Audiomix
Bransjeaktør
Vanligvis deltar jeg ikke i kabeldebatter. Dette var ikke noe unntak og ikke et innlegg om kabler.Grisekult om dere tar diskusjoner om kabler et annet sted
Tror ikke noen er uening det jeg skrev heller.
Vanligvis deltar jeg ikke i kabeldebatter. Dette var ikke noe unntak og ikke et innlegg om kabler.Grisekult om dere tar diskusjoner om kabler et annet sted
Det var noen merkelge slips her, trodde lisseslips hadde gått av moten ,unntatt på ListaHeftige greier, trenger man egentlig komponenter?Da må du få sett og få testet Verastarr
Bare man sørger for å ha de rette kablene låter egentlig det meste bra.
Vis vedlegget 428054
Offisielt så anbefaler ML å vurdere forsterker selv og de er veldig forsiktig i hva de sier på sine nettsider. Du kan jo prøve å høre med hva OHC mener om saken som fører dem i Oslo.Jeg ser du skriver at vi her kan diskutere Gryphon når vi har hørt det, mens du lenger ned sier at ML og rør ikke går sammen, ML selv anbefaler og anbefalte rør til sine elektrostater, til og med CLS 1, så du har nok heller IKKE hørt rørforsterkere som driver ML slik rett førforsterker kan Jeg fikk mer og alt ble bedre med rør på Summit i forhold til Pass Labs X350.5.
Offisielt så anbefaler ML å vurdere forsterker selv og de er veldig forsiktig i hva de sier på sine nettsider. Du kan jo prøve å høre med hva OHC mener om saken som fører dem i Oslo.Jeg ser du skriver at vi her kan diskutere Gryphon når vi har hørt det, mens du lenger ned sier at ML og rør ikke går sammen, ML selv anbefaler og anbefalte rør til sine elektrostater, til og med CLS 1, så du har nok heller IKKE hørt rørforsterkere som driver ML slik rett førforsterker kan Jeg fikk mer og alt ble bedre med rør på Summit i forhold til Pass Labs X350.5.
Jeg skal på ingen måte avskrive alle rørforsterkere til ML - men jeg sier at det er problematisk med impedans-matchingen for mange av dem. Dette er hørtbart på de jeg har prøvd - eller med flere jeg har vært i kontakt med og diskutert dette i innland og utland. Dette kan også beskrives matematisk. Det betyr heldigvis ikke at jeg eller andre kan tvinge noen til å ikke kjøpe rør. Mange foretrekker rør til tross for dette. Jeg synes personlig og rent subjektivt at man tar magefølelsen langt når man bryter med flere åpenbare fysiske begrensninger - men på MartinLoganOwners så er det jo flere som åpenbart ikke ønsker å forholde seg til dette. Skal man på død og liv ha rør så mener jeg at man bør velge andre høyttalere - for å få mest mulig for pengene. Nå ble det mye ML her - beklager.
Hei - det matematiske er dekket i egen tråd. Jeg kan finne og sende på mld. Kort fortalt har rørforsterker utgang på 2,4 og 8 Ohm. ML spiller ned til 0,2(!) Ohm og resultatene er at toppene klippes og enda verre - lydbildet komprimeres - og bassen ut av kontroll. Unntak: dyre rørforsterkere med stor båndbredde og noen få spesialdesign som T+A som er direkte koblet som en SS. Ingen regel uten unntakJeg har selv hørt 20-30 oppsett med ML, de med rør og DP forsterkere har fungert best, helt forskjellige teknologier, men det matematiske du snakker om skjønner jeg ikke da en voltkilde som en rørforsterker, om skikkelig konstruert, driver et elektrostatisk panel (som er en kondensator) bedre enn annet, spesielt øverst i frekvensområdet, dette var svært tydelig på Wolcott rørforsterkeren opp mot Pass Labs X350.5. Så dette har nok ikke noe med magefølelse eller å bryte de fysiske begrensinger
Jeg skal på ingen måte avskrive alle rørforsterkere til ML - men jeg sier at det er problematisk med impedans-matchingen for mange av dem. Dette er hørtbart på de jeg har prøvd - eller med flere jeg har vært i kontakt med og diskutert dette i innland og utland. Dette kan også beskrives matematisk. Det betyr heldigvis ikke at jeg eller andre kan tvinge noen til å ikke kjøpe rør. Mange foretrekker rør til tross for dette. Jeg synes personlig og rent subjektivt at man tar magefølelsen langt når man bryter med flere åpenbare fysiske begrensninger - men på MartinLoganOwners så er det jo flere som åpenbart ikke ønsker å forholde seg til dette. Skal man på død og liv ha rør så mener jeg at man bør velge andre høyttalere - for å få mest mulig for pengene. Nå ble det mye ML her - beklager.
Hei - det matematiske er dekket i egen tråd. Jeg kan finne og sende på mld. Kort fortalt har rørforsterker utgang på 2,4 og 8 Ohm. ML spiller ned til 0,2(!) Ohm og resultatene er at toppene klippes og enda verre - lydbildet komprimeres - og bassen ut av kontroll. Unntak: dyre rørforsterkere med stor båndbredde og noen få spesialdesign som T+A som er direkte koblet som en SS. Ingen regel uten unntakJeg har selv hørt 20-30 oppsett med ML, de med rør og DP forsterkere har fungert best, helt forskjellige teknologier, men det matematiske du snakker om skjønner jeg ikke da en voltkilde som en rørforsterker, om skikkelig konstruert, driver et elektrostatisk panel (som er en kondensator) bedre enn annet, spesielt øverst i frekvensområdet, dette var svært tydelig på Wolcott rørforsterkeren opp mot Pass Labs X350.5. Så dette har nok ikke noe med magefølelse eller å bryte de fysiske begrensinger
Er ikke bassene stort sett aktive på ML? og tenker du på tappingen på utgangene på rørforsterkerene?Kort fortalt har rørforsterker utgang på 2,4 og 8 Ohm. ML spiller ned til 0,2(!) Ohm og resultatene er at toppene klippes og enda verre - lydbildet komprimeres - og bassen ut av kontroll
Noen eksempler og hva legger du i dyrt og stor båndbredde?Unntak: dyre rørforsterkere med stor båndbredde
Hva mener du egentlig her?og noen få spesialdesign som T+A som er direkte koblet som en SS. Ingen regel uten unntak
Imens du koser deg og tester..Har en fått hjem en forsterker på lån og det låter himmelsk!
Og rør er alt etende av sjangere så langt,meget lovende
Kult.Har en fått hjem en forsterker på lån og det låter himmelsk!
Ikke dårlig tippet det VinagunnerKult.Har en fått hjem en forsterker på lån og det låter himmelsk!
Da blir det fremover lang vei til transistor men kort vei tilbake til rør, tipper jeg
Her skal du få et godt tips.Audio Research VS115.Har spilt på en slik i noen år og virkelig fått noen fine musikk-opplevelser.Det med pre. også i fra ARC.Den fine VS115 måtte vike for mine Ref.210 monoblokker.Se om du ikke får tak i en VS115 på Torget.Dette er en knakende god effekt som sammen med pre. fra ARC spiller som en drøm.Dette er en svært godt laget effektforsterker og et meget godt kjøp.Forbausende få tips til gode rørforsterkere i en såpass lang tråd om nettopp rørforsterkere! Men det var kanskje ikke trådens intensjon uansett.
Det som er sikkert er at det blir rør og kjøpt nytt/demobrukt fra forhandler,syns det er greiest når en er nybegynner på rør.Hva slags rørforsterker T.S. skal satse på avhenger jo veldig av budsjett og om han skal kjøpe nytt eller brukt.
Jeg hadde vurdert det slik hvis jeg skulle kjøpt nytt;
+/- 15.000,- integrert forsterker med EL34 rør
+/- 30.000,- integrert forsterker med 845 ev 805 rør
Jeg hadde ikke gått noe særlig over dette i pris. Bra lyd for pengene.
Har ikke testet, men jeg legger merke til at f.eks. EL34 varianten bare veier 15 kg. Min Icon Audio som også kommer std. med EL34, veier 25 kg. Seriøse trafoer er viktig. Og kjører den bare i ultralinear eller kan man slå over en bryter for triodedrift ? De fleste kjører forsterkerne i triodedrift. Flertallet mener at det gir bedre lyd i forhold til ultralinear drift. Min yter ca. 2x40 i ultralinear og 2x20w i triodedrift. Jeg synes det låter best i triodedrift, ca.20 watt er forøvrig mer enn nok for meg. Hører sjelden eller aldri over 80db uansett.Hei igjen.
Er det noe som har testet Fezz Audio sine forsterkere?
Ser de virker å falle innenfor mange av tipsene jeg har fått.
Går sikkert greit - og trådstarters høyttalere ser ganske lettdrevne ut. Men har du forsøkt med høyere wattstyrke på dine? Da jeg brukte Focal var det alltids litt å hente på å bruke større forsterker.....Har ikke testet, men jeg legger merke til at f.eks. EL34 varianten bare veier 15 kg. Min Icon Audio som også kommer std. med EL34, veier 25 kg. Seriøse trafoer er viktig. Og kjører den bare i ultralinear eller kan man slå over en bryter for triodedrift ? De fleste kjører forsterkerne i triodedrift. Flertallet mener at det gir bedre lyd i forhold til ultralinear drift. Min yter ca. 2x40 i ultralinear og 2x20w i triodedrift. Jeg synes det låter best i triodedrift, ca.20 watt er forøvrig mer enn nok for meg. Hører sjelden eller aldri over 80db uansett.Hei igjen.
Jada, har tenkt på det. Men med dagpenger fra NAV og ingen jobb i sikte så får jeg greie meg med 2x18w eller hva det er.Går sikkert greit - og trådstarters høyttalere ser ganske lettdrevne ut. Men har du forsøkt med høyere wattstyrke på dine? Da jeg brukte Focal var det alltids litt å hente på å bruke større forsterker.....Har ikke testet, men jeg legger merke til at f.eks. EL34 varianten bare veier 15 kg. Min Icon Audio som også kommer std. med EL34, veier 25 kg. Seriøse trafoer er viktig. Og kjører den bare i ultralinear eller kan man slå over en bryter for triodedrift ? De fleste kjører forsterkerne i triodedrift. Flertallet mener at det gir bedre lyd i forhold til ultralinear drift. Min yter ca. 2x40 i ultralinear og 2x20w i triodedrift. Jeg synes det låter best i triodedrift, ca.20 watt er forøvrig mer enn nok for meg. Hører sjelden eller aldri over 80db uansett.Hei igjen.
Igjen takk Terje-AHar ikke testet, men jeg legger merke til at f.eks. EL34 varianten bare veier 15 kg. Min Icon Audio som også kommer std. med EL34, veier 25 kg. Seriøse trafoer er viktig. Og kjører den bare i ultralinear eller kan man slå over en bryter for triodedrift ? De fleste kjører forsterkerne i triodedrift. Flertallet mener at det gir bedre lyd i forhold til ultralinear drift. Min yter ca. 2x40 i ultralinear og 2x20w i triodedrift. Jeg synes det låter best i triodedrift, ca.20 watt er forøvrig mer enn nok for meg. Hører sjelden eller aldri over 80db uansett.Hei igjen.
Seriøse trafoer er viktig, ja.Har ikke testet, men jeg legger merke til at f.eks. EL34 varianten bare veier 15 kg. Min Icon Audio som også kommer std. med EL34, veier 25 kg. Seriøse trafoer er viktig. Og kjører den bare i ultralinear eller kan man slå over en bryter for triodedrift ? De fleste kjører forsterkerne i triodedrift. Flertallet mener at det gir bedre lyd i forhold til ultralinear drift. Min yter ca. 2x40 i ultralinear og 2x20w i triodedrift. Jeg synes det låter best i triodedrift, ca.20 watt er forøvrig mer enn nok for meg. Hører sjelden eller aldri over 80db uansett.Hei igjen.
Fin ARC VT100. Denne har jeg også hatt, meget bra. Har nå gått over til ARC REF75, joda det er forskjell.Jeg har denne her og nekter å gå med på at den har noen svakheter....
Det er forøvrig 10år siden jeg skiftet smårøra..
Men det må være lov til å sette et lite ? ved dette.Seriøse trafoer er viktig, ja.Har ikke testet, men jeg legger merke til at f.eks. EL34 varianten bare veier 15 kg. Min Icon Audio som også kommer std. med EL34, veier 25 kg. Seriøse trafoer er viktig. Og kjører den bare i ultralinear eller kan man slå over en bryter for triodedrift ? De fleste kjører forsterkerne i triodedrift. Flertallet mener at det gir bedre lyd i forhold til ultralinear drift. Min yter ca. 2x40 i ultralinear og 2x20w i triodedrift. Jeg synes det låter best i triodedrift, ca.20 watt er forøvrig mer enn nok for meg. Hører sjelden eller aldri over 80db uansett.Hei igjen.
Men jeg tror ikke at det er spesielt lurt å måle en rørforsterkers lydkvaliteter i kilogram
Gratulerer, velkommen til rørenes fascinerende verden. Den der blir sikkert konge, 25w klasse A, single ended. Triodedrift. Hmmm. Snadder.Har forelsket meg i en Dared Saturn Signatur så det blir nok en handel der.
Takker for alle bidragene i tråden og til vinagunner som har vært så vennlig å svare på spørsmål som jeg har sendt på pm.
Ha en strålende helg hifi venner
Mvh