:-| Dette blir for drøyt

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.543
Snickers-is skrev:
Jeg har vært næringsdrivende i 6 år. I løpet av den tiden har jeg aldri truffet en regnskapsfører eller saksbehandler i skatteetaten som EGENTLIG vet hvordan man skal fylle ut næringsoppgaven. Det står faktisk ikke såååå mye bedre til med den ordinære selvangivelsen, selv om man der har flere punkter som folk flest er sikre på.

Jeg er med andre ord rimelig sikker på at avvikene i skatten grunnet et idiotisk komplisert system er større enn unndragelsene.

Dessuten blir det for naivt å tro at vi har skatteunndragelser tilsvarende 90 MRD i året basert på at folk utveksler penger kontant. Det innebærer for eksempel at hver eneste husstand i Norge betaler 300 000kr kontant for varer og tjenester som er gjenstand for skattesvindel.
Litt underlig at disse inkompetente regnskapsførerene da klarer å lage regnskapet slik at skatteundragelsene blir på 90 milliarder.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.563
Snickers-is skrev:
Bx skrev:
Selvfølgelig. Men det er bare en grunn til at enkelte går rundt med så mye kontanter.

Svarte penger kan man ikke sette i banken. De må brukes til kontantkjøp. Og så har man det gående.
Har du en så negativ holdning til andre mennesker?
Driver du svart, Snickers?

Er det derfor du er så opprørt over denne regelen?

N

nb

Gjest
Snickers-is skrev:
Denne komplett idiotiske regelen vil bare føre til en ting:
Folk kommer til å styre en størst mulig del av sin business utenom selskapet/foretaket.
Ergo antar du at næringsdrivende vil aktivt prøve å snylte unna mest mulig på en annen måte siden det nå blir mer komplisert å motta en stor bunke kontanter som betaling for tjenester utført? Da er vel ikke innstramminger på dette området så dumt alikevel?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Kanskje overformynderiet bare skulle avskaffe kontanter i sin helhet, så hadde verden blitt så mye bedre...

Arne K

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
Er ikke dette strengt tatt bare et skremmeskudd? Hvis jeg betaler 20.000 til taktekkeren - og han ikke har tenkt å betale moms osv. av dette, vil han vel ikke føre jobben opp i regnskapet.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.785
Sted
Østfold
BT skrev:
Snickers-is skrev:
Bx skrev:
Selvfølgelig. Men det er bare en grunn til at enkelte går rundt med så mye kontanter.

Svarte penger kan man ikke sette i banken. De må brukes til kontantkjøp. Og så har man det gående.
Har du en så negativ holdning til andre mennesker? Sist jeg kjøpte bil betalte jeg kontant slik jeg beskrev tidligere i tråden. Fyren ble da i besittelse av en seddelbunke. Han kunne selvsagt spassert til banken for å sette dem inn, men om han skal kjøpe noe som koster litt, hvorfor ikke bare betale med kontanter?
Så vidt jeg har skjønt omtattes ikke rene varekjøp av denne nye regelen.
Aha, det gjør jo saken noe bedre.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.785
Sted
Østfold
Jeg forstår at nb og bx er vant til å ha fast lønn.

Hvis en kunde henvender seg og sier:
"Du, jeg skulle hatt en XXXX, du ga meg en pris på 30k, også hadde du den inne sa du. Går det greit med kontant?"

...så er det ikke like greit å si nei om man ikke har en automatisk lønningspose å se frem til hver måned...

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Snickers-is skrev:
Jeg forstår at nb og bx er vant til å ha fast lønn.

Hvis en kunde henvender seg og sier:
"Du, jeg skulle hatt en XXXX, du ga meg en pris på 30k, også hadde du den inne sa du. Går det greit med kontant?"

...så er det ikke like greit å si nei om man ikke har en automatisk lønningspose å se frem til hver måned...
Hensikten er jo å si nei til svarte penger begge veier så det bør ikke være noe problem å si, "beklager men du må betale med kort".

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Hvor mange bedrifter er det som utbetaler lønn i en papirpose hver fredag?

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
nb skrev:
Det bør ringe relativt mange bjeller om noen ønsker cash betaling for noe såpass dyrt.
Har alltid kjøpt og solgt hifi med kontanter. Det er trygt og enkelt. Hvorfor skulle det ringe noen bjeller?

G

Gjestemedlem

Gjest
val skrev:
nb skrev:
Det bør ringe relativt mange bjeller om noen ønsker cash betaling for noe såpass dyrt.
Har alltid kjøpt og solgt hifi med kontanter. Det er trygt og enkelt. Hvorfor skulle det ringe noen bjeller?
Mellom privatpersoner er det absolutt å foretrekke. Men å troppe opp i en butikk med 50k i en remapose er litt mer suspekt.

Trenger ikke å være noe muffens forsåvidt. Man kan jo nettopp ha solgt noe tilsvarende privat. Men dette er jo handel som ikke omfattes av de nye reglene.

Hvis du derimot betaler 50K til snekkeren i kontanter så kan du være nærmest 100% sikker på at dette er svart arbeid. Og da er man medskyldig i ulovligheter.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Får man en en kvittering hvor MVA er spesifisert er det vel et fett om man betaler med kontanter? Om selger ikke oppgir dette er vel hans problem?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Sunn fornuft tilsier at slik burde det ha vært - men den nye loven tar ikke hensyn til slikt. Hvis en næringsdrivende selger snyter på skatten, og du har betalt kontant - mer enn 10.000 kroner - kommer skattekravet til deg. Det er ikke ett fett lenger.

N

nb

Gjest
65finger skrev:
Får man en en kvittering hvor MVA er spesifisert er det vel et fett om man betaler med kontanter? Om selger ikke oppgir dette er vel hans problem?
At du får en regning med MVA spesifisert er jo ikke det samme som at MVA betales av den som gir deg regningen. Det er, slik jeg leser reglene, dog ingen autmatikk i at du blir "medskyldig", kommer sikkert an på omstendighetene. Nå er jo regelen ikke innført ennå, så ikke så lett å vite hvordan den blir praktisert, om den i det hele blir praktisert.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
nb skrev:
65finger skrev:
At du får en regning med MVA spesifisert er jo ikke det samme som at MVA betales av den som gir deg regningen. Det er, slik jeg leser reglene, dog ingen autmatikk i at du blir "medskyldig", kommer sikkert an på omstendighetene. Nå er jo regelen ikke innført ennå, så ikke så lett å vite hvordan den blir praktisert, om den i det hele blir praktisert.
Forstår det nb men liker IKKE tanken på at "vi alle" skal være medansvarlig for at noen ikke skal begå ulovlige handlinger og ikke minst potensielt kriminalisere stadig flere. Lover som man ikke effektivt er i stand til å håndheve skaper imo større generell forakt for loven

N

nb

Gjest
baluba skrev:
Helt enig. Å tvinge folk til å betale med kort er helt absurd!
Heller ingen som gjør,du kan betale alt du vil av varer cash, men ikke for tjenester. Da skal det betales med kort eller faktura i bank.

Dette er en regel som de facto gir kunden et medansvar ved kjøp av svart arbeid for over 10k, verre er det ikke.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Hvis folk driver svart forstår jeg at de misliker denne regelen. I motsatt fall er det litt merkelig. De milliardene felleskapet ikke får inn på grunn av svartarbeid må jo vi andre betale.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
nb skrev:
baluba skrev:
Helt enig. Å tvinge folk til å betale med kort er helt absurd!
Heller ingen som gjør,du kan betale alt du vil av varer cash, men ikke for tjenester. Da skal det betales med kort eller faktura i bank.

Dette er en regel som de facto gir kunden et medansvar ved kjøp av svart arbeid for over 10k, verre er det ikke.
Det er ikke svart hvis du har bedt om at tjenesten faktureres med moms, og den faktisk blir fakturert med moms. Du kan likevel bli krevd for både moms og skatt hvis den næringsdrivende viser seg å være en rotekopp - selv uten at du har betalt en eneste krone svart. Norges Banks sedler og mynter er fortsatt tvungent betalingsmiddel i Norge. Ingen kan nekte å ta i mot betaling - og ingen kan nektes å betale - i Norges Banks sedler og mynter. Det blir litt spesielt å få en lov som bryter med dette prinsippet.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvilken stor ulempe er det for publikum å betale for tjenester av størrelsesorden titusener av kroner med kort, faktura eller overføringer?

Hvilken annen grunn har folk til å ville velge kontant betaling av slike summer utover unndragelse av avgifter, eller å bruke penger som man selv har ervervet gjennom kriminalitet eller annen aktivitet som ikke tåler dagslys?

I verste fall medfører det en tur innom en filial for å sette kontantene inn på en konto.

Jeg kan faktisk ikke se noen store ulemper med å måtte betale slikt elektronisk hvis man ikke kjøper svart arbeid eller har større summer selv som skal hvitvaskes.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Hvilken stor ulempe er det for publikum å betale for tjenester av størrelsesorden titusener av kroner med kort, faktura eller overføringer?

Hvilken annen grunn har folk til å ville velge kontant betaling av slike summer utover unndragelse av avgifter, eller å bruke penger som man selv har ervervet gjennom kriminalitet eller annen aktivitet som ikke tåler dagslys?

I verste fall medfører det en tur innom en filial for å sette kontantene inn på en konto.

Jeg kan faktisk ikke se noen store ulemper med å måtte betale slikt elektronisk hvis man ikke kjøper svart arbeid eller har større summer selv som skal hvitvaskes.
Det er en del eldre mennsker som foretrekker å bruke kontanter selv for beløp over 10000, en annen ting jeg har opplevd er at håndverkere bestillt fra større firmaer forlanger kontant betaling basert på dårlig erfaring med folks betalingsvilje. Selv bruker jeg nettbank og kort

G

Gjestemedlem

Gjest
65finger skrev:
Det er en del eldre mennsker som foretrekker å bruke kontanter selv for beløp over 10000, en annen ting jeg har opplevd er at håndverkere bestillt fra større firmaer forlanger kontant betaling basert på dårlig erfaring med folks betalingsvilje. Selv bruker jeg nettbank og kort
Det koster ikke mye for et seriøst selskap å ha en mobil kortterminal.

At noen foretrekker å bruke kontanter i stedet for å betale med kort er et ganske svakt argument. Det er ikke spesielt komplisert å dytte et kort i en terminal og trykke koden sin. Det er som å argumentere for å gå tilbake til de manuelle telefonsentralene fordi man da slapp å trykke et telefonnummer hvis man vil snakke med noen i andre enden.

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gjestemedlem skrev:
65finger skrev:
Det koster ikke mye for et seriøst selskap å ha en mobil kortterminal.

At noen foretrekker å bruke kontanter i stedet for å betale med kort er et ganske svakt argument. Det er ikke spesielt komplisert å dytte et kort i en terminal og trykke koden sin. Det er som å argumentere for å gå tilbake til de manuelle telefonsentralene fordi man da slapp å trykke et telefonnummer hvis man vil snakke med noen i andre enden.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.785
Sted
Østfold
Sende med hver eneste håndtverker betalingsterminal? Mange som uttaler seg her som åpenbart jobber i svært avgrensede stillinger i store bedrifter eller offentlig sektor.

Deph, det er allerede besvart flere ganger i tråden.

Problemet med regelen er prinsippet.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Gjestemedlem skrev:
Det er ikke spørsmål om ulempe - det er spørsmål om at norske sedler og mynter er lovlig betalingsmiddel. At det faktisk er en lovfestet RETT til å betale med norske pengesedler og mynter. Uten at det skal hefte noen ulemper ved det.

N

nb

Gjest
Ulf-B skrev:
At det faktisk er en lovfestet RETT til å betale med norske pengesedler og mynter. Uten at det skal hefte noen ulemper ved det.
Det er mengder av steder i Norge det ikke er mulig å betale med kontanter og det er mange transaksjoner som ikke er mulig å gjennomføre med kontantoppgjør til selger. Det prinsippet der er steindødt, deal with it. Eller lag en prinsippsak og kjør den helt til høyesterett om det er så viktig for deg.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Undres på hvorfor det er så mye sikrere for staten at betalinga går via bank.
De har nu ikke kapastitet til å sjekke alle transaksjoner over 10000 i Norge.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
3
nb skrev:
Ulf-B skrev:
At det faktisk er en lovfestet RETT til å betale med norske pengesedler og mynter. Uten at det skal hefte noen ulemper ved det.
Det er mengder av steder i Norge det ikke er mulig å betale med kontanter og det er mange transaksjoner som ikke er mulig å gjennomføre med kontantoppgjør til selger. Det prinsippet der er steindødt, deal with it. Eller lag en prinsippsak og kjør den helt til høyesterett om det er så viktig for deg.
tja.. det er også en del eksempler andre veien. F.eks på bussene i Oslo får du kun betalt med kontanter (dette er "småpenger" riktg nok), om du ikke har forhåndskjøpt bilett og ikke har kontanter så får du ikke gå på bussen.
Et annet aspekt er at det fortsatt er en del mennesker som har en del kontanter i lommeboka og bruker disse til betaling fordi banken deres skal ha sine kroner for hver transaksjon som gjøres via bankkort/betalingsterminal. Skal man som Ulf-B skriver nekte dem å betale med et lovfestet betslingsmiddel og tvinge dem over på å bruke en tjeneste de mener de må betale unødvendig for?

Edit: Dette innlegget er delvis OT så lenge det kun er snakk om større transaksjoner, men prinsippene er der likevel.

N

nb

Gjest
Terka skrev:
Et annet aspekt er at det fortsatt er en del mennesker som har en del kontanter i lommeboka og bruker disse til betaling fordi banken deres skal ha sine kroner for hver transaksjon som gjøres via bankkort/betalingsterminal. Skal man som Ulf-B skriver nekte dem å betale med et lovfestet betslingsmiddel og tvinge dem over på å bruke en tjeneste de mener de må betale unødvendig for?

Edit: Dette innlegget er delvis OT så lenge det kun er snakk om større transaksjoner, men prinsippene er der likevel.
Det er vel nettopp derfor grensen er satt såpass høyt som 10k, det har ingen effekt på småtransaksjoner og regelen berører ikke varehandel i det hele, det dreier seg kun om tjenester. Som jeg sa tidligere, dette er en regel mot svart arbeid, intet annet.

Det er heller ikke ulovelig å betale kontant,man må "bare" passe på at tjenesteyter betaler moms, skatt og slikt.

99,95% av alle som kjøper svart arbeid vet at de gjør det, det er jeg helt sikker på.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.682
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
nb skrev:
Ulf-B skrev:
Jeg blir litt satt ut at du vil ofre din rett til å være anonym til fordel for Skattedirektoratet og Finansdepartementet.

Uten kontanter legger du et sømløst spor av kvitteringer som banken din holder for deg.
Ditt forbruksmønster ligger åpen for enhver som greier å hacke seg inn i en bank, og det er noe vi vet skjer...

Enda verre er det at staten til enhver tid kan finne på et påskudd for at bankene utleverer disse kvitteringene.

Et tenkt eksempel:

"Kjære hr. tkr:
Ifølge lister oversendt til oss fra Deres bank, har De vært på Vinmonopolet hele 3 ganger denne måneden. Ikke nok med det, iflg. den samme listen har De kjøpt 21 tyvepakninger med sigaretter.
Dette er ikke forenlig med norsk helsepolitikk, slik den ble vedtatt i høst.
De pålegges med dette å møte hos Deres fastlege til en ny helseutredning.
F.om. 31.12 d.å. øker Deres trekkprosent til Folketrygden med 2 prosentpoeng. Dette grunnet statistisk sannsynlighet for at De vil kreve en større del legetjenester enn gjennomsnittet.

Med vennlig hilsen"

N

nb

Gjest
tkr skrev:
Jeg blir litt satt ut at du vil ofre din rett til å være anonym til fordel for Skattedirektoratet og Finansdepartementet.

Uten kontanter legger du et sømløst spor av kvitteringer som banken din holder for deg.
Ditt forbruksmønster ligger åpen for enhver som greier å hacke seg inn i en bank, og det er noe vi vet skjer...

Enda verre er det at staten til enhver tid kan finne på et påskudd for at bankene utleverer disse kvitteringene.

Et tenkt eksempel:
Ifølge lister oversendt til oss fra Deres bank, har De vært på Vinmonopolet hele 3 ganger denne måneden. Ikke nok med det, iflg. den samme listen har De kjøpt 21 tyvepakninger med sigaretter.
F.om. 31.12 d.å. øker Deres trekkprosent til Folketrygden med 2 prosentpoeng. Dette grunnet statistisk sannsynlighet for at De vil kreve en større del legetjenester enn gjennomsnittet.

Med vennlig hilsen"
Ingen som nekter deg å betale cash for varer. Denne regelen omfatter kun tjenester. Du kan være så anonym du bare vil, helt til du skal pusse opp huset e.l. for over 10k.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.682
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
nb skrev:
tkr skrev:

Et tenkt eksempel:

Med vennlig hilsen"
Ingen som nekter deg å betale cash for varer. Denne regelen omfatter kun tjenester. Du kan være så anonym du bare vil, helt til du skal pusse opp huset e.l.

Hehe,
Du tror vel ikke at den loven er slutten på en prosess?

mvh

N

nb

Gjest
tkr skrev:
Hehe,
Jeg tror ikke dette har noe med overvåkning å gjøre, dette er en regel for å gjøre også kjøper ansvarlig for ikke innbetalt moms etc ifm svart arbeide. Som nevnt er størrelsen på problemet sannsynligvis flere titalls milliarder kroner i Norge.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.682
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
nb skrev:
tkr skrev:
Hehe,
Jeg tror ikke dette har noe med overvåkning å gjøre, dette er en regel for å gjøre også kjøper ansvarlig for ikke innbetalt moms etc ifm svart arbeide. Som nevnt er størrelsen på problemet sannsynligvis flere titalls milliarder kroner i Norge.
Selvsagt har det ingenting med overvåkning å gjøre!

Foreløpig.

Men det er innført et prinsipp om at du kan stå ansvarlig for andres (u)gjerninger ved å benytte et lovlig betalingsmiddel. Og det om så du har kvitteringer tytende ut av øra.

Det forundrer meg litt at du ikke ser rekkevidden av dette.

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
nb skrev:
Ulf-B skrev:
Ikke så viktig for meg - men det er altså en lovfestet RETT vi har, da. Det med å kunne betale med et lovlig betalingsmiddel. Ikke engang skattemyndighetene kan nekte det når du vil betale restskatten din.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.682
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hehe, det minner meg om en sann historie...

En kar her ute i havgapet var litt snekkerassistent, litt fisker, litt småbruker...hadde nok mer styrke i rygg og armer enn mellom ørene, for å si det slik.

Et år ble han skjønnsliknet av det lokale likningskontoret, som mente at ingen kunne leve av så liten inntekt som den han hadde oppgitt. Restskatten ble på noenogtyve tusen.
Mannen hadde jo mer enn nok svin på skogen, og tenkte at han bare fikk gjøre opp med en gang for å unngå mer oppmerksomhet fra den kanten.

Så han gikk til likningskontoret, fisket opp en møkkete konvolutt fra baklomma og betalte cash..... ;D

Needless to say, han fikk "oppmerksomhet" neste år også...

mvh

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
nb skrev:
Terka skrev:

Det er vel nettopp derfor grensen er satt såpass høyt som 10k, det har ingen effekt på småtransaksjoner og regelen berører ikke varehandel i det hele, det dreier seg kun om tjenester. Som jeg sa tidligere, dette er en regel mot svart arbeid, intet annet.

Det er heller ikke ulovelig å betale kontant,man må "bare" passe på at tjenesteyter betaler moms, skatt og slikt.

99,95% av alle som kjøper svart arbeid vet at de gjør det, det er jeg helt sikker på.
Ok, så man må "følge opp" at snekkeren betaler MVA selv om man har fått kvittering påført mva.
Ser for meg hvordan er slik telefonsamtale må bli når man ringer for.eks. 10 desember ;D

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.682
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
RJEL skrev:
nb skrev:
Terka skrev:

Ok, så man må "følge opp" at snekkeren betaler MVA selv om man har fått kvittering påført mva.
Ser for meg hvordan er slik telefonsamtale må bli når man ringer for.eks. 10 desember ;D
Sakset fra Skattedirektoratets hjemmeside:

Regelverket sier at du er ansvarlig selv om du ikke visste at den du kjøpte tjenesten av hadde til hensikt å unndra skatt, trygdeavgift eller merverdiavgift. Med andre ord kan du bli stilt til ansvar selv om du med de beste hensikter har bedt om kvittering for arbeidet.

Siden du som kjøper er direkte og solidarisk ansvarlig for den næringsdrivendes skatte- og avgiftsunndragelser, kan skatt og avgift av det beløpet du har betalt kontant kreves inn fra deg.

Den nye loven medfører bare medansvar for kjøper dersom den næringsdrivende unnlater å oppgi den aktuelle kjøpesummen til beskatning eller ikke innberetter merverdiavgift for de tjenestene du har kjøpt.

Kjøperens ansvar vil i utgangspunktet være begrenset til den skatt, trygdeavgift og merverdiavgift som skulle vært beregnet av den aktuelle kjøpesummen. Du unngår medansvar når du betaler via bank.
Straffbart å kjøpe svart

Å kjøpe eller tilby tjenester svart er imidlertid ikke lov i Norge, verken om du betaler kontant eller via bank. Hvis det kan bevises at kjøper bevisst har medvirket til unndragelse av skatter og avgifter, kan kjøper straffes for medvirkning til svart arbeid.

Både den som tilbyr og den som kjøper svarte tjenester kan i alvorlige tilfeller risikere å bli tatt for overtredelse av straffebestemmelser i ligningsloven, merverdiavgiftsloven og straffeloven. Dersom du blir tatt for medvirkning til svart arbeid kan du i verste fall bli dømt til fengsel

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.015
Torget vurderinger
1
Klart vanlige borgere skal være ansvarlig for pengeflyten, har du først hatt hendene dine på litt cash er det naturlig at du er medansvarlig om de på sin videre ferd skulle unnslippe statskassa ::)

Det er jo litt søt at politiker som stadig bryter, misforstår lovverket de selv vedtar pålegger den vanlige borger et stadig mer altomspennende lovverk og et heller tvilsomt medansvar.

Topp Bunn