Difusorer og absorbenter mot flutter ekko

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    387
    Antall liker
    208
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en u-formet stue med hifi i den ene delen av stua. Jeg er i utgangspunktet plaget med mye flutter-ekko. Dette har jeg fått helt bort i lyttekroken, ved hjelp av Vicoustic wavewood og dc2 diffusorer. Altså en blanding av difusjon og absorbering.

    Kona synes ikke det er pent! Er det mulig å få det penere, samtidig som jeg får et ytterligere lydmessig løft? Det er først og fremst dc2 diffusorene som er stygge.

    Hvor viktig er dc2 difusorene? Kan jeg f eks erstatte alt sammen med en hel spilevegg? Eller bør jeg la ting være som det er, men kjøre på med flere Vicoustic Wavewood?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.249
    Antall liker
    2.307
    Først kan det være greit å definere hva diffusjon er for noe. Hvis man legger til rette for at det er en noenlunde jevn spredning av lyden og med lite absorpsjon, så er strengt tatt ingen av produktene dine diffusorer. En del vil nok også hevde at en diffusor skal endre fasen. Det opprinnelig navnet på diffusorer i moderne tid var nettopp det - phase grater. Men her kan de lærdes strides. Uansett så snakker vi her mer enheter som sprer lyden i deler av frekvensområdet og demper i deler av det uten at det er snakk om spesielt homogen spredning eller endring av fasen i særlig grad.

    En spilevegg fungerer bra til å fjerne flutter-ekko. Men den vil heller ikke diffusere i ordets rette forstand. Og demper lite så sant man ikke har dempemateriale bak. Med tilstrekkelig dempemateriale bak, kan det derimot hende det vil fungere like bra som dagens produkter. Spesielt med optimal dempemateriale og litt tykkelse på det, vil det kunne dempe mye lavere i frekvens.
    Men det er altså ingen god diffusor, det vil spre lyden kaotisk og gi utstikkende frekvenser. Hvor mye det slår inn vil komme an på plassering i forhold til høyttalerne, lytteposisjon og høyttalernes spredning. God diffusjon er noe helt annet.

    Og bygge tiltak inn i veggene er ofte det peneste. Ellers er det vel subjektivt hva som er pent visuelt.
     

    janbth

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2021
    Innlegg
    8
    Antall liker
    3
    Sted
    Oslo
    Jeg har en u-formet stue med hifi i den ene delen av stua. Jeg er i utgangspunktet plaget med mye flutter-ekko. Dette har jeg fått helt bort i lyttekroken, ved hjelp av Vicoustic wavewood og dc2 diffusorer. Altså en blanding av difusjon og absorbering.

    Kona synes ikke det er pent! Er det mulig å få det penere, samtidig som jeg får et ytterligere lydmessig løft? Det er først og fremst dc2 diffusorene som er stygge.

    Hvor viktig er dc2 difusorene? Kan jeg f eks erstatte alt sammen med en hel spilevegg? Eller bør jeg la ting være som det er, men kjøre på med flere Vicoustic Wavewood?
    Jeg hadde lignende problemer med flutter echo i min stue. Etter å ha satt opp spilevegg i lyttedelen av stua ga det hørbare forbedringer. Jeg starta en tråd på Audio Science Review om dette med mer detaljer, hvis det er interessant:

    https://www.audiosciencereview.com/...th-slats-before-and-after-measurements.42559/
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    2.031
    Antall liker
    7.504
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    7
    Fristende å foreslå forsiktig demping fremfor komplisert diffusjon, hvis man ikke kan gå svært grundig (og lite vakkert) til verks. Eli Acoustics Fog (60x60x7,5cm) plater eller penere pga full høyde, men tynnere: Eli Acoustics XL(238x60x3,5) vil jeg tro vil funke langt på vei. Finnes sikkert tilsvarende fra Vicoustic eller andre, men Eli har fungert svært godt til OK priser hos meg. Spilevegg og da gjerne utenpå en ny lettvegg (stenderverk utenpå eksisterende vegg) med minimum 5-7 cm treull (sunnere enn Glava for både inneklimaet og miljøet generelt) vil helt sikkert fungere for flutterekko, men antagelig mest pga filten og ikke fordi det er en god diffusor.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Gjorde en interessant observasjon her om dagen. Vi og svigers bor i samme blokk (heldigvis veldig OK svigers, så det går veldig bra :) ) og har lik planløsning. Stuene våre er identiske, men vår er mer dempet med gulvteppe, tykkere og større sofa og generelt mer møbler. De har fliser på gulvet og generelt mye mer etterklang i rommet, men de har null flutter (sjekk ved klapping). Vi derimot har masse flutter. Noe de har, som ikke vi har, er blant annet to lamper med store skjermer hengende over spisebordet. I tillegg har de en liten veggmontert bokhylle litt høyt opp på den ene veggen. Vi derimot har mest bilder og nakne vegger fra taket og ned til hodehøyde (sittende). Jeg driver fortsatt og styrer med disse «dempestolpene» jeg har postet om i andre tråder, når jeg skal finlytte, og det tar flutteren. Men pent og permanent er det ikke, og helt ærlig kan rommet føles litt for dempet når jeg bruker dem. Skal prøve å få opp en bokhylle på veggen bak høyttalerne og muligens en taklampe over spisebordet à la svigers.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.006
    Antall liker
    1.830
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Gjorde en interessant observasjon her om dagen. Vi og svigers bor i samme blokk (heldigvis veldig OK svigers, så det går veldig bra :) ) og har lik planløsning. Stuene våre er identiske, men vår er mer dempet med gulvteppe, tykkere og større sofa og generelt mer møbler. De har fliser på gulvet og generelt mye mer etterklang i rommet, men de har null flutter (sjekk ved klapping). Vi derimot har masse flutter. Noe de har, som ikke vi har, er blant to lamper med store skjermer hengende over spisebordet. I tillegg har de en liten veggmontert bokhylle litt høyt opp på den ene veggen. Vi derimot har mest bilder og nakne vegger fra taket og ned til hodehøyde (sittende). Jeg driver fortsatt og styrer med disse «dempestolpene» jeg har postet om i andre tråder, når jeg skal finlytte, og det tar flutteren. Men pent og permanent er det ikke, og helt ærlig kan rommet føles litt for dempet når jeg bruker dem. Skal prøve å få opp en bokhylle på veggen bak høyttalerne og muligens en taklampe over spisebordet à la svigers.
    Det viser tydeligt, at der er dæmpet de forkerte steder.
    Vi hører mere opad end nedad. Derfor siger en tommelfingerregel, at du får 80 pct. mere ud af at forbedre akustikken over
    ørehøjde end under.

    Loftet og det øverste stykke af væggen er de steder i boligen, man har mest ud af at dæmpe de stressende efterklange, Tunge polstrede møbler og tykke gulvtæpper hjælper også, men et gulvtæppe dæmper et forkert sted. Polstrede møbler dæmper også forkert ved at stå i vejen for musikken. Enkle møbler er bedre og så dæmpe eller bruge diffusere ved væggen.

    Jeg bruger kun diffusere og jeg har et fantastisk lytterum. Så min anbefaling er diffusere og jeg bruger dem fra SMT Svanå Teknik. De virker også på kort afstand. Se min tråd!

    Vicoustic wavewood har jeg ikke erfaring med. Jeg mener, at det er vigtigt, kun at bruge ved frontvæggen og sidevæggene det der hedder 1D diffusere. Det vil betyde energi og lyden sendes ikke de forkerte steder hen. Refleksioner skal styres og ikke være kaotiske. Man kan se hver diffuser som en højttaler.

    Køb nogle kvalitets diffusere i træ. Gerne 25 cm dybe der spreder lyden omkring ørehøjde horisontalt. Når det skal være i samspil med konen, så køb færre, men kvalitet.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    @Sven_Palvig – Takk for innspill, Sven. Møblene er som de er, så den dempingen er det ikke noe å gjøre med. Men det er helt klart at området over ørehøyde må tas tak i. Vet ikke om profesjonelle diffusorer lar seg integrere godt i en vanlig stue, men nå skal jeg prøve først med bøker og diverse for å bryte opp flatene.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Fantastisk og sikkert litt irriterende at svigers har fått til et ganske bra lytterom helt uten noen spesiell innsatts? :rolleyes:
    Haha! Nei, de har ikke et bra lytterom. De har altfor mye etterklang generelt, men de har altså ikke flutter. Klangen hos dem er mer diffus, dog lengre.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.697
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Horten
    Skjønner, perfekt blir det jo ytterst sjeldent.
    Men likevel en artig erfaring og innspill til hva som gjør mye av lyden i et rom.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.669
    Antall liker
    10.062
    Torget vurderinger
    2
    Moderne hjem har hverken gardiner, tepper eller særlig møbler. Stor forskjell på en Bestemorstue og dagens minimalistisk design. Vet ikke hvor i spekteret du ligger men, Det hjalp stort å få opp gardiner, tepper bokhylle og sofa etter innflytting hos meg. Noe tykke lerretfoto med fyllstoff bak hjalp også.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    387
    Antall liker
    208
    Torget vurderinger
    1
    Takk for innspill. Jeg har gått i fella med for mye demping før. Jeg har litt tro på en blanding av de to. Jeg skjønner nå at en spilevegg blir mest demping. Jeg synes egentlig luden sitter helt som den skal på normale lydnivåer. Når det dras på, merkes nok flutter fra resten av stua litt. Men tror ikke jeg får plassert akustikk tiltak i resten av stua. Det må nok holde med lyttekroken.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Har anlegget i stuen og jobbet MYE med flutter. En tenker i uvitenhet at akustikk produkter designet for lyd er perfekt, men for meg er det ren svindel! Hatt billig, mellom dyrt og veldig dyrt, alt ble halvveis. Med en ramme på 10cm dyp fylt med isolasjon og jysk laken ble alt løst perfekt! kr. 700.-, 3timers jobb og pent resultatet.

    Vedlagt ligger 1. bilde av ramme trukket med stripete stoff som dekker hele veggen.
    Resten er eksperimenter og testing. Overdrevet demping og fjernet til jeg syntes det låt balansert.
    Dyb bass må dessverre ryddes med DSP, selvom det er et dårlig kompromiss.
    IMG_9690.jpeg
    IMG_5485.jpeg
    IMG_4207.jpeg
    IMG_4174.jpeg
    IMG_2548.jpeg
    IMG_2551.jpeg
    IMG_2492.jpeg
    IMG_1927.jpeg
    IMG_1929.jpeg
    IMG_1624.jpeg
    IMG_1904.jpeg
    IMG_6110.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    387
    Antall liker
    208
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk for bilder. Betyr det at det øverste bildet med 10 cm isolasjon fungerte best hos deg for å tøyle flutter?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.249
    Antall liker
    2.307
    Demping er mest effektivt på flutter-ekko og best effekt får man ved å behandle førsterefleksjonspunktene hvor man da slår to fluer i en smekk. Diffusjon krever at man dekker større arealet for å redusere flutter og er sjelden optimalt til å behandle tidlige refleksjoner.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    387
    Antall liker
    208
    Torget vurderinger
    1
    Takk! Veldig nyttig info.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.249
    Antall liker
    2.307
    De viktigste områdene både for å redusere flutter-ekko og refleksjoner er som regel taket/gulv, bakvegg og siderefleksjoner. Frontvegg (vegg bak høyttalerne) er i de fleste tilfeller det minst effektive området å behandle på dette området. Et unntak er hvis man har dipoler.
    art_mon1.gif

    Takrefleksjon.jpg



    Selv om demping er det mest effektive i forhold til å redusere flutter-ekko, så er ikke det ensbytende med at man bør dempe alle disse stedene. Det avhenger av en rekke faktorer som blant annet avstand og høyttalernes spredning. Men en generell regel er at det er best å dempe refleksjoner som kommer kort tid etter direktelyden og diffusere refleksjoner som kommer senere i tid. Det betyr at for de aller fleste, så vil demping i taket mellom høyttalere og lytteposisjon som regel være det beste valget der. Siden takhøyden er sjelden stor i rom vi snakker om.

    I og med at de fleste høyttalere lider av en dårlig vertikal spredning, vil dessuten demping av takrefleksjoner være vesentlig. I enkelte studier han man sett takrefleksjonene var det mest uheldige.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Tusen takk for bilder. Betyr det at det øverste bildet med 10 cm isolasjon fungerte best hos deg for å tøyle flutter?
    Jeg flyttet anlegget så det er over 2,3m fra side vegg, det er selvsagt bedre enn all slags akustikk behandling.

    Ny vegg med isolasjon er satt i bakkant av lytteposisjon, den er unngåelig og skal utvides i bredden. Prøvd struktur stoff osv+, men tynt slett jysk laken ga minst effekt mot bar isolasjon.

    Litt overdempet når du prøver deg frem med bar isolasjon blir bra når den blir kledd med stoff.

    For å ta opp demping i tak som nevnes over er det veldig forskjell på høyttalere. Med b&W måtte jeg dempe ALLE 1. refleksjon for at det skulle gå an å lytte uten lyttetretthet, med bånddiskant som audiovector bruker er det bare negativt dempe taket.

    En må teste ut i egen stue, med eget oppsett. Men anbefaler å bruke 10cm isolasjon.

    IMG_0910.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.006
    Antall liker
    1.830
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    De viktigste områdene både for å redusere flutter-ekko og refleksjoner er som regel taket/gulv, bakvegg og siderefleksjoner. Frontvegg (vegg bak høyttalerne) er i de fleste tilfeller det minst effektive området å behandle på dette området. Et unntak er hvis man har dipoler.
    Vis vedlegget 942702
    Vis vedlegget 942703


    Selv om demping er det mest effektive i forhold til å redusere flutter-ekko, så er ikke det ensbytende med at man bør dempe alle disse stedene. Det avhenger av en rekke faktorer som blant annet avstand og høyttalernes spredning. Men en generell regel er at det er best å dempe refleksjoner som kommer kort tid etter direktelyden og diffusere refleksjoner som kommer senere i tid. Det betyr at for de aller fleste, så vil demping i taket mellom høyttalere og lytteposisjon som regel være det beste valget der. Siden takhøyden er sjelden stor i rom vi snakker om.

    I og med at de fleste høyttalere lider av en dårlig vertikal spredning, vil dessuten demping av takrefleksjoner være vesentlig. I enkelte studier han man sett takrefleksjonene var det mest uheldige.
    Man ska ikke bekymre sig om gulvrefleksionen, fordi det er en helt naturlig refleksion. Man skal bestemt ikke komme et gulvtæppe på, da det i mine øre giver en forkert lyd. Et gulvtæppe dæmper mellemtonen og de høje frekvenser og dermed farver lyden. Gulvrefleksionen er meget vigtig for at have dybde i lydbilledet.

    Pas på man ikke tager energien ud af rummet ved at dæmpe her og der - det er faktisk de færreste som har behov for dæmpning! - noget som langt de fleste gør og oftest er det forkert.

    1691831876605.png


    Det er et stort arbejde, at tage et Rockfon loft ned, som jeg har gjort, når det var limet op. Da jeg monterede det, måtte jeg standse 50 cm fra væggene, fordi rummet blev lidt for dødt. Jeg har omkring 240 cm i loftshøjde. Det var Rockfon 22 mm Sonar.
    At erstatte Rockfon loftet med diffusere fra Svanå Teknik gav et stort løft i lyden. Lydmæssigt er det som at loftet forsvinder.

    Det jeg opleve i den proces at sætte diffusere og nogle "bubbler" op i loftet var dette:
    Rummet vokser og et stort kor som The Hebron kor. Slavernes kor. Afstanden imellem de enkelte sangere voksede. Der åbnede sig rum i koncertsalen så man kunne se lidt længere ind i lydbilledet. Sangerne blev tydeligere at se. Tågen lettede lidt mere og det autentiske øjeblik blev tydeligere i højre side, når jeg satte diffusere op i højre side.
    Når jeg gjorde det samme i venstre side, skete det samme der og sangerne blev tydeligere der også. Tågen lettede igen mere og rummet åbnede sig op. Rummet voksede der også. Pludselig kunne jeg se længere ind i lydbilledet. Det er fremragende.
    Det er som at få nye øre. Det er altså godt. Det vælter fremmed detaljer i diskanten. Ikke kunstige detaljer, men noget der har været kamufleretfør.
    Dynamikken er blevet meget bedre. Jeg vægter dynamik højt fordi levende musik er dynamik.


    Jeg har et super godt lytterum i dag.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.455
    Antall liker
    3.041
    Når jeg søker dc2 diffusor er det dette jeg får opp
    1691830838572.png


    Et triks som kan gi lignende resultat og som kona muligens finner lettere å svelge er å benytte hyller med bøker og pyntegjenstander. I dag skal det vistnok være veldig poppis og ha bøker stablet som pynt i vinduskarmer og på gulvet skal jeg tro på kona mi.

    Om man vil gå DIY med demping men ikke snekre selv kan man kjøpe ferdige bokreoler/benker og fylle med dempemateriale. Her kan man også ekseprimentere med å ha noen hyller åpne med bøker i for etestikk og funksjon.

    I og med at de fleste høyttalere lider av en dårlig vertikal spredning, vil dessuten demping av takrefleksjoner være vesentlig. I enkelte studier han man sett takrefleksjonene var det mest uheldige.
    Stemmer bra med egne observasjoner når jeg lekte med fulltonekonstruksjoner uten demping av tregulv/tak. De fungerte best når jeg plasserte høytalerne midt mellom gulv og tak. Ikke i ørehøyde slik man gjerne instrueres til fra de fleste produsenter.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.249
    Antall liker
    2.307
    Når jeg søker dc2 diffusor er det dette jeg får opp
    Vis vedlegget 942709

    Et triks som kan gi lignende resultat og som kona muligens finner lettere å svelge er å benytte hyller med bøker og pyntegjenstander. I dag skal det vistnok være veldig poppis og ha bøker stablet som pynt i vinduskarmer og på gulvet skal jeg tro på kona mi.

    Om man vil gå DIY med demping men ikke snekre selv kan man kjøpe ferdige bokreoler/benker og fylle med dempemateriale. Her kan man også ekseprimentere med å ha noen hyller åpne med bøker i for etestikk og funksjon.


    Stemmer bra med egne observasjoner når jeg lekte med fulltonekonstruksjoner uten demping av tregulv/tak. De fungerte best når jeg plasserte høytalerne midt mellom gulv og tak. Ikke i ørehøyde slik man gjerne instrueres til fra de fleste produsenter.
    Det du viser bilde av der er en type Skyline diffusor. Laget i styrofoam, så diffuserer den relativt lite og demper ganske mye. Slike er best egnet i et tak med veldig høy takhøyde og gjerne hvis man skal spre lyden til flere seter (kino).

    Bøker er absolutt kurant til å bryte opp flutter-ekko. Gir en kombinasjon av demping og spredning. Mange muligheter og bassdemping kan skjules som du er inne på.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    3.246
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har en u-formet stue med hifi i den ene delen av stua. Jeg er i utgangspunktet plaget med mye flutter-ekko.
    Kan du poste et bilde som viser plassering og utforming?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn