Det mest sexy hi-fi annlegget

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Jeg sitter her og leser siste TAS og kom over en annonse for noen ufattelig smekkre, men akk så dyre høyttallere :(
    Scaena iso-linear array.


    Jeg tror disse høyttallerene sammen med f.eks Krell Evo 1 og 2


    Esoteric P-05 og D-05


    Samt et rack fra f.eks Grandprix audio

    Samt lisser fra Acrolink



    Må være det ultimate über high-end anlegget når det kommer til kombinasjoen waf/lyd
    B&O gå hjem og legg dere!
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.183
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    har en følelse av at waf ofte innebærer mindre høyttalere enn det der jeg.. ;)

    men de Grand Prix racka er fete. skulle bare vært i treverk. glass er da ikke så veldig fordelaktig med tanke på resonans og sånt. ::)
     

    JRA

    Medlem
    Ble medlem
    30.10.2007
    Innlegg
    22
    Antall liker
    0
    wotg skrev:
    Jeg sitter her og leser siste TAS og kom over en annonse for noen ufattelig smekkre, men akk så dyre høyttallere :(
    Scaena iso-linear array.


    Jeg tror disse høyttallerene sammen med f.eks Krell Evo 1 og 2


    Esoteric P-05 og D-05


    Samt et rack fra f.eks Grandprix audio

    Samt lisser fra Acrolink



    Må være det ultimate über high-end anlegget når det kommer til kombinasjoen waf/lyd
    B&O gå hjem og legg dere!
    Smag og behag er som sagt forskellig, men jeg synes de er grimme som arvesynden. :p

    Mvh. Johnny
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.453
    Antall liker
    2.681
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Kunne tenkt meg P-05 drivverket.

    PS: like morro hver gang lange bildetråder QUOTES i sin helhet... ???
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Du synes ikke de høytalerne er litt, vel ....... glorete, da ?

    ;)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.398
    Antall liker
    35.736
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg mener nå det er få som kan matche disse med sine organiske former:



     
    R

    Roysen

    Gjest
    Nei,

    Gi meg en høytaler med en flott trefinish med pianolakk.

    Mvh
    Roysen
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.314
    Antall liker
    6.701
    Roysen skrev:
    Nei,

    Gi meg en høytaler med en flott trefinish med pianolakk.

    Mvh
    Roysen
    Da er det bare å ta en titt på toppmodellen til Marten Design på Hifi-messen i Trondheim i helga.
    De er vel verdt en lytt også, håper jeg.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Tja...

    En SOTA Cosmos i valnøtt med SME V og XV-1s på spesialbygget vegghylle i sort pulverlakkert stål.
    En Macbasert harddiskavspiller.
    En Bryston BP 26 med MC-trinn, DAC og ekstern strømforsyning. Svart, selvfølgelig.
    En Bryston B 14 SST (Er ikke det 600 stereowatt?), svart.
    Elektronikken plasseres i/på/ved hvit Montana.
    Sonus faber Extrema. På originalstativene som har samme finish som platespillerens vegghylle.
    Pene kabler hvor nødvendig.
     

    Kjetil_M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Innlegg
    2.441
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Bergen
    Jeg mener selvfølgelig at det er ingenting som slår disse høyttalerne i "sex appeal" WAF osv ;D

    Mvh
    Kjetil

    Anthony Gallo Acoustics
    Gallo ref 3,1
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Kjetil_M skrev:
    Jeg mener selvfølgelig at det er ingenting som slår disse høyttalerne i "sex appeal" WAF osv ;D

    Mvh
    Kjetil

    Anthony Gallo Acoustics
    Gallo ref 3,1
    urkkk..... :-X


    ;D ;)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.314
    Antall liker
    6.701
    Høyttalere for muslimer. ::)

     

    AlexanderK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.10.2004
    Innlegg
    944
    Antall liker
    1
    Sted
    Nøtterøy
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo selvsagt disse høyttalerene som er de stiligste i verden:

     
    K

    kbwh

    Gjest
    B&O Beolab 5 er ikke teit. Utseende og funksjon av svært høy klasse. Muligens verdens mest moderne hifihøyttaler det der.
     
    T

    timc

    Gjest
    Valentino skrev:
    B&O Beolab 5 er ikke teit. Utseende og funksjon av svært høy klasse. Muligens verdens mest moderne hifihøyttaler det der.


    Hæ? Hva som er så moderne med den? Ingen konsepter der som er nye................




    -Tim
     

    Soundproof

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    0
    Å? Det er jeg ikke helt enig i. Skal litt til å kjøre vedvarende konsertsalnivå på 108dB med 120 peaks. Og hva med +/- 0.25dB avvik mellom høyttalerne, med mulighet for rekalibrering etter service?
    I tillegg kommer ALT spredningen av mellom og topp.
    Og en SNR på 120dB.
    (Jeg er ikke objektiv - det står et par i lytterommet.)

    Power

    The amplifiers are made up of 1000W each for the main and upper woofers, together with 250W each for the midrange and tweeter giving a total of 2500W output. "Such power permits B&O to address the issues of thermal power compression (by calculating it and adding back sufficient gain offset) and to run effortlessly at something approaching real concert hall levels (i.e. sustained real-world levels of 108 dB SPL with peaks of 120 dB SPL, should you care to entertain all of the folks on your block). A typical high — end audiophile speaker system with two gigantic mono — block amplifiers running at 500 W apiece will run out of steam at probably 10 dB below these levels, all other things being equal. Such power also means that at all sane levels, the BeoLab 5 is simply loafing along, never stressed in the slightest, and if you encounter any signs of distortion, you can know for sure it is occurring elsewhere in your signal path.

    Finally, the speaker is fully digital, so you can plug in an S/PDIF feed if you wish. The A/D and D/A converters are of extremely high quality, so no problems will be encountered there either. But the real payoff is that extensive DSP is present, which permits each speaker to be quickly and precisely matched (+/- .25 dB) and documented during manufacture. This, to my mind, is a huge breakthrough. It means that for all intents and purposes, speakers will not be audibly different (a first for mass-produced speakers), and because of thedocumentation, they can be maintained to hold that tolerance! (Just so you know, there's an RS 232 port included, so the speaker can "talk" to the factory and its DSP is recalibrated to accept a replacement driver)." (Source)



    Adaptive Bass Control (ABC)
    actually 'listens' to the bass reflection characteristics in the room in which BeoLab 5 is placed and adjusts its output to suit the listening position
    ABL (Adaptive Bass Linearisation)

    As well as the two brand new technologies, BeoLab 5 employs Bang & Olufsen's Adaptive Bass Linearisation which is a process patented by B&O and incorporated in newer (digital) BeoLab loudspeakers. The idea is to use the surplus capacity in amplifiers and driver units, arising by normal listening levels, for a bass extension - a sound reproduction with more bass, than the loudspeaker otherwise would be able to produce.

    The function is adaptive. This means that the loudspeaker adapts to the signal it receives. Loudspeaker drivers are therefore fully exploited, without suffering mechanical or electronic abuse, and the built in amplifiers are not subjected to signals would otherwise create an overload situation.

    ABL gives stunning bass reproduction considering the size of the loudspeaker in which it is incorporated, under normal listening levels.

    BeoLab 5 & Acoustic Lens Technology

    ALT is short for Acoustic Lens Technology and is a patented geometric shape that when properly mated to a conventional dome radiator yields an extremely wide, uniform horizontal dispersion characteristic. Acoustic Lenses redistribute the sound power of a driver (a tweeter, for instance) such that the resulting dispersion is very uniform over at least 180° horizontally. The vertical radiation pattern is asymmetrical. It is limited such that very little sound is directed towards the floor. Somewhat more energy is directed upwards than towards the floor but, in general, the radiation pattern may be described as a 'hemidisc'.

    ALT’s unique dispersion characteristics help in several ways. The most obvious is that listeners seated off-axis hear virtually the same timbre as those on the reference axis. An ALT loudspeaker has a flatter power response curve than a conventional loudspeaker. This means that the total sound energy radiated by the speaker is more closely related to the axial frequency response or direct sound. This type of behaviour correlates positively with listener preference in controlled listening tests. This is why some manufacturers have rear firing tweeters. ALT does this while minimising reflections from the floor and the wall behind the speaker. The Archimedes Project, a 5-year multimillion dollar research project that delved into the relationships between acoustic reflections and the perception of timbre, revealed that such behaviour is desirable. Finally, ALT loads the driver to which it is mated so that less electrical energy needs to be applied to achieve the same SPL as a baffle-mounted driver. This increases power handling and lowers distortion. ALT does all of this while maintaining excellent axial frequency response.
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    Jeg vil være ærlig: Jeg synes alt dette ser forferdelig ut! Det mest sexy ville for meg være høyttalere og forsterkere bygget inn i veggen. og høyttalerne trukket over med et transparent stoff av samme farge som veggen. Elektronikk opgså helt skjult. Trådløst og infrarødt til betjening, og data-overføring av musikk lagret på hd. Platespiller kommer glidende som en skuff ut av veggen. Veggene, rommet og hele greia-med passelig dempende møblering- måtte være planlagt av arkitekt med peiling på akustikk og med interess for musikkgjengivelse. (dvs skikkelig erfaring på området, ikke bare teoretisk kunnskap). Bort med ruklet! No
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Dr.No skrev:
    Jeg vil være ærlig: Jeg synes alt dette ser forferdelig ut! Det mest sexy ville for meg være høyttalere og forsterkere bygget inn i veggen. og høyttalerne trukket over med et transparent stoff av samme farge som veggen. Elektronikk opgså helt skjult. Trådløst og infrarødt til betjening, og data-overføring av musikk lagret på hd. Platespiller kommer glidende som en skuff ut av veggen. Veggene, rommet og hele greia-med passelig dempende møblering- måtte være planlagt av arkitekt med peiling på akustikk og med interess for musikkgjengivelse. (dvs skikkelig erfaring på området, ikke bare teoretisk kunnskap). Bort med ruklet! No
    Høres ut som du er i ferd med å bli voksen...... 8)
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.380
    Dr.No skrev:
    <snip> Det mest sexy ville for meg være høyttalere og forsterkere bygget inn i veggen. og høyttalerne trukket over med et transparent stoff av samme farge som veggen. Elektronikk opgså helt skjult. Trådløst og infrarødt til betjening, og data-overføring av musikk lagret på hd. Platespiller kommer glidende som en skuff ut av veggen. <snip>
    Sjekk Fidelity #29 - side 30ff - Petter Dale's gjennomførte vyer rundt det du skisserer. Særlig er bildet på side 34 illustrerende.

    mvh

    JackX
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.314
    Antall liker
    6.701
    hifiguru skrev:
    Dr.No skrev:
    Jeg vil være ærlig: Jeg synes alt dette ser forferdelig ut! Det mest sexy ville for meg være høyttalere og forsterkere bygget inn i veggen. og høyttalerne trukket over med et transparent stoff av samme farge som veggen. Elektronikk opgså helt skjult. Trådløst og infrarødt til betjening, og data-overføring av musikk lagret på hd. Platespiller kommer glidende som en skuff ut av veggen. Veggene, rommet og hele greia-med passelig dempende møblering- måtte være planlagt av arkitekt med peiling på akustikk og med interess for musikkgjengivelse. (dvs skikkelig erfaring på området, ikke bare teoretisk kunnskap). Bort med ruklet! No
    Høres ut som du er i ferd med å bli voksen...... 8)
    :eek: :eek: :eek:

    Håper det aldri skjer meg, i så fall... ;D
     

    Soundproof

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    0
    Dr.No skrev:
    Jeg vil være ærlig: Jeg synes alt dette ser forferdelig ut! Det mest sexy ville for meg være høyttalere og forsterkere bygget inn i veggen. og høyttalerne trukket over med et transparent stoff av samme farge som veggen.
    Jeg forstår målsettingen, men betviler resultatet.

    Tross alt, musikerne og sangerne er ikke bygget inn i veggen, med instrumenter. Og resonansen som oppstår i lokalet er en viktig del av totallyden, og av høyttalerdesign.
    Det er gjort forsøk på innbygging, men resultatet er fattig, sammenlignet med høyttalere som står ute i rommet. Dersom det estetiske er viktig, at alt er skjult, så kan man muligens spesialdesigne rom der man tar hensyn til begrensningen, og der høyttalerne står bak store akustisk "gjennomlydlige" tøypaneler, men med nok rom rundt seg til at det nødvendige samspillet med rommet kan skapes.

    F.eks. har man jo sett ulike forslag til skjulte basshorn som fører basspulsene inn i lytterommet -- men dette er vanskeligere dess høyere opp i frekvens du kommer.

    Så - dersom målet er best mulig lyd, "and damn the WAF," så må du nok akseptere at lydkilden (HT) fortsatt får lov til å syns, og ta plass.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Man må sikkert ikke være Naimist for å synes at Fraim er sexy, men det hjelper muligens?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Du er nok inne på noe, Valentino. Det er i grunnen boksene jeg synes er fine, Fraim er så som så. Hvis temaet er sexy, er vel dette mer riktig

     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Aahhh....

    Mens vi geleider deg inn i Quadrofoni-salongen... ;D
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.314
    Antall liker
    6.701
    Må vel ta med denne fra Totem Akustikk fra messekatalogen også da...
     

    Vedlegg

    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Platesnurre må man ha:


    Og høyttalere:


    Racket bør helst se sånn ut:


    Av CD-spillere og forsterkere finnes det mye fint. Esoteric og Krell ser slett ikke verst ut.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Lyngdorf/Steinway synes jeg ser aldeles grusomt ut.

    Klar adresse til USA-markedet, og en ren innertier av overdådig usmakelighet...

    Det samme gjelder de svart/gull-greiene til MBL

    Men, det er meg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn