definere et system som "Hi-Fi"......bør vel frekvensresponsen være tilfredsstillende iht. normen 20Hz-20kHz for å være "troverdig"?

Det er vel de færreste med "High-End" kabler som benytter dette i et "Hi-Fi" system?

De fleste erfaringene med kabler er vel derfor rimelig "amputert"?

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
892
Meningen er at man skal kunne utveksle lytte erfaringer omkring forskjellige kabler, men at man også kan poste forskjellige inntrykk av samme kabel hvis man har det.
Det bør vel være en forutsetning at erfaringene refererer til et Hi-Fi system?

For å kunne definere et system som "Hi-Fi"......bør vel frekvensresponsen være tilfredsstillende iht. normen 20Hz-20kHz for å være "troverdig"?

Det er vel de færreste med "High-End" kabler som benytter dette i et "Hi-Fi" system?

De fleste erfaringene med kabler er vel derfor rimelig "amputert"?
Hvis du tenker i forhold til fullfrekvent synes jeg det er en noe streng definisjon å basere hifi begrepet på å spille ned til 20hz. Dessuten er det noe som tilsier at de med "high end" kabler i mindre grad har fullfrekvente høyttalere med tilfredsstillende frekvensrespons enn de uten? Synes det virker drøyt å kalle erfaringene amputert selv om man har f.eks stativere som ikke spiller langt ned. Tviler egentlig på om et lytteinntrykk av en kabel ville endret seg drasisk ved lytting til en fullfrekvent høyttaler vs en som ikke er det.

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Jeg må melde mig på her ( har lidt samler mentalitet) isme.

Følgende kabler har været/ er i samlingen:

Strøm kabler:

Audioquist, Synargistic, Transparent. plus lidt hjemme byg.

Usb kabler:

Kimber, en kobber og en sølv kabel.

Transparent. Premium

HDMI kabler:

Monster , plus en masse billig ræl.

Digital kabler:

DH labs
Kimber D 60, og iluminate.

Signal kabler:

Har haft;

Audioquest, et par stykker,- husker ikke navnet. (Kobber)

Har:

Analysis plus oval solo crystal copper.
Monster M 1000. Har faktisk et par stykker av denne. ( Kobber)
Crystal micro og connect. ( Sølv/ guld)
Dh Labs Revaletion ( Sølv)
Vandenhul the First ( Kulfiber)
Kimber:
Tonic (kobber)
Select 1130 ( sølv)

Høytaler kabler:

Analysis silver oval. ( Kobber/ sølv)
Monster standart ( Kobber)
Audioquist type 8 (Kobber.)
Crystal micro og connect ( sølv/ guld)
DH labs Q10 ( kobber/ sølv)
Kimber Select ( sølv/ kobber).

Desuden lytter undertegnede ugenligt på complet Transparent ultra mm2 kabelset incl. strøm kabler ( ref/ ultra) + deres strøm filter box og fordelings padder.

Alle kabler nævnt her, har deres egen lyd signatur. Om dette skyldes de målemessige forskelle, materialer, opbygning eller kontakter ved jeg ikke, men de lydmæssige forskelle i klang, bas , detaljering, perspektive størelse,ect. Er indiskutable.

Mvh.

Hi-rex

Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.351
Torget vurderinger
0
Hvis du tenker i forhold til fullfrekvent synes jeg det er en noe streng definisjon å basere hifi begrepet på å spille ned til 20hz. Dessuten er det noe som tilsier at de med "high end" kabler i mindre grad har fullfrekvente høyttalere med tilfredsstillende frekvensrespons enn de uten? Synes det virker drøyt å kalle erfaringene amputert selv om man har f.eks stativere som ikke spiller langt ned. Tviler egentlig på om et lytteinntrykk av en kabel ville endret seg drasisk ved lytting til en fullfrekvent høyttaler vs en som ikke er det.
Strengt? Hvis man på den ene siden spiller med stativere som ruller av tidlig......og musikken som benyttes for "teste" kablene ikke beveger seg noe særlig over 2kHz.....

Hvor mye av kabelens egenskaper har man da egentlig testet?

Denne låta er (Club For Five) Ensi-Ilta [02] Tummat Silmät, Ruskea Tukka

Sist redigert:

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
892
Strengt? Hvis man på den ene siden spiller med stativere som ruller av tidlig......og musikken som benyttes for "teste" kablene ikke beveger seg noe særlig over 2kHz.....

Hvor mye av kabelens egenskaper har man da egentlig testet?

Denne låter er (Club For Five) Ensi-Ilta [02] Tummat Silmät, Ruskea Tukka
Jeg er ikke enig i at for å gi et inntrykk av en kabels egenskaper er det nødvendig å forutsette at man også har testet dens lavfrekvente egenskaper. Kanskje i forhold til en test i et hifi magasin burde man kunne kreve det du etterspør da det ville gi et mer fullstendig inntrykk av den aktuelle kabelen. Inntrykkene som gjengis i denne tråden er ikke ment å være grundige målinger der det kreves at man har testet den aktuelle kabelen nødvendigvis fullfrekvent og kanskje i flere systemer. Det ville kanskje vært naturlig å ha krevd i en test i et hifi magasin, men ikke her.

