Medisin og helse Den uforklarlige lavfrekvente brummingen bare noen hører

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• mcpot

Medlem
    Ble medlem
    22.06.2023
    Antall liker
    14
    Sted
    Spydeberg
    Samtale er ca. 65 desibel. Rart ikke det blir fanget opp av mobilen.....
    Ja jeg vet ikke ossen jeg skal ta opp akkurat den lyden, som sakt det blåser ute, bikja løper rundt er mye forstyrrelser for mobilen, prøvde og filme det på soverommet i mens hovedstrømmen ble tatt men igjen hører bare susing og knekk fra trærne ute. På de målerne er det jo konstant lavfrekvnslyd eller hva man kaller det..

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Det kan ikke være noen vanningspumper eller annen redskap du hører i fra Mørk golfklubb på nattestid?

mcpot

Medlem
    Ble medlem
    22.06.2023
    Antall liker
    14
    Sted
    Spydeberg
    Nja jeg har kjørt rundt og markert på kartet mitt hvor lyden slutter. ( På natta ) .. Den slutter momentalt i det du kjører over noen grenser, jeg skal ikke utelukke det fordi jeg vet helt ærlig ikke hvordan jeg skal beskrive den lyden... Har bestilt mic og skal gi det et nytt forsøk i kveld.. er for mye anet bråk på tomta her nå og med en gang det er masse bråk så hører man det ikke lenger.. eller jeg hører det ikke lenger.. typ nå som det går gressklipper her og noen driver og sliper tarassen...

• Liker
    Reaksjoner: TT.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Det vanskelige med lavfrekvent lyd er at den bærer så langt. Elefanter kommuniserer med hverandre på mange kilometers avstand, uten at det er elefanter vi hører. Men altså rekker lyden veldig langt

mcpot

Medlem
    Ble medlem
    22.06.2023
    Antall liker
    14
    Sted
    Spydeberg
    Ja jeg skjønner, jeg har skrudd av alt strømmen igjen og ba dama gå av gressklipperen i 5 min, lyden er her enda... Veldig mye lavere en på morgen idag. Regner med at det kommer tilbake rundt 04-05 da blir jeg vekt av det som regel !

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.085
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Nja jeg har kjørt rundt og markert på kartet mitt hvor lyden slutter. ( På natta ) .. Den slutter momentalt i det du kjører over noen grenser, jeg skal ikke utelukke det fordi jeg vet helt ærlig ikke hvordan jeg skal beskrive den lyden... Har bestilt mic og skal gi det et nytt forsøk i kveld.. er for mye anet bråk på tomta her nå og med en gang det er masse bråk så hører man det ikke lenger.. eller jeg hører det ikke lenger.. typ nå som det går gressklipper her og noen driver og sliper tarassen...
    Det høres fryktelig smertefullt ut.

mcpot

Medlem
    Ble medlem
    22.06.2023
    Antall liker
    14
    Sted
    Spydeberg
    Det er nokk ikke smertefult enda.. mer typ irriterende og noen ganger " ikke til og holde ut " men når jeg klikker helt i hue drar jeg og fisker i en annen kommune så jeg får sove litt osvosv. Har vert i kontakt med kommunen ang det men 0 svar foreløbig :/

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Det er nokk ikke smertefult enda.. mer typ irriterende og noen ganger " ikke til og holde ut " men når jeg klikker helt i hue drar jeg og fisker i en annen kommune så jeg får sove litt osvosv. Har vert i kontakt med kommunen ang det men 0 svar foreløbig :/
    Du får tipse lokalavisen, så blir det nok fortgang i

mcpot

Medlem
    Ble medlem
    22.06.2023
    Antall liker
    14
    Sted
    Spydeberg
    Men jeg utelukker han litt... Han mener lyden begynte når amerikanerne kom til rygge... Han har sett militære i skogen rundt her på trening osvosv... Så han mener at etter dem * leide * skogen rundt her til trening har det kommet sån rar lyd.... Så flytta han tidligere i år til Sverige... Jeg har ikke satt meg ned og lest noe som helst om noe militær i nærheten så derfor har jeg utelukka det litt....

