Da hadde jeg spurt hvorfor. Hvis varen allerede er bestilt inn, hva er egentlig depositumet til?Ok, men hva om jeg henvender meg til en forhandler med ønske om å kjøpe en forsterker og forhandleren allerede har bestilt fem slike eksemplar som han venter inn, og som man da kanskje kan anta han har betalt for? Hva skulle hensikten med depositumet være da? For meg virker dette som en merkelig praksis.
Andre veien da? Er det noen som har betalt depositum og opplevd at forhandleren surrer og ikke leverer varene? De kan vel være virrehuer de også? Eller?Jeg synes det er fair at forhandler ber om 10% forskuddsbetaling hvis det er et produkt som koster noen kroner. Jeg tror butikkene ofte opplever at kundene trekker seg i siste liten, enten det er fordi de ikke har penger likevel, kjærringa går i lufta eller at kunden selv er et virrehue som aldri får bestemt seg eller ombestemmer seg flere ganger. Håper at forhandlere med erfaring kan komme på banen og informere litt rundt temaet.
Er mulig det, men jeg har mistanke om at en forhandler som er et virrehue ikke overlever så mange virr, men kundene kan jo holde på med virringa helt til de ligger i penalet.Andre veien da? Er det noen som har betalt depositum og opplevd at forhandleren surrer og ikke leverer varene? De kan vel være virrehuer de også? Eller?
Nå har det vel også vært forhandlere som virret helt til de entret penalet...Er mulig det, men jeg har mistanke om at en forhandler som er et virrehue ikke overlever så mange virr, men kundene kan jo holde på med virringa helt til de ligger i penalet.
Men kan vi være enige om at det er flere kunder som virrer enn det er forhandlere som virrer ? Et enkelt ja eller nei duger for meg.Nå har det vel også vært forhandlere som virret helt til de entret penalet...
Logisk da det finnes flere kunder enn forhandlere.Men kan vi være enige om at det er flere kunder som virrer enn det er forhandlere som virrer ? Et enkelt ja eller nei duger for meg.
Du verden, det tenkte jeg ikke på.Logisk da det finnes flere kunder enn forhandlere.
Det er vanlig det så det er greit for meg.Du verden, det tenkte jeg ikke på.
Har du opplevd at en forhandler ikke har gjort opp for seg?Andre veien da? Er det noen som har betalt depositum og opplevd at forhandleren surrer og ikke leverer varene? De kan vel være virrehuer de også? Eller?
Nå ble vi litt nysgjerrig her. En veldig sjelden, sær eller dyr bil. Eller alt på en gang?Har aldri betalt depositum for noe som helst. Engang bestillte jeg Norges minst solgte bil. Det var i 92. Kun ett eksamplar av bilmodellen ble solgt det året. Betalte selvfølgelig ikke depositum......
Var vel ikke akkurat slike spesielle varer som var mitt utgangspunkt da jeg startet tråden og heller ikke snakk om en spesialbestilling bare til meg, men heller at jeg meldte interesse for en vare som allerede var bestilt inn i flere eksemplar og kanskje allerede betalt og snart underveis fra leverandør. I eksemplene du trekker fram syns jeg forskudd/depositum virker mer forståelig.Er det noen her som har greid å kjøpe leilighet som ikke er bygd enda uten å betale minst 10 % forskudd? Eller reoler fra Montana; eller dyre sofaer som må spesialbestilles; eller...........
Ikke leilighet, men et hus.Er det noen her som har greid å kjøpe leilighet som ikke er bygd enda uten å betale minst 10 % forskudd? Eller reoler fra Montana; eller dyre sofaer som må spesialbestilles; eller...........
Einig med deg. Depositum betalast når det er snakk om store, dyre kjøp. Skal du få produsert noko kostbart som ikkje er lagervare hos korkje detaljist eller produsent, er vel dette greitt.Var vel ikke akkurat slike spesielle varer som var mitt utgangspunkt da jeg startet tråden og heller ikke snakk om en spesialbestilling bare til meg, men heller at jeg meldte interesse for en vare som allerede var bestilt inn i flere eksemplar og kanskje allerede betalt og snart underveis fra leverandør. I eksemplene du trekker fram syns jeg forskudd/depositum virker mer forståelig.
Hjemlån mot depositum syns jeg er helt greit, men det er også noe helt annet enn å betale depositum på en vare forhandleren allerede har bestilt før jeg kom inn i bildet. Uansett, dette kravet om depositum har gjort at jeg velger å droppe hele prosjektet og heller satse på noe annet hos en annen forhandler.Einig med deg. Depositum betalast når det er snakk om store, dyre kjøp. Skal du få produsert noko kostbart som ikkje er lagervare hos korkje detaljist eller produsent, er vel dette greitt.
Elles er det fleire som let kjøparen få låne produkt for å prøve dei ut heime mot depositum.
Ja, men det ble ordnet opp i etter at jeg tok direkte kontakt med importør.Har du opplevd at en forhandler ikke har gjort opp for seg?
Har kun blitt krevd for depositum av mindre seriøse ukjente bedrifter (forsøk på svindel?) I utgangspunktet ikke noe problem med depositum så lenge det er etablert bedrift som er kjent. Driver noen fra gutterommet og krever depositum så kjøper jeg ikke. De etablerte og kjente bedriftene har jeg aldri blitt krevd depositum fra uansett kjøpesum.Tror det er en praksis som varierer veldig..
Kanskje litt uvanlig om det praktiseres med trofaste og gode kunder..
Har vært borti mange ulike praksiser fra både små og veldig store firma i Norge..Har kun blitt krevd for depositum av mindre seriøse ukjente bedrifter (forsøk på svindel?) I utgangspunktet ikke noe problem med depositum så lenge det er etablert bedrift som er kjent. Driver noen fra gutterommet og krever depositum så kjøper jeg ikke. De etablerte og kjente bedriftene har jeg aldri blitt krevd depositum fra uansett kjøpesum.
Om forhandler er ukjent og ikke etablert så tar jeg direkte kontakt med fabrikk og får kjøpt direkte heller (forklarer situasjonen, og møter alltid forståelse).
Jeg betalte forskudd på en bestilling hos Soundgarden Spaceworld engang og tenkte at det er vel trygt. Heldigvis rakk jeg å få varene bare noen uker før de gikk konk!Hvis du betaler depositum til en av disse promperomsforhandlerne(de aller fleste er veldig små) og de skulle gå konk så er pengene tapt. Jeg hadde aldri gjort det.
Ikke hifi, men jeg dro på meg en vulgærsofa fra Bolia som måtte bygges på bestilling.Er det noen her som har greid å kjøpe leilighet som ikke er bygd enda uten å betale minst 10 % forskudd? Eller reoler fra Montana; eller dyre sofaer som må spesialbestilles; eller...........
Kanskje eneste fordelen med insomnia^ Dét kan ikke jeg lyge på meg.
Jeg har blitt fortalt gjentatte ganger at jeg har 'snille øyne' på både norsk og svensk, men det de egentlig ser er bare at jeg er trøtt og sliten, og at jeg sægger