digitale forsterkere

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
En ting jeg ikke helt skjønner er dette argumentet at det låter digitalt i diskanten. Er det ikke bare at den slipper igjennom mer av det orginale signalet?

Leste denne posten her om vann uten kullsyre, og tankene mine går dit.

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.081
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Enig med Ian_Curtis.. Veldig fornøyd med Midgardene..testet opp mot en 35-40000 kroners Parasound..og de sto ikke noe tilbake i forhold..Muligens noe bedre på mikrodetaljene :)
Der er vi nok ikke helt enig Trond, men til prisen er blokkene dine meget gode. Hjemme hos meg spillte det veldig likt til å begynne med synes jeg, men etter en stund ble det klart at parasounden presenterte ett mere levende lydbilde, ikke så
"perfekt", men mere" kjøtt og blod". Bassen opplevde jeg som en liten tanke mere oppløst på parasounden, men bevares, til prisen er de knallgode.

Mvh
Tommy

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.986
Sted
Østfold
Ikke ulikt mange andre amerikanske konstruksjoner har Parasoinden mer bass uansett hvordan man snur og vender på det. Dermed så blir det vel mer et spørsmål om hva som passer til anlegget forøvrig.

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Ja men da er vi vel enige vi tre da! :)    Kansje det du beskriver som"perfekte"går på det jeg nevner med mikrodetaljer....  Og så det mest oppklarende: Jeg har aldri hørt bassen på hverken Midgaardene eller Parasounden.. ;)  Har jo egne forsterkere til den jobben..  selv om en skulle tro det var omvendt utifra bildene ;D  

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Hei!

Sitter også og venter på mine Embla Adela enheter! Har polert stedet der de skal stå og staket opp kabler i snart tre uker..........

Jo mer jeg venter jo bedre blir de!

mvh
Bjørn
Har du fått forsterkerne dine nå?
Fornøyd?

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
1.917
Sted
Sjælland. Danmark.
:) :) :)
Rotel (UK/Kina)

RB 1091: Mono
RB 1092: Stereo
RB 1077: Flerkanaler (x7)

Denne 7 kanals forstærker lyttede jeg til på vores sidste klubmøde, og den var bestemt ikke sine 20.000 kr. værd. Måske 5000 kr! Et gammelt firma, der har lavet mange gode produkter, at de kan sende sådan noget på markedet kan undre.
Digitale forstærkere er bestemt idag af dem jeg har hørt et stort tilbageskridt i forhold til analoge forstærkere. Formodentlig fordi de har en meget svag strømforsyning. De skal have masser at uf, hvis de skal kunne nået. Men det koster, og spares så væk.
De er udynamniske med manglende bas og digital diskant.
Mvh.
Sven Palvig
:)

Hay

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.02.2002
Antall liker
5
Torget vurderinger
3
All lytteerfaring tilsier at forsterkere som yter mange watt høres bedre ut en forsterkere som yter færre watt - UNDER ELLERS SAMMENLIGNBARE OMSTENDIGHETER.

mvh
Bjørn

En myte som burde vært avlivet for lenge siden. En effektstor forsterker høres kanskje ut som den spiller høyere, men bedre?

Har dessuten hørt flere klasse D forsterkere i sammenlignbare forhold. Låter på ingen måte bedre enn en skikkelig klasse A forsterker eller AB forsterker for den saks skyld.

Mvh

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.608
Jeg har nå endelig hatt muligheten til å høre et par ICEPower-blokker i hjemlige omgivelser. Det dreier seg om ASP 1000 modulene. På alle måter, alle typer musikk og alle frekvenser låter de bedre enn min gamle venn DP 6.12. Til min store overraskelse briljerer de mest der jeg trodde de skulle være svakest - i diskanten. Gjengivelsen av rytmeinstrumenter - og da særlig cymbaler - er helt enestående. Dette hadde jeg ikke trodd på forhånd, men sånn er det. Det gjør heller ingen ting at jeg nå kan spille avsindig høyt uten at det låter anstrengt.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

hvordan låter "decades" fra "closer" på en digital forsterker Ian?

mvh. s ( ofte observert med unknown plesures-t-skjorte:) )

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
men for å prøve å være seriøs for en gang skyld. hvordan låter en god platespiller med RIIA på denne moderne teknologien ? analog til digital til analog ?

flott og forseggjort billed-innlegg Ian curtis !

mvh. s.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.986
Sted
Østfold
Det at det er digitalt er bare en populær talemåte. De aller fleste av dem er 100% analoge.

T

theStig

Gjest
men for å prøve å være seriøs for en gang skyld. hvordan låter en god platespiller med RIIA på denne moderne teknologien ? analog til digital til analog ?
En kompis av meg som byttet sine antikverte klasse-A forsterkere med "digitale" ICEpower forsterkere hevder at det var vinyl-playback som han hørte størst forskjell på etter byttet. Det låt "mer analogt". Han spiller forøvrig på en Thorens
520, Rega RB700 med Benz L2. En meget kompetent platespiller meg jeg si.

Jeg har opplevd akkurat det samme selv. ICEpower forsterkerne mine klarer å få fram mer av all den å så deilige vinyl-lyden.... :)

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Jeg har nå endelig hatt muligheten til å høre et par ICEPower-blokker i hjemlige omgivelser. Det dreier seg om ASP 1000 modulene. På alle måter, alle typer musikk og alle frekvenser låter de bedre enn min gamle venn DP 6.12. Til min store overraskelse briljerer de mest der jeg trodde de skulle være svakest - i diskanten. Gjengivelsen av rytmeinstrumenter - og da særlig cymbaler - er helt enestående. Dette hadde jeg ikke trodd på forhånd, men sånn er det. Det gjør heller ingen ting at jeg nå kan spille avsindig høyt uten at det låter anstrengt.
Hvilke forsterkere snakker du om her? Ice-modulene satt vel i en boks av et eller annet merke?

Jeg hadde nettopp de siste og største Embla blokkene hjemme til test uten at de imponerte meg voldsomt....

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.608
Hvilke forsterkere snakker du om her? Ice-modulene satt vel i en boks av et eller annet merke?

Jeg hadde nettopp de siste og største Embla blokkene hjemme til test uten at de imponerte meg voldsomt....
Det er "barebone" moduler med kabler fra ICEPower, helt uten tweaks. Står fortsatt i pappkartongene.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Det er "barebone" moduler med kabler fra ICEPower, helt uten tweaks. Står fortsatt i pappkartongene.

Hvordan får man tak i dette, og hva er prisen?

fairlane

Medlem
Ble medlem
01.09.2004
Antall liker
0
Sonys S-master teknologi regnes vel også som digital.  Synd at de råeste Sony-produktene sees så sjelden i Norge.
Jeg hadde en Sony STR DA3000ES.
Den er Digital med switchmode powersupply.
Den hadde sine gode sider, men måtte se seg slått på alle områder av f.eks Arcam Avr-300 som jeg hadde noen mnd.
Det som imponerte meg mest med den, var at den spilte veldig rent, men ganske dårlig dynamikk Spes. på høyere volum.
Digitalt er fremtiden, siden det er mye billigere og produsere. Ikke fordi det gir bedre lyd.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Har en drøy uke nå hatt lånt utstyr i huset, Midgard Oberon 6.1 koblet opp på Duelunds høyttaler.
Og må si at det overrasker positivt.

Med Musical Fidelity CDpre som signalkilde og Bybee på ht.kablene så spiller dette svært tilfredstillende i mine ører. Altså en lyd jeg kunne levd lykkelig med på permanent basis.... ;D

B

BjornE

Gjest
"Digitalt er fremtiden, siden det er mye billigere og produsere. Ikke fordi det gir bedre lyd"

Den gir mye bedre lyd, egen erfaring, nettopp pga. prisene. Tror prisen på digitale forsterkere er noenlunde reelle, men derimot er normale analoge forsterkere utrolig overpriset. Rørforsterkere antagelig enda mer overpriset.

Dette tror jeg fører til at når man kjøper en digital forsterker, f.eks. basert på ICE teknologi får man faktisk kvalitet for ALLE pengene mens når man kjøper en gammeldags forsterker betaler man altfor mye for utvikling, pussige transistorer, design etc. Skulle man håndlaget en T-ford i dag -ville den antagelig bli dyr - ikke sant?

T

theStig

Gjest
Hvordan får man tak i dette, og hva er prisen?
ICEpower moduler selges kun direkte fra B&O i Danmark, og kun til autoriserte utstyrsprodusenter. Ikke noe DIY her altså.

Topp Bunn