Grunnlaget til å begynne se etter statistiske elementer er der snart.
CD: Av snart 1000 album testet som
stream fra Tidal i CD kvalitet finner jeg rundt 20% av dem lander i spilleren min som MQA. Hvor kun 1 stk album var encoded fra høyere sample rate (48kHz). Altså for dem som syns MQA er intressant kun et MQA encoded album som kan
unfoldes med mulig ultrosonisk innhold når det strømmes fra Tidal som CD kvalitet.
Nå skal jo Tidal egentlig levere CD kvalitet her, men så langt med min musikksmak funk, blues, prog og noe jazz har jeg fått rundt 20% i uriktig format. Problemet ville vært mindre om man ble gjort oppmerksom på at CD kvalitet manglet for en gitt tittel.
Annet problem med Tidal er album som har blanding av CD kvalitet og komprimert MPEG. Eksempel er Brian Bromberg sitt album Wood II som kommer opp som CD kvalitet men har kun har 1 spor i 44,1/16. Resten av albummet er komprimert 96kbps 16-bit 22.05kHz MP4. Det er andre tilfeller også, men jeg rota bort notatene på dette.
HiRes: Av 68 stk såkalte MQA hires testet gjemmer det seg forskjellige sample rater inne i 48kHz/24-bit FLAC strømmen.
Sortert etter hyppighet: 96kHz (47), 192kHz (12), 48kHz (8), 88,2kHz (1).
En får håpe at MQA CD man kjøper på nett er mer redelig enn Tidal. Jeg har ingen planer om å handle slike CD, men om noen har slike er jeg nyskjerrig på anlalysere dem om jeg kan få tilgang til dem via lån/kopi*.
*) Er det kanskje mulig å kopieres MQA CD som som rene CD-Rom?