Det "ultimate" bassoppsettet

C

Cyber

Gjest
Skal du ha nivå under 25-30 hz sier min erfaring (så snever som den enn er) at man må enten ha noe annet enn dipol, eller kombinere med noen lukkede kasser, eventuelt et hindides membranareale.
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Du mener om jeg har en måling av en punktkilde som går langt ned i frekvens i mitt rom?
Jeg forstår ikke helt hva du er ute etter? Skal jeg bruke en sub? Eller flere? Dipol eller lukket kasse?
Om jeg måler nå vil jeg jo få forskjellig resultat alt etter hvilket utstyr jeg har, vil jeg ikke?
 

habir

Medlem
Ble medlem
22.03.2010
Innlegg
42
Antall liker
11
Sted
Kristiansand Vest Agder
Hei Arve,jeg brukte TYmp 1D på slutten av 80tallet til mid 90.Stivet opp med rammer av massiv mahogny .Slisset spor til de pinglete panelene og festet rammene med
avstivere til den skrånende bakveggen jeg hadde i lytterommet den gangen.Den bassen jeg husker fra den gang,minner mye om basshornene jeg spiller på nå.
Horn er bassløsningen for dem som ønsker oppløsning og romkontoll,panelene var så effektkrevende at lysene i huset blinket i takt med musikken.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Svart-hvitt: kan du vise meg hvor Geddes er i mot basstårn.
Det er han ikke. Eneste han har sagt er at en distribusjon av subber langs gulvet er bedre og mye mer effektivt i å jevne ute responsen framfor stacking. Og det har han helt rett i. Med tre subwoofere rundt i rommet, så vil man i de fleste rom kunne få en veldig jevn respons. Noe man ikke får med tre i høyden.

Geddes er derimot enig at en kombinasjon av begge deler er det aller beste hvis man har muligheten til det.
 

Artanis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2016
Innlegg
223
Antall liker
127
TEK: du bør opplyse om max output og nederste frekvens for å få svar. Har du akustikkmålinger av rommet?
Jeg tror vi kan ta utgangspunkt i 115db flatt ned til 15hz, så har vi vel litt å strekke oss etter :)
Men like viktig, og til dels viktigere, som de laveste frekvensene er kvaliteten i hele bassområdet!

Men hva mener du med "målinger av rommet? Hvordan "måler jeg rommet"?
115db ved 15hz betyr en viss størrelse på konstruksjonen. :)
En kan tenke seg et todelt bassystem med et stort lukket system fra 10-60hz og en tilpasset løsning over.

Med målinger siktet jeg til ordinære akustikkmålinger hvor man kartlegger modale ressonanser og room gain.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Geddes har mye å lære;)
Hva kan du lære Geddes*?


*Resume-Earl
Den blir i overkant lett å svare på, så den lar vi ligge.
Det gjør meg (og kanskje andre?) nysgjerrig?

Geddes spiller ganske åpent, har en egen nettside med informasjon, lager høyttalere (inntil nylig), driver et eget lydselskap (konsulentvirksomhet innenfor lyd) med sin kone som er professor i lydrelaterte emner, og selv har han en PhD i "lyd", osv.

Jeg synes du har mange gode innspill, men tar du ikke munnen for full når du sier at det er "i overkant lett" å si hva man kan belære Geddes i?

PS: Er ikke dette et typisk eksempel på at "HFS-eksperter" hever seg over anerkjente eksperter som har brukt lang tid på å komme dit de er?
Har begynt å lese hans merittet, så du må nok vente en stund før jeg kommer med et svar. Jeg må gjennom alt minst fem ganger.
Ellers ser jeg at "mye" i min påstand er en kamel jeg må svelge uten drikke ved siden av. Min konklusjon kom vel litt fort i iveren, på grunn av at jeg har hørt hans høyttaler ved et par anledninger, med det er et kort som visstnok ikke er tillatt å bruke.
Er igjen på litt tynn is her og lister meg forsiktig ut av tråden på rosa tøfler.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.408
Antall liker
4.075
Torget vurderinger
0
Svart-hvitt: kan du vise meg hvor Geddes er i mot basstårn. Kan være greit å ha i bakhodet at en enkelt Phd ikke gir det store helhetsbildet på et bredt fagfelt. Geddes virker å fokusere mest på løsninger som kan brukes med konvensjonelle bassløsninger og tar mindre høyde for drømmere med store mål.
Geddes er ikke mot basstårn som sådan, men han snakker om å spre basskildene slik at de blir mest mulig uavhengige (i statistisk forstand). Når bassdriverne legges oppå hverandre eller plasseres horisontalt i serie (slik en del anerkjente produsenter gjør), blir ikke bassdriverne maksimalt uavhengig av hverandre.

Geddes forklarer dette godt i de to lenkene jeg limte inn i mitt opprinnelige Geddes-innlegg.

Syncrolux praktiserer sånn sett Geddes-prinsippet.

Jeg synes Geddes høres fornuftig ut all den tid han ikke bare har en teori, men fordi han også har prøvd ut denne teorien i sin konsulentvirksomhet og i egen produksjon av høyttalere og subber.

Men GS-lenken jeg viste til, illustrerer at "siste ord ikke er sagt", for det finnes faglig baserte innvendinger mot Geddes-prinsippet også. Det kan uansett være verdt å prøve, ikke sant? Prøv å plassere subbene lengst mulig fra hverandre i stedet for å stable dem oppå hverandre.

Når det er sagt, låter sikkert 3 basstårn som er distribuert langt fra hverandre i et rom heftigere enn 3 mindre subber plassert på samme steder...

PS: Årsaken til at jeg hengte meg opp i Geddes, er at jeg snakket med en bruker som hadde distribuert 2 subber med DSP i rommet, og hans erfaring likner på de erfaringene som folk snakker om i den lenken til GS-forumet jeg limte inn tidligere. Så jeg pusler litt med tanken om å prøve noe tilsvarende selv...
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.408
Antall liker
4.075
Torget vurderinger
0
Den blir i overkant lett å svare på, så den lar vi ligge.
Det gjør meg (og kanskje andre?) nysgjerrig?

Geddes spiller ganske åpent, har en egen nettside med informasjon, lager høyttalere (inntil nylig), driver et eget lydselskap (konsulentvirksomhet innenfor lyd) med sin kone som er professor i lydrelaterte emner, og selv har han en PhD i "lyd", osv.

Jeg synes du har mange gode innspill, men tar du ikke munnen for full når du sier at det er "i overkant lett" å si hva man kan belære Geddes i?

PS: Er ikke dette et typisk eksempel på at "HFS-eksperter" hever seg over anerkjente eksperter som har brukt lang tid på å komme dit de er?
Har begynt å lese hans merittet, så du må nok vente en stund før jeg kommer med et svar. Jeg må gjennom alt minst fem ganger.
Ellers ser jeg at "mye" i min påstand er en kamel jeg må svelge uten drikke ved siden av. Min konklusjon kom vel litt fort i iveren, på grunn av at jeg har hørt hans høyttaler ved et par anledninger, med det er et kort som visstnok ikke er tillatt å bruke.
Er igjen på litt tynn is her og lister meg forsiktig ut av tråden på rosa tøfler.
Ingen grunn til å gå på defensiven!

Det blir ikke morsomt her på HFS om man ikke får slenge ut ting av og til...det blir ofte bare bedre (og morsommere) diskusjoner av slik :)

Geddes har ikke fasiten (noe GS-lenken illustrerer), men han har noen artige teorier og forsøk basert på disse teoriene.

;)
 

ChuckNorris

Bransjeaktør
Ble medlem
10.09.2009
Innlegg
104
Antall liker
39
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
3
Kast ikke vekk tiden på å forholde deg til hifi-myter som treg bass, smultring basser er trege, store elementer er slappe osv
Den lyse (kjappeste) delen av en stortromme blir gjengitt av diskanten så det har absolutt intet å gjøre med bassløsningen.
Ikke for å tråkke noen på tærne her, men er litt interessert i dette.
Stusset litt her. Er det virkelig tilfelle?
Tenker da mest på at "treg bass" og store elementer som er slappe er en myte...?

Jeg har nemlig til gode for å høre et anlegg med mer enn 12" bass som gjengir presis tone til riktig tidspunkt.
er mer i filosofien at god bass er 7-8" eller mindre, og heller flere elementer.

Samtlige 18-24" jeg har hørt i Kino/PA/Konsert sammenheng har aldri vært i nærheten av Hifi når det kommer til presisjon.
Selv når det er matet med ørten tusen watt fra forsterkerdelen. Har vært på mange soundchecks hvor vi spiller fra plater på rigger til mangfoldig millioner - alle har til felles at bassresponsen er unøyaktig - særlig på middels volum. Udefinerbar tone og "av-på" udynamisk bass med etterslep har vært gjenganger for min del.
også slik som f.eks den Atmos / THX sertifiserte sal1 i Kristiansand Kino synes jeg høres helt fryktelig ut i subområdet.

Men er det bare meg som ikke ennå har hørt et ordentlig 18" hifi-sub oppsett?
 

Artanis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2016
Innlegg
223
Antall liker
127
Svart-hvitt: kan du vise meg hvor Geddes er i mot basstårn. Kan være greit å ha i bakhodet at en enkelt Phd ikke gir det store helhetsbildet på et bredt fagfelt. Geddes virker å fokusere mest på løsninger som kan brukes med konvensjonelle bassløsninger og tar mindre høyde for drømmere med store mål.
Geddes er ikke mot basstårn som sådan, men han snakker om å spre basskildene slik at de blir mest mulig uavhengige (i statistisk forstand). Når bassdriverne legges oppå hverandre eller plasseres horisontalt i serie (slik en del anerkjente produsenter gjør), blir ikke bassdriverne maksimalt uavhengig av hverandre.

Geddes forklarer dette godt i de to lenkene jeg limte inn i mitt opprinnelige Geddes-innlegg.

Syncrolux praktiserer sånn sett Geddes-prinsippet.

Jeg synes Geddes høres fornuftig ut all den tid han ikke bare har en teori, men fordi han også har prøvd ut denne teorien i sin konsulentvirksomhet og i egen produksjon av høyttalere og subber.

Men GS-lenken jeg viste til, illustrerer at "siste ord ikke er sagt", for det finnes faglig baserte innvendinger mot Geddes-prinsippet også. Det kan uansett være verdt å prøve, ikke sant? Prøv å plassere subbene lengst mulig fra hverandre i stedet for å stable dem oppå hverandre.

Når det er sagt, låter sikkert 3 basstårn som er distribuert langt fra hverandre i et rom heftigere enn 3 mindre subber plassert på samme steder...

PS: Årsaken til at jeg hengte meg opp i Geddes, er at jeg snakket med en bruker som hadde distribuert 2 subber med DSP i rommet, og hans erfaring likner på de erfaringene som folk snakker om i den lenken til GS-forumet jeg limte inn tidligere. Så jeg pusler litt med tanken om å prøve noe tilsvarende selv...
Jeg forstår.

Teoriene til Geddes her handler først og fremst om hans metode i å kalibrere flere subwoofere på. Målet er jevn bass flere steder i rommet. Mange "guruer" har ulike varianter på løsninger av nærmest samme konseptet. Jeg har i en tidligere tråd vært inne på hvorfor distrubusjon av basskilder fungerer.
At Geddes konsept skal være det ultimate i forhold til flere av HFS løsninger som har sett dagens lys velger jeg å tvile på. ;-)

PS: basstårn er også en distrubusjon av basskilder med utjevning av bass i høyderetningen av rommet som resultat.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
25.124
Antall liker
13.875
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
rart ingen nevner Rune Skramstads sub-horn med resistive bakkammer...disse er like problemfrie ifht roomnodes som dipoler, men har en enorm kapasitet OG høy følsomhet
mine med enkle 21" er flatt til 25, men er allerede videreutviklet med doble 21" og flatt til 15
kapasitet rundt 135-140db kont.!
litt større enn mine: BxDxH=70x130x220

kan tunes til å bidra opp mot 130-150
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.839
Antall liker
11.402
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Kast ikke vekk tiden på å forholde deg til hifi-myter som treg bass, smultring basser er trege, store elementer er slappe osv
Den lyse (kjappeste) delen av en stortromme blir gjengitt av diskanten så det har absolutt intet å gjøre med bassløsningen.
Ikke for å tråkke noen på tærne her, men er litt interessert i dette.
Stusset litt her. Er det virkelig tilfelle?
Tenker da mest på at "treg bass" og store elementer som er slappe er en myte...?

Jeg har nemlig til gode for å høre et anlegg med mer enn 12" bass som gjengir presis tone til riktig tidspunkt.
er mer i filosofien at god bass er 7-8" eller mindre, og heller flere elementer.

Samtlige 18-24" jeg har hørt i Kino/PA/Konsert sammenheng har aldri vært i nærheten av Hifi når det kommer til presisjon.
Selv når det er matet med ørten tusen watt fra forsterkerdelen. Har vært på mange soundchecks hvor vi spiller fra plater på rigger til mangfoldig millioner - alle har til felles at bassresponsen er unøyaktig - særlig på middels volum. Udefinerbar tone og "av-på" udynamisk bass med etterslep har vært gjenganger for min del.
også slik som f.eks den Atmos / THX sertifiserte sal1 i Kristiansand Kino synes jeg høres helt fryktelig ut i subområdet.

Men er det bare meg som ikke ennå har hørt et ordentlig 18" hifi-sub oppsett?
Det ER en myte! Store basser er ikke trege.
Det som oppleves som "treg bass" er gjerne frekvensavhengig.
Mye nivå i nederste frekvenser og god kapasitet opp til la oss si 80hz skal også følges opp i frekvensene over i midbassområdet og mellomtone.
Jevn frekvensrespons er viktig for at bass skal oppleves "riktig".
Som Artanis nevner starter et basstromme slag langt oppe i frekvens i annslaget for så gå nedover i frekvens.
Har en ikke de øvre toner med på laget vil det høres tregt ut.


Cluet med å bruke store basser, gjerne mange er å ha kort slaglengde slik at de er kjapt tilbake.
En får da også mindre forvrengning når drivere jobber lett.
En kan nok lage et bassystem med 8" også, men blir da alvorlig mange drivere om en skal flytte like mye luft som noen 18"ere.

Nå hørtes jeg veldig bastant ut i mitt innlegg her, det er absolutt rom for innspill og korrigeringer :)
 

nait$

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2014
Innlegg
953
Antall liker
444
Torget vurderinger
1
Det ER en myte! Store basser er ikke trege.
Det som oppleves som "treg bass" er gjerne frekvensavhengig.
Mye nivå i nederste frekvenser og god kapasitet opp til la oss si 80hz skal også følges opp i frekvensene over i midbassområdet og mellomtone.
Jevn frekvensrespons er viktig for at bass skal oppleves "riktig".
Som Artanis nevner starter et basstromme slag langt oppe i frekvens i annslaget for så gå nedover i frekvens.
Har en ikke de øvre toner med på laget vil det høres tregt ut.


Cluet med å bruke store basser, gjerne mange er å ha kort slaglengde slik at de er kjapt tilbake.
En får da også mindre forvrengning når drivere jobber lett.
En kan nok lage et bassystem med 8" også, men blir da alvorlig mange drivere om en skal flytte like mye luft som noen 18"ere.

Nå hørtes jeg veldig bastant ut i mitt innlegg her, det er absolutt rom for innspill og korrigeringer :)
Synes ChuckNorris poengterer selv utfordringen med: "Udefinerbar tone og "av-på" udynamisk bass med etterslep..."

Med mye kapasitet så fremtrer romnoder enda mer og gjerne med lang etterklangstid som medfører "slapp/treg bass". Får man kontroll på de akustiske utfordringene så er mye gjort. Problemet ligger ikke i de store basselementene mao.
 

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
10.703
Antall liker
3.629
Svart-hvitt: kan du vise meg hvor Geddes er i mot basstårn. Kan være greit å ha i bakhodet at en enkelt Phd ikke gir det store helhetsbildet på et bredt fagfelt. Geddes virker å fokusere mest på løsninger som kan brukes med konvensjonelle bassløsninger og tar mindre høyde for drømmere med store mål.
Geddes er ikke mot basstårn som sådan, men han snakker om å spre basskildene slik at de blir mest mulig uavhengige (i statistisk forstand). Når bassdriverne legges oppå hverandre eller plasseres horisontalt i serie (slik en del anerkjente produsenter gjør), blir ikke bassdriverne maksimalt uavhengig av hverandre.

Geddes forklarer dette godt i de to lenkene jeg limte inn i mitt opprinnelige Geddes-innlegg.

Syncrolux praktiserer sånn sett Geddes-prinsippet.

Jeg synes Geddes høres fornuftig ut all den tid han ikke bare har en teori, men fordi han også har prøvd ut denne teorien i sin konsulentvirksomhet og i egen produksjon av høyttalere og subber.

Men GS-lenken jeg viste til, illustrerer at "siste ord ikke er sagt", for det finnes faglig baserte innvendinger mot Geddes-prinsippet også. Det kan uansett være verdt å prøve, ikke sant? Prøv å plassere subbene lengst mulig fra hverandre i stedet for å stable dem oppå hverandre.

Når det er sagt, låter sikkert 3 basstårn som er distribuert langt fra hverandre i et rom heftigere enn 3 mindre subber plassert på samme steder...

PS: Årsaken til at jeg hengte meg opp i Geddes, er at jeg snakket med en bruker som hadde distribuert 2 subber med DSP i rommet, og hans erfaring likner på de erfaringene som folk snakker om i den lenken til GS-forumet jeg limte inn tidligere. Så jeg pusler litt med tanken om å prøve noe tilsvarende selv...
Jeg forstår.

Teoriene til Geddes her handler først og fremst om hans metode i å kalibrere flere subwoofere på. Målet er jevn bass flere steder i rommet. Mange "guruer" har ulike varianter på løsninger av nærmest samme konseptet. Jeg har i en tidligere tråd vært inne på hvorfor distrubusjon av basskilder fungerer.
At Geddes konsept skal være det ultimate i forhold til flere av HFS løsninger som har sett dagens lys velger jeg å tvile på. ;-)

PS: basstårn er også en distrubusjon av basskilder med utjevning av bass i høyderetningen av rommet som resultat.
"GEDDES " TEORIER ER Adskillige årtier gamle
 

ChuckNorris

Bransjeaktør
Ble medlem
10.09.2009
Innlegg
104
Antall liker
39
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
3
Kast ikke vekk tiden på å forholde deg til hifi-myter som treg bass, smultring basser er trege, store elementer er slappe osv
Den lyse (kjappeste) delen av en stortromme blir gjengitt av diskanten så det har absolutt intet å gjøre med bassløsningen.
Ikke for å tråkke noen på tærne her, men er litt interessert i dette.
Stusset litt her. Er det virkelig tilfelle?
Tenker da mest på at "treg bass" og store elementer som er slappe er en myte...?

Jeg har nemlig til gode for å høre et anlegg med mer enn 12" bass som gjengir presis tone til riktig tidspunkt.
er mer i filosofien at god bass er 7-8" eller mindre, og heller flere elementer.

Samtlige 18-24" jeg har hørt i Kino/PA/Konsert sammenheng har aldri vært i nærheten av Hifi når det kommer til presisjon.
Selv når det er matet med ørten tusen watt fra forsterkerdelen. Har vært på mange soundchecks hvor vi spiller fra plater på rigger til mangfoldig millioner - alle har til felles at bassresponsen er unøyaktig - særlig på middels volum. Udefinerbar tone og "av-på" udynamisk bass med etterslep har vært gjenganger for min del.
også slik som f.eks den Atmos / THX sertifiserte sal1 i Kristiansand Kino synes jeg høres helt fryktelig ut i subområdet.

Men er det bare meg som ikke ennå har hørt et ordentlig 18" hifi-sub oppsett?
Det ER en myte! Store basser er ikke trege.
Det som oppleves som "treg bass" er gjerne frekvensavhengig.
Mye nivå i nederste frekvenser og god kapasitet opp til la oss si 80hz skal også følges opp i frekvensene over i midbassområdet og mellomtone.
Jevn frekvensrespons er viktig for at bass skal oppleves "riktig".
Som Artanis nevner starter et basstromme slag langt oppe i frekvens i annslaget for så gå nedover i frekvens.
Har en ikke de øvre toner med på laget vil det høres tregt ut.


Cluet med å bruke store basser, gjerne mange er å ha kort slaglengde slik at de er kjapt tilbake.
En får da også mindre forvrengning når drivere jobber lett.
En kan nok lage et bassystem med 8" også, men blir da alvorlig mange drivere om en skal flytte like mye luft som noen 18"ere.

Nå hørtes jeg veldig bastant ut i mitt innlegg her, det er absolutt rom for innspill og korrigeringer :)
Takk for gode innspill og poeng.
Jeg føler dog noe er litt selvmotsigende, da du sier at store basser ikke er trege i én setning, mens i en annen foreslår du flere store elementer som nesten ikke jobber slik at de er kjapt tilbake på plass. :)
Men skal ikke legge meg noe mer opp i diskusjonen da jeg som sagt kun har erfaringer fra ulike PA anlegg av proff kvalitet (Meyer sound f.eks), men ikke Hifi av større slag. PA'en hang ikke på slep frekvensmessig og det høres litt ut som det er "50ms delay" på subbene. Når bassen slår en tone sammen med basstromme på en litt lav streng, er det vanskelig å definere om det er en A eller en Ab f.eks da de på en måte flyter litt inn i hverandre. Dette er også notert utendørs på store gress-sletter uten hindringer annet enn bakken som spiller inn på romklang. Men det kan godt være at en 18" hifi-sub av god kvalitet med riktig type forsterker i et "studiomiljø" med riktig akustikk hadde blåst meg av banen lydmessig! :cool:
 
8

8x12_TOM

Gjest
Flere basser som skal brukes fra 60-70 hz og ned tjener mest med spredning i forhold til de to lengste rom-målene - som regel lengde og bredde. Brukes bassene opp mot 150-200 ville jeg bygd i høyden
 

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Innlegg
781
Antall liker
3.657
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
1
Synes forklaringen på myten om trege smultringbasser fra Roald var informerende. Jeg har i min kino testet tre forskjellige typer smultringbasser, fra 15" opp til 21", og har egentlig aldri fått de til. Da jeg fikk inn 4 attentommere med Xmax på kolossale 9mm, ble det andre boller. Utrolig enkelt å integrere disse opp imot mine LCR., og med svært lite korrigering med DSP.

Forklaringen på hvorfor det ikke funket med basser med lang slaglengde, var muligens en kombinasjon av for få elementer, feil plassering og for dårlig kvalitet på noen av elementene. 8x12_TOM har på en fin måte fått til sine 24", men dette er vel ikke ekstreme langslagsselementer. Som tidligere nevnt har det nok også med hvor langt man presser elentene å gjøre, og hvor mye effekt(overskudd) man har tilgjengelig.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Kast ikke vekk tiden på å forholde deg til hifi-myter som treg bass, smultring basser er trege, store elementer er slappe osv
Den lyse (kjappeste) delen av en stortromme blir gjengitt av diskanten så det har absolutt intet å gjøre med bassløsningen.
Ikke for å tråkke noen på tærne her, men er litt interessert i dette.
Stusset litt her. Er det virkelig tilfelle?
Tenker da mest på at "treg bass" og store elementer som er slappe er en myte...?

Jeg har nemlig til gode for å høre et anlegg med mer enn 12" bass som gjengir presis tone til riktig tidspunkt.
er mer i filosofien at god bass er 7-8" eller mindre, og heller flere elementer.

Samtlige 18-24" jeg har hørt i Kino/PA/Konsert sammenheng har aldri vært i nærheten av Hifi når det kommer til presisjon.
Selv når det er matet med ørten tusen watt fra forsterkerdelen. Har vært på mange soundchecks hvor vi spiller fra plater på rigger til mangfoldig millioner - alle har til felles at bassresponsen er unøyaktig - særlig på middels volum. Udefinerbar tone og "av-på" udynamisk bass med etterslep har vært gjenganger for min del.
også slik som f.eks den Atmos / THX sertifiserte sal1 i Kristiansand Kino synes jeg høres helt fryktelig ut i subområdet.

Men er det bare meg som ikke ennå har hørt et ordentlig 18" hifi-sub oppsett?
Ser drossel liker dette innlegget, noe jeg ikke gjør. Føler meg hardt trampet på tærne;)
Har vel ikke så mye annet å slå i borde med enn at jeg kan be godeste ChuckNorris ta kjøreture opp til Langesund en gang han har tid. Kan jo hende han endrer syn på det at stort er slapt. Det er ikke godt å si.
 

habir

Medlem
Ble medlem
22.03.2010
Innlegg
42
Antall liker
11
Sted
Kristiansand Vest Agder
En bassdriver skal ikke flytte luft,da har du laget en unødvendig dyr vifte,lyd er komp,dekomp,komp osv.Svingspolen skal ligge i magnetgapet,ikke modulere utenfor pga
for høy masse eller dårlig kontakt med lufta,derfor er horn eller flerbassløsninger å foretrekke.Med DSP og EQ kan du redusere størrelsen på hornbassene,ja"makten i
de foldede horn"er atter tilbake!!Amen
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Pr. nå har jeg to hovedhøyttalere som er bestykket med to stk 8" wavecor bass elementer med lang slaglengde - hver.
I tillegg har jeg to 15" servo-subber plassert ved siden av hver sin hovedhøyttaler.
Jeg har også en 18" sub plassert bak i rommet.
Dette slår ganske bra, det beste jeg noen gang har hatt - men jeg mistenker at det enda er litt å hente...
Alt er lukkede kasser!
Rommet har stående bølge rundt 40-50hz, men denne utjevnes ganske bra når subben bak spillee med og bidrar til å jevne ut responsen. Også REW sin rom-simulator viser at rommet har stående bølger rundt 40-50hz.
Om jeg husker riktig er rommet 4,3 x 7 meter. HT'ene og lerretet er på kortveggen.

Så da kan vi ta disse mer teoretiske "ultimate" diskusjonene over til konkrete forslag om "neste steg"
 
Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.745
Antall liker
3.037
Torget vurderinger
1
Da kan du jo poste et vannfall fra dagens oppsett
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.839
Antall liker
11.402
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
@ChuckNorris:

Ble litt tull med siteringene så gjør slik:

Jeg føler dog noe er litt selvmotsigende, da du sier at store basser ikke er trege i én setning, mens i en annen foreslår du flere store elementer som nesten ikke jobber slik at de er kjapt tilbake på plass. :)


Jeg er ingen ekspert , men skal prøve forklare hva jeg mente :)
Store basser som jobber på tomgang er ikke trege. Når de jobber i tomgang (med kort slaglengde) er de også kjapt tilbake til utgangspunktet.

Om en tar en 10" og en 15" som spiller med samme spl, så må 10" bevege seg vesentlig mer enn 15"
Om 10" går ut maks på et basstrommeslag, så kommer enda et basstrommeslag, hva skal denne gjøre da.........
15" vil da greie seg siden den hadde ekstra kapasitet.


For å gjøre saken enda mer forvirrende så er vel hurtigste bassen jeg har vert borti vert mine egne OB med 2x4stk 15" Eminence Alpha.
15" Alpha har vel noe med det slappeste som eksisterer av magnet på en 15", men spilte likevel hurtig bass i OB.
Vel og merke uten noe å hente under 35Hz!

Men nå har jeg langt fra hørt alt....
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.839
Antall liker
11.402
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Nå spiller jeg med JBL 15", disse er jo kjappe nok til å gjengi 600Hz, de er vel kjappe nok til å gjengi 40Hz også vil jeg tro :)
 

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
10.703
Antall liker
3.629
Kast ikke vekk tiden på å forholde deg til hifi-myter som treg bass, smultring basser er trege, store elementer er slappe osv
Den lyse (kjappeste) delen av en stortromme blir gjengitt av diskanten så det har absolutt intet å gjøre med bassløsningen.
Ikke for å tråkke noen på tærne her, men er litt interessert i dette.
Stusset litt her. Er det virkelig tilfelle?
Tenker da mest på at "treg bass" og store elementer som er slappe er en myte...?

Jeg har nemlig til gode for å høre et anlegg med mer enn 12" bass som gjengir presis tone til riktig tidspunkt.
er mer i filosofien at god bass er 7-8" eller mindre, og heller flere elementer.

Samtlige 18-24" jeg har hørt i Kino/PA/Konsert sammenheng har aldri vært i nærheten av Hifi når det kommer til presisjon.
Selv når det er matet med ørten tusen watt fra forsterkerdelen. Har vært på mange soundchecks hvor vi spiller fra plater på rigger til mangfoldig millioner - alle har til felles at bassresponsen er unøyaktig - særlig på middels volum. Udefinerbar tone og "av-på" udynamisk bass med etterslep har vært gjenganger for min del.
også slik som f.eks den Atmos / THX sertifiserte sal1 i Kristiansand Kino synes jeg høres helt fryktelig ut i subområdet.

Men er det bare meg som ikke ennå har hørt et ordentlig 18" hifi-sub oppsett?
Ser drossel liker dette innlegget, noe jeg ikke gjør. Føler meg hardt trampet på tærne;)
Har vel ikke så mye annet å slå i borde med enn at jeg kan be godeste ChuckNorris ta kjøreture opp til Langesund en gang han har tid. Kan jo hende han endrer syn på det at stort er slapt. Det er ikke godt å si.
Mitt liker gjaldt så bare henvisningen til kino anlæg. Så rolig nu.
 
8

8x12_TOM

Gjest
rart ingen nevner Rune Skramstads sub-horn med resistive bakkammer...disse er like problemfrie ifht roomnodes som dipoler, men har en enorm kapasitet OG høy følsomhet
mine med enkle 21" er flatt til 25, men er allerede videreutviklet med doble 21" og flatt til 15
kapasitet rundt 135-140db kont.!
litt større enn mine: BxDxH=70x130x220

kan tunes til å bidra opp mot 130-150
Det tror jeg kommer til å bli voldsomme saker. Har sett noen bilder og regner med innbydelse når dette spiller. Håper det er greit å bruke tror her. Skal egentlig passe seg litt med å tro, mene, anta, her
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
25.124
Antall liker
13.875
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
ikke sikker på om kjøper er klar over hvilket dyr han får hjem, men snekker´n bæler fælt med å bygge de...temmelig komplisert med munningen 90 grader på hornløpet
 
8

8x12_TOM

Gjest
ikke sikker på om kjøper er klar over hvilket dyr han får hjem, men snekker´n bæler fælt med å bygge de...temmelig komplisert med munningen 90 grader på hornløpet
Han har vel en anelse tror jeg, siden eieren har vært her hjemme, og etter skrytetall å dømme skal dette hornhelvete spille neste 10 db høyere en mitt.
Jeg pressa mitt ut på ca +- 5 mm ved 10 hz når han var her. Jeg har +- 10.5 mm som lineær slaglengde.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.054
Antall liker
1.855
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Et obs angående SLOBS (så vidt jeg har forstått), er at de må stå relativt nærfelt. Tror at en avstand på særlig over 3 meter, ikke er ideelt. Da vil andre løsninger fungere bedre. Noen kompetente som kan verifisere eller avkrefte dette?
 
8

8x12_TOM

Gjest
Et obs angående SLOBS (så vidt jeg har forstått), er at de må stå relativt nærfelt. Tror at en avstand på særlig over 3 meter, ikke er ideelt. Da vil andre løsninger fungere bedre. Noen kompetente som kan verifisere eller avkrefte dette?
Ganske sikker på at sluket sitter på 4 meter og det har vel kommet mange antydninger om at det er nettopp der de spiller best eller skal jeg si tøffest
 
Sist redigert:

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.604
Antall liker
1.393
Sted
Saksvik - Trøndelag
Takk for gode innspill og poeng.
Jeg føler dog noe er litt selvmotsigende, da du sier at store basser ikke er trege i én setning, mens i en annen foreslår du flere store elementer som nesten ikke jobber slik at de er kjapt tilbake på plass. :)
Men skal ikke legge meg noe mer opp i diskusjonen da jeg som sagt kun har erfaringer fra ulike PA anlegg av proff kvalitet (Meyer sound f.eks), men ikke Hifi av større slag. PA'en hang ikke på slep frekvensmessig og det høres litt ut som det er "50ms delay" på subbene. Når bassen slår en tone sammen med basstromme på en litt lav streng, er det vanskelig å definere om det er en A eller en Ab f.eks da de på en måte flyter litt inn i hverandre. Dette er også notert utendørs på store gress-sletter uten hindringer annet enn bakken som spiller inn på romklang. Men det kan godt være at en 18" hifi-sub av god kvalitet med riktig type forsterker i et "studiomiljø" med riktig akustikk hadde blåst meg av banen lydmessig! :cool:
Jeg har også atskillig erfaring fra PA, både som musiker og konsertarrangør. Jeg kjenner igjen det du sier fra innendørs PA som er notorisk vanskelig å få til. Vanskelige lokaler som låter helt forskjellig på soundcheck i forhold til på kvelden når det blir fylt opp med folk.

Utendørs PA med stor nok kapasitet har jeg hørt spille som en stor stereo. Det låt fantastisk både med innspilt musikk og band på scenen. Her tror jeg forskjellen ligger i lydteknikeren. Det er fort gjort å skru seg bort på store rigger. Og det finnes folk med masse erfaring som kan masse om utstyret og rigging og kobling osv, men som ikke evner å skru god lyd. At de fortatt får jobbe bak et mixebord skjønner ikke jeg...
Men altså, store elementer er ikke synderen.
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Jeg har fått bra resultater med både små smultringer og digre PA-elementer.... det handler om å designe for nok overkapasitet.
 
Topp Bunn