Denon AH-Dx000

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Denon AH-D7000_19_640x395.jpg


Trådens emne
Dette er en paraplytråd for Denon AH-Dx000 og Lawton Audios modifikasjoner basert på denne serien.

Den skal handle om emner som er felles for hele eller deler av serien, likheter og forskjeller mellom modellene, passende hodetelefonforsterkere o.l. Det vil også være nyttig og riktig å sammenligne disse hodetelefonene med andre hodetelefoner (det er naturlig å sammenligne med).

Det vil i tillegg være naturlig å opprette separate tråder for i hvert fall hver originalmodell. Se nedenfor.

Andre Denon-hodetelefoner faller utenfor denne trådens emne.

Innleggstitler
Jeg oppfordrer dere til å benytte feltet "Overskrift:" i vinduet "Svar på Tråd" for å gi det enkelte innlegg en god og dekkende tittel. Dette gjør det lettere å finne frem i tråden etterhvert som den (forhåpentlig) vokser.
Man kan f.eks. benytte produsent, produktnavn eller modellbetegnelse som innleggstittel.

Bilder
Inkludér gjerne et bilde siden et godt bilde ofte kan fortelle mye om et produkt.
Benytt knappen "Legg til bilde" og en av disse valgene slik at bildet lagres i tråden slik at vi unngår lenker til bilder som er forsvunnet fra den opprinnelige adressen:
  • Fra datamaskin -> Fil
  • Fra URL -> Hake for "Hent ekstern fil og lagre den lokalt"
Referanser og lenker
Inkludér gjerne referanser og lenker. Det gjør det enklere for andre å finne informasjon, og forfatteren viser hvor informasjonen er hentet fra.
 
Sist redigert:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Sist redigert:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Produksjonsstans

I april 2012 ble det offentlig kjent at produksjonen av Denon AH-Dx000 stanses.

[...]
Relevante lenker:
[...]
Tillegg 2:
Head-Fi.org-tråden "DENON AH-D2000 / AH-D5000 / AH-D7000 Headphones Officially Discontinued!" har blitt stengt for vanlige brukere og gjester.

post #264 of 281 4/25/12 at 9:04pm
KG Jag 967 Posts. Joined 2/2012
Location: Austin, TX & Reno, NV

post #261 of 281 4/25/12 at 8:53pm
Bee inthe Attic
202 Posts. Joined 9/2011

what happened to the Denon Dx000 discontinued thread?

http://www.head-fi.org/t/607132/denon-ah-d2000-ah-d5000-ah-d7000-headphones-officially-discontinued
It's been wiped for admin eyes only. If you look at your own posts, none that you made to that thread will appear.

I suspect that someone let the cat out of the bag before he was supposed to--if he was supposed to at all.
Tråden "Denon Dk2, Dk5 & Dk7 discontinued" på Overclock.net har bevart teksten i HeadRooms originale annonsering, og nå har vi gjort det samme:
It's with a bit of a heavy heart that HeadRoom shares news from our insider folks at DENON-USA that the lauded and beloved AH-D2000, AH-D5000, and AH-D7000 headphones have been officially discontinued by the manufacturer effective immediately. As DENON's top headphone retailer, HeadRoom has tons of all three models on back-order with DENON right now and regrettably we have been informed not to expect any of the quantities we ordered. In fact, we may not be able to get any of those three headphones back in stock before the "new" versions are released sometime during summer 2012. There does still exist a remote chance we'll be able to land a few of the last of these headphone mohicans before they're completely gone -- but we're just not sure since DENON is not releasing any further information at this time. Unfortunately, HeadRoom is presently already sold-out on most of these models. Also to be discontinued is the noise-cancelling DENON AH-NC800.

The announced DENON 'replacement' for the AH-D7000 (one of all-time faves at the HeadRoom fort!) will be the AH-D7100EM [$1,199 msrp]; the replacement for both the D2000 and D5000 models will be the AH-D600EM [$499 msrp]. Also slated are brand-new models AH-D400EM @ $399, AH-C400EM @ $349, and AH-C300EM @ $249. No delivery ETA or pre-release data is available yet regarding the new headphones, but please stay tuned to our HeadRoom FB forum for the latest updates direct from the DENON mothership in Japan as soon as we get 'em!
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Halvåpne, ikke lukkede

Denon AH-Dx000 omtales normalt som lukkede hodetelefoner med dårlig isoleringsevne. Dette er egentlig galt. InnerFidelitys Tyll Hertsens fant ut at de egentlig er halvåpne og altså ikke lukkede.

The Luscious Denon AH-D2000, AH-D5000, and AH-D7000

Isolation, Sealed or Open?
The Denon AH-Dx000 headphones are full-sized, around-the-ear (circumaural) headphones. They have a closed back--meaning there is no opening in the rear of the housing behind the driver to let the sound escape the headphones easily--but they are not sealed headphones, even though they are commonly thought of and characterized as such. I read all the Denon literature on these cans, and nowhere did they claim them to be sealed. Denon uses the term "Acoustic Optimizer" to describe the acoustic principle at work in these headphones. Bah, marketing blurbage!

In order to have the lovely uninterrupted wood housings (though the D2000 is plastic) of these headphones--which does give them a simple and elegant look--the acoustic engineers had to deal with the potential of resonances developing in the chamber behind the driver. This is a very real problem in sealed back designs, and is what makes sealed headphone performance generally inferior to open headphone designs. In the case of the Dx000 headphones, the engineers developed an acoustic labyrinth of channels, damped windows, and vents which are designed to inhibit and control resonance and response. (All well designed headphones have these elements, but because of the closed back of these headphones this design appears to be somewhat more complex than most.) The external vent of this design is a thin gap around the entire ear piece between the magnesium frame and ear cup housing.

