Det hendte i de dager...

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
571
Det hendte i de dager da HiFi-klubben nylig hadde blitt en realitet, den gang de delte ut sine "Rack, nei takk!!"-blader som var ledetråden for en uerfaren meg som ikke hadde all verdens erfaring på HiFi-fronten men var veldig nysgjerrig på feltet og gjorde noen av mine første hifi-kjøp.

Både jeg og en annen kamerat hadde vært og kjøpt oss noen små og greie stativhøyttalere, og dem låt veldig bra for prisen. Ble derfor mange kvelder vi satt og lyttes, mens vi satt og studerte HiFi-klubbens blad/avis samt ikke minst HiFi-årboken der de største sikle-objektene befant seg.

I vår uerfarenhets naivitet slukte vi alt som stod i HiFi-klubbens avis, og spesielt den biten om at Rack var en uting, mange kjøpte jo seg det den gangen, men vi visste bedre... Expert og Elkjøp ble av oss bannlyst, det dem solgte stod for kvantitet heller enn kvalitet ble nær sagt vårt syn den gang, HiFi-klubben og andre lignende butikker var der mennesker måtte handle om dem skulle ha noe håp om å få noe av kvalitet.

Det var derfor til hoderystning og med sterke advarsler vi prøvde å advare en kamerat om å kjøpe et par stativhøyttalere på Expert, det kunne jo aldri bli noe bra. Snarere tvert imot så ville han drite seg loddrett ut... Dessuten skulle han kjøpe seg noen høyttalere av det for oss ukjente merket Marantz - dette kunne aldri gå bra, og vi fortalte det til han. Hans første blemme, sa vi, var å handle på feil sted, og så skulle han jaggu fleske til med noe så ukjent som Marantz som sikkert var et billig og dårlig Japansk merke...

Det ble til at vi inviterte han på til min kamerat, hvor vi virkelig skulle demonstrere for han hvor dum han hadde vært, ba han å ta med seg høyttalerne så dem kunne få teste seg mot mine Dali og min andre kamerat sine høyttalere... Vi hadde snakket om det mang en gang, hvordan han nok ville angre sitt kjøp etter det besøket.

Han møtte opp, med Marantz-høyttalerne med seg. Dem hadde sågar "gjennomsiktig basslenement", kan tro jeg tenkte mitt i baner av at høyttalerne hans nok var ment mer for deisign og salg, heller enn å skulle lyde greit. Så det bar opp på stativer spesielabygget for et par Rogers LS3/5A med både Daliene mine og Marantzene som var kjøpt på Expert...

Ojsann...!!

Det var en liten sjokkopplevelse. For hva hørte jeg ikke? Jo.... Marantz'ene spilte som en drøm sammenlignet med Daliene, den store overaskelsen den kvelden var at de var best av samtlige tre par (også han andre kameraten vår sine). Høyttalere kjøpt på Expert av alle steder... Der og da måtte flere enn meg revurdere en hel masse...

Det var ikke slik det skulle bli, jeg kunne ikke se det for meg på noen måte, da han sågar hadde fått Marantzene billig da dem var en modell som hadde stått usolgt legne og han sågar fikk prutet en ok pris på - den prisen var dem vell verdt.

Det skulle ikke skje det som skjedde... Det levde ikke opp til forventningene... Kunne trodd dem i beste fall var litt dårligere enn mine, om jeg var snill med forventningene jeg hadde til dem - at dem spilte veldig mye bedre var sjokkerende. Hva kommer til min andre kamerat sine høyttalere, så kunne jeg ikke i måneskinn se for meg at dem rundspilte også dem - det var rett og slett ikke til å tro.

Har i ettertid fått med meg at Marantz likevel ikke var så ukjent som det vi den gang trodde, det var jo et annerkjent merke og har vært det lenge. Har selv eid flere Marantz-produkter i ettertid, både forsterker og CD-spillere (i flertall).

De Marantzene står fortsatt den dag i dag, på min top5 liste over det beste jeg noen sinne har hørt på stativer uansett prisklasse og tidsalder. Tidvis overrasker denne hobbyen meg.

Fikk som dere skjønner ingen anledning til å mobbe min kamerat som kjøpte ukjente høyttalere på Expert for at han gjorde det, han gjorde jo et kupp...

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Så du sier at du oppdaget at kompisen din egentlig hadde mer peiling på god lyd enn du har?
Noe som du fant overraskende?

mvh

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Enda en?

Hva har deres manglende kjennskap til Marantz med Hi-Fi klubbens "Rack, Nei takk!"-kampanje å gjøre? De snakket om at man heller burde kjøpe løskomponenter (hos dem, og den gangen var faktisk prisene deres bedre enn andre steder, grunnet manglende mellomledd mellom importør og sluttbruker.) enn alt-i-ett-rack hos elektrokjedene.

Edit: jeg beklager at jeg etter dine forrige tråder var litt forutinntatt til denne. Nå velger jeg å se den som en morsom anekdote fra tidlig nittitall. Jeg hadde mange nerdestunder med Hi-Fi klubbens medlemsaviser, jeg også. :)

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
571
Imperial skrev:
Så du sier at du oppdaget at kompisen din egentlig hadde mer peiling på god lyd enn du har?
Noe som du fant overraskende?

mvh
Jeg var fersk i gamet den gang jeg også, men selv om han var heldig med kjøpet så visste jeg mer om hifi og god lyd enn han. At han kjøpte seg anlegg var i bunn og grunn fordi han var smittet av oss to andre.

At han gjorde et så bra kjøp var mer tilfeldig enn planlagt og et resultat av godt forarbeid med lytting etc., han ble handlende på Expert av den grunn at vi alle bodde på bygda (hvor Expert var en av få alternativer). Å reise til byen hvor det fantes dedikerte HiFi forretninger tok en hel dag bare det. For det første var det en ekstrautgift i seg selv, og litt mindre enn 1,5 timer med toget hver eneste vei etc. Derfor valgte han å handle på Expert heller enn å ta turen til byen, han fikk aldri all verdens inntrykk av dem i butikken, og det var først i ettertid det også gikk opp for han hvor gode dem var.

Tror ikke han forventet at dem skulle spille like godt som mine, dem spilte jo vesentlig bedre, og ble vell så overasket han som oss.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
571
Hva har deres manglende kjennskap til Marantz med Hi-Fi klubbens "Rack, Nei takk!"-kampanje å gjøre? De snakket om at man heller burde kjøpe løskomponenter
I utgangspunktet intet. Men på den tiden tenkte mange på Elkjøp og Expert når dem hørte ordet rack, de fleste rack solgtes jo nettopp i nevnte butikker, og butikkene var ikke det mange tenkte på som kjeder som solgte kvalitet.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
571
Kanskje på tide å starte en blogg
Kanskje på tide og droppe tåpelige kommentarer, i motsetning til dette pleier i det minste jeg å ha noe å fortelle når jeg først åpner kjeften. Om ikke holder jeg greit kjeft!!

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Men hvorfor ikke en blogg da?
Om jeg hadde hatt noe lurt å si, som jeg ville mange skulle fått med seg, så hadde det jo ikke vært noen dårlig ide
å lage en blogg, ett slags samlingspunkt for de ideene jeg hadde og slik.

Jeg er en lettere hovmodig fyr, made4you, det er flere her som over årene har bedt meg om å innse dette.
Men samtidig har de hørt på det jeg sa i tide og utide, av og til håpet de sikkert på att jeg ville få meg en annen hobby...
For de ble vel lei av og til av alt jeg presterte å vri frem av mitt noen ganger rare sinn...

Jeg har ikke noe problem med å innrømme dette jeg! Finnes ikke problemer!
Hva gjorde meg hovmodig...? Jeg var sikker på at BARE jeg hadde sett lyset...

mvh

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
571
Blogging har aldri interessert meg.

Hva gjelder debatter så er det ikke tilfeldig at jeg hiver meg inn i f.eks. kabeldebatten m.m.

La meg si det slik.

Jeg har skrevet innlegg på både Brann og VIF forumer, innlegg der jeg vurderer deres prestasjoner i lys av ressursene de sitter på (i alle fall burde sittet med) - poenget er at begge klubbene underpresterer kolosalt. Jeg sier det som det er, dem driver ressursmissbruk heller enn å forvalte ressurser. Begge lagene skulle vært eteblerte topplag her på bjerget, likevel er dem det ikke. Du kan selv se for deg hvordan Brann- og VIF-tilhengere reagerer på mine utsagn, hvorpå jeg kan slå i bordet med statistikk og hva de tørre tall viser m.m.

Ellers skriver jeg om religion i relgiøse forum, da som ikke religiøs. Jeg skriver i debattforum om politikk, noe om livsstil, samt mot gruppen "Israel for fred" m.m. For ikke å snakke om "Skyt ulven!"-innlegget mitt i forum der det er mange dyrevernere, begrunnelsen var da at Ulven ikke lenger har en rolle i naturen i henhold til å regulere antallet dyr av andre arter. Det er så få av dem at det ikke lenger er behov for dem og jakt og jegre har hatt over ulvens rolle hva gjelder å regulere bestander m.m. Dessuten er ulven en toppforbruker, altså noe man godt kan klare seg uten så lenge det bedrives jakt m.m.

Ser man en rød tråd her så ser man at alle temaene er følsomme tema for mange, noe som skaper engasjement og ikke minst temperatur i debatten. Er altså selve debatten jeg liker, og er ikke ute etter å forkynne noen budskap i seg selv.

Derfor har jeg også litt spenstige formuleringer og skriver ganske satt på spissen til tider, men også en mening med det. En blogg kunne ikke blitt på samme måte, da det ikke er som debattforum.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
I see...

Så du er klar over da, at du ikke alltid vil få gehør for dine ideer, på en blog.
Ja, selvsagt, det er jo en av fordelene med ett forum det, sant, sant.

;D

mvh

Serialcat

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2009
Antall liker
119
Sted
Østfold
Torget vurderinger
2
I see...

Så du er klar over da, at du ikke alltid vil få gehør for dine ideer, på en blog.
Ja, selvsagt, det er jo en av fordelene med ett forum det, sant, sant.

mvh
+1

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.225
Torget vurderinger
1
Hi-Fi Klubben bygde opp et ganske tungt merkevare-navn på 1990-tallet, og før internett, før Hi-Fi og innformasjon om det ble så tilgjengelig i dag. Dermed så fikk de nok også et effektivt og godt grep om kundegruppen sin.

V

vredensgnag

Gjest
"Den blomst vi kaller rose, ville dufte like liflig uten rosens navn."

Det er mulig du misliker blogging, made4u, men du blogger. ;D

Men det er klokt å gå inn i lytting til nye løsninger med åpne ører og med fordommer frakoblet. Da opplever man mest, har jeg erfart.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
made4u skrev:
Blogging har aldri interessert meg.

Hva gjelder debatter så er det ikke tilfeldig at jeg hiver meg inn i f.eks. kabeldebatten m.m.

La meg si det slik.

Jeg har skrevet innlegg på både Brann og VIF forumer, innlegg der jeg vurderer deres prestasjoner i lys av ressursene de sitter på (i alle fall burde sittet med) - poenget er at begge klubbene underpresterer kolosalt. Jeg sier det som det er, dem driver ressursmissbruk heller enn å forvalte ressurser. Begge lagene skulle vært eteblerte topplag her på bjerget, likevel er dem det ikke. Du kan selv se for deg hvordan Brann- og VIF-tilhengere reagerer på mine utsagn, hvorpå jeg kan slå i bordet med statistikk og hva de tørre tall viser m.m.

Ellers skriver jeg om religion i relgiøse forum, da som ikke religiøs. Jeg skriver i debattforum om politikk, noe om livsstil, samt mot gruppen "Israel for fred" m.m. For ikke å snakke om "Skyt ulven!"-innlegget mitt i forum der det er mange dyrevernere, begrunnelsen var da at Ulven ikke lenger har en rolle i naturen i henhold til å regulere antallet dyr av andre arter. Det er så få av dem at det ikke lenger er behov for dem og jakt og jegre har hatt over ulvens rolle hva gjelder å regulere bestander m.m. Dessuten er ulven en toppforbruker, altså noe man godt kan klare seg uten så lenge det bedrives jakt m.m.

Ser man en rød tråd her så ser man at alle temaene er følsomme tema for mange, noe som skaper engasjement og ikke minst temperatur i debatten. Er altså selve debatten jeg liker, og er ikke ute etter å forkynne noen budskap i seg selv.

Derfor har jeg også litt spenstige formuleringer og skriver ganske satt på spissen til tider, men også en mening med det. En blogg kunne ikke blitt på samme måte, da det ikke er som debattforum.
Er du en aldri så liten sjølgestaltet "bedreviter"?? ;D

For maaaange år siden, hadde jeg stor glede og fikk også tilført kunnskap fra dengang dyktige folk i HiFi Klubben. Jeg har også kjøpt min tidligere eminente Densen DM-10 der. Og mine første Audiovector høyttalere. Sett i lys av kunnskapsnivået hos ansatte på div. andre "hifi-forretninger", var HiFi klubben et friskt OG viktig pust. Jeg ser det sånn at det er god plass i markedet for HiFi Klubbens butikker fortsatt. De lever riktignok ikke av "high-end" aleine, men ser man litt nøkternt på det, er vel ikke high-end produkter aleine noe man kan leve så veldig fett på...??

Nå er ikke jeg så veldig bortskjemt med hifi-forretninger. Her i byen er det vel bare Soundgarden og HiFi klubben som kan kalle seg spesialforretninger for hifi. Vi har sjølsagt Elkjøp-kjeden også, men det blir skikkelig "hvermannsen"-utstyr, og mest flerkanals hjemmekino- og TV-lyd. Har jeg inntrykk av.

Skulle gjerne sett at f.eks. Oslo HiFi Center fikk en "avlegger" i byen....da hadde jeg meldt meg som ekstrahjelp tvert!

mvh. VilhelmW

Topp Bunn