Denon DP-3000NE - pickup og RIAA?

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.697
Antall liker
3.339
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg har et par vintage Denon spillere stående og fant plutselig ut at de hadde lansert en rimelig fersk DP-3000NE. På tide å modernisere litt. De andre pusher 40 år.

platene ligger jo der, så jeg bestilte en ny platesnurrer. Jeg har en nesten ny Denon DL-304 som jeg hadde tenkt å bruke sammen med en ASR Mini Basis mkii. Høres det gæli ut eller er det noen fornuftige alternativer?

IMG_0072.jpeg
IMG_4019.jpeg
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.697
Antall liker
3.339
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Som dere sikkert skjønner så ligger det en smule nostalgi i valget av platespiller.
 
Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.697
Antall liker
3.339
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg ville satt på en Denon DL 103 R. Gratulerer med flott spiller.
Den er klart på listen. Fra test av DP-3000NE i «hifi advice»:
-Compared to the DL-103 and DL-103R, however, the DL-304 has a very low output and a gentler, more sophisticated, and more nurtured sound. It is considerably more refined and certainly musically pleasing but not as robust, dynamic, or rhythmically engaging as the 103s.

In a nutshell, the DL-304 is contemplative, intimate, and caressing, whereas the DL-103R and especially the DL-103 are ballsy, outgoing and festive.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.019
Antall liker
24.313
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg hadde definitivt brukt DL-304. Den er - i motsetning til stock DL-103/R - en pickup som får det beste ut av rillene. Klassiker.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
24.510
Antall liker
40.972
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Gratulerer med kjempe flott spiller :) 304 er en fin pu som jeg selv har hatt men jeg hadde nok gått for en 103r som jeg liker svært godt
Ha en fortsatt fin søndag

mvh
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.697
Antall liker
3.339
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Kanskje greit å ha både en 304 og en 103R. Det virker som de begge er interessante, men har klare forskjeller.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.697
Antall liker
3.339
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Noen innspill på RIAA? Er det grunn for å bytte ut ASR mini basis ii hvis jeg ender med DL-304 eller DL-103R?
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
8.287
Antall liker
9.170
Sted
Oslo
Den er klart på listen. Fra test av DP-3000NE i «hifi advice»:
-Compared to the DL-103 and DL-103R, however, the DL-304 has a very low output and a gentler, more sophisticated, and more nurtured sound. It is considerably more refined and certainly musically pleasing but not as robust, dynamic, or rhythmically engaging as the 103s.

In a nutshell, the DL-304 is contemplative, intimate, and caressing, whereas the DL-103R and especially the DL-103 are ballsy, outgoing and festive.
I like ballsy, outgoing and festive any day of the week
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
8.007
Antall liker
8.815
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg liker begge, men tar definitivt kontemplativ, intim og kjælende hvis jeg absolutt må velge.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
8.287
Antall liker
9.170
Sted
Oslo
Jeg liker begge, men tar definitivt kontemplativ, intim og kjælende hvis jeg absolutt må velge.
Derfor bør man kanskje ha begge.
Litt lite PK å si det samme om kvinner, men er man heldig finner man en som har begge i seg.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.697
Antall liker
3.339
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Derfor bør man kanskje ha begge.
Litt lite PK å si det samme om kvinner, men er man heldig finner man en som har begge i seg.
Ja altså, jeg er egentlig en «sucker for punch» lydmessig, men har allerede det via streaming. Kanskje vil jeg derfor foretrekke en større kontrast via analog kilde, så det kan tenkes at en mer delikat 304 er en OK løsning. Det jeg misliker mest er veldig lav output og skjør nålefane, men vi får se når spilleren ankommer. Det går fort en måneds tid.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
8.287
Antall liker
9.170
Sted
Oslo
Ja altså, jeg er egentlig en «sucker for punch» lydmessig, men har allerede det via streaming. Kanskje vil jeg derfor foretrekke en større kontrast via analog kilde, så det kan tenkes at en mer delikat 304 er en OK løsning. Det jeg misliker mest er veldig lav output og skjør nålefane, men vi får se når spilleren ankommer. Det går fort en måneds tid.
Min erfaring er at punch og drive der er 103 ganske overlegen, spesielt om du kan få tak i en fra ZU audio.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.920
Antall liker
29.404
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Har både en DL 304 og flere DL 103-varianter, og kan bekrefte at 304 låter adskillig mer innsmigrende og varmt enn 103. DL 304 har også høyere compliance, og kan kjøres i en lettere arm.

