Denon AH-D7000

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.999
    Antall liker
    6.240
    Torget vurderinger
    32
    Lurer litt på disse hodetelefonene sammen med Auralic-forsterkeren min, men tenkte å prøve å finne en brukt. Sjekket Pricejapan.com siden det var nevnt i tråden, men den billigste prisen de oppgir i Japan er rett i underkant av 6000 norske kroner. Legger man til moms og frakt, så blir det neppe særlig mye billigere enn det man kunne kjøpe de nye for her hjemme. Prisen de oppgir til Europa er ca. 1000 kroner høyere.

    Roy
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Det har blitt vanskeligere å finne disse brukt (og nye skal du lete lenge etter å finne - siden den er gått ut av produksjon). Jeg ville prøvd en WTB-annonse på head-fi.org. Bare et tips. Lykke til. :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Denon AH-D7000, AH-D2000 og Benchmark DAC2 HGC

    Jeg har også oppgradert meg på hodetelefoner - fra Denon AH-D2000 til AH-D7000 - og da merkes det at hodetelefonutgangen på Benchmark DAC2 er av høy klasse. Nå er ikke jeg noe hodetelefonmenneske i utgangspunktet - men dette er skikkelig bra.
    [...]
    Fra det ene til det andre: Siden sist har jeg fått både ny DAC - en Benchmark DAC-2 HGC - og nye hodetelefoner - Denon AH-D7000 - som sammen lager musikk etter min smak på mitt lille arbeidsrom når kona har gått og lagt seg og jeg vil dra på litt.

    212703-den-store-hodetelefontra-den-denon-benchmark.jpg


    M.h.t. hodetelefoner må jeg bare innrømme at jeg ikke er helt frelst. Bra saker det jeg har nå - til hodetelefoner å være - men jeg savner det med å føle musikken på kroppen. Jeg er overbevist om at vi lytter med mer enn ørene.
    @ JohnnyH og sorgenfri: Helt enig m.h.t. det dere sier om at hodetelefoner kan gi musikkopplevelser som stereoanlegget ikke greier å formidle. Jeg understreker at jeg er veldig godt fornøyd med det hodetelefonoppsettet jeg har nå - Benchmark DAC-2 + Denon AH-D7000 - og bruker det jevnlig. Men jeg merker at for meg er dette en sekundær løsning - jeg foretrekker den tradisjonelle måten å lytte på. Men så har jeg også tre ganske oppegående - i praksis full-range - stereoanlegg å velge mellom. Skal veldig mye til at jeg ikke klarer å finne et sted i leiligheten hvor jeg kan spille ganske friskt uten at verken kone eller naboer blir forstyrret. Det er egentlig bare etter kl 23 om kvelden at hodetelefonene vinner.
    ..
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Denon AH-D7000 (og beyerdynamic T 1)

    Opprinnelig publisert i "Den store hodetelefontråden" innlegg #3012. Kopi lagres her for forenklet gjenfinnbarhet.

    [HR][/HR]
    VilhelmW skrev:
    Du kommer garantert til å angre....

    Neida, spøk til side! Gratulerer med flott oppsett - du kommer til å få masse glede av de greiende der! Nydelig design på Denonklokkene er det jo også. Jeg har bare så vidt hørt disse, sammen med Argon røramp'en. De var ikke innspilte, men sjøl rett fra boksen, hørtes de skikkelig gode ut.

    Personlig foretrekker jeg Beyerdynamic T 1, la nå det være sagt - men det er meg. Jeg synes T 1 er meir krisp i lyden, litt meir snert og dynamikk, og en tørrere, mye meir kontant bunn. Men som sagt, hørt en gang - uinnspilte, blir det ikke helt fair play. HD800 har jeg desverre ikke hørt.
    Jeg har skrevet noe om forskjellene mellom beyerdynamic T 1, Sennheiser HD 800 og (i noe mindre omfang) Denon AH-D[57]000 i beyerdynamic Tesla-tråden. De gir litt forskjellige opplevelser, litt forskjellige måter å betrakte verden eller litt forskjellige steder å betrakte verden fra (hvor (i konsertsalen) befinner man seg i forhold til utøverne).

