C
Cyber
Gjest
Skal du ha nivå under 25-30 hz sier min erfaring (så snever som den enn er) at man må enten ha noe annet enn dipol, eller kombinere med noen lukkede kasser, eventuelt et hindides membranareale.
Du mener om jeg har en måling av en punktkilde som går langt ned i frekvens i mitt rom?... akustikkmåling REW - Room EQ Wizard Room Acoustics Software
Det er han ikke. Eneste han har sagt er at en distribusjon av subber langs gulvet er bedre og mye mer effektivt i å jevne ute responsen framfor stacking. Og det har han helt rett i. Med tre subwoofere rundt i rommet, så vil man i de fleste rom kunne få en veldig jevn respons. Noe man ikke får med tre i høyden.Svart-hvitt: kan du vise meg hvor Geddes er i mot basstårn.
115db ved 15hz betyr en viss størrelse på konstruksjonen.Jeg tror vi kan ta utgangspunkt i 115db flatt ned til 15hz, så har vi vel litt å strekke oss etterTEK: du bør opplyse om max output og nederste frekvens for å få svar. Har du akustikkmålinger av rommet?
Men like viktig, og til dels viktigere, som de laveste frekvensene er kvaliteten i hele bassområdet!
Men hva mener du med "målinger av rommet? Hvordan "måler jeg rommet"?
Har begynt å lese hans merittet, så du må nok vente en stund før jeg kommer med et svar. Jeg må gjennom alt minst fem ganger.Det gjør meg (og kanskje andre?) nysgjerrig?Den blir i overkant lett å svare på, så den lar vi ligge.
Geddes spiller ganske åpent, har en egen nettside med informasjon, lager høyttalere (inntil nylig), driver et eget lydselskap (konsulentvirksomhet innenfor lyd) med sin kone som er professor i lydrelaterte emner, og selv har han en PhD i "lyd", osv.
Jeg synes du har mange gode innspill, men tar du ikke munnen for full når du sier at det er "i overkant lett" å si hva man kan belære Geddes i?
PS: Er ikke dette et typisk eksempel på at "HFS-eksperter" hever seg over anerkjente eksperter som har brukt lang tid på å komme dit de er?
Ikke mye, fem enheter(øl), og nå skal jeg ut på ski.Hangover
Geddes er ikke mot basstårn som sådan, men han snakker om å spre basskildene slik at de blir mest mulig uavhengige (i statistisk forstand). Når bassdriverne legges oppå hverandre eller plasseres horisontalt i serie (slik en del anerkjente produsenter gjør), blir ikke bassdriverne maksimalt uavhengig av hverandre.Svart-hvitt: kan du vise meg hvor Geddes er i mot basstårn. Kan være greit å ha i bakhodet at en enkelt Phd ikke gir det store helhetsbildet på et bredt fagfelt. Geddes virker å fokusere mest på løsninger som kan brukes med konvensjonelle bassløsninger og tar mindre høyde for drømmere med store mål.
Ingen grunn til å gå på defensiven!Har begynt å lese hans merittet, så du må nok vente en stund før jeg kommer med et svar. Jeg må gjennom alt minst fem ganger.Det gjør meg (og kanskje andre?) nysgjerrig?Den blir i overkant lett å svare på, så den lar vi ligge.
Geddes spiller ganske åpent, har en egen nettside med informasjon, lager høyttalere (inntil nylig), driver et eget lydselskap (konsulentvirksomhet innenfor lyd) med sin kone som er professor i lydrelaterte emner, og selv har han en PhD i "lyd", osv.
Jeg synes du har mange gode innspill, men tar du ikke munnen for full når du sier at det er "i overkant lett" å si hva man kan belære Geddes i?
PS: Er ikke dette et typisk eksempel på at "HFS-eksperter" hever seg over anerkjente eksperter som har brukt lang tid på å komme dit de er?
Ellers ser jeg at "mye" i min påstand er en kamel jeg må svelge uten drikke ved siden av. Min konklusjon kom vel litt fort i iveren, på grunn av at jeg har hørt hans høyttaler ved et par anledninger, med det er et kort som visstnok ikke er tillatt å bruke.
Er igjen på litt tynn is her og lister meg forsiktig ut av tråden på rosa tøfler.
Ikke for å tråkke noen på tærne her, men er litt interessert i dette.Kast ikke vekk tiden på å forholde deg til hifi-myter som treg bass, smultring basser er trege, store elementer er slappe osv
Den lyse (kjappeste) delen av en stortromme blir gjengitt av diskanten så det har absolutt intet å gjøre med bassløsningen.
Stusset litt her. Er det virkelig tilfelle?
Tenker da mest på at "treg bass" og store elementer som er slappe er en myte...?
Jeg har nemlig til gode for å høre et anlegg med mer enn 12" bass som gjengir presis tone til riktig tidspunkt.
er mer i filosofien at god bass er 7-8" eller mindre, og heller flere elementer.
Samtlige 18-24" jeg har hørt i Kino/PA/Konsert sammenheng har aldri vært i nærheten av Hifi når det kommer til presisjon.
Selv når det er matet med ørten tusen watt fra forsterkerdelen. Har vært på mange soundchecks hvor vi spiller fra plater på rigger til mangfoldig millioner - alle har til felles at bassresponsen er unøyaktig - særlig på middels volum. Udefinerbar tone og "av-på" udynamisk bass med etterslep har vært gjenganger for min del.
også slik som f.eks den Atmos / THX sertifiserte sal1 i Kristiansand Kino synes jeg høres helt fryktelig ut i subområdet.
Men er det bare meg som ikke ennå har hørt et ordentlig 18" hifi-sub oppsett?
Jeg forstår.Geddes er ikke mot basstårn som sådan, men han snakker om å spre basskildene slik at de blir mest mulig uavhengige (i statistisk forstand). Når bassdriverne legges oppå hverandre eller plasseres horisontalt i serie (slik en del anerkjente produsenter gjør), blir ikke bassdriverne maksimalt uavhengig av hverandre.Svart-hvitt: kan du vise meg hvor Geddes er i mot basstårn. Kan være greit å ha i bakhodet at en enkelt Phd ikke gir det store helhetsbildet på et bredt fagfelt. Geddes virker å fokusere mest på løsninger som kan brukes med konvensjonelle bassløsninger og tar mindre høyde for drømmere med store mål.
Geddes forklarer dette godt i de to lenkene jeg limte inn i mitt opprinnelige Geddes-innlegg.
Syncrolux praktiserer sånn sett Geddes-prinsippet.
Jeg synes Geddes høres fornuftig ut all den tid han ikke bare har en teori, men fordi han også har prøvd ut denne teorien i sin konsulentvirksomhet og i egen produksjon av høyttalere og subber.
Men GS-lenken jeg viste til, illustrerer at "siste ord ikke er sagt", for det finnes faglig baserte innvendinger mot Geddes-prinsippet også. Det kan uansett være verdt å prøve, ikke sant? Prøv å plassere subbene lengst mulig fra hverandre i stedet for å stable dem oppå hverandre.
Når det er sagt, låter sikkert 3 basstårn som er distribuert langt fra hverandre i et rom heftigere enn 3 mindre subber plassert på samme steder...
PS: Årsaken til at jeg hengte meg opp i Geddes, er at jeg snakket med en bruker som hadde distribuert 2 subber med DSP i rommet, og hans erfaring likner på de erfaringene som folk snakker om i den lenken til GS-forumet jeg limte inn tidligere. Så jeg pusler litt med tanken om å prøve noe tilsvarende selv...
Det ER en myte! Store basser er ikke trege.Ikke for å tråkke noen på tærne her, men er litt interessert i dette.Kast ikke vekk tiden på å forholde deg til hifi-myter som treg bass, smultring basser er trege, store elementer er slappe osv
Den lyse (kjappeste) delen av en stortromme blir gjengitt av diskanten så det har absolutt intet å gjøre med bassløsningen.
Tenker da mest på at "treg bass" og store elementer som er slappe er en myte...?
Jeg har nemlig til gode for å høre et anlegg med mer enn 12" bass som gjengir presis tone til riktig tidspunkt.
er mer i filosofien at god bass er 7-8" eller mindre, og heller flere elementer.
Samtlige 18-24" jeg har hørt i Kino/PA/Konsert sammenheng har aldri vært i nærheten av Hifi når det kommer til presisjon.
Selv når det er matet med ørten tusen watt fra forsterkerdelen. Har vært på mange soundchecks hvor vi spiller fra plater på rigger til mangfoldig millioner - alle har til felles at bassresponsen er unøyaktig - særlig på middels volum. Udefinerbar tone og "av-på" udynamisk bass med etterslep har vært gjenganger for min del.
også slik som f.eks den Atmos / THX sertifiserte sal1 i Kristiansand Kino synes jeg høres helt fryktelig ut i subområdet.
Det som oppleves som "treg bass" er gjerne frekvensavhengig.
Mye nivå i nederste frekvenser og god kapasitet opp til la oss si 80hz skal også følges opp i frekvensene over i midbassområdet og mellomtone.
Jevn frekvensrespons er viktig for at bass skal oppleves "riktig".
