Det Rang På Døra

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    1109 01.jpg
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    1109 02.jpg
     
    Sist redigert:

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Siggerud
    Beklager flisespikkeri, og totalt OT, men ok: På engelsk kan man si f.eks.: You rang, My lord? To be precise, it was the bell. Men på norsk, klokka ringte, og vi sprang.

    Edit: Stakkars trådstarter, bli overfalt av autistiske kverulanter som oss, om han da ikke la opp til det?
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Slik denne tråden har utviklet seg, er jeg nesten redd for å bli OT, men hva er det for noe?
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Vet ikke hvor mange steppermotorer det er i en jumbojet?
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    4 step-motorer, et interface og en joystick - det MÅ være fjærnstyrt justering av toe-in av høyttalere! Det skulle gjerne jeg hatt også....
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Fort gjort å gåseg borti dette språket - har nordnorsk opphav og der skriver man bokmål og snakker nesten nynorsk. Sorry - skulle vært ringte, men rang hørtes liksom flottere av en eller annen grunn. Men hva er det derre OT - noe LOL-aktig eller?

    Jeg er litt i tvil på om denne tråden er plassert riktig, men inntil den blir flyttet av Sjefene, durer jeg på. Min unnskyldning er at det som skal komme ut av dette, er høyttalere og andre treting - og så kanskje litt av aluminium og akryl samt andre plaster.

    Dette er greier som kom på døra i dag og mere er i vente hvis DHL, Posten og alle andre gode hjelpere stiller opp. Etter et langt opphold i tenkeboksen, tok jeg bare mot til meg og tømte lommene, og nå begynner det å strømme på. Artig det derre internettet og Ebay og PayPal. Venter ennå på en fem sånne i forskjellige lengder:
    1109 08.jpg


    og skal bestille en sånn:
    1109 09.jpg
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Voldsomt til fart det ble her - klarer ikke henge med i svingene.
    Ymir var først ute - han har vunnet en ukes fottur i Jotunheimen.
    Ja, det skal forhåpentligvis bli en CNC-luring.
    Ellers er det, som i alle andre konkurranser, forbudt å bruke internettet til å finne svar - akkurat som i PopQuiz.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Å hildrande du!
    Ringte eller rang, dette blir litt av ei dørklokke!

    Bygge sin egen CNC-maskin, det må være det ulitmate innen hifi DIY.
    Jeg har overhodet ikke peiling på denslags, men dette kan bli moro å følge.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Fort gjort å gåseg borti dette språket - har nordnorsk opphav og der skriver man bokmål og snakker nesten nynorsk. Sorry - skulle vært ringte, men rang hørtes liksom flottere av en eller annen grunn. Men hva er det derre OT - noe LOL-aktig eller?

    Jeg er litt i tvil på om denne tråden er plassert riktig, men inntil den blir flyttet av Sjefene, durer jeg på. Min unnskyldning er at det som skal komme ut av dette, er høyttalere og andre treting - og så kanskje litt av aluminium og akryl samt andre plaster.

    Dette er greier som kom på døra i dag og mere er i vente hvis DHL, Posten og alle andre gode hjelpere stiller opp. Etter et langt opphold i tenkeboksen, tok jeg bare mot til meg og tømte lommene, og nå begynner det å strømme på. Artig det derre internettet og Ebay og PayPal. Venter ennå på en fem sånne i forskjellige lengder:
    Vis vedlegget 154916

    og skal bestille en sånn:
    Vis vedlegget 154917
    Hva faan, er ikke dette en interollmotor?

    Steinar.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    At jeg er ute på dyyyypt vann, er jeg klar over. Men skal man drite i buksa, kan man like godt gjøre det skikkelig.

    Planen er å starte med en maskin delvis i metall, delvis i tre, aller mest fordi det er gjennomførbart å rette opp alle feil som kommer - og de kommer, tro meg
    Jeg satser nemlig litt på eget hode, men aller mest på det jeg greier å snike til meg fra andre - og følger Halvdan Sivertsens motto: Bygge havet mens jeg ror.

    Første feil er allerede gjort - bestilte først de stepperne som er vist på bildet. De var alt for store for den kontrolleren jeg vil bruke - den med "Gecko" på. Geckoen leverer maks 3,5A mens motorene krever 7,2. Hadde det ikke vært noen våkne hoder ute på et annet forum, hadde nok denne førsteutgaven gått skrekkelig tregt. Ergo ble det bestilt frie nye luringer. Bilder kommer når de kommer.


    Skal komme med noen flere egne betraktninger etter hvert, men legger ut et-par teasere slik at jeg får igjen pusten:
    DIY CNC Router Demo - YouTube
    Cnc Train Model Using DIY CNC Router - YouTube
     
    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Jada, en stang med trapesgjenger. og tilhørende føring / medbringer.
    Flotte greier, i seg selv!
    Samtidig er jeg / vi ganske nyskjerrige på hvor / hva dette skal ende med, selv om du for så vidt har antydet noe.
    Tegninger / skisser, eller tanker omkring det hele, mottaes med takk!
    Hilsen en som fort får hvilepuls, såsnart han finner veien til dreiebenken og tilhørende utskeielser....
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Ja, da kom det noen deler til heimen. Tre sett av disse som er avbildet i dag (to til X-aksen og en til Y-aksen) men venter på et sett av en kortere som skal brukes til Z-aksen.

    Jeg har for så vidt luktet mest på trapesskruer, men valgte i siste lliten kuleskruer fordi de skal gi enda større presisjon. Egentlig er ikke det med presisjon i seg selv så veldig viktig nå - i denne runden. I og med at maskinen delvis bygges i tre (av praktiske og også økonomiske grunner) og at jeg mest kommer til å jobbe i tre med de variabler dette innebærer, kunne jeg godt greid meg med vanlige gjengestenger av god kvalitet, mutre og noen lagre. Jeg valgte likevel skruene fordi jeg har tenkt å bruke denne maskinen og erfaringene som følger med til å skape en mer "endelig" konstruksjon og ta med meg mest mulig handelsvare over dit. Kuleskruer har heller ikke så mye (om noe) frivandring som M- og trapesgjenger har, og derfor tror jeg at livslengden er større hos kuleskruene under like betingelser.

    Jeg hadde planer om selvlagede lineære føringer, men tror jeg må bite i det sure gresset og kjøpe ferdige. Runde lineærfføringer av denne typen
    Lineær føring 0.JPG

    styrer jeg utenom etter å ha gjort et prøvekjøp fra Kina. De jeg fikk, holdt ikke mål i det hele tatt - alt for mye slark, selv etter min smak. Jeg burde vel egentlig prøvd ut en vestlig leverandør før jeg slo igjen den døra, men det det koster å prøve ut ting, og spiser fort opp prisdifferansen mellom de runde og de "firkantede" som jeg kommer til å handle inn.

    Selv om Nema 23-motorene lar vente på seg, er jeg i alle fall er jeg kommet så langt nå i innkjøpene at jeg kan dakke monstret, så ja, Mr Scrooge, det kommer snart noen skisser - må bare shoppe litt først.

    Hyggelig, forresten at du trives i sponhaugen. Dreiing er en fantastisk greie. I det hele tatt synes jeg tre er fantastisk - selv MDF som mange her på forumet har et allergisk forhold til, synes jeg er fantastisk. Alt til sitt bruk.
     
    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Flott, ser frem til noen skisser! :)

    Og jada, jeg stortrives i sponhaugen! Tør ikke tenke på hvor mange timer jeg har tilbrakt foran dreiebenken, men det er ikke få! :rolleyes:
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Du har polert bollene dine med dreiespon?

    Et-par dager dager har gått med til å fundere på hvilke føringer jeg skal bruke, og jeg sitter igjen med to muligheter, føler jeg.

    Denne typen er den som brukes av de store gutta

    Lineær føring 1.jpg


    men de koster deretter og er antakelig den beste løsningen.

    Denne er en avart av den jeg avviste tidligere.

    Lineær føring 2.jpg


    Forskjellen her, er at ringen er lukket og derfor antakelig mer målriktig og stabil enn den første. Men i og med at den må løpe fritt, kreves større dimensjoner på stålstengene de skal løpe langsetter enn den gromme føringa.

    Har bestillt en av hver av disse i 16, 20, 25 og 30 mm.

    Lineær føring 3.jpg


    Disse koster nesten ingenting fra kina og tenker å prøve å matche dem med stålstenger jeg finner her hjemme for å se om presisjonen er god nok eller om de går i søpla.

    Inntil jeg får avgjort dette, står framdriften litt i stampe. Jeg får likevel skisset litt på begge muligheten i mellomtiden slik at jeg er litt forberedt når det smeller.

    Ellers er det kommet brev fra Posten på at Nema 23-motorene har landet. Jeg undres litt over hvorfor DHL og alle utlendingene greier å levere direkte på døra mens Posten først sender ut brev med hjemmeoppgave som skal bæres til bake til posten før man får varene utlevert. De store gutta ringer dessuten ofte på forhånd men det gjør aldri posten. Jeg lurer bare på hvorfor.

    Noen som har meninger eller erfaringer med føringer?
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Alle delene er ikke på bordet ennå men jeg har laget noen foreløpige skisser til å vise fram. Konstruksjonen er blitt forholdsvis høy på grunn av at jeg ønsker en effektiv arbeidshøyde på 100 mm. Dette belsater føringene langs X-aksen - mer enn jeg hadde sett for meg og jeg må derfor lage en lettere øsning enn jeg hadde sett for meg først.

    Her er fresen sett fra siden langs X-aksen
    CNC Side.jpg


    Samme visning men med mesteparten av detaljer innover synlig
    CNC Side Røntgen.jpg


    Fresen sett fra siden langs Y-aksen
    CNC Ende.jpg


    Y-aksen med mesteparten av detaljer innover synlig
    CNC Ende Røntgen.jpg
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Interessant.
    Men kan du ikke redusere belastningen på x-aksen litt, ved å snu lagringene / føringene 180grader?
    Det vil selvsagt gi begrensninger hva totalvandring langs x-aksen angår, men det er kanskje rom for dette?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Jo, jeg har prøvd å modellere det, men da vil jeg, som du påpeker, miste litt av vandringene langs denne aksen. Det i seg selv er ikke avgjørende, men hvis jeg ikke gjør en radikal endring (som jeg ennå ikke har funnet ut hva skulle bli), forflyttes tyngdepunktet (i forhold til tegningene) lenger mot høyre i og med at motoren må dras den veien. Imidlertid vil jeg kunne orientere skruen midt mellom gliderne - noe som er positivt.

    Alt avhenger imidlertid om pasningen mellom stengene jeg kommer til å bruke (25 eller 30 mm) blir god nok. Hvis den ikke blir det, må jeg nok gå for de dyre lineærføringene. Dette har jeg for så vidt planlagt i og med at jeg har konstruert vangene slik jeg har gjort det.

    Imidlertid tror jeg nok at Y-aksen blir slik den er skisset - hvis de tiltenkte runde føringene ikke er helt for jævlige.

    Jeg tror at jeg skal klare å redusere vekten betraktelig og samtidig oppnå god stabilitet med litt edruelig tenkning og innsprøytet polyuretanskum.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn