Det Verminske hjem

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Aha, jeg bruker ikke Wimp, spiller bare filer fra HD. Da fungerer det tilfredsstillende slik jeg skisserer. Men PC i samme rom betyr også støy, så jeg vurderer å heller gå for en løsning med Mini og ext PSU. Smart løsning det.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Løsning hos meg: Sett opp routeren med to nettverk, ett for 2.4ghz og ett eget for 5ghz. Sett alle enheter som skal streame lyd til 5ghz nettverket og resten av røkla på 2.4ghz. Så er det slutt på droputs her
    Det kan funke, skal prøve det å se. Kjipt å gå glipp av wimp hifi pga dropouts.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Står for tiden med en fot godt plantet inn i målemafiaens leir, og har lånt meg utstyr for og måle en masse rart i systemet.
    Hovedpoenget med dette er for og kunne utnytte bassystemet mitt til det fulle ved og ratte EQ i delefilteret.
    Jeg har 8 bånd og gå på, per kanal, og det burde da holde! Har eksperimentert smått med det noen timer innimellom den siste uken og prøvd meg fram, ganske spennende fordi det er ekstremt store forskjeller på bittesmå justeringer.

Etter endel ratting i kveldinga i dag fikk jeg en nogenlunde flat kurve, hørte en låt og skrudde bassvolum etter øre/smak. Målingene viser at jeg foretrekker en okay heving i bunn og relativt slak nedoverbakke mot toppen.
    Fikk spillt 8-10 kjappe låter, tror dette blir bra jeg. Er nok fortsatt litt og ratte etter øre/smak men forbedringen er generelt meget god.
    Fikk rettet opp en peak i 40hz området og hevet en dip som lå rett under 100hz. Det gav en ganske mye morsommere lyd med mer driv og trøkk i trommer. 40hz peaken var jo morsom den, på enkelte låter, så den savnes der. Men på avansert musikk smørte den kraftig til. Give some take some.
    Spent på og se en film med disse innstillingene også, da det nok vil være mye mere homogent i eksplosjoner o.l.

Det eneste er at med EQ trengs krefter, og selv om BD tårnene er svært lettdrevne på papiret krever de sitt. Med 4 kanaler på hver 250w fra monstrøse Bryston er det kraft nok til nå og dra på til ca 120db på en normal innspilling før de gir seg. Burde holde i 98% av tilfellene iallefall.

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    328
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Står du med en fot i måleleiren bør du vel legge ut et bilde av en måling faderlig fort.;)
    Er det 2 stereo blokker du har? Forstår ikke helt hvordan du kobler dette...
    Er det: L1 + R1 på den ene forsterkeren til 1. venstre og 1. høyre kabinett, og L2 + R2 på den andre til 2. venstre og 2. høyre kabinett?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.569
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    en stereoamp per side, bestående av to kasser med to femten i hver
    kanal 1 på kasse 1, kanal 2 på kasse 2
    ditto på andre siden
    enklere blir det neppe
    mvh
    Leif

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Står du med en fot i måleleiren bør du vel legge ut et bilde av en måling faderlig fort.;)
    Er det 2 stereo blokker du har? Forstår ikke helt hvordan du kobler dette...
    Er det: L1 + R1 på den ene forsterkeren til 1. venstre og 1. høyre kabinett, og L2 + R2 på den andre til 2. venstre og 2. høyre kabinett?
    Så langt uti er jeg ikke enda :D

Kobler det sammen med XLR Y-Ledd fra filteret, så høyre stereoamp driver to tårn på høyre side og venstre stereoamp driver to tårn på venstre side

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    328
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Ach so, så du bruker begge kanalene i en amp i "mono" på en måte?

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    328
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Høres i hvertfall økonomisk ut.:)
    Men hvis en parallellkobler alle elementene på den ene siden (blir ikke det 4 ohm?), kunne en kanskje brukt 1 monoblokk pr side?
    Spør siden jeg har begynt å gruble på mer basspower i heimen selv.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Høres i hvertfall økonomisk ut.:)
    Men hvis en parallellkobler alle elementene på den ene siden (blir ikke det 4 ohm?), kunne en kanskje brukt 1 monoblokk pr side?
    Spør siden jeg har begynt å gruble på mer basspower i heimen selv.
    Slike tekniske spørsmål kan jeg desverre ikke svare på. Men power er viktig, og morro :)

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    328
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Da har du 880 mer watt enn meg på bassene;) og jeg synes bassen er ganske bra, lol. Doppenberg mente vel at det var bortkastet å bruke større amper enn de han bygde til tårna, men det hadde vært morro å prøvd noe større.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Da har du 880 mer watt enn meg på bassene;) og jeg synes bassen er ganske bra, lol. Doppenberg mente vel at det var bortkastet å bruke større amper enn de han bygde til tårna, men det hadde vært morro å prøvd noe større.
    Vi kan jo prøve Bryston :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.569
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    da må Bryston brokobles for mono, og da låter de dårligere, så hvorfor focke det opp?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.569
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    du kan jo bygge deg noen ToP..feks 300-500 watt Holton skulle være velegnet
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    108.977
    Torget vurderinger
    23
    HVA? Leif nå også med illustrasjon? Du verden!

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Har nå reservert fra justeringene jeg gjorde med målemic og sinustoner, skrev selvsagt for sikkerhetskyld opp hvordan jeg hadde justert selv på øret. Og det er ingen tvil om at ørene er langt fremforbi etthvert måleinstrument. Det låter rett og slett bare MYE bedre, og MYE mere naturlig. So be it at det kanskje ikke måler like flott.

Bonusen med og måle har vært at jeg nå vet eksakt frekvens som er "problemområdene" så det er mulig og ta dette litt mere med EQ eller enda bedre akustikkprodukter.
    Målet er og få dempet veggen bak lytteposisjon, der er det noen frekvenser som kastes tilbake og gjør det litt skærpt på enkelte innspillinger.

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Lurt å gå tilbake til sånn det var for å dobbeltsjekke ja, en kan fort lure seg selv. Målinger er flott uansett, selv om en ikke trenger å rette seg etter dem. Det låt veldig bra da vi var på besøk!

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Lurt å gå tilbake til sånn det var for å dobbeltsjekke ja, en kan fort lure seg selv. Målinger er flott uansett, selv om en ikke trenger å rette seg etter dem. Det låt veldig bra da vi var på besøk!
    Er det internett der du er nå? :eek:

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    He he, ja det er dårlig men så lenge alle andre ligger unna får jeg sjekket Hifisentralen av og til :p
    Vi er noen steinkast utenfor Walvis Bay, Namibia og reiser forhåpentligvis i retning Curacao ila noen dager.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Synes du skal få deg en ny stut til neste okka-tur Vermin... Den du hadde var litt snill og føyelig av seg..

vermin.jpg

J

J.J

Gjest
    T.G Fischer skal en ikke kimse av.... En fyr med god musikksmak :rolleyes: :cool:

Monotheist spilles fremdeles mer en stadig vekk her... liker den seige grooven....

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    T.G Fischer skal en ikke kimse av.... En fyr med god musikksmak :rolleyes: :cool:

Monotheist spilles fremdeles mer en stadig vekk her... liker den seige grooven....
    Til Tool fans

(legg merke til trommelyden, überfet!)

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Så til musikkfans generelt, en av de aller største låtsnekkerene i verden per nå.
    The great Devy!

Sist redigert:

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    En av verdens feteste gitarister

....og en up&coming låtsnekker som bl.a har vært session trommis for Behemoth

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fin grønn diode lenger opp ja... Tipper en pre... Men aner ikke..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn