|
Synd å høre. Hodeløs spec på den pickupen, skjønner godt du liker den.Har en AudioTechnica AT OC30 som trenger ny cantilever pga barnefingre. Var en jævlig bra pickup som kom for rundt tretti år siden, og kunne tenke meg å få retippet denne. Nesten umulig å få tak i pga det var en limitert anniversary utgave.
Steve Leung (VAS) i New Jersey har jeg også brukt. Vennligere priser og adskillig kortere ventetider. Men mye mer begrenset tilbud av cantilevere og nåleslipninger enn hos Ledermann.Takk for tips. Mest aktuelt er reparasjon, kombinert med oppgradering til finere nål.
Ser for meg at denne pickupen da blir til "penbruk", og så kjøper jeg en billigere sak til familie-/hverdagsbruk. Dette er altså en spiller på skihytta, Pioneer PL-L1000, med SME skruefatning, så relativt enkelt å bytte headshell.
Ser ut som nålefanen er bøyd 90 grader, så da holder det ikke med kun re-tipping?
-Jeg bør vel ta flere nærbilder av skaden.
Er det SoundSmith i USA som gjelder? Avventer flere tips på rep/oppgradering.
Har dessverre ikke andre delenHva med litt DIY?
- Så lenge du har "alle delene" er mulig å brekke/kippe av cantileveret i "bøyen".
- Bruk et verktøy (nål) til å rette opp aluminiumsveggene i den avkuttede og den
gjenværende delen av cantileveret.
- Klipp av et strykke på 2-4 mm av den tynneste gitarstrengen (008-009) du kan
finne - som passer inni aluminiumscantileveret.
- Lim strengebiten inn i stiftdelen av cantileveret.
- Når det er tørket kan du montere stiftdel/gitarstreng inn i den gjenværende
delen av cantileveret og igjen lime med lynlim. Vær nøye med å få azimuthen
rett ved den siste limingen.
Jeg har gjort dette med et utvalg av pickuper (bl.a. FR MC-201) som benytter
aluminiumsrør som canilever - med overraskende godt resultat! Dette var i
en tid da synet var uendelig mye bedre enn det er i dag, men med godt lys,
en god pinsett, en god lupe og et lim som bruker litt tid på å størkne -
bør det være mulig også for en "gammel krok"...
Retip er typisk en cantilever med nål.Takk for tips. Mest aktuelt er reparasjon, kombinert med oppgradering til finere nål.
Ser for meg at denne pickupen da blir til "penbruk", og så kjøper jeg en billigere sak til familie-/hverdagsbruk. Dette er altså en spiller på skihytta, Pioneer PL-L1000, med SME skruefatning, så relativt enkelt å bytte headshell.
Ser ut som nålefanen er bøyd 90 grader, så da holder det ikke med kun re-tipping?
-Jeg bør vel ta flere nærbilder av skaden.
Er det SoundSmith i USA som gjelder? Avventer flere tips på rep/oppgradering.
Har en liggende jeg ogsåFaen Satan i helvete. Junior har ødelagt stiften på min Denon DL-103R.
Hva gjør jeg da, mht retipping?
Vis vedlegget 999214
Vis vedlegget 999215
Om du snakker DL-103, så velkommen i klubbenHar en liggende jeg også
![]()
Kan annbefale UV-lim. Da har du masser av tid å justere nål i rett vinkel.en god pinsett, en god lupe og et lim som bruker litt tid på å størkne -
bør det være mulig også for en "gammel krok"...
Steve Leung (VAS) i New Jersey har jeg også brukt. Vennligere priser og adskillig kortere ventetider. Men mye mer begrenset tilbud av cantilevere og nåleslipninger enn hos Ledermann.
Og egne...Sjekket hva innboforsikringen dekker? Flere har fått erstattet pickuper etter ungenes bravader.