DENON DL-103R - ødelagt nål

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.867
Torget vurderinger
1
Faen Satan i helvete. Junior har ødelagt stiften på min Denon DL-103R.

Hva gjør jeg da, mht retipping?
IMG_1014.jpeg

IMG_1013.jpeg

lurvis

vegspringar
Ble medlem
17.03.2015
Antall liker
6.268
Sted
Nesodden-Toten-Valdres
Torget vurderinger
0
Leit! Sende den til utlandet for retipping vil fort havne på den samme prisen som å kjøpe en ny på HiFi-klubben. En annen variant er å sende den til Soundsmith for ombygging f.eks med microridge nål og nålefane i boron eller andre varianter. Prisene blir deretter.
Hvis du er fornøyd med DL-103R? kan du sikkert få igjen litt ved å selge den til noen som ønsker å ta customruten og kjøpe en ny.

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
2.870
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
Jeg ville ha nudet pickupen nå som den er ødelagt, kjøpt et tre eller en aluminiumskropp fra ebay og sendt det hele inn til soundsmith for retipping og potting(resin). Har selv gjort det en gang og det ble en utrolig bra pickup. Hvordan du gjør pickupen naken finner du på youtube.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.867
Torget vurderinger
1
Takk for tips. Mest aktuelt er reparasjon, kombinert med oppgradering til finere nål.
Ser for meg at denne pickupen da blir til "penbruk", og så kjøper jeg en billigere sak til familie-/hverdagsbruk. Dette er altså en spiller på skihytta, Pioneer PL-L1000, med SME skruefatning, så relativt enkelt å bytte headshell.

Ser ut som nålefanen er bøyd 90 grader, så da holder det ikke med kun re-tipping?
-Jeg bør vel ta flere nærbilder av skaden.

Er det SoundSmith i USA som gjelder? Avventer flere tips på rep/oppgradering.

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
2.870
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
Flere som retipper men jeg har holdt meg til Soundsmith. Lederman har 40 års erfaring med dette. Baksiden er lang ventetid men det er underordnet synes jeg.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.544
Torget vurderinger
2
Et lykketreff? Nå har du muligheten til å kjøpe noe annet enn en sfærisk/konisk nål. Koniske nåler er mest passende hvis man ikke kan eller vil sette nålen nøyaktig opp. En Microline/microridge har bedre egenskaper om den er satt opp riktig og varer dobbelt så lenge, men knekker like lett .,..

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
2.870
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
Ergelig når slike uhell skjer. Har skjedd en gang hos meg også. Barnehender. Det var en ombygd DL103R med rubin nålefane og microridge diamant. Knakk lett som bare det. Den var fylt med epoxy, en service Soundsmith også gjør samt satt inn i et aluminiumskropp. En "hotroddet" 103R er etter min erfaring en skikkelig killer!

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
2.870
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
Bare for å spamme tråden mere;her er en Koetsu Black som ble ombygd hos Northwhest Analogue. Rubin nålefane og Fritz Gyger 2 diamant(FG2) Resultatet ble veldig bra men han er en lettvekter sammenlignet med Lederman i Soundsmith

Koetsu Black.jpg

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.728
Sted
Hus
Har en AudioTechnica AT OC30 som trenger ny cantilever pga barnefingre. Var en jævlig bra pickup som kom for rundt tretti år siden, og kunne tenke meg å få retippet denne. Nesten umulig å få tak i pga det var en limitert anniversary utgave.

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
2.870
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
Har en AudioTechnica AT OC30 som trenger ny cantilever pga barnefingre. Var en jævlig bra pickup som kom for rundt tretti år siden, og kunne tenke meg å få retippet denne. Nesten umulig å få tak i pga det var en limitert anniversary utgave.
Synd å høre. Hodeløs spec på den pickupen, skjønner godt du liker den.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.116
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Takk for tips. Mest aktuelt er reparasjon, kombinert med oppgradering til finere nål.
Ser for meg at denne pickupen da blir til "penbruk", og så kjøper jeg en billigere sak til familie-/hverdagsbruk. Dette er altså en spiller på skihytta, Pioneer PL-L1000, med SME skruefatning, så relativt enkelt å bytte headshell.

Ser ut som nålefanen er bøyd 90 grader, så da holder det ikke med kun re-tipping?

Steve Leung (VAS) i New Jersey har jeg også brukt. Vennligere priser og adskillig kortere ventetider. Men mye mer begrenset tilbud av cantilevere og nåleslipninger enn hos Ledermann.

Mvh

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.921
Sted
Kongsberg
Hva med litt DIY?

- Så lenge du har "alle delene" er mulig å brekke/kippe av cantileveret i "bøyen".

- Bruk et verktøy (nål) til å rette opp aluminiumsveggene i den avkuttede og den
gjenværende delen av cantileveret.

- Klipp av et strykke på 2-4 mm av den tynneste gitarstrengen (008-009) du kan
finne - som passer inni aluminiumscantileveret.

- Lim strengebiten inn i stiftdelen av cantileveret.

- Når det er tørket kan du montere stiftdel/gitarstreng inn i den gjenværende
delen av cantileveret og igjen lime med lynlim. Vær nøye med å få azimuthen
rett ved den siste limingen.

Jeg har gjort dette med et utvalg av pickuper (bl.a. FR MC-201) som benytter
aluminiumsrør som canilever - med overraskende godt resultat! Dette var i
en tid da synet var uendelig mye bedre enn det er i dag, men med godt lys,
en god pinsett, en god lupe og et lim som bruker litt tid på å størkne -
bør det være mulig også for en "gammel krok"...

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.386
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Morsomme ting å bruke penger på DL103 hos
Paradox Pulse Guard også 😁

Paradox-Pulse-Guard-R-SMR-Cartridge.jpg

last ned.jpeg

Først en upgrade hos Paradox, deretter videresende til NeedleClinic for en Saffir/MR.
Da får du igjen en 16 grammer som kaster lydbølger du aldri trodde var mulig... 🤭🤣

Sist redigert:

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.728
Sted
Hus
Hva med litt DIY?

- Så lenge du har "alle delene" er mulig å brekke/kippe av cantileveret i "bøyen".

- Bruk et verktøy (nål) til å rette opp aluminiumsveggene i den avkuttede og den
gjenværende delen av cantileveret.

- Klipp av et strykke på 2-4 mm av den tynneste gitarstrengen (008-009) du kan
finne - som passer inni aluminiumscantileveret.

- Lim strengebiten inn i stiftdelen av cantileveret.

- Når det er tørket kan du montere stiftdel/gitarstreng inn i den gjenværende
delen av cantileveret og igjen lime med lynlim. Vær nøye med å få azimuthen
rett ved den siste limingen.

Jeg har gjort dette med et utvalg av pickuper (bl.a. FR MC-201) som benytter
aluminiumsrør som canilever - med overraskende godt resultat! Dette var i
en tid da synet var uendelig mye bedre enn det er i dag, men med godt lys,
Har dessverre ikke andre delen :(

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
25.372
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2

Retip er typisk en cantilever med nål.

Har inget problem med å annbefale Klaus Peter Grasse fra Techne Audio i Tyskland. Han har hurtig
svar/rep-tid, tar bilder av prosessen, som han sender til deg, rimeligt priset. Sisst jeg brukte han (før Covid)
lå en retip på mellem 200 og 300 Euro. Han har 2 typer (fra Namiki), boron/shibata eller boron/microridge.
EDIT: Ser ut som han nå har fått Alu-cantilever også.
Om du vil ha ny dempegummi, klarer han også det.
Du kan sende han en mail først og høre til pris, før besluttning.

Alu hus for DL-103
Retipping service

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.735
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Har fått telefonnummer til en i Polen Gdynia som vistnok også er utrolig flink med reparasjon og retip av pickup.

+48 888157040

Har ikke brukt han selv, men en som var innom meg har brukt han mange ganger.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.386
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Om du vurderer Shibata (som vår danske livlæge nevner), så vær klar over at den krever langt mer nøyaktighet for å få ut potensialet enn andre slipinger. Dette med mindre du har verktøy som er nøyaktig nok, eller tolmodighet nok til å jokke nåla i 100% i posisjon. Husk de aller fleste moderne pickuper i snitt har 3-5 graders avvik og noen mer. Da skal det jobbes iherdig for å få de skarpeste slipingene i rett posisjon. Det trender nå til at produsenter er i ferd med å droppe Shibata-slipingene.

Derfor vil de aller fleste av oss kunne oppnå et bedre sluttresultat med nest skarpeste slipning. Nå hopper jeg ut og fortsetter litt innspurten til Oslo Hifi Show. Jeg tror at det blir veldig bra! Håper å se mange av dere der. God helg.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
25.372
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Kan annbefale UV-lim. Da har du masser av tid å justere nål i rett vinkel.
Når den sitter 100% presist, da bare å tenne UV-lykten og herde limen.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.523
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Steve Leung (VAS) i New Jersey har jeg også brukt. Vennligere priser og adskillig kortere ventetider. Men mye mer begrenset tilbud av cantilevere og nåleslipninger enn hos Ledermann.

Henger meg på anbefalingen av Steve Leung/VAS. eBay-sjappa hans har en rekke egenproduserte avarter av DL-103, så jeg tipper han har mer erfaring med akkurat denne pickupen enn de fleste. Jeg handlet selv en refurb DL-103 med line contact nål derfra og den spiller glimrende.

• Liker
Reaksjoner: ELJ

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.996
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
jeg får igjen min Kiseki Blue longbody fra Aidas, Litauen idag evt imorgen, med ny boron cantilever og Namiki microridge diamant
du kan få kontakt detaljer på PM/MSN om du vil....

seh

Medlem
Ble medlem
04.01.2007
Antall liker
14
Torget vurderinger
2
Jeg har en DL-303 hvor opphenget til nåla er gått. Er det noe å gjøre med det?

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.523
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Send til nevnte reparatører for rebuild.

• Liker
Reaksjoner: seh

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.867
Torget vurderinger
1
Mange bra forslag. Kommer til å gå for retipping. Skal sjekke ut VAS, Polen, Tyskland og Lithauen.

Kjøper trolig også en ny 103R til familiebruk, og så blir den modifiserte kun til Far. Litt råflott på hytta, men kan ikke skru av lokket på RIAA hver gang pickup skal byttes.

Bruker DP 2.3 RIAA som fortjener en god pickup. Er også fornøyd med platespilleren. Totalrenovert PL-L1000. Relativt tung tangentialarm som jeg skulle tro tåler er skarpslipt nål?

Topp Bunn