Medisin og helse Den uforklarlige lavfrekvente brummingen bare noen hører

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Er det mulig å høre dette er det mulig å måle det. Eret tonn apper derude som fixer dette - også med logging av kurveformer. Hvor vanskelig kan det være?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det er målt - og tatt opp lyd av dette. Et eksempel tidligere i tråden. Flere om du googler.
    Men, finn en app du, så kan jeg prøve i helgen - dersom lyden oppstår. Men jeg tviler sterkt på om mic´n i iPhone klarer å fange opp dette.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.974
    Antall liker
    22.103
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er vel slik framleis at det sitter et høypassfilter som tar bort det meste av ordentlig bass fra den innebygde mikken på telefoner.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.063
    Antall liker
    11.510
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette er vel i så fall ikke så lav frekvens at HP filtre i mic.forsterkere påvirker det... Jeg oppfattet dette nærmest som trafobrum, og mistenkte først vekkerklokka, sjekka deretter sikringsskapet, - men ble like klok...
    Vi hører son kjent ikke så mye under 20-25 likevel, og ørets følsomhet er temmelig dårlig i det området..
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    last ned fex Vibrosensor eller Infrasound Recorder, 0-80 eller 0-800. Legg dingsen - gjerne midt på et bord.

    Samtlige lyd/dB apper gr ned til 2 eller lavere. Tror Phonene har electret mikker.

    No pro med lydene deres med mindre de er inne i hodet....:)


    Sampler, iPhone, graph phone, original lydfil.


     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Hva har det der med trådens tema å gjøre:confused:
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.286
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Den lave kosebrummingcen treet sender ut - vanskeligere er det ikke.....
    Det der tror jeg faktisk på - en levende organisme. Har tenkt mange gangar at stakkars deg som har havnet her uten å kunne gjøre noe med det når jeg ser et tre som har havnet i bakevja...;). Vi klager over 14 dagers karantene og ikke få dratt på hytta...
     

    topline1

    Medlem
    Ble medlem
    07.05.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    12
    Sted
    Årnes
    Dette har jeg også lurt på. Har en hørt en svak pulserende during inne mellom på forskjellige bosteder. Aldri skjønt hva det er for noe, men min samboer har opplevd det samme. Helt merkelig...borte i lange perioder.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.459
    Antall liker
    12.635
    Sted
    Sørlandet
    Ventilasjonen i nyere leiligheter varierer en del og hos oss ligger den på 22-28hz og mellom 30 til 36db. Kjøleskapet ligger på 40-42hz og 32 til 34db. Det siste har jeg klaget på flere ganger og det var ikke før jeg visste til målepapirer at dem at dem begynte å lytte. Miele kommer for å bytte.

    Noen store dieselmotorer har en dyp grunntone som kan forplante seg men jeg har ikke utført målinger på dette. Dette høres godt hvis man bor nær leia.

    -BB-
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Testet app´n, men mic´n o min iPhone klarer ikke å fange opp dette.

    Dårlig med ventilasjonsanlegg på hytta, så det kan glatt elimineres.
     

    geirf

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.10.2004
    Innlegg
    87
    Antall liker
    243
    Sted
    Nord Trøndelag
    Er det kun én til her inne som kan høre dette?

    I helgen var jeg på hytta, og sent på lørdag kvelden/natt til i dag ble jeg var på dette igjen, og det hørtes godt ute på morningen også.


    Så jevnt som det er på dette lydopptaket avviker fra det jeg hører. Det er mer ujevnt i intensitet og puls og med kortvarige opphold.
     

