Det er for hønn gæli....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Et stort og godt nytt multicellbygge og en stor frittpustende kasse med oldschool 15" - kombinert med en minimalistisk SET så er godlyden sikret.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.071
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Her en chianti som anbefales varmt...
    Men den trenger matfølge. Da jeg var liten(mindre) var pølse "grill eller wiener"
    Det har skjedd noe med importrestriksjoner og idag er pølse
    mye annet , har snart gomlet i meg denne ( italiensk m nøtter)
    skal snart tilberede en mør og deilig entrecôte
    den skal få grovt pepper og parmesan og mortrede pinjekjerner og basilikum på seg...
    For øyeblikket spiller jeg med en electrocompaniet amp til bassen
    og en eml 30a/ ux-250 se solid silver opt til tad 4002.
    Pass b4 deler, fleksibel sak som trolig letter arbeidet med å finne ut av hvordan det skal deles. Pt rett i underkant av 900 hz.
    ikke målt en dritt enda. Tross dette har jeg fått noen inntrykk som kommer til å bli stående ( og når kontrapsjonen er optimalisert tipper jeg at disse førsteinntrykkene er styrket).
    400 exc kommer bedre til sin rett i onken kassen: dvs 1 x onken banker 2 x 400 exc i OB. Noe av grunnen tror jeg er at jeg kan dele høyere i kasse, noe av grunnen er kanskje at to i OB er for få ref en i kasse.
    tad4002 i multicellhorn låter umiddelbart tiltalende.
    Nå har jeg vekslet mellom onken/tad og supravox OB i kveld, de har en kanal hver.
    Det er plusser og minuser i begge oppsettene. Supravox 215 exc har en sound som er ekstremt tiltalende, og de gjør egentlig ikke noe annet galt enn å rulle av for tidlig nede og oppe. Det de mangler vs Tad 4002 er oppløsning.
    Hva skyldes det ? : noen annen forklaring enn lavere følsomhet?
    ( jeg har vært så nøye jeg klarer med å holde nivået likt når jeg veksler mellom de to kanalene.)
    Har akkurat feid igjennom mastertape safety copy "This one is for Blanton"
    første gang hørt hos Sluket ( og det resulterte bla i at jeg ikke spilte musikk på tre uker...)
    På Supeavox OB så får jeg ikke frem bakgrunnslydene i rommet ( det søvnstjelende gulvplankeknirket)
    like tydelig som på Onken/horn
    Har også lyttet til Pavarotti i en av de bedre Rigoletto innspillingene på mastertape safetycopy: Det er SÅ lett å høre
    Hvor mye mer nyansert stemmen er i Onken/horn. I Supravox OB låter han fantastisk men litt lean..

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.992
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ahh - Vært i Greve i Chianti endel ganger og hamstret endel lokal vin. Monsantoen er bra den. Pølsa så nesten ut som om den er kjøpt hos den "kjente" slakteren der?

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.071
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Bærums verk...skal være kortreist fra butikk til bord i hvert fall.
    (gud hjelpe oss når Lan begynner å se på forurensningsfølgene av import av mat HUN ikke liker)

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.071
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    BTW : knallkjøp denne, men Brunelloen fra i går er hakket opp etter min smak

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.201
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Ahh - Vært i Greve i Chianti endel ganger og hamstret endel lokal vin. Monsantoen er bra den. Pølsa så nesten ut som om den er kjøpt hos den "kjente" slakteren der?
    Er der nå!
    Kan bekrefte at både pølsa og vinen er utmerket :)
    HiFi ser jeg ikke snurten av. Ikke noen som er interessert en gang. De skiller seg jo litt ut fra mengden?

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.071
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Har koplet opp en umik 1 til ny Laptop installert rew, lastet opp kalibreringsfil til mic, og kalibrert lydkortet.
    Dette er den første målingen . Deler lavpass 12db,500hz, høypass 750 12db firstwatt B4.
    Må sjekke måleoppsettet lurer på om jeg har gjort noe feil...

Vedlegg

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.373
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Har du lasta inn rett kalibreringsfil? Det er to filer til hver umik. Den ene er for å "peke" miken rett mot høyttaleren. Den andre er for å måle rundtstrålende, med miken pekende rett opp.

Johan-Kr

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.603
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også fått en del rare førstemålinger fra REW rett etter oppstart. Jeg tror dette begynte da jeg installerte siste versjon som var en Beta versjon. Som oftest går jeg inn og velger måle mic og kalibreringsfilen på nytt i innstillingene, da blir det korrekte.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hei!

Jeg køddet og litt i begynnelsen med REW.
    Når måler i RTA og spiller Pink Noise, så under innstillinger og mode, byttet fra Spectrum til RTA 1/6.
    Spectrum ga veldig fallende kurve, lignende den oransje du har lagt ut her Vegard.

Det var det jeg fant ut :)
    Mvh
    oks

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.071
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    As we speak: Oslo groove company på herr nilsen
    som ventet sykt coolt..
    sitter 4 m fra 16 mann
    side mannen lurte på hva jeg skal med de store multicellene...
    " Jeg skal tettest mulig på"...

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.651
    De gutta i første rekka der kan umulig ha noe særlig hørsel igjen?

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.071
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Slow: de spiller så
    presist at jeg tror de kan høre at gresset gror
    vedr togstreik; lan nok har ikke klart å stenge byen for annet enda....

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.071
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Spikke sage lime banke. Vips en noe nettere kasse.
    NOEN HAR RAPPET KABELEN fra testriggen, og bilen så jeg kommer ikke videre før imorgen.
    ganske gøy å pusle med tre, så selv om denne skulle vise seg mislykket, har jeg hatt stor glede av å lage den.

Vedlegg

Sist redigert:

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    660
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Hva er det multicell gjør anderledes en dette ved lytteavstand ca. 4m ?
    -m

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Større spredning og smoothere lyd, mindre beaming. 15 cellers horn har gjerne 50 x 100-105 grader spredning.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Store multicelle horn ble brukt i teater og kinoer for å dekke et større område enn regulære horn. De hadde ofte y-formet adapter for dobbel driverdrift for å øke effektivitet og frekvensoråde noe. Grisesexy å se på - men du bør enten ha svært lokale eller sitte relativt nærme dersom rommet er trangt og spredningen fører til mye refleksjoner. Multicellehorna stammer fra en tid da det ikke var nødvendig med mer enn 9 kHz kapasitet - og trenger gjerne litt hjelp i toppen dersom de brukes i dagens mer moderne hifi (og stereo) sammenheng.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Her en chianti som anbefales varmt...
    Men den trenger matfølge. Da jeg var liten(mindre) var pølse "grill eller wiener"
    Det har skjedd noe med importrestriksjoner og idag er pølse
    mye annet , har snart gomlet i meg denne ( italiensk m nøtter)
    skal snart tilberede en mør og deilig entrecôte
    den skal få grovt pepper og parmesan og mortrede pinjekjerner og basilikum på seg...
    For øyeblikket spiller jeg med en electrocompaniet amp til bassen
    og en eml 30a/ ux-250 se solid silver opt til tad 4002.
    Pass b4 deler, fleksibel sak som trolig letter arbeidet med å finne ut av hvordan det skal deles. Pt rett i underkant av 900 hz.
    ikke målt en dritt enda. Tross dette har jeg fått noen inntrykk som kommer til å bli stående ( og når kontrapsjonen er optimalisert tipper jeg at disse førsteinntrykkene er styrket).
    400 exc kommer bedre til sin rett i onken kassen: dvs 1 x onken banker 2 x 400 exc i OB. Noe av grunnen tror jeg er at jeg kan dele høyere i kasse, noe av grunnen er kanskje at to i OB er for få ref en i kasse.
    tad4002 i multicellhorn låter umiddelbart tiltalende.
    Nå har jeg vekslet mellom onken/tad og supravox OB i kveld, de har en kanal hver.
    Det er plusser og minuser i begge oppsettene. Supravox 215 exc har en sound som er ekstremt tiltalende, og de gjør egentlig ikke noe annet galt enn å rulle av for tidlig nede og oppe. Det de mangler vs Tad 4002 er oppløsning.
    Hva skyldes det ? : noen annen forklaring enn lavere følsomhet
    ?
    ( jeg har vært så nøye jeg klarer med å holde nivået likt når jeg veksler mellom de to kanalene.)
    Har akkurat feid igjennom mastertape safety copy "This one is for Blanton"
    første gang hørt hos Sluket ( og det resulterte bla i at jeg ikke spilte musikk på tre uker...)
    På Supeavox OB så får jeg ikke frem bakgrunnslydene i rommet ( det søvnstjelende gulvplankeknirket)
    like tydelig som på Onken/horn
    Har også lyttet til Pavarotti i en av de bedre Rigoletto innspillingene på mastertape safetycopy: Det er SÅ lett å høre
    Hvor mye mer nyansert stemmen er i Onken/horn. I Supravox OB låter han fantastisk men litt lean..
    Det er ikke så enkelt som bare følsomhet. En god kompresjonsdriver vil alltid ha bedre oppløsning og detaljeringsgrad enn et 8" dynamisk element, membranstørrelse, vekt og motorkraft er vesentlig forskjellig. Det er en helt annen grad av mikrodetaljer og tyst bakgrunn på en driver/hornkombinasjon (som selvsagt også gjør følsomheten større, hornet er jo en akustisk forsterker som kobler elementet bedre til lufta) Dessuten har du store multicellehorn som er kjent for å låte stort og rundt.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.071
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Mange takk Jan. Dine spådommer om at multicellene ville få interiørpolitiet til å plassere meg i enecelle (sølibat) har foreløpig ikke slått til.
    Det skal innrømmes at strikken er tøyd nær bristepunktet... Br kassen ovenfor er et hakk mindre uten at det resulterte i at noen følte seg veldig smisket med..
    Jeg har litt samme følelsen som da jeg erstattet indirekte glødede rørforsterkere med direkteglødede trioder: Det fører meg et godt stykke nærmere musikken: tettere på/mindre imellom

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Multicellehorn har jo sin egen interiørmessige sjarm, det finnes bl.a. bokhyller som svakt ligner på det samme. Bare pass på at det ikke havner vasne blomsterkvaster inni der!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Ja sånn går det med Pioneer folk, blir gamle og inntørka og henges på veggen! Dævvhørte har de vært hele tiden..

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    75
    Hei - låter de nye kassene bedre en onken kassene?er det en Altec kasse? Hvor ligger forskjellene på kassene?

kan en kalle Onken for en type horn bass kasse- eller er onken også en bass reflex

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Onken er vel mer en såkalt BVR - Big Vent Reflex, eller mer korrekt en spesifik avstemming av bassrefleks...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn