Dersom hifiSentralen hadde vært dansk eller svensk...!

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Jeg synes sentralen er den beste forum av de som finnes i de 3 lander. Der vil alltid være uenigheter og skarp diskusjoner når folk har hifi som livsstil, men jeg synes Nordmenn klarer det rimelig bra, i Sverige så er alt så politisk riktig og ingen siger hva de mener, i Danmark siger de hele tiden hva de mener og ofte uten respekt til hinannen og der klarer de ikke å holde ut et velfungerende hifi forum. Her i Norge så synes jeg det er en fin blanding og synes Sentralen er den beste her i Skandinavia, det som jeg lagde spesiell merke til når jeg flyttede hertil for 4,5 år siden er hva Nordmenn er flinke å vise hinannen respekt, dette gjenspeiles her inne også synes jeg.
Det er enkelt å se utenfra og når man har boet i flere lander. Så ros til Sentralen og spesielt til horn diy gutta her inne :)

Selvom jeg ikke er så aktiv på hifi siden mer så leser jeg alltid sentralen

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.560
Det er en ting jeg misunner svenskene..........

De gode naboene i vest.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.755
Torget vurderinger
23
Godt at HFS har slike skarpsindige og meget observante og objektive medlemmer som V&V ;)

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.427
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Min erfaring: Ferriter bør for best effekt plasseres ved inngangen til apparater. Størst effekt har det på digitalkabler. Effekten jeg opplever er betydelig økning av "inner detail". Cymbaler langt tilbake i et orkester fremstår vesentlig renere og tydeligere plassert, meget mer luft i mellom instrumenter. Forskjellen på innspillinger oppleves større og flere innspillinger blir givende lytte til.

At jeg opplever så betydelig effekt kan ha med at jeg benytter forsterkere med høy båndbredde. Har vanskelig å se for meg at dette kan være negativt i noen anlegg.
Likefullt, liker man det ikke er det jo bare å ta ferriten av kabelen igjen:cool:. Hundrelappen det kostet tåler vi jo alle.

Interessant Drossel! Eg tykkjer uviklårleg at det er merkeleg at ferrit skulle prege lyden mot det harde og pågåande, men når du har registrert dette, er det ein viktig observasjon. Sjølv ville eg tru at filtereffektar neppe vil ha slike resultat, så då må ferritkjernene ha ein annan effekt enn det filtrerande. Har du brukt same kabel, med og utan ferrit?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.750
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Ferriter ble erklært uønsket i alle sammenhenger i mine system for mere enn 10 år siden
enig med Drossel
topp for teoretikere og scope-jockeys, pyton for musikkelskere imo
mvh
Leif

V

vredensgnag

Gjest
Jeg kommer sjelden til noen som har satt mer enn én ferrit på sine kabler - det er synd. De går glipp av meget.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.592
Interessant Drossel! Eg tykkjer uviklårleg at det er merkeleg at ferrit skulle prege lyden mot det harde og pågåande, men når du har registrert dette, er det ein viktig observasjon. Sjølv ville eg tru at filtereffektar neppe vil ha slike resultat, så då må ferritkjernene ha ein annan effekt enn det filtrerande. Har du brukt same kabel, med og utan ferrit?
Har testet det mange ganger og med samme resultat også hos vennerne. Første gang jeg blev gjort opmærksom på det var af Peter Steffensen ( ham som sælger Emm Labs i Danmark Sound derfined ) i mit hjem. Mange vil heller ikke bruge Ferrit i højttallere af samme årsag.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Denne diskusjonen omkring ferritter er ganske interessant. Kan vi ikke ha en tråd om det under hifi generelt eller kabelhjørnet?

Tror vi går glipp av mange interessante innspill hvis det blir en avsporing i en tråd under 'kommentarer og hjelp til forum'.

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Antall liker
764
Sted
Danmark
Alt filtrering er af det onde og typisk et symptom på at der er noget galt, det kan være støj fra DAC klasse D, SMPS osv , helt afgørende for lyden er det hvordan disse problemer håndteres hvad angår den eventuelt nødvendige filtrering i den høje ende af frekvensområdet.

Man kender også filtreringens betydning i bunden af frekvensområdet som er mindst ligeså vigtig som i den høje ende.
Et eksempel Basrefleks som ruller af som et lukket kabinet er en bedre løsning end traditionel basrefleks , i elektronik opnår man bedre resultater med en så lav overgangsfrekvens som muligt og ved at kun have en betydende overgangsfrekvens og ligge alle andre overgangsfrekvenser et godt stykke under denne . Og generelt sørge for at elektronikens overgangsfrekvens ligger langt under højtalerens nedre grænsefrekvens.

Typisk er rolige forudsigelige og jævne kontinuerlige forløb klart at fortrække frem for kraftige skarpe ujævne afrulninger.

Jeg ville aldrig selv bruge ferritkerne i "signalvejen" i det hele taget har jeg kun dårlige erfaringer med magnetske materialer i signalvejen på grund af at det ændre det oprindelige signal på en uforudsigelig måde. Jeg har forsøgt mig både på signal og netsiden men kun med dårlige resultater, enig med Drossel her.

Men som vi har har hørt kan der åbenbart både være en "positiv" og negativ effekt, jeg mener det vil være præget meget af tilfældigheder om brugen af ferritkerne falder positiv eller negativt ud, lidt som at sætte afkoblings-kondensatorer mere eller mindre tilfældigt i kredsløbet for at løse et problem.

Men jeg tror gerne at det i nogle tilfælde kan fjerne et lydmæssigt problem, og dermed være en fordel, men af det kan virke negativt på et fornuftigt konstrueret anlæg er også en realitet.

Men bruges de i de rette sammenhænge kan de være en elegant og simpel løsning The elegance of ferrite beads as a circuit design and problem-solving component og Ferrite Bead Inductors :: Radio-Electronics.Com

Skulle jeg bruge ferritkerne (hvad jeg ikke gør mere) ville jeg begrænser det til netsiden, ferritkerne har den fordel at de virker begge veje, påvirker signalet som løber i ledninger i den høje ende, forhindre uheldig udstråling af højfrekvens, og samtidig beskytter mod højfrekvensindstråling fra andre kilder, og som de fleste har opdaget er ferritkerne meget udbredt i forbindelse med computere, og her virker de også fint.

Det er en såkaldt EMI foranstaltning som grundlæggende ikke er godt for audiogengivelse undtagen evt. på netsiden eller som det første trin af en strømforsyning.
Men EMI tænkning og foranstaltninger er blevet en nødvendighed på grund af klasse D, DAC og SMPS osv. og på grund af at vores stuer efterhånden har en stor mængde apparater som i den grad støjer, igen drejer det sig om computer SMPS, sparepærer osv.

Og det var så et eksempel på en type Dansker som i ikke kan fordrage, holde ud, en type som bare skal moppes og kanøfles hver gang der er den mindste mulighed. Man går typisk kun efter manden, aldrig efter at argumentere i mod det som er skrevet, og mon ikke der er en forklaring på det, jeg tror det.

Iøvrigt mener jeg Sentralen er det bedste forum i Norden, de Danske fora er ødelagt af bl.a udulige moderatorer, som har favoriseret hygge og man skal opfører på en bestemt høflig måde, og man må ikke mene eller give udtryk for at noget er bedre end noget andet osv. Og gør man det så det ud, viden holdninger og meninger som er brændstof for enhver ordentlig debat er mindre væsentligt i den sammenhæng.

Derfor er Danske fora totalt ligegyldige i øjeblikket, de er præget af bla bla og nøøj hvor er den fed og lækker den højtaler , mere eller mindre ligegyldig smalltalk med få undtagelser, hyggelig smalltalk skal der også være plads til , men det skal ikke fylde hele forumet efter min mening, der skal også være plads til skarpe holdninger og meninger, det er begrænset hvor længe det er interessant at se på fede foto af udstyr til en pris som øjeblikkeligt giver åndenød . Svenske fora kender jeg ikke til.

Sist redigert:

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.592
Ferriter ble erklært uønsket i alle sammenhenger i mine system for mere enn 10 år siden
enig med Drossel
topp for teoretikere og scope-jockeys, pyton for musikkelskere imo
mvh
Leif
22 år siden her.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.696
Sted
Smurfeland
Jeg kommer sjelden til noen som har satt mer enn én ferrit på sine kabler - det er synd. De går glipp av meget.
Jeg hadde flere ferriter på strømkabelen til en effektforsterker for flere år siden. Men jeg syns det var så kjipt å gå glipp av dynamikken og livet i musikken, så jeg fjernet dem igjen og har ikke sett meg tilbake siden.

Opplevde helt seriøst at det kvalte musikken å bruke ferriter, selv om det bare var på strømkablene det gav en tydelig og lett hørbar effekt.

V

vredensgnag

Gjest
Jeg hadde flere ferriter på strømkabelen til en effektforsterker for flere år siden. Men jeg syns det var så kjipt å gå glipp av dynamikken og livet i musikken, så jeg fjernet dem igjen og har ikke sett meg tilbake siden.

Opplevde helt seriøst at det kvalte musikken å bruke ferriter, selv om det bare var på strømkablene det gav en tydelig og lett hørbar effekt.
Innimellom finner man også dem som vet at ferriter er der for å ta ev. returstøy fra komponenten inn på nettet, eller i tilkobling til andre komponenter, i frekvenser som kan skape forstyrrelser i mottak i andre apparater. Altså ikke downstream effekt, men backflow.

Men alltid underholdende å lese om ferriters downstream-effekter.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hifisentralen hadde vært morsommere med flere blindtester og målinger. ;D

Apropos svensker. Det hadde f.eks vært hysterisk morsomt å se målinger av Svanå diffusorer. Oppgitt data er jo magisk.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
1.885
Sted
Sjælland. Danmark.
Det er rigtigt som kortvarig skriver, at der er mange hi-fi forums der ikke fungerer i Danmark. Det største er hifi4all.dk hvor jeg selv har skrevet meget. Desværre er der rigtig mange kompetente folk der er røget ud derfra og så dør forumet. Det er nemlig medlemmerne der gør et godt forum.
Når så et forum ikke mere fungerer, hvor skal man så søge hen. Nogle søger et sted. Andre et andet sted. Lykkedes det så en dag, at ramme det samme forum, vil det så tage over; men nu er der mange der konkurerer om at blive bedst.
Hifisentralen har en stor fordel og det er at man nemt kan lægge billeder ind. Enkelte gange forsvinder de. Men hifi4all.dk funger bare ikke her.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
1.885
Sted
Sjælland. Danmark.
Hifisentralen hadde vært morsommere med flere blindtester og målinger. ;D

Apropos svensker. Det hadde f.eks vært hysterisk morsomt å se målinger av Svanå diffusorer. Oppgitt data er jo magisk.
Nu er Svanø diffusere bare så gode, at man med sine egne ører kan høre en tydelig forbedring på så mange ting. Rummet åbner sig op. Der bliver højere til loftet. Dynamikken bliver forbedret. Man hører så mange nye detaljer og der bliver endnu bedre dybdeperspektiv. ;) Så man skulle bare kunne stole på sine ører...:)

Topp Bunn