Mvh
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.019
Antall liker
24.313
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
103 trøbler på kompleks orkestermusikk skåret nært etiketten, men den blir enda mer ballsy enn standard med en Cap eller i DL-A110 varianten, eller nevnte variant fra Zu audio.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
8.287
Antall liker
9.170
Sted
Oslo
Zu audio 103 er på mange måter ikke verdens beste pu.
Men kjører du gjennom Arizona, hva vil du ha?
BMW rekke sekser eller en 1966 Mustang V åtter
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
8.007
Antall liker
8.815
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ombygde 103 kan også fåes fra eBay-sjappa til VAS, med andre og bedre nåleslipninger.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.697
Antall liker
3.339
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
En Denon fan må jo ha en AU-340 eller 320 i oppsettet ….;)
Skjønner det, men litt av greia var å få noe fornyelse. Derfor tenker jeg også at ASR’en muligens ryker. Får vente og se til jeg har spilleren på plass og får kjørt noen timer med DL-304.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.703
Antall liker
10.102
Torget vurderinger
2
ASR er jo en meget bra og fleksibel RIAA … er det bare kjøpekløe eller savner du noget?
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.697
Antall liker
3.339
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
ASR er jo en meget bra og fleksibel RIAA … er det bare kjøpekløe eller savner du noget?
Savner av/på knapp, men det kan selvsagt fikses. Ellers så mener jeg den hadde noen ulyder på tomgang når jeg brukte DL-304 på den sist. Når jeg bruker DL-160 så er den helt fin.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.697
Antall liker
3.339
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Og for ordens skyld - er det ingen high-output eller MM pickuper som burde være på en shortlist? - jeg er ikke så oppdatert på disse.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.223
Antall liker
2.823
Sted
Kongsberg
Hei. Denon DL-304 og Denon DL-103 (du trenger ikke R-en da du kan velge 500 Ohm i ASRen) er begge utmerkede
pickuper, men de må sies å representere ytterpunktene når det gjelder specs og lyd-gjengivelse fra MC-pickuper.

DL-304en er myk i opphenget og mangler litt av det dynamiske "slammet" man vanligvis forbinder med MC-pickuper.
Den er i tillegg relativt varm i klangkarakteren.

DL-103en har masser av dynamikk og "basslam" men mangler en del oppover på grunn av den koniske nåleslipingen.
Den kan i tillegg fremstå som litt hard i toppen av samme grunn.

Jeg ville vel heller valgt en pickup mellom disse yttelighetene for allround bruk. Audio Technica AT-33Sa med Shibata-
sliping sikrer deg år med god lyd framover...
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.697
Antall liker
3.339
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Hei. Denon DL-304 og Denon DL-103 (du trenger ikke R-en da du kan velge 500 Ohm i ASRen) er begge utmerkede
pickuper, men de må sies å representere ytterpunktene når det gjelder specs og lyd-gjengivelse fra MC-pickuper.

DL-304en er myk i opphenget og mangler litt av det dynamiske "slammet" man vanligvis forbinder med MC-pickuper.
Den er i tillegg relativt varm i klangkarakteren.

DL-103en har masser av dynamikk og "basslam" men mangler en del oppover på grunn av den koniske nåleslipingen.
Den kan i tillegg fremstå som litt hard i toppen av samme grunn.

Jeg ville vel heller valgt en pickup mellom disse yttelighetene for allround bruk. Audio Technica AT-33Sa med Shibata-
sliping sikrer deg år med god lyd framover...
Takk for tips. Siden du nevnte AT. Jeg har også en ATOC9 liggende, vil den være noe i samme gata som 33Sa? Jeg regner egentlig med at ATOC9en har sett sine beste dager, derav grunnen til st jeg ikke nevnte den i første omgang.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.308
Antall liker
4.676
Torget vurderinger
1
Og for ordens skyld - er det ingen high-output eller MM pickuper som burde være på en shortlist? - jeg er ikke så oppdatert på disse.
Til S og J armer med Ortofon/SME fatning for rette hodeskall, så ville jeg ha vurdert en Ortofon Concorde. Enten Concorde R med OM 30 eller OM 40 nål fra thakker, eller den nye Ortofon Concorde Music i enten bronse eller sort utgave. De nye music nålene er noe stivere enn OM nålene.

Mvh
KJ
 

lurvis

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2015
Innlegg
2.866
Antall liker
5.713
Sted
Nesodden-Toten-Valdres
Torget vurderinger
0
Gratulerer med bestilling av en Denon DP-3000NE, det er en veldig bra platespiller! Har hatt et eksemplar i snart et års tid og er strålende fornøyd.
Pickups lar jeg være å anbefale, smak og behag er så ymse. En manns søppel er annen manns gull.
Men, Denon har brukt DL-103 variantene i utviklingen av spilleren, så er det sagt.
Den er lett å sette opp og ganske flekisibel angående bruk av diverse pickups, det følger med to motvekter og ved bruk av diverse headshell er det mulig å tilpasse greit.
En lite tankekors er prissettingen i Japan. Denon DP-3000NE, Technics SL-1200G og Luxman PD-151 MkII ligger veldig nær i utsalgspris, sjekk E-Bay f.eks på fabrikknye spillere fra japanske butikker.
Fin test på LowBeats.de.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.697
Antall liker
3.339
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Gratulerer med bestilling av en Denon DP-3000NE, det er en veldig bra platespiller! Har hatt et eksemplar i snart et års tid og er strålende fornøyd.
Pickups lar jeg være å anbefale, smak og behag er så ymse. En manns søppel er annen manns gull.
Men, Denon har brukt DL-103 variantene i utviklingen av spilleren, så er det sagt.
Den er lett å sette opp og ganske flekisibel angående bruk av diverse pickups, det følger med to motvekter og ved bruk av diverse headshell er det mulig å tilpasse greit.
En lite tankekors er prissettingen i Japan. Denon DP-3000NE, Technics SL-1200G og Luxman PD-151 MkII ligger veldig nær i utsalgspris, sjekk E-Bay f.eks på fabrikknye spillere fra japanske butikker.
Fin test på LowBeats.de.
Takk for info. Testen i LowBeats var nesten i overkant positiv. Det blir spennende å få spilleren i hus.

Hvilken pickup bruker du selv?
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.019
Antall liker
24.313
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg tror ikke at jeg har lest så grundig gjennomgang av en platespiller siden danske High Fidelitys velmaktsdager.
Interessant at testeren melder om gode resultater også med AT33Sa (storebroren til min favoritt AT33PTG/II) og at han mener at man får mer ut av en Denon DL-103R enn modellen uten R.

Jeg mener (som alltid) at en Audio-Technica VM540ML i kropp fra RigB er en uforskammet god MM-pickup, og mye lavere priset enn de man bør sammenlikne den med; Nagaoka MP-500 (den er teknisk ikke en MM men oppfører seg som en) og Ortofon 2M Black.

Verd å notere seg at en Ortofon Concorde som @KJ nevnte (eller en SPU for den saks skyld) er 2 mm for lang for Denon-armens geometri.
 
Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.697
Antall liker
3.339
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Det er jo ting som tyder på at jeg uansett bør prøve den med en DL-103R. Da kan jeg la DL-304 bli stående på DP-59L og så har jeg (som alltid) DL-160 på DP-47f. Så får jeg også sammenlignet 80-talls spillerne med den nye.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.019
Antall liker
24.313
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Alle tre har vel Ortofon/JIS/SME-kopling og 50 mm monteringsavstand slik at du kan bytte rundt i vilden sky?
Hadde ikke fått med meg at du har et helt menasjeri…
 

lurvis

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2015
Innlegg
2.866
Antall liker
5.713
Sted
Nesodden-Toten-Valdres
Torget vurderinger
0
Takk for info. Testen i LowBeats var nesten i overkant positiv. Det blir spennende å få spilleren i hus.

Hvilken pickup bruker du selv?
Jeg bruker en DL-103R for det meste ( sammen med Denon SUT), har planer om å sende den inn og få boron fane/Micro Line stift når den går mot slutten. Samt kjøpe en ny 103R for personlig sammenligning, liker å bruke god tid på sanseinntrykkene.
For avveksling benyttes også en Shure M75T2 m/et par Jico SAS nåler til, låter bra det også.
 
Topp Bunn