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.669
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Om dette er av nivå som du vekkes av, så snakker vi nok om noe annet. Også det med det sterkt avgrensede området du beskriver.
    Nå er det en stund (uker) siden jeg hørte dette sist, men jeg (og flere) hører dette i området Kjelsås/Korsvoll. Jeg hørte det i Son, og hører det godt på hytta, nord for Hvitsten -og det er helt uavhengig av tid på døgnet.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.669
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    I mangel av bedre forslag og forståelse, har jeg vært innom tanken med jordstøy.
    Vi vet jo at landskapet langs indre Oslofjord (og mange andre steder) hever seg, og kan denne lyden rett og slett komme av de ørsmå bevegelsene langt ned i grunnen:unsure:

mcpot

Medlem
    Ble medlem
    22.06.2023
    Antall liker
    14
    Sted
    Spydeberg
    Om dette er av nivå som du vekkes av, så snakker vi nok om noe annet. Også det med det sterkt avgrensede området du beskriver.
    Nå er det en stund (uker) siden jeg hørte dette sist, men jeg (og flere) hører dette i området Kjelsås/Korsvoll. Jeg hørte det i Son, og hører det godt på hytta, nord for Hvitsten -og det er helt uavhengig av tid på døgnet.
    Ja men igjen så vet jeg ikke om jeg blir vekt bokstavelig talt av det eller om jeg står opp på do og får ikke sove igjen pga lyden... Den er i værtfall der på morgen " som" regel, nå har den vært her konstant både lavt og høyt siden 16 juni.. det har vert ganske stille gjennom hele vinteren, faktisk ikke hørt den en eneste gang. Igjen, jeg vet ikke hva det er og det er veldig vanskelig og få svar 😂 her får jeg værtfall respons på hva jeg kan gjøre.

mcpot

Medlem
    Ble medlem
    22.06.2023
    Antall liker
    14
    Sted
    Spydeberg
    I mangel av bedre forslag og forståelse, har jeg vært innom tanken med jordstøy.
    Vi vet jo at landskapet langs indre Oslofjord (og mange andre steder) hever seg, og kan denne lyden rett og slett komme av de ørsmå bevegelsene langt ned i grunnen:unsure:
    Har vært innom tanken på det også!!! Vedlig mange ganger faktisk !!!!

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    405
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Altså, jeg har hørt denne brummelyden første gang i 2003, i Sandefjord, deretter hver uke siden da også i andre land i Europa, men den plager meg heldigvis ikke, jeg har en hørsel som fanger opp det meste, så jeg er vant til det kan man kanskje si...

mcpot

Medlem
    Ble medlem
    22.06.2023
    Antall liker
    14
    Sted
    Spydeberg
    Altså, jeg har hørt denne brummelyden første gang i 2003, i Sandefjord, deretter hver uke siden da også i andre land i Europa, men den plager meg heldigvis ikke, jeg har en hørsel som fanger opp det meste, så jeg er vant til det kan man kanskje si...
    Jeg har aldri hørt dette i mitt liv noen steder i verden, og jeg har reist ganske mye! Har vært hos øre spesialisten i oslo og i Asker begge to forteller meg at det ikke er noe galt med høringen min anet at jeg høre mer en normale mennesker, jeg hører fint kjøleskapet, laderen til pc , eller viss det er mye wat i en pære, men dette er noe som ikke går ann og stenge ute :0

mcpot

Medlem
    Ble medlem
    22.06.2023
    Antall liker
    14
    Sted
    Spydeberg
    Ja har kjøpt hos de øre spelisten sånne som skal ha 0 db, de stenger ut ALT lyd utenom den 😂

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.085
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg mente var selvfølgelig at dersom du hører lyden selv med øreklokker som stenger 100%, så er det kanskje en lyd som ikke kommer utenfra du hører.

Sist redigert:

mcpot

Medlem
    Ble medlem
    22.06.2023
    Antall liker
    14
    Sted
    Spydeberg
    Oja sån ja, nei jeg hører den på en stort område her jeg bor, selv med eller uten klokker i øra

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.669
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Jeg har gjort øvelsen adskillige ganger. Tetter jeg for ørekanalene blir det stille. Det er også slik at det venstre øret fanger lyden mye bedre enn det høyre.
    Dette stemmer bra overens med det andre også hevder.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.669
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ja men igjen så vet jeg ikke om jeg blir vekt bokstavelig talt av det eller om jeg står opp på do og får ikke sove igjen pga lyden...
    Den er jeg med på. Enkelte kvelder når jeg legger meg, så «henger» jeg meg opp i lyden og kan ligge å irritere meg over den en god stund før jeg sovner.
    Enkelte ganger i slike tilfeller har jeg opplevd at det brått blir stille.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    @mcpot Er dette kun på natten eller også på dagen? Jeg bor på Knapstad og kan ikke høre dette (ca2,5km vest). Hvor ca i Spydeberg er dette?. Jeg kan evt dra dit og filme eller gjøre lydopptak.
    Vi venter i spenning på dine observasjoner og opptak, men da er det nok helt stille :)

Personlig hørte jeg ingen ting på den youtube videoen som ble lagt ut men så har jeg og Tinitus...var det ikke snakk om 50-60 dB ? Personlig tror jeg det sitter inne i hodet på folk som mye annet til helsevesenet's store fortvilelse.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Vi venter i spenning på dine observasjoner og opptak, men da er det nok helt stille :)

Personlig hørte jeg ingen ting på den youtube videoen som ble lagt ut men så har jeg og Tinitus...var det ikke snakk om 50-60 dB ? Personlig tror jeg det sitter inne i hodet på folk som mye annet til helsevesenet's store fortvilelse.
    Skal svinge bortom der ved anledning og gå en liten runde. Hører jeg ingenting, blir det heller ingen opptak 😉

mcpot

Medlem
    Ble medlem
    22.06.2023
    Antall liker
    14
    Sted
    Spydeberg
    Skal svinge bortom der ved anledning og gå en liten runde. Hører jeg ingenting, blir det heller ingen opptak 😉
    Du kan godt ta deg turen nå! Lyden er tilbake. Har vert her som jeg sa i går siden rundt 05-05 hvor den begynner kraftig og går nedover utover dagen.. hadde litt mye og gjøre idag da hunden måtte plutselig til dyrlegen, jeg prøvde og ta det opp med tlf men det er bare helt umulig. Hører bare kritting og knasing ikke noe anet.

mcpot

Medlem
    Ble medlem
    22.06.2023
    Antall liker
    14
    Sted
    Spydeberg

Jo det er snakk om 50-60db på natta, rundt 04-06 men utover dagen går det nedover og mot kvelden kan det gi seg av og til mens andre ganger bare blir det svakt.

mcpot

Medlem
    Ble medlem
    22.06.2023
    Antall liker
    14
    Sted
    Spydeberg
    Den er jeg med på. Enkelte kvelder når jeg legger meg, så «henger» jeg meg opp i lyden og kan ligge å irritere meg over den en god stund før jeg sovner.
    Enkelte ganger i slike tilfeller har jeg opplevd at det brått blir stille.
    Jeg klarer ikke og ikke * henge * meg opp i den, er irriterende og går inn på meg psykisk til tider hvor jeg blir døds irritert på alt.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.669
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jo det er snakk om 50-60db på natta, rundt 04-06 men utover dagen går det nedover og mot kvelden kan det gi seg av og til mens andre ganger bare blir det svakt.
    Igjen - tror dette må dreie seg om noe annet. 50-60db er jo like høyt som en samtale mellom personer. Det jeg refererer til er på vesentlig lavere nivå.
    Uten å med sikkerhet kunne vite, men med referanse i andre «støykilder», vil jeg anta i området rundt 30db.

mcpot

Medlem
    Ble medlem
    22.06.2023
    Antall liker
    14
    Sted
    Spydeberg
    Igjen - tror dette må dreie seg om noe annet. 50-60db er jo like høyt som en samtale mellom personer. Det jeg refererer til er på vesentlig lavere nivå.
    Uten å med sikkerhet kunne vite, men med referanse i andre «støykilder», vil jeg anta i området rundt 30db.
    Ja jeg sier 50-60 fordi det er det de appene jeg har lasta ned sier... Jeg har bestilt ordentlig mic så skal komme tilbake med mer info når jeg får den..

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Jeg er akkurat nå på "location" i krysset Mørkveien, Vålerveien, Trollerudveien og jeg hverken hører eller føler noen vibrasjoner eller brumming. Det er desverre ikke helt vindstille, men et lite drag i luften. Jeg skal flytte meg litt rundt og kommer tilbake med mer. Om noen er i området, så er det meg i en Audi A3 grå IMG_3377.jpeg

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Har nå flyttet på meg litt vestover. En liten lomme ved veien, vest for Mørk golfbane og her kan jeg kjenne noe svak brumming som kommer og går litt. Det er veldig veldig svakt. Har gjort et videoopptak på ca 1min, som jeg legger ut på YT om en drøy time, så kanskje noen kan kjøre en frekvensanalyse?

mcpot

Medlem
    Ble medlem
    22.06.2023
    Antall liker
    14
    Sted
    Spydeberg
    Har nå flyttet på meg litt vestover. En liten lomme ved veien, vest for Mørk golfbane og her kan jeg kjenne noe svak brumming som kommer og går litt. Det er veldig veldig svakt. Har gjort et videoopptak på ca 1min, som jeg legger ut på YT om en drøy time, så kanskje noen kan kjøre en frekvensanalyse?
    Hei ja den er good! Det har vært veldig svakt i dag, lyden er her men vedlig veldig svakt. Om du vill komme hit og måle er det bare og gjøre, jeg kan ta hovedstrømmen i huset så det ikke blir noe andre lyder som ødelegger, har hatt problemer med vinn og andre lyder selv så derfor venter jeg på den micen. Tenkte jeg kan da fjerne uønsket lyd fra opptaket !

mcpot

Medlem
    Ble medlem
    22.06.2023
    Antall liker
    14
    Sted
    Spydeberg
    Gidder du og sende meg linken til den du legger ut etterpå :) eller legge linken ut her :D

• Liker
    Reaksjoner: TT.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn