Jeg har hatt diverse rørkonstruksjoner innomhus opp gjennom årene (45, 2a3, 300B, 6550, 845, 6C33), og har hørt mange andre i andre oppsett (211, KT88, EL34 etc).
Hva som er best er - som også tidligere nevnt i denne tråden - selvfølgelig helt avhengig av hvor god selve forsterkerkonstruksjonen er.
Men, på følsomme horn (har hatt Avantgarde Duo, og har Duo Mezzo), er både utfordringene og behovet forskjellig fra mer tungdrevne høyttalere.
Jeg har hatt 845 som spilte stort og dynamisk, men fikk ikke forsterkerne støyfrie. Det samme har vært tilfelle med en del ("rimelige") 300B-konstruksjoner. Mange av disse ville fungert ypperlig på mer konvensjonelle høyttalere.
Pr nå har jeg toppmodellene fra Welborne (StarChief 45 og Terraplane 300B), begge er tyste og spiller meget godt. Jeg har trolig bedre rør på Star Chief (Emission Labs 45 solid plate) enn på Terraplane (TJ Mesh Plate), så sammenligningen er ikke 100 % rettferdig.
Men; i mine ører er 45-røret aldeles fantastisk. Jeg vil IKKE si at det har en spesielt varm klang, men det er svært linjært og nøytralt, er meget dynamisk, har en utrolig oppløsning og glimrende holografi. Kan anbefales til de som har høyttalere, rom og musikksmak hvor 2 Watt er tilfredsstillende!
Med mer krevende høyttalere hadde jeg sannsynligvis havnet på 300B, 845 eller 211.
Mvh