Som Artanis nevner starter et basstromme slag langt oppe i frekvens i annslaget for så gå nedover i frekvens.
Har en ikke de øvre toner med på laget vil det høres tregt ut.
Cluet med å bruke store basser, gjerne mange er å ha kort slaglengde slik at de er kjapt tilbake.
En får da også mindre forvrengning når drivere jobber lett.
En kan nok lage et bassystem med 8" også, men blir da alvorlig mange drivere om en skal flytte like mye luft som noen 18"ere.
Nå hørtes jeg veldig bastant ut i mitt innlegg her, det er absolutt rom for innspill og korrigeringer
Synes ChuckNorris poengterer selv utfordringen med: "Udefinerbar tone og "av-på" udynamisk bass med etterslep..."Det ER en myte! Store basser er ikke trege.
Mye nivå i nederste frekvenser og god kapasitet opp til la oss si 80hz skal også følges opp i frekvensene over i midbassområdet og mellomtone.
Som Artanis nevner starter et basstromme slag langt oppe i frekvens i annslaget for så gå nedover i frekvens.
Cluet med å bruke store basser, gjerne mange er å ha kort slaglengde slik at de er kjapt tilbake.
En kan nok lage et bassystem med 8" også, men blir da alvorlig mange drivere om en skal flytte like mye luft som noen 18"ere.
Nå hørtes jeg veldig bastant ut i mitt innlegg her, det er absolutt rom for innspill og korrigeringer
"GEDDES " TEORIER ER Adskillige årtier gamleJeg forstår.Geddes er ikke mot basstårn som sådan, men han snakker om å spre basskildene slik at de blir mest mulig uavhengige (i statistisk forstand). Når bassdriverne legges oppå hverandre eller plasseres horisontalt i serie (slik en del anerkjente produsenter gjør), blir ikke bassdriverne maksimalt uavhengig av hverandre.Svart-hvitt: kan du vise meg hvor Geddes er i mot basstårn. Kan være greit å ha i bakhodet at en enkelt Phd ikke gir det store helhetsbildet på et bredt fagfelt. Geddes virker å fokusere mest på løsninger som kan brukes med konvensjonelle bassløsninger og tar mindre høyde for drømmere med store mål.
Geddes forklarer dette godt i de to lenkene jeg limte inn i mitt opprinnelige Geddes-innlegg.
Syncrolux praktiserer sånn sett Geddes-prinsippet.
Jeg synes Geddes høres fornuftig ut all den tid han ikke bare har en teori, men fordi han også har prøvd ut denne teorien i sin konsulentvirksomhet og i egen produksjon av høyttalere og subber.
Men GS-lenken jeg viste til, illustrerer at "siste ord ikke er sagt", for det finnes faglig baserte innvendinger mot Geddes-prinsippet også. Det kan uansett være verdt å prøve, ikke sant? Prøv å plassere subbene lengst mulig fra hverandre i stedet for å stable dem oppå hverandre.
Når det er sagt, låter sikkert 3 basstårn som er distribuert langt fra hverandre i et rom heftigere enn 3 mindre subber plassert på samme steder...
PS: Årsaken til at jeg hengte meg opp i Geddes, er at jeg snakket med en bruker som hadde distribuert 2 subber med DSP i rommet, og hans erfaring likner på de erfaringene som folk snakker om i den lenken til GS-forumet jeg limte inn tidligere. Så jeg pusler litt med tanken om å prøve noe tilsvarende selv...
Teoriene til Geddes her handler først og fremst om hans metode i å kalibrere flere subwoofere på. Målet er jevn bass flere steder i rommet. Mange "guruer" har ulike varianter på løsninger av nærmest samme konseptet. Jeg har i en tidligere tråd vært inne på hvorfor distrubusjon av basskilder fungerer.
At Geddes konsept skal være det ultimate i forhold til flere av HFS løsninger som har sett dagens lys velger jeg å tvile på. ;-)
PS: basstårn er også en distrubusjon av basskilder med utjevning av bass i høyderetningen av rommet som resultat.
Takk for gode innspill og poeng.Det ER en myte! Store basser er ikke trege.Ikke for å tråkke noen på tærne her, men er litt interessert i dette.Kast ikke vekk tiden på å forholde deg til hifi-myter som treg bass, smultring basser er trege, store elementer er slappe osv
Jeg føler dog noe er litt selvmotsigende, da du sier at store basser ikke er trege i én setning, mens i en annen foreslår du flere store elementer som nesten ikke jobber slik at de er kjapt tilbake på plass.
Men skal ikke legge meg noe mer opp i diskusjonen da jeg som sagt kun har erfaringer fra ulike PA anlegg av proff kvalitet (Meyer sound f.eks), men ikke Hifi av større slag. PA'en hang ikke på slep frekvensmessig og det høres litt ut som det er "50ms delay" på subbene. Når bassen slår en tone sammen med basstromme på en litt lav streng, er det vanskelig å definere om det er en A eller en Ab f.eks da de på en måte flyter litt inn i hverandre. Dette er også notert utendørs på store gress-sletter uten hindringer annet enn bakken som spiller inn på romklang. Men det kan godt være at en 18" hifi-sub av god kvalitet med riktig type forsterker i et "studiomiljø" med riktig akustikk hadde blåst meg av banen lydmessig!
Ser drossel liker dette innlegget, noe jeg ikke gjør. Føler meg hardt trampet på tærneIkke for å tråkke noen på tærne her, men er litt interessert i dette.Kast ikke vekk tiden på å forholde deg til hifi-myter som treg bass, smultring basser er trege, store elementer er slappe osv
Har vel ikke så mye annet å slå i borde med enn at jeg kan be godeste ChuckNorris ta kjøreture opp til Langesund en gang han har tid. Kan jo hende han endrer syn på det at stort er slapt. Det er ikke godt å si.
Mitt liker gjaldt så bare henvisningen til kino anlæg. Så rolig nu.Ser drossel liker dette innlegget, noe jeg ikke gjør. Føler meg hardt trampet på tærneIkke for å tråkke noen på tærne her, men er litt interessert i dette.Kast ikke vekk tiden på å forholde deg til hifi-myter som treg bass, smultring basser er trege, store elementer er slappe osv
Har vel ikke så mye annet å slå i borde med enn at jeg kan be godeste ChuckNorris ta kjøreture opp til Langesund en gang han har tid. Kan jo hende han endrer syn på det at stort er slapt. Det er ikke godt å si.
Det tror jeg kommer til å bli voldsomme saker. Har sett noen bilder og regner med innbydelse når dette spiller. Håper det er greit å bruke tror her. Skal egentlig passe seg litt med å tro, mene, anta, herrart ingen nevner Rune Skramstads sub-horn med resistive bakkammer...disse er like problemfrie ifht roomnodes som dipoler, men har en enorm kapasitet OG høy følsomhet
mine med enkle 21" er flatt til 25, men er allerede videreutviklet med doble 21" og flatt til 15
kapasitet rundt 135-140db kont.!
litt større enn mine: BxDxH=70x130x220
kan tunes til å bidra opp mot 130-150
Han har vel en anelse tror jeg, siden eieren har vært her hjemme, og etter skrytetall å dømme skal dette hornhelvete spille neste 10 db høyere en mitt.ikke sikker på om kjøper er klar over hvilket dyr han får hjem, men snekker´n bæler fælt med å bygge de...temmelig komplisert med munningen 90 grader på hornløpet
Ganske sikker på at sluket sitter på 4 meter og det har vel kommet mange antydninger om at det er nettopp der de spiller best eller skal jeg si tøffestEt obs angående SLOBS (så vidt jeg har forstått), er at de må stå relativt nærfelt. Tror at en avstand på særlig over 3 meter, ikke er ideelt. Da vil andre løsninger fungere bedre. Noen kompetente som kan verifisere eller avkrefte dette?
Jeg har også atskillig erfaring fra PA, både som musiker og konsertarrangør. Jeg kjenner igjen det du sier fra innendørs PA som er notorisk vanskelig å få til. Vanskelige lokaler som låter helt forskjellig på soundcheck i forhold til på kvelden når det blir fylt opp med folk.Takk for gode innspill og poeng.
Jeg føler dog noe er litt selvmotsigende, da du sier at store basser ikke er trege i én setning, mens i en annen foreslår du flere store elementer som nesten ikke jobber slik at de er kjapt tilbake på plass.
Men skal ikke legge meg noe mer opp i diskusjonen da jeg som sagt kun har erfaringer fra ulike PA anlegg av proff kvalitet (Meyer sound f.eks), men ikke Hifi av større slag. PA'en hang ikke på slep frekvensmessig og det høres litt ut som det er "50ms delay" på subbene. Når bassen slår en tone sammen med basstromme på en litt lav streng, er det vanskelig å definere om det er en A eller en Ab f.eks da de på en måte flyter litt inn i hverandre. Dette er også notert utendørs på store gress-sletter uten hindringer annet enn bakken som spiller inn på romklang. Men det kan godt være at en 18" hifi-sub av god kvalitet med riktig type forsterker i et "studiomiljø" med riktig akustikk hadde blåst meg av banen lydmessig!