    I opptak med nærmikrofon kan man med visse oppsett få følelsen av å høre alt inkl. at uvøren blunker og stumt beveger leppene. Dette synes noen er storveis, mens andre med rette vil påpeke at dette overhode ikke er realistisk hvis man sammenligner med en akustisk konsert i selv et ganske lite lokale, enn si Grieghallen. Noen blir i større eller mindre grad forstyrret av slike ekstradetaljer. De ønsker å høre musikken, hverken mer eller mindre. Andre synes, riktig eller uriktig, at dette øker følelsen av tilsetedeværelse.

    130590d1335557001-den-store-hodetelefontra-den-poprangle.jpg


    Poprangle

    Denon AH-D7000 gir deg musikken, men ikke nødvendigvis "svusjet" fra vokalistens øyenvipper. Du får neppe heller den mest "stålete" banjoen, den hvasseste popranglen eller det "spinetteste" spinettet (hvis man kan si noe slikt). Andre har skrevet at Denon AH-D7000 ikke (nødvendigvis) fokuserer på/blir for opptatt av detaljene, men isteden formidler musikken og kanskje særlig de større linjene. Dette må ikke misforstås dithen at den ikke har detaljer. De er der, og man kan (stadig) velge om man vil følge musikken som et hele, eller f.eks. følge bassisten eller perkusjonisten. Man kan raskt veklse mellom disse lyttemåtene.

    Jeg lyttet både til Denon AH-D7000 og beyerdynamic T 1 via Grace Design m903 i går. beyerdynamic T 1 fremhever/lyssetter (nok) flere detaljer (f.eks. visper), gir en mer detaljert/oppløst symbalklangopplevelse osv., men begge har sine fordeler, og jeg liker begge (horses for causes).

    Det blir galt å uttale seg etter å ha lyttet til beyerdynamic T 1 + Lehmannaudio Black Cube Linear vs. Denon AH-D7000 + Argon HA2. Hvis jeg ikke har misforstått helt, er beyerdynamic T 1 + Lehmannaudio Black Cube Linear en god kombinasjon både jfr. tekniske spesifikasjoner og i praktisk bruk. Jfr. svenske (og grundige) HiFi & Musik er Argon HA1 og Argon HA2 best egnet for hodetelefoner med høy(ere) impedanse. Denon AH-D[257]000 er som kjent lavimpedante med kun 25 ohm inngangsimpedanse. Dessverre har ikke Hi-Fi klubben tatt konsekvensen av/forstått dette, og fortsetter å begå urett mot disse gode hodetelefonene ved å demonstrere dem med de upassende hodetelefonforsterkerne Argon HA1 og Argon HA2. Denon AH-D[57]000 rammes formodentlig hardest av dette.

    VilhelmW skrev:
    En av fordelene med Denon, er at de kan brukes sjøl om andre er i rommet og ikke vil "forstyrres" av musikken din. Og så er de jo uforskammet pene å se på! Du må komme med skikelig rapport når de har fått noen timer til bak seg.
    Denon lekker neppe lyd hvis man ikke spiller på meget/skadelig høy lydstyrke, men den er, til å være en lukket hodetelefon, kjent for ikke å isolere særlig godt mot støy utenfor hodetelefonen.

    VilhelmW skrev:
    Hvordan er de på akustisk musikk, forresten?
    Den er bra, men se det jeg skrev ovenfor. Akustisk musikk kan dessuten være så mangt fra en enslig fløyte eller lutt til et stort orgel eller symfoniorkester.

    Jeg har lest ganske mange testomtaler og brukerlytteinntrykk av Denon AH-D7000. Mange roser den som meget velegnet for klassisk musikk, kanskje spesielt for større ensembler og orgelverker.

    Selv har jeg i det siste bl.a. spilt bluegrass, eldre jazz, akustisk Emmylou Harris og Eva Cassidys Songbird (som er ganske akustisk).

    Jeg har tidligere nevnt DavidMahlers utmerkede "REVIEW: 20 Headphones Compared". Det han skiver om bruksområder ("Uses: Classical <20% / Jazz & Acoustic >40% / Rock >40%") tilsier at han oppfatter Denon AH-D7000 som en allsidig hodetelefon.

    Nedenfor inkluderer jeg hans omtale av hodetelefoner nevnt i dette innlegget og hodetelefoner du kjenner. Mitt tidligere innlegg inneholder mer omfattende utdrag og originalen er selvsagt enda fyldigere.

    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    DavidMahlers sammenligningsomtale "REVIEW: 20 Headphones Compared" med en sammenligning (og rangering) av 20 (gode) hodetelefoner var interessant, selv om man ikke nødvendigvis er enig. Han rangerer til slutt 40 stykker (uten kommentarer).

    Noen utdrag:
    [...]
    14. AKG K702 with Stefan Audio Art Equinox Balanced 4-Pin (only one sided balance)

    Uses: Classical >80% / Jazz and Acoustic >18% / Rock <2%

    Strengths: Sounds especially good with solo piano and chamber works. Have a very enticing sound-stage similar to it's sibling the K501. Fairly comfortable. Detachable cable though I feel the K701 is a nicer looking model (though cable is not user detachable) and I like the glossy finish of the white K701 as opposed to the black matte finish of the K702.

    Weaknesses: I've been known as a "hater" of these headphones for a long time. It's not exactly true, but it's not exactly false. For one, the K501 do everything the K701/702 do, but better. These can have a nasal / grainy presence at times. These are very very hard to drive and you usually need to spend more than 5 times the cost of the headphone to even get adequate amplification out of the headphone. These sound mediocre with all popular music genres to me. They excel in their niche which is intimate acoustic settings which don't require much attention to bass. They don't succeed in feeling entirely transparent, but have a pleasantly neutral tinge to their signature.

    _________________________________________________

    11. Denon AHD-D7000

    Uses: Classical <20% / Jazz & Acoustic >40% / Rock >40%

    Strengths: Wonderfully impactful bass and rich sounding mids despite critique below of their slight recession. Great for just rocking out. Very attractive headphones....much more-so than Denon's earlier offerings. Imaging is quite on point here. Very comfortable despite the (fake - it has been speculated) leather padding which can sometimes heat up. I enjoy playing these loud, haha:) The packaging is pretty nice here.

    Weaknesses: There's a slight lack of transparency (maybe due to the closed seal). The mids feel very slightly recessed. Bass can feel bloated on some systems. Sound-stage is Denon's best offering, but not as realistic as some other brands.

    _________________________________________________

    6. Beyerdynamic T1 with reterminated 4-Pin Stock cable

    Uses: Classical: >35% / Jazz & Acoustic >35% / Rock <30%

    Strengths: Tonality feels to me like an HD800 with a slightly greater emphasis on the bass and treble and less-so mids. Excellent headphone. Imaging is amongst the best I've heard due to the angled drivers. Headphone feels very neutral on most systems which I've heard. Transient response is extremely fast. Less amp picky than other headphones in it's price range. User replaceable ear pads! Packaging is fairly nice.

    Weaknesses: A little bit of sizzly grain in the upper mids, similar to that of the HD800, but a slight bit more emphasized. Beyerdynamic has made more comfortable headphones using the same ergonomic design, though these are still very comfortable.

    _________________________________________________

    4. Sennheiser HD800 with APureSound Balanced V3 dual 3-pin XLR

    Uses: Classical >65% / Jazz & Acoustic >20% / Rock <5%

    Strengths: Wonderful mids here. You feel a neutral presence when listening to this headphone. The sound-stage is one of the most well angled and defined. The bass, while a bit reserved (on some systems) is extremely well reproduced for acoustic instruments. Transient response is extremely fast. These are also the most comfortable headphones I own. Detachable cable!

    Weaknesses: These headphones make badly mastered recordings sound awful. Highs can feel slightly grainy at times and sibilant on some systems. The sound feels a little bass-shy for a lot of genres such as rock and hip hop. They are extremely amp-picky, more than usual and can drastically change tonal balance depending on the amp. The plastic looks nice but feels cheap in the hand.
    [...]
    [...]
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.466
    Torget vurderinger
    13
    Savner mine Denon 7000 jeg. Må nok ha meg slike igjen....
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Denon AH-D7000 <3

    De er ikke spesielt detaljerte eller raffinerte ift. mye annet jeg har hørt, men de har en morofaktor pga midbassthumpet som gjør dem til vanvittig gode allroundere. Jeg kjører dem på ASUS Xonar Essence One nå (og denne har relativt høy utgangsimpedanse ift. D7000. Jeg lurer på om ikke dette gjør dem mørktlåtende og litt diffuse). Skrikete er de i alle fall IKKE, selv ikke på høyt volum. Sitter i alle fall her og pumper ørevoks inn mot senter av kraniet i pur glede! :D

    Hvilket minner meg på noe jeg hørte på radioen i går; så mye som 7 % av unge mennesker viser nedsatt hørsel ift. normalen. Beats.
     

    ara1

    Medlem
    Ble medlem
    31.10.2004
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    Sted
    Gjøvik
    Selv om det er lenge siden denne tråden levde velger jeg å si litt. Har nemlig akkurat oppgradert fra mine Sennheiser HD650 til Denon AH-D7000. Nå hører jeg masse musikk igjen. 650 var for laidback og kjedelig i lengden. Men som så mange har sagt kan du kjøpe deg ut av det. Violecteric v200 var en klar oppgradering. Kjedelig er ikke ordet for Denon. Farget ja, men morsomt. Var hos Duett en kort tur her en dag og hørte kort egentlig på forsterkere, men også på Utopia, T1 og HiFiMan 560. Gud hvor flinke de var med masse detaljer, men musikkgleden var liksom ikke der. Nå var dette kun en kort test så endelig kan jeg ikke konkludere. Jeg slo iallefall fra meg oppgradering iallefall ift forsterker fra Schiit. Violecteric v200 kunne jeg tatt meg meg, men gadd ikke bruke så mye penger. Men tilfeldighetene ville at en kompis skulle selge Denon 7000. Og takk for at tilfeldighetene ville det slik. Dette er rett og slett gøy igjen. Hører rett fra PC via motu microbook dac og det fungerer godt nok. Bedre selvfølgelig via cd-spiller og hodetelfonforsterker. Gleder å høre Tidal gjennom Oppo 105D når den kommer oppgradert hjem snart.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Lenge siden denne tråden var aktiv, ja. Og siden den gangen har jeg - selvsagt - beholdt mine Denon AH-D7000, men har oppgradert fra Benchmark DAC2 HGC til DAC3 HGC. En litt mer kontant sound hele veien fra Benchmark nr. 3 - noe som kler Denon AH-D7000 som hånd i hanske. Det er nesten så hodetelefonlytting er å foretrekke etter at den nye DAC/hodetelefonforsterkeren kom, på plass - men jeg må gi meg nå, for snart ringer kona på døren, og hvis jeg ikke hører det, er jeg ille ute. VELDIG ille......


    Denon.jpg
     

    ara1

    Medlem
    Ble medlem
    31.10.2004
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    Sted
    Gjøvik
    Hadde litt motsatt forhold her. For om jeg ikke sluttet å spille opera på stereoanlegget så kasta de det ut sa de. SÅ nå rister de bare på hodet når de ikke får kontakt. Får inn Atrox v2 i morgen. Gleder meg da det blir litt lite dynamikk på Motu og Pc. Men Liker virkelig godt Denon klokkene. De formidler musikk og musikkglede på alt fra fiolin, opera til rock.
     

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    246
    Antall liker
    36
    Hvordan er disse i forhold til Massdrop-Fostexene?
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    En sammenligning av Fostex familiemedlemmer:
    A Survey of Foster 443742 Variants - Subjective Listening Tests - Denon AH-D5000; Massdrop Fostex TH-X00; E-Mu Teak; and Fostex TH610 and TH900mk2 | InnerFidelity
    A Survey of Foster 443742 Variants: Measurements | InnerFidelity

    Har begge.
    TH-X00 har litt mindre V-stil lydsignatur; mellombass roet ned i forhold til nedre mellomtone og diskant har litt mindre "energi". Er fortsatt en tydelig Fostex 443742 lydsignatur; mer morro enn "nøyaktig/nøytral".
    Bærekomfort og lydscene er noe bedre på D7000.
     
    Sist redigert:

    ara1

    Medlem
    Ble medlem
    31.10.2004
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    Sted
    Gjøvik
    Var i Oslobyen i dag med mine D7000. Testet litt forskjellig. Auralic var bra i mellomtone, men for slapp i bassen. Violectric 281 skulle jeg kunne levd med ja, men ikke med 850 Dac som gjorde det mørkt og lite detaljert. Men egentlig er jeg er jeg fornøyd med min Atrox som selv om den er litt lite oppløst i mellomtone så har den en glatthet og bassfundament som nok er på høyde om ikke over også Violectric 281. Så 10 ganger prisen er ikke ti ganger lydkvliteten. NÅ var dette hurtigtest og det er klart at 281 hadde noe med seg som hadde vært gøy å utforske videre. Men totalt sett er jeg mest fornøyd med at jeg ikke må gjøre noen ting. En USB kabel gjør også sitt i glatthet og sammenheng.... Spennende dette her.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn