Det ER forskjell på kabler, ja

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Antall liker
116
Torget vurderinger
1

gismo skrev:
Til Flageborg, Amadeus og flinkgutt.
Ser vel at jeg ikke var helt nyansert nok i går kveld (skyldes kanskje cognacen ;D).
Om man setter "prislappen" helt til side, så er jeg selvfølgelig helt enig med dere ;)

Men om man, som jeg mente med innlegget, har kommet opp til en egen øvre budsjett grense, og innen for dette prissegmentet søker de mest optimale kabler for eget oppsett, så lar jeg min påstand om marginelle forskjeller stå 8) ;D

gismo
Hvilken egen øvre budjett grense snakker vi om i kr?
Har opplevd relativt stor forskjeller med "billige" kabler ved flere anledninger før jeg, men det er vell større forskjeller ute å går når det gjelder "dyre" kabler ja,da det er mange som ser fete og dyre ut, men som ikke alltid svarer til forventningene.
Det viktigste er jo hva en synes selv fungerer best etter lommebok og smak, og ikke hva alle andre mener og måler.

Nyt musikken uansett, og ha en herlig søndags kveld :D

Mvh

Amademus

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.304
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1

I dag skulle jeg endelig måle på den bedritne ledningen. Men så glemte jeg hele greia. Ja, ja.

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Antall liker
116
Torget vurderinger
1

Valentino skrev:
I dag skulle jeg endelig måle på den bedritne ledningen. Men så glemte jeg hele greia. Ja, ja.
;)

R

RoDa

Gjest

Valentino skrev:
Forstår den indre vegringen godt. :D
Det er nok lite målbare forskjeller, og da blir det problemer med fly som settes på bakken og internett som krasjer.....

Spøk? JA ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

R

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.304
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1

Nei, det var slik at nå må jeg huske å legge den i jakkelommen, men så fløy tiden og unger skulle kles opp til bursdag og jaggu klarte ikke atonal og Mbare å komme til Myklagard før meg også.

Jeg skal måle den en vakker gang, mest for min egen del.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.466
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4

Valentino skrev:
Nei, det var slik at nå må jeg huske å legge den i jakkelommen, men så fløy tiden og unger skulle kles opp til bursdag og jaggu klarte ikke atonal og Mbare å komme til Myklagard før meg også.

Du skal måle den for din egen del?! :O :O :O ;D ;D ;D

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341

Valentino skrev:

Mest for din egen del hvis den skulle vise seg å være kortere enn gjennomsnittet? ;D

Fra spøk til alvor: Bruker du L og C meter, eller beregner du verdien ut i fra en bestemt R og f ?

Vidar

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3

Valentino skrev:
Målte mine HT-kabler. De var nøyaktig 3 meter. Presis hva jeg hadde betalt for.

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Antall liker
116
Torget vurderinger
1

frans skrev:
Valentino skrev:
Målte mine HT-kabler. De var nøyaktig 3 meter. Presis hva jeg hadde betalt for.
;D

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.304
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1

Low-Q skrev:
Valentino skrev:

Mest for din egen del hvis den skulle vise seg å være kortere enn gjennomsnittet? ;D

Fra spøk til alvor: Bruker du L og C meter, eller beregner du verdien ut i fra en bestemt R og f ?

Vidar
Tanken er å måle de elektriske parametrene til ledningen og dytte dataene inn i et Excelark og publisere det her. Men ikke hold pusten.

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2

erato skrev:
Valentino skrev:
Moralen er: Ikke bruk ledninger som er bedritne og lange på en gang. ;D
Bedre det enn kabler som er supre og for korte.
Niks, bedre å måtte kjøpe nye kabler enn å irritere seg over at ting låter bais ;)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing

Jeg sitter småinfluensk heime med skikkelig influensk datter, og har i går kveld og nå i formiddag benytta anledningen til å prøve NordOst Heimdall og Frey ic'er mellom vinylspiller og riaa. Det sto en SILK-kabel både mellom vinylspiller - riaa, og mellom riaa-forsterker. Disse fulgte med combo'en da jeg kjøpte dette, og selger opplyste forøvrig at kablene ikke var "state-of-the-art", lydmessig. Jeg var følgelig spent på om det kan være stor lydmessig gevinst på å legge noen kroner i en virkelig god ic - og evt. finne ut hva som er en skikkelig god kabel til dette formålet.

Først forsøkte jeg en BM Revelation som jeg har liggende ubrukt. Den er alt for stiv og ikke mulig å bruke slik mitt anlegg står plassert, men bare for å prøve, plasserte jeg vinylspilleren på et solid bord. Resultatet så langt, er som følger:

BM Rev. blir LITT for mye i bunn, men er mye bedre på alt anna enn SILK-kabelen. Omtrent på nivå med Heimdall.
NordOst Heimdall gir større detaljrikdom, bedre dynamikk og større presisjon i nedre mellomtone enn SILK-kabelen
NordOst Frey gir et vell av mikrodetaljer, enda større detaljrikdom, mye bedre dynamikk og "luft" i lydbildet enn noen av de andre. Stram bass, og steinpresis nedre mellomtone. Alt blir bedre med denne kabelen!!

Valhalla tør jeg rett og slett ikke prøve...den er så satans dyr!!!

Jeg understreker at det her er snakk om 1 m. ic mellom vinylspiller og riaa. Alt anna i anlegget, er uendret. Forøvrig benyttes BM Revelation med rhodium plugger og spader tvers gjennom i oppsettet.

Så det ER forskjell på kabler...i mine ører, iallefall!
;D
mvh. VaW

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen

Du kan ikke være mye influensk ;D

Elektron

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo

Det er synd at du ikke hadde noen Claes Ohlson kabler liggende, for de skal jo være så bra, ifølge mange her inne på HFS.

M

Medlem 1792

Gjest

f skrev:
Det er synd at du ikke hadde noen Claes Ohlson kabler liggende, for de skal jo være så bra, ifølge mange her inne på HFS.
De som sier det er nok skikkelig influensa syke ;D

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen

Bare for å oppklare eventuelle misforståelser. Mitt utsagn henspeiler på at når jeg er influensk så er jeg så tett i hodet at jeg ikke orker noe som helst og har dotter i ørene. Når det gjelder VilhelmW sitt utsagn om at det er forskjell på kabler så er jeg helt enig. Det er forskjell på kabler og tildels stor.

Mvh Elektron

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo

P.O.M. skrev:
f skrev:
De som sier det er nok skikkelig influensa syke ;D

;)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing

Elektron skrev:
Bare for å oppklare eventuelle misforståelser. Mitt utsagn henspeiler på at når jeg er influensk så er jeg så tett i hodet at jeg ikke orker noe som helst og har dotter i ørene. Når det gjelder VilhelmW sitt utsagn om at det er forskjell på kabler så er jeg helt enig. Det er forskjell på kabler og tildels stor.

Mvh Elektron
Jeg sa det jo; jeg er bare litt småinfluensk...hodepine som kommer og går ( tror ikke det skyldes kablene..), svimmelhet, leddsmerter og en aning feber. Ørene er heldigvis intakte - foreløpig, men f..n veit hvor dette ender! Dattera i huset har det adskillig verre, og i går ettermiddag gikk min bolde viv ned for telling. Har bare såvidt hørt låt i ho i dag....dise lærerne skal nå dra alskens svineri inn i huset!! Må nok holde lav profil m.t.p. kabelutprøving og sånt i dag..

;D mvh. VaW

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1

HHH skrev:
erato skrev:
Valentino skrev:
Niks, bedre å måtte kjøpe nye kabler enn å irritere seg over at ting låter bais ;)
Ikke hvis de er for korte, for da kommer det ingen lyd ut av dem.
Selv er jeg veldig glad i lakris. Det er alle menn i vår familie. Men den bør helst være ren pura liquirizia og fra Italia ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1

HHH skrev:
erato skrev:
Valentino skrev:
Ikke hvis de er for korte, for da kommer det ingen lyd ut av dem.
Selv er jeg veldig glad i lakris. Det er alle menn i vår familie. Men den bør helst være ren pura liquirizia fra Italia ;D

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1

VilhelmW skrev:
BM Rev. blir LITT for mye i bunn, men er mye bedre på alt anna enn SILK-kabelen. Omtrent på nivå med Heimdall.
NordOst Heimdall gir større detaljrikdom, bedre dynamikk og større presisjon i nedre mellomtone enn SILK-kabelen
NordOst Frey gir et vell av mikrodetaljer, enda større detaljrikdom, mye bedre dynamikk og "luft" i lydbildet enn noen av de andre. Stram bass, og steinpresis nedre mellomtone. Alt blir bedre med denne kabelen!!....Så det ER forskjell på kabler...i mine ører, iallefall!
Interessant observasjon og på linje med hva andre hi-fi entusiaster opplever når man sammenligner kabler. Små og store forskjeller, og ikke nødvendigvis noen sammenheng med hva de koster.
Jeg har stor tiltro til din lyttebeskrivelse. Det som imidlertid er interessant, er at tolkningene/konklusjonen på hvilke som er best, "bare" gjelder for ditt anlegg. Feks vil den ekstra bassen i BM kunne oppfattes som "bedre" i et annet anlegg.

PS: Du trenger ikke "unnskylde" dine lytteobservasjoner. Vredensgnags korstog mot kabler her inne på HFS har ikke rukket så vidt. Enda.

Panama Red

Heartattack & Vine
Ble medlem
22.08.2009
Antall liker
6.646
Sted
Fiddler's Green
Torget vurderinger
2

Hadde egentlig tenkt å starte ny tråd på kabelhjørnet med tittel: Fjellvettregel nr.4, men jeg prøver meg her å håper på noen opplysende innspill.

Jeg er rimelig fersk når det kommer til stereo-anlegg. (bruker med vilje ikke hifi, da jeg jeg i beste fall bare er i nærheten av dette. Det som jeg oppfatter som hi-end har jeg hørt lite av).

Saken er den at jeg for 9 år siden kjøpte TEAC PD-H300mkIIM/A-H300mkII/T-H300DABmkII pluss et par System Audio 505. Brukte en rimelig Qed Qunex 2 mellom cd og forsterker og Nordost 2flat høyttalerkabel. Dette levde jeg lykkelig med på en knøttliten hybel i studietiden.

Etter endt utdannelse var det tid for større leilighet og nytt anlegg. Valget falt da på Abrahamsen V.1 og V.2 pluss dynaBel 2S. Brukte Kimber 4TC og Kimber Hero xlr. Dette kun på bakgrunn av gode anmeldelser i presse og på forum, pluss at jeg alltid har likt det jeg har hørt av Elektrocompaniet (lyden ble jo beskrevet som svært lik)
Kabelvalget ble tatt på bakgrunn av god omtale her på forumet (etter prinsippet: kan noen med anlegg i mye høyere prisklasse bruke den så funker den vel for meg og)

Jeg hadde på dette tidspunktet ingen formening om kablenes innvirkning på anlegget. Og etter ommøblering fant jeg ut at jeg trengte en litt lengre signalkabel. Jeg kjøpte da Flowline xlr fra Abe og bestilte like godt Flowline høyttalerkabler også (tenkte det kanskje var lurt å ha kabler av samme merke, pluss at jeg likte utseende på Flowline).

Før jeg fikk de nye kablene hadde jeg avtalt salg av Kimber 4TC og penger var overført. Da de nye kablene kom i hus var det kun snakk om en rask sammenligning før Kimberne gikk i posten. Hadde ingen formening om utfall av sammenlikningen, men trodde ikke jeg skulle høre noen forskjell. Dette viste seg å ikke stemme helt. Likte til min overraskelse kimberne bedre, uten at jeg helt kunne si hvorfor. Men salget var avtalt og kablene ble sendt til ny eier.
Syntes jo at dette var litt ergerlig og bestemte meg da for å aldri skifte ut noe uten å sammenlikne først. Ergrelsen gikk raskt over og jeg valgt å ikke tenke mer på kabler.

Slet lenge med plassering av høyttalerne og endte opp med at jeg ikke kunne ha de der jeg hadde tenkt de skulle stå. Stuen min er 3.80 x 6 meter og på langveggen er det en dør til soverommet(2.80 + dør + 2.30).
Prøvde først langs 2.30 veggen(har ingen mulighet til å spille på langs av rommet) der flatskjermen henger, men opplevde at vokalen kom fra hjørnet bak venstre høyttaler. Det var min andre overraskelse, for jeg hadde jo trodd at stativhøyttalere skulle være enkle å plassere. Så jeg flyttet anlegget til 2.80 veggen med mye bedre resultat.

So far so good. Men nå hadde jeg ikke noe anlegg å koble tv-tuner og radio til. Hentet da opp mitt gamle Teac anlegg opp fra pensjons-tilværelsen i kjellerboden. Da SA 505 ikke er like kresne på plassering gikk dette helt fint. Glemte å nevne tidligere at jeg i en periode brukte Teac cd sammen med V.2 mens jeg ventet på V.1. Hadde av den grunn en Kimber Hero rca tilovers. Prøvde først med min gamle Qed Quinex 2, men fikk et aldri så lite "sjokk" da jeg prøvde Kimberen. Hadde vel da begynt å lure på om en kabel bare var en kabel, og hadde ventet en forskjell men ikke at den skulle være så pass stor.

Lettere forundret gikk jeg og hentet en pose med lakris og andre kabler som lå i boden. Dette måtte jeg komme til bunns i. Tenkte først at jeg skulle prøve litt lakris. Tiden var inne for min tredje store overraskelse. Jeg prøvde tre forskjellige lakriser og opplevde til min store forbauselse at to av lakrisene var helt like, mens den tredje var MYE dårligere. Så mye dårligere at jeg måtte sjekke den for skader og korrosjon. Etter å ha prøvd Qed og Kimber var konklusjonen at det var større forskjell mellom god og dårlig lakris enn det var mellom Qed og Kimber. Forskjellen var faktisk større mellom god og dårlig lakris enn mellom god lakris og Qed.

Er det flere her som har samme erfaring? Jeg vet at det er mange som ikke hører forskjell på kabler og ønsker ikke å være en del av debatten om det er/ikke er forskjeller på kabler.

Jeg har lest mange kabeltråder uten å få den helt store forståelsen for hva som gjør at en kabel kan påvirke lyden. Har lekt litt med tanken om nytt anlegg og lurer derfor på om det finnes noen parameter å gå etter for å luke ut kandidater til lyttetest.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1

A Boy Named Sue skrev:
Lettere forundret gikk jeg og hentet en pose med lakris og andre kabler som lå i boden. Dette måtte jeg komme til bunns i. Tenkte først at jeg skulle prøve litt lakris. Tiden var inne for min tredje store overraskelse. Jeg prøvde tre forskjellige lakriser og opplevde til min store forbauselse at to av lakrisene var helt like, mens den tredje var MYE dårligere. Så mye dårligere at jeg måtte sjekke den for skader og korrosjon. Etter å ha prøvd Qed og Kimber var konklusjonen at det var større forskjell mellom god og dårlig lakris enn det var mellom Qed og Kimber. Forskjellen var faktisk større mellom god og dårlig lakris enn mellom god lakris og Qed.

Er det flere her som har samme erfaring?
Dette er absolutt fascinerende! Man kan høre kableforskjeller selv på rimelige (dårlige) komponenter. Til og med en ghettoblaster kan benyttes til formålet.
Interessant også at det slo såvidt ulikt ut, billig vs. dyrt. Mange kabler låter nok til forveksling likt, men tidvis så kan det sprike, ja, slik som i ditt tilfelle.

Det er vel ingen spesiell "regel" i kabelvalg utover å prøve ymse typer i eget oppsett. Samt ikke stirre seg blind på disse kabelforskjellene, i den grad at du bruker uforholdsmessig mye penger på sorten. Det er jo tross alt en passiv komponent i motsetning til høyttalere, forsterkere og signalkilder.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo

Ja. Har noen av de samme erfaringene, men har bomma litt/mere når det gjelder innspillinger (utgivelser) av forskjellige CD-er!

Så klart man tar med gode innspillinger, når man skal teste utstyr (kabler) i diverse butikker, og har opplevd flere ganger at matchen ikke har vært så bra hjemme, som i butikken. Derfor er det også meget viktig at man får en viss innbytte tid.

Kablene har vel en viss innspillings tid, men man burde høre om de passer anlegget i løpet av 14 dager!

Har de samme erfaringene, men ved dårlige innspillinger blir jo de samme kablene. og hele anlegget utsatt for ren tortur.

Det kan virke som innkjøp av gode innspillinger (gjerne remastret av de rette folka), kan være den beste innvestering på sikt 8)

Panama Red

Heartattack & Vine
Ble medlem
22.08.2009
Antall liker
6.646
Sted
Fiddler's Green
Torget vurderinger
2

Takker for svar.
Har vel egentlig kommet til den konklusjon at ørene er det eneste "måleinstrumentet" som duger når det gjelder lyd.
Blir vel litt som med damer, det er ikke alt man trenger å forstå for å kunne ha glede av det.
Er ganske ny på hifisentralen og er fascinert av at det finnes så mange kunnskapsrike mennesker der ute med så sterke meninger om mangt, og tydeligvis veldig mye fritid ;)

f skrev:
Ja. Har noen av de samme erfaringene, men har bomma litt/mere når det gjelder innspillinger (utgivelser) av forskjellige CD-er!

Så klart man tar med gode innspillinger, når man skal teste utstyr (kabler) i diverse butikker, og har opplevd flere ganger at matchen ikke har vært så bra hjemme, som i butikken. Derfor er det også meget viktig at man får en viss innbytte tid.

Kablene har vel en viss innspillings tid, men man burde høre om de passer anlegget i løpet av 14 dager!

Har de samme erfaringene, men ved dårlige innspillinger blir jo de samme kablene. og hele anlegget utsatt for ren tortur.

Det kan virke som innkjøp av gode innspillinger (gjerne remastret av de rette folka), kan være den beste innvestering på sikt 8)
Bruker Tom Waits Mule variations, Johnny Cash American Recordings (prod. Rick Rubin), Neil Young Prairie Wind og i senere tid har jeg også brukt Neil Daimond Home Before Dark som "testskiver".
Opplever dette som gode innspillinger og er representativ for det jeg hører på. Neil Daimond Home Before Dark er også produsert av Rick Rubin og er med fordi jeg synes at lyden til tider kan være litt "hard"/"skarp" på mitt anlegg.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1

A Boy Named Sue skrev:
Har vel egentlig kommet til den konklusjon at ørene er det eneste "måleinstrumentet" som duger når det gjelder lyd.Blir vel litt som med damer, det er ikke alt man trenger å forstå for å kunne ha glede av det.
Er ganske ny på hifisentralen og er fascinert av at det finnes så mange kunnskapsrike mennesker der ute med så sterke meninger om mangt, og tydeligvis jævla mye fritid ;)
Velkommen hit til Kranglesentralen! ;D

Nå er det riktignok ikke alt som stikker like dypt, så det ser kanskje værre ut enn det egentlig er.

-Forøvrig har du funnet deg en god regel: Stol på ørene dine!

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11

Sletta et innlegg grunnet brudd på sentralens regel nr. 1. Hold dere saklig og unngå personharselas.

Mbare - moderator

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.466
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4

Viktig å kjenne materialet en spiller når en skal høre forskjell på ting, slik at en slipper å lære seg musikken å kjenne samtidig!

M

musicus

Gjest

Skink_123 skrev:
Viktig å kjenne materialet en spiller når en skal høre forskjell på ting, slik at en slipper å lære seg musikken å kjenne samtidig!
Enig! og jeg vil også tilføye å kjenne oppsettet forøvrig, samt rommet det er plassert i....

mvh

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing

Etter tipsfra Skink, bestilte jeg 1,25 meter Frey dedikert phonokabel med rca-plugger. Den skal være godt innbrent med OHFC's Vidar. Kabelen ankom i dag, en tynn,beskjeden sak...Den ble varsomt lirka på plass i sine respektive hull, og jordinga står nå kopla mellom Vpi'en og riaa'en. Så var det lyden: Veldig åpen, med et vell av detaljrikdom, og en god del meir detaljert og lysere eller "luftigere" enn både Silk, Heimdall og BM Revelation. Og også i forhold til de ordinære Frey signalkablene som jeg prøvde for ei tid sia. Disse virker enda "luftigere" og med større detaljrikdom.

Nå hører jeg Mike Oldfield slik jeg aldri har hørt han før. Her er det plutselig både cymbaler og annet som jeg ikke har lagt merke til ved tidligere avspillinger. Og en svært kontant og autoritær bass- og rytmeseksjon! Tror jaggu jeg har funnet vinylspillerkabelen min! Denne kabelsnutten kan anbefales. Takk for tipset til deg, Skink!

;D mvh. VilhelmW

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda

VilhelmW skrev:
HCS skrev:
Enig! Hva angår signal- og høyttalerkabler i hifi-anlegg, kan alle som vil - OG som er normalt utstyrt med hørsel osv., sjøl høre forskjeller mellom kabler. Sånn er det bare.

;D mvh. VilhelmW
Enig med U..... :)

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2

Nogen her som har en mening om Gryphon PSC Reference højttalerkabel ?

Topp Bunn