Designer Babies

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Nummereringsfeil i siteringen, 4 ble 5 eller omvendt. Uansett, hvis lidelse X er noe du helst ville sluppet at du selv eller dine nærmeste led av, så er det gitt at lidelsen er uønsket. Å erklære en tilstand eller lidelse som uønsket har ingenting å gjøre med vurdering av de som har denne lidelsen. De som i størst grad synes den er uønsket, er antageligvis de som selv har den.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg går ut fra at han mener det at du tillegger ham den mening at han ØNSKER at det skal være mennesker som fødes med handicap, eksempelvis. Dette er jo din påstand, og kan ikke utledes fra det han faktisk hevdet.

Honkey

Z

Zomby_Woof

Gjest
Du er inne på noe nå Ivar.

Dog er jeg skeptisk på grunn av to ting.

#1 Hva med de valgene som nødvendigvis må treffes på bakgrunn av mangelfull informasjon. Kan vi forvente at 'tweaking' av fosterets genetiske makeup bare har de konsekvensene vi evt. ønsker?

#2 Hvor skal grensene settes i forhold til hvilke egenskaper det er greit å endre? Skal man få velge kjønn, hår- og øyefarge, høyde, intelligens, seksuell legning? Eller skal man kun endre på 'åpenbar' arvelig sykdom, handikap og lignende?

Konsekvensene av manipulasjon med arvelige egenskaper ser vi hos dyr allerede (riktignok brukes andre metoder). Hvor mange har hørt om HD hos Schäfere, f.eks. Man har avlet frem katter med så korte nese- og munnpartier at de har problemer med å spise. Alt dette har sin bakgrunn i ønske om bestemt utseende hos dyrene.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.837
Jeg tror at de med downs syndrom er fornøyd med livet sitt jeg, de virker lykkelige og har sikkert få bekymringer, men selvsagt er det mer belastende for familien å få et barn som krever såpass mye oppfølging gjennom livet.
Sant, sant. Jeg kjenner mennesker med tildels store funksjonshemminger, både mentalt og fysisk. Gjennomgående er disse menneskene mer fornøyde med livet enn såkalt friske.

G

Gjestemedlem

Gjest
Og kjønnsfordelingen skal jo bli interessant å  se ja. Tror du virkelig at mennesker vil synes at polygami er Ok?
Det fungere jo grei i mange samfunn. Sikkert mange som kunne tenke seg flere koner. Det er jo litt mindre stas og være en av flere selv, men det er nok mange som vil forettrekke dette hvis alternativet var å være singel.

Ville du hatt en kone du delte med flere andre menn Gjestemedlem, vil noen mann kunne tenke seg det?
Tror dette alllerede gjelder ganske mang menn, selv om de ikke er klar over det... Men det har jo egentlig bare med sosiale normer og holdninger å gjøre. Kanskje en statlig sponset holdningskampanje vil gjøre susen?

Det finnes flere samværsformer enn kjernefamilien vi er vandt med her hjemme.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg tror at de med downs syndrom er fornøyd med livet sitt jeg, de virker lykkelige og har sikkert få bekymringer, men selvsagt er det mer belastende for familien å få et barn som krever såpass mye oppfølging gjennom livet.

Joda det hadde vært greit å bli kvitt endel sykdommer, men problemet er at det kommer ikke til å stoppe der. Det kommer til å bli dyrket frem ekstremvarianter av mennesker på alle plan, med kjennskap til menneskenaturen og dens dårlige egenskaper er det liten tvil om at dette kommer til å misbrukes i stor stil.
Men utviklingen kan nok ikke stoppes, den kommer til å gå sin gang enten man liker det eller ei. Det mest komiske er nå disse som tror de kan klone seg selv og leve om igjen, man kan nok få til en kopi, men hvordan man skal flytte sjelen eller hva man velger å kalle det over i en ny person tror jeg ikke de har tenkt på...

G

Gjestemedlem

Gjest
Når det gjelder moidfikasjoner av mennesket, så er ejg egentlig veldig imot dette. Man får sikkert det til, og noen skumle bivirkninger blir det helt sikkert.  Men det dette blir gjort for er jo å fjerne arvelige sykdommer og endel syndromer og slikt. Hvis man så får et barn med downsyndrom, er de da ikke like mye vert som vem som helst annen? for det er vel slike folk, de som støtter slik forskning, vil bli kvitt??
Hvis genetisk modifisering kan føre til at barn kan bli født uten rissiko for Downs Syndrom kan vel ikke dette være noe negativt? Det er vel ingen som ønsker at barnet sitt skal være belastet med denne genefeilen?

G

Gjestemedlem

Gjest
Siden du spør: JA.
Tror ihvertfall det kan være bra for sånne som deg, å få lov å oppleve et mangfold. At ikke alle er verdifulle for det de produserer, men i kraft av at de er den de er.
Skal man pålegge et viss antall foreldre at de skal få barn med Downs bare fordi man skal beholde et koselig mangfold? Det er ikke kjeledyr man snakker om her men mennesker som lider av en genetisk feil som gjør livene deres svært mye vanskeligere enn det hadde vært uten.

Menneker med Downs er like verdifulle som andre mennesker. Men at man skal la denne byrden falle på tilfeldige mennesker, hvis det kan unngås, bare fordi noen synest det er trivelig med "mangfold".

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.837
Hvis genetisk modifisering kan føre til at barn kan bli født uten rissiko for Downs Syndrom kan vel ikke dette være noe negativt? Det er vel ingen som ønsker at barnet sitt skal være belastet med denne genefeilen?
Det er ingen som ønsker et barn med f.eks. D S, men i det øyeblikket barnet er født og diagnosen akseptert skjer det noe med de aller fleste foreldre. De ville ikke ha unnvært dette barnet for alt i verden.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.837
Skal man pålegge et viss antall foreldre at de skal få barn med Downs bare fordi man skal beholde et koselig mangfold? Det er ikke kjeledyr man snakker om her men mennesker som lider av en genetisk feil som gjør livene deres svært mye vanskeligere enn det hadde vært uten.

Menneker med Downs er like verdifulle som andre mennesker. Men at man skal la denne byrden falle på tilfeldige mennesker, hvis det kan unngås, bare fordi noen synest det er trivelig med "mangfold".
Man skal ikke pålegge noen å få funksjonshemmede barn. Man skal være klar over at det å få barn er ikke ensbetydende med å få et standard A4 barn.
Litt inkonsekent å uttale at mennesker med Downs er like verdifulle som andre, men vi vil ikke ha dem fordi de er til bry.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er ingen som ønsker et barn med f.eks. D S, men i det øyeblikket barnet er født og diagnosen akseptert skjer det noe med de aller fleste foreldre. De ville ikke ha unnvært dette barnet for alt i verden.
Klart det, foreldre blir jo gladi barna sine uansett hvordan de er. Og spørsmålet er jo ikke om man skal teste forstre for genetiske sykdommer for å velge dem bort hvis ønsket. Det er en annen diskusjon,

Det som er spørsmålet er om det er noe galt med å modifisere genene slik at muligheten for arvelige syddommer og feil misker. Nå vet jeg ikke om dette lar seg gjøre eller ikke når det gjelder Downs så det er mulig et dårlig eksempel. Så vidt jeg vet er ikke dette en arvelig tilstand i den forstand men en mutasjon eller feilkopiering som kan forekomme ganke tilfeldig, med økene rissiko hos aldrende foreldre.

G

Gjestemedlem

Gjest
#1 Hva med de valgene som nødvendigvis må treffes på bakgrunn av mangelfull informasjon. Kan vi forvente at 'tweaking' av fosterets genetiske makeup bare har de konsekvensene vi evt. ønsker?
Dette er jo helt nye teknikker som det må forskes på lenge for å trekke sikre konklusjoner. Slik var det nok med trabsplantasjoner i begynnelsen også. Det var nok mange som var svært skeptiske til dette, og ennå er det. Finnes jo endel religiøse som nekter barna sine blodoverføringer og slikt fordi man ikke skal tulke med naturen og at guds vilje skal råde.

#2 Hvor skal grensene settes i forhold til hvilke egenskaper det er greit å endre? Skal man få velge kjønn, hår- og øyefarge, høyde, intelligens, seksuell legning? Eller skal man kun endre på 'åpenbar' arvelig sykdom, handikap og lignende?
Hvorfor ikke endre det man kan. Hvorfor skal man ikke kunne velge etter alle disse kriteriene. Eller kjøpe ferdige pakker laget av dyktige designere? Er designede mennesker mindre verdt enn de tilfeldige?

Kanskje dette bare vil øke mangfoldet?

G

Gjestemedlem

Gjest
Litt inkonsekent å uttale at mennesker med Downs er like verdifulle som andre, men vi vil ikke ha dem fordi de er til bry.
Mennesker med f.eks. MS er jo like verdifulle som andre. Det er ikke dermed sagt at MS er ønskelig eller at det bare er med på å øke mangfoldet.

Samme gjelder f.eks. mennesker født med Autisme. De har jo også like stor verdi, men det er ikke dermed sagt at man ikke skal gjøre det man hvis det kan forhindres.

Var det litt mer oppklarende?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det fungere jo grei i mange samfunn. Sikkert mange som kunne tenke seg flere koner. Det er jo litt mindre stas og være en av flere selv, men det er nok mange som vil forettrekke dette hvis alternativet var å være singel.

Tror dette alllerede gjelder ganske mang menn, selv om de ikke er klar over det... Men det har jo egentlig bare med sosiale normer og holdninger å gjøre. Kanskje en statlig sponset holdningskampanje vil gjøre susen?

Det finnes flere samværsformer enn kjernefamilien vi er vandt med her hjemme.
Fungerer det greit i mange samfunn?? Det eksisterer i samfunn hvor skillet mellom kjønnene er store og kvinner ikke har særlig til rettigheter, men hvordan tror du det er å være en av mange...?
Sikkert mange som kunne tenke seg flere koner ja, men sikkert ikke mange koner som kunne tenke seg å være en av dem, problemet er at de sjelden blir spurt.

Det er en grunn til at det fødes sånn cirka 50/50 av begge kjønn vil jeg tro, så da trenger det ikke å være et alternativ å være singel om naturen får gå sin gang.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Det mest komiske er nå disse som tror de kan klone seg selv og leve om igjen, man kan nok få til en kopi, men hvordan man skal flytte sjelen eller hva man velger å kalle det over i en ny person tror jeg ikke de har tenkt på...
Det er ikke sikkert dette er så komisk.
Det arbeides med å forbedre metoder for å transplantere forskjellige deler av kroppen, man er kommet så langt at menneskelige deler kan vokses på griser, for deretter å transplanteres til mennesker.
Det jobbes også med å transplantere hjerner :eek:
Foreløping med dårlig resultat, javel, men de første transplantasjoner av hjerter gikk også dårlig i begynnelsen.
Når forskningen kommer langt nok, kan vel hele kropper vokses i lukkede miljøer, for senere å få hjernen til en som har råd til det i seg. Sjelen ? hva vet jeg, den flytter vel med...

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Det er en grunn til at det fødes sånn cirka 50/50 av begge kjønn vil jeg tro, så da trenger det ikke å være et alternativ å være singel om naturen får gå sin gang.
Det fødes 52% menn og 48% kvinner (dvs. fra naturens side, men siden Kina og India velger å abortere bort jenter er denne statistikken kanskje feil etterhvert..)

Om naturen er innrettet slik for å kompensere for flerkoneri tror jeg neppe ;)
det føles instinktivt riktigere å anta at naturen kompenserer for det antall menn som dør i krig (fordi å sloss har vel gutter alltid gjort ;D)

Det kan være noe å filosofere over...

G

Gjestemedlem

Gjest
Fungerer det greit i mange samfunn?? Det eksisterer i samfunn hvor skillet mellom kjønnene er store og kvinner ikke har særlig til rettigheter, men hvordan tror du det er å være en av mange...?
Vet ikke. Men det er ikke sikkert at dette bare er negativt. I mange samfunn er dette mye bedre enn å være alene. Og mange finner nok et felleskap i det at de ikke er alene med alt ansvaret som eneste kone også.

Sikkert mange som kunne tenke seg flere koner ja, men sikkert ikke mange koner som kunne tenke seg å være en av dem, problemet er at de sjelden blir spurt.
Men det er ok så lenge man spør først da? ...

Tja, hvis naturen fikk råde så så man seg vel ut et hunkjønn man likte for deretter å nedkjempe den nåværede partneren og drepe det eksisterende kullet med unger slik at man fikk all oppmerksomhet til seg og sine egne avkom...

Ikke alltid naturen er den beste rettesnor.

Heller ikke så utbredt i naturen med monogame parforhold som man skulle ønske... gjerne en og annen fuggel som har innrettet seg slik men ikke så mange andre.

Og mennesket er jo et utpreget flokkdyr, så det er høyst usannsynlig at monogame parforhold er det naturlige for oss...

I vårt samfunn er det jo også vanlig at enkelte skaffer seg en kone for å slippe å betale for hushjelp og prostituerte. Er jo ikke nødvendigvis så mye bedre situasjon for en kvinne dette.

Med andre ord er det ikke forholdsstrukturen i seg selv som avgjør om det fungerer bra eller ikke for alle parter, men personligheten til de menneskene som er involvert.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Grunnen til at det fødes litt flere menn enn kvinner er faktisk at menn er mer svakelige av seg… ;D
De har størst dødelighet gjennom hele livet, helt fra fosterstadiet faktisk, hvor de har mindre sjanse til å overleve en for tidlig fødsel. osv. Det jevner seg ut etter en del år denne fordelingen, ikke helt sikker på hvortid den krysser, men kvinner lever jo og lenger, og det er IKKE fordi de stakkars mennene sliter seg ut.

Om man kan transplantere hjernen, vel da kan man muligens leve videre, men da dreper man jo faktisk et annet menneske, det har jo en hjerne dette menneske og, og hjernen din vil jo være gammel, tror ikke du kan regne med at den vil kunne holde i så mange flere år om du setter den inn i en ny kropp.

Teoretisk så hadde vi jo klart oss med mye færre menn ja Gjestemedlem, men at det faktisk fødes omtrent like mange betyr vel da at det er meningen at man skal holde seg til en hver. Eller var meningen at dere skal sloss og drepe eller utelate de svakeste og opprette harem som i dyrelivet tror du? Tror du det hadde blitt et kjekt liv sammen med en kvinne du hadde drept mannen og ungene til først…?

Det er ikke OK så lenge man har spurt nei, men om man fikk et reelt valg i et fritt land hvor man ikke har som argument bare det å skulle overleve, så tror jeg nok ikke det hadde blitt mange som valgte denne løsningen. Vi har jo muligheten i dag, man kan vel ha så mange samboere man vil, men jeg kjenner ikke til at noen benytter seg av dette, foruten de muslimene som opererer med flere koner etter islamsk lov da, men der er det jo bare mennene som bestemmer.

Kvinner som er i en svak situasjon, f.eks økonomisk er jo lette å utnytte og det skjer jo, men med tanke på at mennesker vanligvis er utrolig sjalu og ikke vil dele, så tror jeg fremdeles at dette med lykkelige polygamier er utopi i et samfunn med frie mennesker.

G

Gjestemedlem

Gjest
Teoretisk så hadde vi jo klart oss med mye færre menn ja Gjestemedlem, men at det faktisk fødes omtrent like mange betyr vel da at det er meningen at man skal holde seg til en hver.
Trenger ikke være noen sammeheng i det. Det at fordeling er omtrent lik er vel oppstått etter naturlige evolusjonelle justeringer som det som gir støst økning i befolkningen. Slik sett er jo enhver form for planlegging av antall barn et svik mot naturen. Ser ut til at Smiths venner har rett.. at det er en kvinnes naturlige plass å produsere så mange barn som overhode mulig. 10+ barn er jo det naturlige og ikke våre 1-2 eller hva som er statistikken nå,

Eller var meningen at  dere skal sloss og drepe eller utelate de svakeste og opprette harem som i dyrelivet tror du? Tror du det hadde blitt et kjekt liv sammen med en kvinne du hadde drept mannen og ungene til først…?
Nei og det var jo litt av poenget også. At naturen ikke er noen entydig rettesnor når det gjelder samlivsformer.

Det er ikke OK så lenge man har spurt nei, men om man fikk et reelt valg i et fritt land hvor man ikke har som argument  bare det å skulle overleve, så tror jeg nok ikke det hadde blitt mange som valgte denne løsningen. Vi har jo muligheten i dag, man kan vel ha så mange samboere man vil,  men jeg kjenner ikke til at noen benytter seg av dette, foruten de muslimene som opererer med flere koner etter islamsk lov da, men der er det jo bare mennene som bestemmer.

Kvinner som er i en svak situasjon, f.eks økonomisk er jo lette å utnytte og det skjer jo, men med tanke på at mennesker vanligvis er utrolig sjalu og ikke vil dele, så tror jeg fremdeles at dette med lykkelige polygamier er utopi i et samfunn med frie mennesker.
Stort sett enig i dette. Polygami er nok ikke for 'folk flest'.

Men er det sikkert at hvis kommende foreldre kunne valgt barnets kjønn, noe jeg tror er tilbudt endel steder i dag allerede, at dette ville få så store befolkningsmessig utslag at det ikke lot seg kompensere.

Er denne tilfeldighetes kjønnskvotering som vi har i dag det eneste riktige? Hvis vi ønsker å øke andelen av gutter eller jenter som fødes kan man sikkert påvirke dette med fordeler for de komende foreldrene. Dette praktiseres jo ivrig i arbeidslivet allerede...

O

OivindJ

Gjest
Ser et oppslag i Aftenposten.no der noen britiske barn har gjennomgått genetisk modifiksajon for å fjerne muligheten for en svært alvorlig arvelig sykdom.
Det jeg synes er skummelt er at aggresjon også (av mange) sees på som noe som bør fjernes/avles bort.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det jeg synes er skummelt er at aggresjon også (av mange) sees på som noe som bør fjernes/avles bort.
Kansje vedkommende burde se/lese 'A Clockwork Orange'. (forøvrig et must for alle filmelskere også)

O

OivindJ

Gjest
Kansje vedkommende burde se/lese 'A Clockwork Orange'. (forøvrig et must for alle filmelskere også)
Når jeg, utrolig nok, har klart å ikke fått sett denne ennå, så er det kanskje best å plukke opp boka først?

G

Gjestemedlem

Gjest
Når jeg, utrolig nok, har klart å ikke fått sett denne ennå, så er det kanskje best å plukke opp boka først?
Ikke nødvendigvis, filmen er et mesterverk i seg selv og skulle jeg valgt et av mediene rager nok filmen høyere enn boken til en forandring. Men boken er jo også bra, skrevet på et helt spesielt språk med en futuristisk jargon.

Man får også et utvidet syn på på Beethoven etter denne filmen... :)

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Filmen først, ingen tvil!

En klassiker av dimensjoner

K

kbwh

Gjest
"Singing in the rain" blir aldri den samme igjen. For ikke å snakke om Beethovens niende.
Denne filmen du se.

Topp Bunn