Denafrips Ares II - spennende dac?

3fsshifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.06.2017
Antall liker
76
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
1
Noen andre enn meg som har forsøkt å lage en xlr til rca, og bruke på sin Ares II?

Hadde en gammel xlr liggende, som jeg klipte på midten (lang) og heiv på noen billige rca plugger. Hadde ingen forventninger til forbedring av lyd, men det ble det altså.

Bedre bunn og mere kjøtt i vokaler. (!!)

Er kabelskeptiker, så dette må ha noe med utgangen å gjøre...
Måtte opp med lokket for å titte, om det er mulig å se forskjell på -ut- krets, mellom RCA og XLR. Det er forskjell, men vrient å se hva det er. Lydmessig forskjell er det iallefall...

Sist redigert:

Asbjørn

Æresmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
13.205
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Har du sjekket om det er samme signalnivå? Det kan være så enkelt som +6 dB volum. Det vil jo gjøre "noe" med lyden, ja. :)

3fsshifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.06.2017
Antall liker
76
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
1
Har du sjekket om det er samme signalnivå? Det kan være så enkelt som +6 dB volum. Det vil jo gjøre "noe" med lyden, ja. :)
Det er forskjell på nivå ut ja, men det er ikke det jeg hører... rett og slett bedre lyd.

RCA at 2.2Vrms, 625 Ω
XLR at 4.4Vrms, 1250 Ω

Antar at utgangsimpedansen er oppgitt på xlr til 1250Ohm, jeg er usikker på om det kan ha noe å si for min Conrad Johnson pre...(?)

Uansett, dere som har Ares II, test!!!

Asbjørn

Æresmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
13.205
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Moderate forskjeller i volum låter som "bedre lyd". Det er eldste triks i boka. Hvis du skal sammenligne to produkter og det ene har 1-2 dB mer volum enn det andre, kan jeg garantere at det med litt mer volum låter fyldigere og generelt bedre. Vi vil høre det som fyldigere bass lenge før vi blir bevisste på at det er høyere volum.

3fsshifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.06.2017
Antall liker
76
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
1
Moderate forskjeller i volum låter som "bedre lyd". Det er eldste triks i boka. Hvis du skal sammenligne to produkter og det ene har 1-2 dB mer volum enn det andre, kan jeg garantere at det med litt mer volum låter fyldigere og generelt bedre. Vi vil høre det som fyldigere bass lenge før vi blir bevisste på at det er høyere volum.
Ja som du sier, elementær kunnskap dette. Men det er altså ikke det jeg hører....

Asbjørn

Æresmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
13.205
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvordan vet du at det ikke er det du hører? Har du sammenlignet ved samme volum?

Fivus

Medlem
Ble medlem
22.01.2020
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Det er forskjell på nivå ut ja, men det er ikke det jeg hører... rett og slett bedre lyd.

RCA at 2.2Vrms, 625 Ω
XLR at 4.4Vrms, 1250 Ω

Antar at utgangsimpedansen er oppgitt på xlr til 1250Ohm, jeg er usikker på om det kan ha noe å si for min Conrad Johnson pre...(?)

Uansett, dere som har Ares II, test!!!
Synes dette er en interessant problemstilling. Forsterkeren min har kun rca inn, og ikke XLR. Ser at mange av de nye kinesiske dacene (Denafrips, Pegasus) kommer med XLR og RCA-utganger, og i diskusjoner og anmeldelser er gjennomgangsmelodien at man bør bruke XLR utgangen for best effekt. Sår når jeg er på DAC jakt, bør jeg begrense søket til dacene som bare har rca utgang, bare for å slippe tanken på at det kanskje hadde vært bedre med XLR utgangen, og ikke minst slippe tanken på at kanskje jeg burde skaffe meg en forsterker med balansert inngang.

3fsshifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.06.2017
Antall liker
76
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
1
Synes dette er en interessant problemstilling. Forsterkeren min har kun rca inn, og ikke XLR. Ser at mange av de nye kinesiske dacene (Denafrips, Pegasus) kommer med XLR og RCA-utganger, og i diskusjoner og anmeldelser er gjennomgangsmelodien at man bør bruke XLR utgangen for best effekt. Sår når jeg er på DAC jakt, bør jeg begrense søket til dacene som bare har rca utgang, bare for å slippe tanken på at det kanskje hadde vært bedre med XLR utgangen, og ikke minst slippe tanken på at kanskje jeg burde skaffe meg en forsterker med balansert inngang.
Jeg har kun rca inn i pre, lagde meg en kabel. Hadde en gammel fender xlr, som jeg kappet og loddet på en rca i ene enden...

Topp Bunn