While this design does a good job of controlling the sound of these cans, it also provides ample opportunity for sound to escape from the headphones, and for external sounds to enter them. The Dx000 do not isolate very well at all, and people close to you will be able to hear your music. I think they should be considered a semi-open design. Unfortunately, I don't have a category for this type of headphone here at InnerFidelity, and because they do provide somewhat more isolation than open cans, and because so many people consider them a sealed headphone, I will continue to categorize them as such. I'll make a note here that the Phillips L1 is also of similar semi-open design, and I have placed them in the open category here at InnerFidelity.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Denon AH-Dx000: HeadRoom-grafer

HeadRoom-grafer for Denon AH-Dx000:




Harmonic Distortion of a 500Hz Sine Wave Input


Impedance Versus Frequency


Isolation Response with Pink Noise Input to Monitor



 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Kan noen med mer erfaring enn meg kommentere grafene CDWMcInSpots har postet?
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Hodetelefonmålinger: Forklaring

Kan noen med mer erfaring enn meg kommentere grafene CDWMcInSpots har postet?
Vi kommer etterhvert tilbake til dette i en egen tråd.

I mellomtiden kan du se på innlegg der vi sammenligner frekvensresponsen til Denon AH-D7000 og Grado PS1000, og etterhvert finner ut at sistnevnte ikke passer tittentei1000(s musikk). Grafbildelenken har forsvunnet ved overgangen fra HFS2 til HFS3, men lenken er bevart i teksten.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Denon AH-Dx000: Tilbaketrukket (mellomtone) og/eller U-signatur

Krysspost:

[...]
Hørte den gang kjapt på både AH-D2/5/7K og minnes vel at jeg generelt syntes alle hadde litt "U"-karakteristikk.
Jeg har flere ganger vært inne på dette og hva det har å si for ulike mennesker. Her er et ganske fyldig eksempel:

Svar til CDWMcInspots #12: Det jeg legger i bomullsdottelotten, er at det virker som om det ligger noe ullent mellom driveren og øret som gjør at detaljene blir mer tilbaketrukket og lukket i D7000 kontra LCD2.
Da sa det i hvert fall litt pling.

Mange hevder at Denon AH-D7000(/AH-Dx000) har tilbaketrukket mellomtone. De som ønsker alle vokalister opp i fanget misliker dette. Denon AH-D7000 plasserer deg ikke nødvendigvis på første rad, enn si på scenen, men isteden noe lengre bak i salen. Noen liker det, andre ikke. Som regel sitter de fleste noe lengre bak i salen under konsert.

Jeg synes dog det er en vesensforskjell mellom tilbaketrukket (mellomtone) og bomullsdott mellom drivere og ører. Det første har med avstand å gjøre, det andre med tilsløring. Man kan se langt på en klar dag i åpent landskap. Burkabrukere ser visstnok lite.

Jeg tror denne tilbaketrukkede mellomtonen oppleves mye sterkere av de som lytter med høy lydstyrke enn de som lytter med høyst moderat:

Utdrag fra et innlegg jeg skrev i en annen tråd:

Loudness_contours_535px-Lindos1.svg.png

Hvilke lydstyrkenivåer regner du med å benytte? Det kan ha betydning for dine valg fordi den menneskelige hørsels følsomhet varierer med lydens frekvens og styrke (se figur ovenfor).

En hodetelefon med U-signatur (ganske mye bass og diskant i forhold til mellomtone) vil gjerne være fin for høyst moderate lydstyrkenivåer fordi den nærmest har innebygd loudnesskompensasjon, men kanskje mer problematisk ved høye lydstyrkenivåer. Jeg lytter med høyst moderate lydstyrkenivåer, og tror dette fenomenet er noe av grunnen til at jeg liker min Denon AH-D7000 og oppfatter den som rimelig nøytral, mens andre mener den har for mye bass. Tilsvarende synes jeg og ganske mange andre at AKG K 701 og flere andre AKG er ganske slanke/lette i bunnen, mens andre synes de er helt fine.

[...]
[...]
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Klokkebøylebolten/-skruen

[...]

Mine D2000 ble løse i innfestingen på begge sider etter noen mnd. bruk. De er behandlet med varsomhet av en pedantisk person. Aldri brukt ute, gående eller mistet i gulvet. Loctite gjengelåsing og en liten skrutrekker fikset problemet.

Jeg mener dette er en produksjons- eller designfeil (mange med samme problem har postet på head-fi.org). Noen har også hatt problem med at bolten/skruen knekker.
..
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Forsterkerbehov

Da ble det spontankjøpt et sett Denon AD-H5000. De spiller veldig bra og har en type lyd jeg liker godt. Og enda har jeg bare lyttet via jallautgangen på iPhone 4. I følge selger ble det vesentlig bedre med dedikert dac og amp ......
Dette er ikke uten videre appliserbart på ditt tilfelle, men kan bekrefte at Denon AH-D7000 låter bedre med dedikert DAC og amp, ift. utgangen på iPad MINI. På iPad låter det litt tynt, flatt og innsnevret mtp soundstage.
..
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Etter mange mange år er det på høy tide å bytte putene på mine AH-D2000
Det finnes en uendelighet av varianter på det o' store internett. Både dyre og billige.
Jeg hadde håpet å kunne sno meg unna med noe ganske rimelig, men det må jo være komfy fremdeles. Har ingen problemer med å kjøpe billige alternativer på ebay, men har ikke lyst til å kjøpe fire par før jeg finner et som er anstendig.

Hvor har andre kjøpt sine puter fra?
Ser ut til å være samme putene som passer en del Fostex modeller også
 
Topp Bunn