    geirf

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.10.2004
    Innlegg
    87
    Antall liker
    243
    Sted
    Nord Trøndelag
    Hei! Har samme problem med en lavfrekvent støy som kommer og går. Jeg bor landlig til på Inderøy i Trøndelag og det er vanligvis svært stille her bortsett fra denne lavfrekvente støyen. Høres nesten ut som en generator som starter og stopper, men har elliminert at det er noe i nabolaget som er kilde til dette. Støyen høres over et stort område, flere mil, men naboene hører ingenting. Det er såpass plagsomt at jeg om natta er nødt til å sette på høy musik slik at denne duringen overdøves! Har prøvd å måle støyen med målemikrofoner og sett på støyspekteret fra 2-200Hz. Det merkelige er at støyspekteret ikke forandres når støyen oppstår. Rent lyttemessig ligger støyen på 90.5Hz og derav ikke veldig lavfrekvent. Det er også merkelig hvor tydelig det er når støyen starter og stopper. For min del får jeg et markant trykk i det ene øret når lyden starter, på samme vis som ved feilfasing av to bass høyttaler. Ikke lett å forklare for andre om denne problematikken. Også vanskelig å forstå kilden til denne formen for støy og at noen hører mens andre merker ingenting. Jeg er av en oppfatning at jeg har normal god og jevn hørsel. Jeg ser noen her på forum har liknende erfaringer og interessant å høre hva status de har omkring dette?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.394
    Antall liker
    3.787
    Torget vurderinger
    1
    Når det er stille og man slapper av, gjerne på kvelden og man bor landlig der det er lavt støygulv så kan det fort være sin egen puls man hører (altså at man hører blodet forflytte seg). Det går en puls åre ikke langt unna øret, dette registreres som lav brumming og gjerne litt pulserende.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Da burde vel ikke det bli borte når man holder for ørene - snarere tvert i mot.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.394
    Antall liker
    3.787
    Torget vurderinger
    1
    ^ Da burde vel ikke det bli borte når man holder for ørene - snarere tvert i mot.
    Har selv opplevd slik brumming veldig ofte når man slapper av på et sted der det er helt stille.
    Men slapper du av eller anstrenger du deg når du holder for ørene da tror du?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vel, slik det arter seg når jeg opplever dette «fenomenet» så er det til ulike tidspunkt på døgnet. Det er både ute og inne, men forutsetningen er at det er lite/ingen omgivelsesstøy.
    Om jeg da - uansett holder for ørene, så blir lyden borte. Tar jeg vekk hendene er det umiddelbart tilbake.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.394
    Antall liker
    3.787
    Torget vurderinger
    1
    Vel, slik det arter seg når jeg opplever dette «fenomenet» så er det til ulike tidspunkt på døgnet. Det er både ute og inne, men forutsetningen er at det er lite/ingen omgivelsesstøy.
    Om jeg da - uansett holder for ørene, så blir lyden borte. Tar jeg vekk hendene er det umiddelbart tilbake.
    For min del så bråker det med hendene for øra når det er stille, hører gnissingen av ledd etc. fra både fingre og albuer..
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.574
    Antall liker
    3.770
    Torget vurderinger
    96
    Vet ikke om dette har blitt debattert tidligere, men...

    For en del år tilbake ble jeg var på en uforklarlig lavfrekvent støy på den gamle hytta vår (i Son). Den kom og gikk i ulike perioder, og første gangen trodde jeg det var en stor båt langt unna. Men, støyen vedvarte med uendret nivå i lengre tid - så en motorlyd var det ikke.
    Slo meg delvis til ro med at jeg ikke helt skjønte hva dette kunne komme av - og min samboer hørte ikke dette.

    Så flyttet vi til en annen hytte ca 15 km lenger nord og jeg registrerte snart at den samme brummingen også tidvis var der. Den arter seg som en meget lavfrekvent ujevnt pulserende (ca 150 puls pr min) during/brumming. Da forsøkte jeg å google hva det kunne være, uten å finne noe konkret årsak.

    Men, for en tid tilbake dukket dette opp, som et element i en TV-dokumentar, og det som kom frem der samsvarte godt med mine observasjoner. Så langt jeg forstår så er dette et "fenomen" som kan høres ulike steder over hele kloden, der det varierer både i intensitet og nivå.
    I etterkant har jeg nevnt dette for 2 andre, som bor i Son, og begge hører det samme.

    Til tider er det (for min del) faktisk plagsomt. Spesielt på kvelden når man skal sove.
    Er det andre som opplever/har opplevd det samme - og i såfall hvor?

    Hjemme i Oslo har jeg ikke registrert det.

    https://www.tv2.no/a/6814392
    WOW, dette er interessant. Hørte noe lignende som dette for mange år siden. Jeg så forgjeves etter lastebiler eller andre store kjøretøy som jeg trodde sto og gikk på tomgang et stykke unna, men nei. Bare åker og eng ute i den stille natten. Jeg konkluderte med at det var noe med ørene mine, forbigående tinnitus eller noe anne relatert til hode/kropp. Det forsvant etterhvert og jeg har aldri hørt det siden. Pågikk et par uker eller noe.

    Opptaket lenger opp her er ganske annerledes enn det jeg hørte, det var mye mer lavfrekvent og føltes ikke høyt. Det gikk fint an å sovne.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er nok mindre vanlig enn høyfrekvent tinnitus. Jeg har begge deler faktisk.

    Øresus (tinnitus) kjennetegnes av at man hører lyder som verken skyldes ytre lydkilder eller hallusinasjoner. Lyden kan høres ut som ringing, piping, klikking, brumming eller summing i ørene.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Interessant - fristende å tro at det er noe militært eller utenomjordisk 🤔
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kan vel kanskje også skyldes økt militær VLF (Very Low Freq) og ELF (Extremely Low Freq) kommunikasjon til Russiske ubåter som nå befinner seg på oppdrag i forbindelse med konflikten i Ukraina.
    Tror neppe det har noe med mine opplevelser å gjøre ihvertfall.
    Mange år siden jeg opplevde det (la merke til det) første gang.

    Ikke er det lyd som kommer fra innsiden av kroppen heller.

    Men, hva det er/kan være hadde jo vært interessant å finne ut.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.459
    Antall liker
    12.635
    Sted
    Sørlandet
    Denne formen for kommunikasjon har foregått siden 70 tallet.

    I april 2020 forsvant vår lyttekapasitet under sjøen da noen på mystisk vis kappet kabelen. Pussig nok trålet en russisk fiskebåt frem og tilbake i det området over 30 ganger. Saken ble nylig henlagt.

    -BB-
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.063
    Antall liker
    11.510
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Den saken er mer eller mindre avsluttet, og kabelen vil bli reparert i nær framtid. Tråling er nok den mest sannsynlige årsaken, men om det var russeren er uklart. Det er mye tråling i det området.... Dessuten har vi nok andre kabler i nordområdene....

    Når det gjelder brumminga har jeg som sagt hørt den selv, - uten forklaring. Jeg mistenkte ei stund antenneriggen jeg fortsatt har på taket, men jeg har hørt det også i vindstille... En gang sto jeg faktisk opp og gikk rundt i huset for å sjekke alt fra sikringsskap, kjøleskap etc - alt mulig som kunne gi en logisk forklaring, men uten hell....
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.987
    Har hatt slik lyd her også i et par år. Bryr meg som regel ikke om det, men i fjor vår ble ørene ganske tette pga pollensesongen - dette forsterket denne lyden, da var det litt plagsomt.

    Ble litt etterforsking her i heimen - fant ikke noe - tok til slutt hovedsikringene - men det hjalp ikke.

    Har hatt diverse teorier - ferger som ligger til kai et par km unna, naboen under som har begynt med bitcoin opplegg osv osv :ROFLMAO:
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Tinnitus kanskje? Jeg hørte også usynlige lastebiler og propellfly….
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.409
    Antall liker
    3.201
    Heh, morsomt, slike lavfrekvente lyder hører jeg også av og til, når det er helt stille om natten. Men jeg har tinnitus, så jeg har egentlig slått meg til ro med at det er noe tinnitusrelatert.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det «morsomme» for min del er at jeg hører brumming kun i det ene øret. Hadde det vært en naturlig lyd så ville det vært umulig, siden begge ørene ville oppfattet lyden.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.982
    Antall liker
    2.252
    NRK har sett på saken og det ser ut som det kan registreres med -advarsel- måleinstrument. Liker valgte bilde av Hege. Kunne vært fra Haimessa i Horten.


    1664785476973.png
    1664785320493.png

    Dr.E
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.561
    Antall liker
    7.887
    Torget vurderinger
    0
    Teorien om vindmøller er jo ikke så helt langt ute?

    For øvrig så tok det jo ganske lang tid før vi fikk forklaring på de problemene som Kievsenderen forårsaket. Ser ikke bort fra at
    det kan være et eller annet "lurt" nytt som forsvaret et eller annet sted leker med.

    Men bare for å muligens kunne starte en konspirasjonsteori så er det nok anleggsvirksomhet vi hører. De herksende klasser, de som drar til Davos, Bilderbergere, Swabs tilhengere og dispplene til Soros og slike er i ferd med å bygge seg sine luksuriøse tilfluktsrom der de kan gjemme seg mens vi tilhørende middelklasse og proletariat skal dø i "The Great Reset".
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.850
    Antall liker
    2.030
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Tror nok det er lyden til jordas motor vi hører. De fleste vet at jorda er hul og inni er det en haug med gnomer som spar kull inn i dampmaskinen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn