Interessant Drossel! Eg tykkjer uviklårleg at det er merkeleg at ferrit skulle prege lyden mot det harde og pågåande, men når du har registrert dette, er det ein viktig observasjon. Sjølv ville eg tru at filtereffektar neppe vil ha slike resultat, så då må ferritkjernene ha ein annan effekt enn det filtrerande. Har du brukt same kabel, med og utan ferrit?
Alt filtrering er af det onde og typisk et symptom på at der er noget galt, det kan være støj fra DAC klasse D, SMPS osv , helt afgørende for lyden er det hvordan disse problemer håndteres hvad angår den eventuelt nødvendige filtrering i den høje ende af frekvensområdet.
Man kender også filtreringens betydning i bunden af frekvensområdet som er mindst ligeså vigtig som i den høje ende.
Et eksempel Basrefleks som ruller af som et lukket kabinet er en bedre løsning end traditionel basrefleks , i elektronik opnår man bedre resultater med en så lav overgangsfrekvens som muligt og ved at kun have en betydende overgangsfrekvens og ligge alle andre overgangsfrekvenser et godt stykke under denne . Og generelt sørge for at elektronikens overgangsfrekvens ligger langt under højtalerens nedre grænsefrekvens.
Typisk er rolige forudsigelige og jævne kontinuerlige forløb klart at fortrække frem for kraftige skarpe ujævne afrulninger.
Jeg ville aldrig selv bruge ferritkerne i "signalvejen" i det hele taget har jeg kun dårlige erfaringer med magnetske materialer i signalvejen på grund af at det ændre det oprindelige signal på en uforudsigelig måde. Jeg har forsøgt mig både på signal og netsiden men kun med dårlige resultater, enig med Drossel her.
Men som vi har har hørt kan der åbenbart både være en "positiv" og negativ effekt, jeg mener det vil være præget meget af tilfældigheder om brugen af ferritkerne falder positiv eller negativt ud, lidt som at sætte afkoblings-kondensatorer mere eller mindre tilfældigt i kredsløbet for at løse et problem.
Men jeg tror gerne at det i nogle tilfælde kan fjerne et lydmæssigt problem, og dermed være en fordel, men af det kan virke negativt på et fornuftigt konstrueret anlæg er også en realitet.
Men bruges de i de rette sammenhænge kan de være en elegant og simpel løsning
The elegance of ferrite beads as a circuit design and problem-solving component og
Ferrite Bead Inductors :: Radio-Electronics.Com
Skulle jeg bruge ferritkerne (hvad jeg ikke gør mere) ville jeg begrænser det til netsiden, ferritkerne har den fordel at de virker begge veje, påvirker signalet som løber i ledninger i den høje ende, forhindre uheldig udstråling af højfrekvens, og samtidig beskytter mod højfrekvensindstråling fra andre kilder, og som de fleste har opdaget er ferritkerne meget udbredt i forbindelse med computere, og her virker de også fint.
Det er en såkaldt EMI foranstaltning som grundlæggende ikke er godt for audiogengivelse undtagen evt. på netsiden eller som det første trin af en strømforsyning.
Men EMI tænkning og foranstaltninger er blevet en nødvendighed på grund af klasse D, DAC og SMPS osv. og på grund af at vores stuer efterhånden har en stor mængde apparater som i den grad støjer, igen drejer det sig om computer SMPS, sparepærer osv.
Og det var så et eksempel på en type Dansker som i ikke kan fordrage, holde ud, en type som bare skal moppes og kanøfles hver gang der er den mindste mulighed. Man går typisk kun efter manden, aldrig efter at argumentere i mod det som er skrevet, og mon ikke der er en forklaring på det, jeg tror det.
Iøvrigt mener jeg Sentralen er det bedste forum i Norden, de Danske fora er ødelagt af bl.a udulige moderatorer, som har favoriseret hygge og man skal opfører på en bestemt høflig måde, og man må ikke mene eller give udtryk for at noget er bedre end noget andet osv. Og gør man det så det ud, viden holdninger og meninger som er brændstof for enhver ordentlig debat er mindre væsentligt i den sammenhæng.
Derfor er Danske fora totalt ligegyldige i øjeblikket, de er præget af bla bla og nøøj hvor er den fed og lækker den højtaler , mere eller mindre ligegyldig smalltalk med få undtagelser, hyggelig smalltalk skal der også være plads til , men det skal ikke fylde hele forumet efter min mening, der skal også være plads til skarpe holdninger og meninger, det er begrænset hvor længe det er interessant at se på fede foto af udstyr til en pris som øjeblikkeligt giver åndenød . Svenske fora kender jeg ikke til.