Men det kan være et godt poeng at de som beskriver sine lytteinntrykk også opplyser om hvilke komponenter som har vært involvert. Det kan ha interesse for andre om det f.eks har vært benyttet et par B&W 802D eller et par 805D i forhold til en høyttalerkabel. Det vil i tilfelle si noe om hvordan kabelen i større grad håndterer de lavere frekvenser.

By the way så ha jeg nå etterhvert anskaffet en REL S5, så et visst kjennskap til de lavere oktavene har nå jeg også. Og lytteinntrykk vedrørende signalkabel er nå også gyldig for den da jeg kobler sub'en ved høynivå.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Da var det min tur.

Har alltid hatt et avslappet forhold til kabler. Fikk to bæreposer med kabler fra NRK på 90 tallet og familien (mor, far og bror) brukte disse i sine anlegg. Mitt anlegg på den tiden kostet underkant av 2000 til sammen og hadde færdigloddete lampettledninger så jeg fikk ikke brukt de før jeg flyttet og arvet min mor og fars oppsett.

Vi hadde en skoeske full med lakrisledninger som jeg brukte som signalkabel, men havnet plutselig en dag på Oslohificenter og kjøpte meg en signalkabel fra Nordost til 4-500 kr. Var svært uvitende om alt som omhandlet lyd på den tida og husker jeg ble overrasket over at det låt mer detaljert og organisk når jeg byttet ut lakriskablen.

Siden det har jeg bare kjøpt kabler når jeg har trengt nye eller fått med på kjøpet av komponenter. Største utlegget var da jeg kjøpte Responshøyttalerene da jeg fikk med demokabler fra Synergistic research med aktivt skjold og mine første XLR kabler fra samme firma. Hadde akkurat solgt leilighet med stor fortjeneste så 5-6 tusen fra eller til i kabler gjorde ingen forskjell. Kjøpte nye fordi jeg gav bort kablene mine til noen som trengte de. Sammenlignet med NRK kablene låt SR vesentlig friskere. Hadde med disse litt rundt til kompiser som var på høyttaler og kabeljakt og fant ut at disse låt slankere enn mye annet.

I perioder hadde jeg ikke strømstikk nok til det aktive skjoldet og spilte i lange perioder uten og merket en økt glatthet i toppen når jeg plugget skjoldet i.

Mens Bryston forsterkerkomboen ble det litt testing og låning av kabler med hjem fra diverse butikker. Da var det stort sett i den høye ende av pris, men de låt ofte enda tynnere med en tydelig hengekøyelyd. I mitt oppsett fungerte ingen av disse så SR kablene stod seg.

Fikk en Wireworld gold coax med på kjøpet til forforsterkeren pga forsinket avlevering. Måtte ha en kabel for å koble til den innebygde dacen i preampen. I sammenligning med en tilfeldig billig coax jeg kjøpte på lefdal til Dvdspilleren lyder Wireworlden mer detaljert og organisk. Lefdalkabelen lyder litt grå i ren sammenligning merkelig nok.

Da jeg kjøpte Gryphonforsterkeren hadde jeg ikke lenger mulighet til å bruke XLR så jeg fikk låne en Transparent rca da jeg hadde den på demo. Når jeg fikk min egen forsterker så fulgte ikke denne kabelen med og jeg fikk det ikke til å låte som på demoen. Løsningen ble å kjøpe en lik kabel.

Har prøvd Transparent ultra rca som gir en feitere, mer organisk og mer detaljert lyd enn min, men var litt vanskelig å få bassen så stram jeg ønsker i mitt lille lytterom så jeg kjøpte aldri den.

Som høyttalerkabler hadde jeg et års tid behov for 13 meters strekk så da kjøpte jeg meg en Supra Classic for prisens skyld og den passet rett inn. Kostet nesten 3000 for 25 meter. Litt avrundet i toppen høres det ut som, men har ikke noe å utsette på den.
Senere kuttet jeg denne fra 13 meters strekk til en liten meter uten at jeg hørte noe forskjell på det enorme tversnittforskjellen de må ha gitt.

Jo mer kabeldebattene på HFS har rast har jeg jo blitt mer og mer oppmerksom på kabler når jeg har vært ute på demoer hos venner, butikker eller i studioer, så erfaringsgrunnlaget begynner å bli ganske betydelig.

Ble sakte mer og mer interessert i selve testmetodikken og har deltatt på en god del kabeltester arrangert av andre.

Kjøpte inn litt forskjellige kabler for blindtesting for moro skyld.

Min tilnærming til lyd er tuning. Jeg setter høyttalerene der de spiller best og forer de med så god forsterker som jeg har råd til. Er akustiker på hobbybasis og bruker Audiolense til romkorrigering. Siste fintuning av lyden gjør jeg likevel med signalkabler. Der EQ og romkorrigering fungerer på makroplan som akustikktiltak synes jeg kabler fungerer på mikroplan som en integrert enhet i hifikjeden. Med det mener jeg at det skjer noe med signalet som man ikke kan gjøre om på med EQ.

Har Canare, Transparent og Synergistic research som jeg veksler mellom. Canare er mest oppløst, men oppleves litt slank og med lite pondus, Transparent oppleves mellomtonefokusert med den mest organiske og naturligste anslagene og Synergistic oppleves med mest pondus, men grovest i toppen.
Nå har jeg akkurat flyttet anlegget inn i stua og her er det Synergistic som gir det beste kompromisset faktisk.

Blindtesting har jeg drevet mye med og kan verifisere mine opplevelser gjennom de også.

Sist redigert:

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
859
Sted
osøyro
Jeg har selv lyttet til en del kabler oppi gjennom årene skal ta noen her , ser meg selv mye i det atleT skriver. ta nordost heimdall 2 sine kabler di låter oppløst i mellomtone og diskant , men er altfor grøtete i bassen det var den største skuffelsen. qed sine xt ganske detaljert i det øvre registret , men før detlajert for litt høyttalere som har mye av det fra før av som psb sine. bassen på qed sine var grei nok men manglet det siste punshet og dybde i bassen. Chord empire alt for lyse i det øvrie registeret disse passer best for høyttaler som er varme i klangen , bassen i di var bra på punsh , stramhet og dybde. Monster sine høyttaler kabler har alt en høyttaler kan ønske seg , di er fete i lyden , perfekt dedalijert , bassen er stram med sikkelig punsh + di går dypt uten og bli grøtete. Jeg har forelsket meg i når det kommer til monster , di har en grei pris uten og bli fattig. Du får kjøpt di ferdig terminerte , meter vis i forskjellige monster merker osv osv. Psb imagine t3 og c3 så skal jeg inn med disse høyttaler kablene
15AABC8B-0128-455B-99F4-9688084F31C4-4278-0000060E0B893097.jpg

Zarastro

Medlem
Ble medlem
07.07.2013
Antall liker
10
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
12
Jeg har selv lyttet til en del kabler oppi gjennom årene skal ta noen her , ser meg selv mye i det atleT skriver. ta nordost heimdall 2 sine kabler di låter oppløst i mellomtone og diskant , men er altfor grøtete i bassen det var den største skuffelsen. qed sine xt ganske detaljert i det øvre registret , men før detlajert for litt høyttalere som har mye av det fra før av som psb sine. bassen på qed sine var grei nok men manglet det siste punshet og dybde i bassen. Chord empire alt for lyse i det øvrie registeret disse passer best for høyttaler som er varme i klangen , bassen i di var bra på punsh , stramhet og dybde. Monster sine høyttaler kabler har alt en høyttaler kan ønske seg , di er fete i lyden , perfekt dedalijert , bassen er stram med sikkelig punsh + di går dypt uten og bli grøtete. Jeg har forelsket meg i når det kommer til monster , di har en grei pris uten og bli fattig. Du får kjøpt di ferdig terminerte , meter vis i forskjellige monster merker osv osv. Psb imagine t3 og c3 så skal jeg inn med
I liked that Monster cable also, the problem for me was that Monster did not provide an interconnect of equal quality to that cable, therefore to get the best sound another brand interconnect should be used. This is tricky as the mix n match of cables from different manufactures is a time consuming and frustrating job. IMHO the coheret cable loom is the way to go, speaking about interconnects and speaker cables that is.

When it comes to interconnects the ones that worked best for me where the Furutech Evolution and Acoustic Revive solid core.

When it comes to speaker cables Furutech Evolution (teamed with the same interconnect) and Analysis Plus Solo Crystal Oval 8 are my favourites, but i have a fond memory of Auditorium23 and would recommend it to anyone who has tube amplifier, even though i didn't like the Audiotrium23 interconnect as much as the speaker cable.

I tried a Nordost Heimdal once and i am still running....... Definetly overpriced for what it brings to the table.

However i always thought that the power cables have a more profound impact to the sound of my systems, therefore i have consumed more time and money for power cables than interconnects and speaker cables.

Sorry for the english language but my norwegian are not yet good enough for such complicated subject.

Sist redigert:

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.081
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Vel, da er det tilbake til start for min del når det gjelder høytt kabler. Har som regel hatt strømsterke amper og høyttalere med kapasitet. Da har det vist seg at Clas ohlson sine FK/PN 2.5 kv kabler med få ledere funker gull. Riktignok doblet opp til 5 kv pr pol. Dette er det nå som benyttes på 2x300w og JBL 4365.

Med mindre strømsterke amper og lettdrevne høytt har andre typer kabler vist seg å virke bedre. F,eks Nordost Heimdall og lignende.

Sist redigert:
Topp Bunn