"Denne teknologien dør aldri" :)

joetorp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.07.2004
Innlegg
58
Antall liker
0
Meget interessant artikkel!! Godt noen leser "aviser" ogsaa.....

mvh,
joetorp
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hyggelig, liten artikkel. Alltid kjekt å lese om at vinylen slår tilbake, slik som rør, horn og film i kamera. Men det er litt nedslående å se at vinylfolk (jeg skrive ikke folket) fremdeles tyter på argumentet om CD-ens holdbarhet. Mine eldste sølvdisker er over 25 år, og ingen viser noen tegn til slitasje når jeg spiller dem. Tvert imot. Den CD-en som faktisk starter raskest opp på mitt drev er Keith Jarrets Eyes From The Heart, som jeg må ha kjøpt senest '95.

Men at vinylen er et fabelaktig flott lydmedium, det skal jeg ikke protestere på :)
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Grarulerer til meg òg, men jeg skal være raus i dag: Gratulerer til oss alle vinylgærninger! ;)
 

benjajon

Medlem
Ble medlem
10.12.2008
Innlegg
37
Antall liker
0
En hyggelig artikkel, uten tvil.

Jeg holder på med både CD og vinyl. Vinyl gir meg mest "kos" og jeg har ikke tall på de mange "flashbacks" jeg har hatt til 70-og 80-tallet med mine over 600 vinylplater fra den tiden. Samme med klassisk musikk. Nå for tiden handler jeg 70/30 CD vs vinyl, og ser det sjarmerende med begge formater. Men vinylen har fått sin renessanse også hos meg og senest i kveld har jeg bestilt over 20 plater med klassisk musikk på vinyl. Kanskje aller mest for at hos meg får vinylavspillingen den musikalske prestasjonen den største oppmerksomheten, mens den "audiofile"delen av meg, dvs den som er opptatt av minst mulig støy, flott innspillingskvalitet, instrumenter mer eller mindre tilsiktedes plassering i lydbildet m.m. får mest utbytte av CD'ens fortrinn (der disse er viet mest oppmerksomhet).

Uansett, vi vinylfans får kose oss med denne kulinariske journalistiske godbiten så lenge vi kan...
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Idag har jeg "kost" meg med å lempe på hele vinylsamlinga. Phew!
Fortsatt har ikke en eneste skive funnet veien til sin hylleplass i sitt nye rom ennå, men nå står ihvertfall hyllene klare.Ferdig sammenskrudd, og vasket etter alle kunstens regler. :) Blir spennende å se om jeg får plass til alt. ::)
Imorgen imorgen.......... ;D

Men først må minibarkjøleskapet på plass........ 8)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
benjajon skrev:
Men vinylen har fått sin renessanse også hos meg og senest i kveld har jeg bestilt over 20 plater med klassisk musikk på vinyl. Kanskje aller mest for at hos meg får vinylavspillingen den musikalske prestasjonen den største oppmerksomheten, mens den "audiofile"delen av meg, dvs den som er opptatt av minst mulig støy, flott innspillingskvalitet, instrumenter mer eller mindre tilsiktedes plassering i lydbildet m.m. får mest utbytte av CD'ens fortrinn (der disse er viet mest oppmerksomhet).
Har du prøvd disse fantastiske klassiske innpillingene fra 50- og 60-tallet på vinyl? Har aldri hørt slik realisme fra CD. CD utgivelsen av de samme platene låter python i sammeligning med vinyl til tross for "audiofil" digitaltransfer. What gives...?

Desverre gikk jeg på en måte glipp av vinylmediets fortreffelighet på spesielt klassisk musikk, da min interesse for denne musikktypen våknet omtrent samtidig som jeg kjøpte min første CD-spiller. Derfor ble all klassisk musikk kjøpt på CD. Sånn generelt sett låter klassisk musikk på CD flatt, pistrete og kjedelig mens det på vinyl låter oppløst, varmt og dynamisk. Det finnes selvfølgelig unntak, men i dag kjøper jeg bare klassisk musikk på vinyl....
 

benjajon

Medlem
Ble medlem
10.12.2008
Innlegg
37
Antall liker
0
Voff skrev:
benjajon skrev:
Men vinylen har fått sin renessanse også hos meg og senest i kveld har jeg bestilt over 20 plater med klassisk musikk på vinyl. Kanskje aller mest for at hos meg får vinylavspillingen den musikalske prestasjonen den største oppmerksomheten, mens den "audiofile"delen av meg, dvs den som er opptatt av minst mulig støy, flott innspillingskvalitet, instrumenter mer eller mindre tilsiktedes plassering i lydbildet m.m. får mest utbytte av CD'ens fortrinn (der disse er viet mest oppmerksomhet).
Har du prøvd disse fantastiske klassiske innpillingene fra 50- og 60-tallet på vinyl? Har aldri hørt slik realisme fra CD. CD utgivelsen av de samme platene låter python i sammeligning med vinyl til tross for "audiofil" digitaltransfer. What gives...?

Desverre gikk jeg på en måte glipp av vinylmediets fortreffelighet på spesielt klassisk musikk, da min interesse for denne musikktypen våknet omtrent samtidig som jeg kjøpte min første CD-spiller. Derfor ble all klassisk musikk kjøpt på CD. Sånn generelt sett låter klassisk musikk på CD flatt, pistrete og kjedelig mens det på vinyl låter oppløst, varmt og dynamisk. Det finnes selvfølgelig unntak, men i dag kjøper jeg bare klassisk musikk på vinyl....
Enig i det meste her. Og misforstå meg rett, men jeg har god lydkvalitet fra vinyl også. Satte ting litt i "illustrasjonens tegn" bare...
 

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
306
Antall liker
7
Sted
Rogaland
Jeg er ung mann 25, og har knapt hørt vinyl.

I dag gikk jeg inn på sentralen, og på forsiden var det et stort bilde av en platespiller (som jeg også har sett mangen ganger før)
Jeg tenkte så, at dette må jeg undersøke, siden interessen for platespillere er tydeligvis stor blandt hi-fi interesserte.

Søkte "vinyl sample rate" i google og fant: http://electronics.howstuffworks.com/question487.htm
Her så jeg, til min store overraskelse, at vinyl er den virkelige lossless lydkilde (det hele ble litt mer åpenbart når man tenker "analogt")

Men: så kom jeg over denne tråden http://www.hydrogenaudio.org/forums/lofiversion/index.php/t35530.html
sitat fra tråden
As to what format to record vinyl in, there is little point in using anything higher than 44.1/16: exceeding this does nothing other than consume more disk space. If you are intending to do huge amounts of post-processing, you *might* consider recording at 24bit rather than 16bit to avoid any possibility of rounding errors during processing. But to be frank, even 16bit gives you vast amounts of space to do plenty of processing and still keep the rounding errors way below the vinyl noise floor.
Ingen som argumenterte mot dette i tråden heller. Virker litt tvetydig for meg :mad:

Er det slik at man må ha svindyr platespiller får å oppleve informasjonen som mangler i cd-plater?

Beklager hvis jeg går utover det tråden var ment til :-\

Redigert: For å svare meg selv; ja. Selv om kansje problemstillingen var litt feil (har jo egentlig ikke peiling på lp), så er dyrt bedre.
Må være at jeg er overtrøtt :p
 
Topp Bunn