Denon DP-75, hva kan man bruke den til?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.090
    Antall liker
    11.099
    Torget vurderinger
    10
    Du kan få den gratis pluss tusen kroner av meg hvis jeg får en klem på kjøpet :p
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.857
    Antall liker
    107.768
    Torget vurderinger
    23
    Du kan få den gratis pluss tusen kroner av meg hvis jeg får en klem på kjøpet :p
    Ville vel i værste fall gått enda lenger for den dealen der...:rolleyes:
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.269
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hva er problemet? jeg syntes du skrev at nærmest alt var i orden nå, jeg?

    Ser veldig bra ut!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.090
    Antall liker
    11.099
    Torget vurderinger
    10
    Skurring på dynamiske peaker. Særlig i venstre kanal.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.269
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kan det ha noe med byggingen/justeringen å gjøre da, hvis arm og PU er montert og justert riktig?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.090
    Antall liker
    11.099
    Torget vurderinger
    10
    Sikkert.
    impulse har foreslått at jeg øker stifttrykket fra 2,0 til 2,2 gram
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.090
    Antall liker
    11.099
    Torget vurderinger
    10
    Prøver først med en grundig runde med antiscating funksjonen. Har nå tatt av det lille loddet på venstre side "lateral balance weight" da jeg tror at armen er rimelig riktig vatret og ikke vandrer til noen av sidene. Har også stilt den lille antiskating justeringen på rødt da Dynavector DV20XL er eliptisk.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.090
    Antall liker
    11.099
    Torget vurderinger
    10
    Kjørte så med 2,2 gram. Spiller en gammel Mezzoforte og så langt er det bedre. Får lytte litt nå og se om det dukker opp noe mer? :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.090
    Antall liker
    11.099
    Torget vurderinger
    10
    Hvis jeg prøver å fokusere på det som er bra underveis så kan jeg fortelle at et slugger DD drev har mer punsj og stålkontroll enn det jeg har hørt før. Det er noe med tempo, trøkk, stivhet, dynamikk og jevn gange osv. Mulig litt på bekostning av "varme". Jeg har samme pickup og riaa (Dynavector P75 mkII) som jeg også brukte på Well Tempered Classic spilleren.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.090
    Antall liker
    11.099
    Torget vurderinger
    10
    Jeg merker at gain er vesentlig høyere enn med DAC. Noen som kjenner DV riaaen?
     

    Vedlegg

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.987
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Sett antiskate til ca "midt-i-mellom" begge strekene.
    Monter lateral-vekten igjen, ytterst, og størst mulig (om du har begge loddene).
    Denne er ikke en balansevekt, men en "dempe-vekt".
    (fullstendig vas og feil-trykk/feil-oversettelse(?) i bruksanvisning)

    + sett på hoved-loddet rett vei ;-)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.090
    Antall liker
    11.099
    Torget vurderinger
    10
    Takk, skal gjøre det.
    Hva mener du med at hovedloddet er feil vei?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.090
    Antall liker
    11.099
    Torget vurderinger
    10
    Satt på lateral-vekten igjen. Kjører 2,2 gram som impulse foreslo. Nå fungerer det langt bedre :)
    Men paranoiaen lever i beste velgående selv om det låter bra nå.

    Buffalo II dacen LMC har satt sammen har overdimensjonert strømforsyning og burde være godt forspent til digital lyd på første klasse.

    Vinyl hos meg låter nå allikevel bedre og junior treffer på enkel-blindtest hver gang*. Han sier at vinyl låter bredere og større. Selv hører jeg meget godt at stemmen til Leonard Cohen får en utrolig flott og kjøttfull fylde med deilig rasp. Det låter tynnere digitalt.

    * vi spiller Leonard Cohens Ten New Songs og switcher mellom vinyl og digital med fjernkontrollen.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.090
    Antall liker
    11.099
    Torget vurderinger
    10
    Har spilt en drøss med plater og med f eks Toto IV er det et voldsomt skyv og slam :)

    Dobbeltsjekker stifttrykk og azimuth. Sliter med å finne ut om VTA er riktig. Har nå bestilt et billig USB mikroskop på ebay. I mellomtiden prøver jeg litt forskjellige alternativer.

    Og der kom paranoiaen (igjen). Skulle holde et mikrovater forsiktig "nesten-inntil" armrøret mens armen/nålen hvilte på en plate (uten at tallerkenen snurret). Ops, kom borti og presset armen litt ned. Gulp.

    Måtte ta et par kvalitetskontroll foto og spille Leonard Cohen plata som jeg vet er av god kvalitet.
    Hmmm låter like bra nå ;):rolleyes:???;D

    Syns nå den er farlig langt nede når den er på plata? Er det kanskje stifttrykket på 2,2 gram som gjør den litt tung??
     

    Vedlegg

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Pust med magan og prøv å få vinylparanoiaen til å slippe, mann. Ellers kommer du til å justere fram og tilbake til april neste år! At cantileveren preges av stifttrykket er bare naturlig. Det er derfor det heter "stifttrykk". Er armen helt paralell med tallerkenen, eller er det litt oppoverbakke fra armlageret? Jeg spør fordi Dynas elementer ofte spiller best med litt oppoverbakke. Bare såvidt, selvfølgelig. Det er små, små toleranser i dette her, men når det sitter, så sitter det. La det være trøsten når det rykker i vinylnevrosene.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.090
    Antall liker
    11.099
    Torget vurderinger
    10
    Tror det er litt oppoverbakke når jeg ser på armrøret (forresten kjekt å justere Micro-Seiki armen on the fly).

    Men har en feeling av at det her ikke er armrøret som er veiledende for om VTA er i "vater"?
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.987
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Takk, skal gjøre det.
    Hva mener du med at hovedloddet er feil vei?
    Glem den...tankene var i en telefon samtidig...

    Men løft armen ved basen...(sett nåla i innerspor så er det lettere å se/måle om armen er paralell med plata)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.090
    Antall liker
    11.099
    Torget vurderinger
    10
    Takk, skal gjøre det.
    Hva mener du med at hovedloddet er feil vei?
    Glem den...tankene var i en telefon samtidig...

    Men løft armen ved basen...(sett nåla i innerspor så er det lettere å se/måle om armen er paralell med plata)
    Basen er justerbar med en liten stang. Den er så smooth at VTA kan justeres on the fly. Skal teste innerspor :)
     

    tomolt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.05.2009
    Innlegg
    83
    Antall liker
    17
    Sted
    Heim
    Prøv Hustad Marmor som lager både platespillere til merker i utlandet og egne designet rack men må da ha tegninger å om du skal ha 12" eller 9" armer?
    Jenco ser jeg er blitt store og har armer i alle priser å kvaliteter,men ville selv satset på en SME arm(er mange å velge i) som har blitt standard på mange h-shell å er lett å få tak i deler og fester til,men det beste er at de har en plugg under så man slipper arbeidet om bedre signalkabler ønskes.Min kamerat er i slekt med de som driver dette og har sett mange merker i magasiner som har fått mye skryt for sitt arbeid og marmor/skifer er dødt å tungt så det er det perfekte for å få en Hi-End spiller ut av dette DENON driverket men ville ikke selv kjøpt ett for satser heller på å få DENON pl.spillere med F på slutten av typebetegnelsen fra midten av 1980årene som DENON DP-52F selv om jeg nå bruker en DP-47F å da står mange bedre som en av de tyngste KENWOOD osv.Mvh.Tor
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.269
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Et billigere triks er å bruke et gjennomsiktig cd-cover, lage rette riper med en nål, vha. en vinkel, helt parallelt med den ene siden, sette dette på tallerkenen innenfor armen, og sikte inn headshell/armrør etter stripene/ripene. Sikkert billigere enn et mikroskop.

    ...Hvis du ikke trenger å vite vinkelen med to desimaler, da. ;)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.857
    Antall liker
    9.291
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har lest litt i denne tråden, har egentlig lyst på en 75 eller 80.
    Hva må man ut med for en slik? Trenger egentlig bare drevet.
    Har jo denne DIY i meg som ikke blir borte:=)
    Arm har jeg jo som kan brukes FR64 fx silver.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.857
    Antall liker
    9.291
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Takker, er vell ikke lett å få tak i her i landet.
    Må ikke ha akkurat denne kan jo gå ett hakk ned, eller opp. Men da blir de vel ganske dyre.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.146
    Antall liker
    12.346
    Sted
    Hus
    Takker, er vell ikke lett å få tak i her i landet.
    Må ikke ha akkurat denne kan jo gå ett hakk ned, eller opp. Men da blir de vel ganske dyre.
    Prisene her er ikke hinsides, og de pakker veldig godt. Kjøpte meg en Micro Seiki for noen år siden, og den ble sendt halva jorda rundt uten en skramme. Eske i eske med fyll i mellom og tallerken i bunnen og lokket i egen eske. Alt har 100V driftspenning, og de tar både 50/60 hz. Må bare ha en stepdowntrafo til driftspenning for å bruke den her hjemme.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn