Digitalisering av svart gull

P

Parelius

Gjest
For å unngå mordtrusler fra vinylgrupperingene, så legges dette i datahjørnet!

Noen ord om arbeidsflyten i digitalisering av det svarte gull. Jeg er forsåvidt nettopp begynt, så ta det følgende mer som et startgrunnlag enn som fasit på den rette vei. Innspill ut fra andre erfaringer/rutiner er et desiderat.

Jeg har hva man vel må kalle en ganske grei vinylrigg. Jeg har ingen planer om å oppgi den, eller ritualene knyttet til vinylen. Likevel har jeg musikk som jeg kunne tenkt å få inn på HD; tilgjengelig for lytting når malten er blitt for pågående, når «bakgrunnsmusikken» skal til tjeneste, eller rett og slett gjøre den tilgjengelig på flere plasser/komponenter.

ADC-konvertering skjer gjennom Metric Halo ULN8. Jeg bruker den interne klokken i ULN8, satt til 96/24. Med tanke på at en skal ende opp med en lydfil på 44/16, så har jeg vært borti at det optimale kanskje er 88/24 (eller noe som er faktor av 44 i det minste.) Noen som har innspill her?

1. Lydnivået inn i konverteren.

Det som har slått meg er hvor stor forskjell det er på lydnivået på mange av platene. Dette er et problem som lett løses med volumknappen til vanlig spilling, men nok kan ha litt større betydning når en skal digitalisere. Det ene er at en faktisk kan gå inn i klipping hvis en ikke tar høyde for dette, men også følgende er kanskje verdt å merke seg (fra manualen til ULN8):

«The Analog to Digital converters (ADC) in most devices function best when the peak level is around -6 dBFS (lowest distortion, best sound). This is also true of the ADCs in Mobile I/O. Since you have full level control of the input with the gain trim knob, you will find that you get the best quality recordings if you try to set the nominal peak level of the input at about -6 dBFS. In addition to providing the best recording quality, it has the added benefit that you will be operating with an extra 6 dB of headroom before clipping. There is no drawback to optimizing your levels in this way, and plenty of benefit.»

Det lønner seg altså å ha et øye på nivået på inngangen til ADC, dvs. sjekk ut inngangsnivået før du går igang med opptaket. Denne reduksjonen i inngangsnivå korrigeres senere i prosessen.

2. Behandlig av råfilene - Interleave

ULN8 lagerer resultatet i forskjellige format; selv har jeg uten noen særlig annen grunn enn at det er native format for intelgreiene i Macen min valgt Caf-LE. Fra manualen i ULN8:

«CAF-LE CAF is the Apple’s new standard audio file format. Very portable to other systems - but other systems may not have support for CAF yet; does not require finalization at end of recording and has no file size limit. Supports timestamping and extended standard metadata. This selection writes audio data in Little Endian Format; this is the native format for Intel processors.»

Det som da er resultatet er monofiler for hver kanal (dvs. 2 filer for stereo). Andre ADC kan ha andre lagringer av opptaket. Min tidligere MAudio hadde bare én stereofil. Som vi jo vet så er filene vi til vanlig håndterer filer med to kanaler i én stereofil.

Siden jeg ikke gidder å passe på for hver gang et nytt spor begynner på vinylen, så lar jeg hele saken bare gå av seg selv til platesiden er slutt. Det gjør at jeg for hver LP har 2 opptak (med altså 2 filer tilhørende hvert opptak)

For å flette sammen de to monofilene til én stereofil benytter jeg De-Interleaver. Det fins sikkert andre som gjør en like god jobb. Skulle ønske jeg fant en løsning hvor dette ble gjort litt mer automatisk for mange filer på én gang (batch), men dit er jeg ikke kommet ennå. Noen som har gode forslag?

Resultatet av denne flettingen er en ny fil i stereo, og med valgt format AIFF. Aandre format kan velges; De-INterleaver har valg for AIFF, CAF og WAV)

For en LP har jeg da stereofiler - én for hver av platesidene.

3. Behandling av råfilene - Audacity.

I Audacity foretar jeg fire operasjoner: a) føyer sammen de to filene fra platen, b) rensker ut clicks and pops, c) hever nivået (amplify) på filen - jf. hva som ble nevnt om maks peak på -6 dBFS ved opptaket og d) legger inn tags og e) eksporterer filene i adekvat format (med eller uten dither).

3a, Sette sammen to filer.

De to sidene importeres i Audacity, og det er bare klippe den ene og lime den inn i den andre. Deretter velge JOIN, og arkivere det hele i en Audacitys prosjektfil.

3b. Renske ut clicks og pops.

Denne er egentlig ikke helt grei, må jeg si. Det er flere innstillinger for hvor følsom denne utrenskningen skal være, men det viktigste må jo være at en ikke gjør noe som griper inn i kvaliteten på lyden, men at en samtidig får vekk faenskapet. Nå kan en si at fra et rent høreperspektiv så gjør det kanskje ikke så mye - vel, vi er vel litt forskjellige i vår følsomhet for slikt -, men like viktig er det i forhold til forsterkningen av lydnivået i neste steg. Siden vi ikke vil ha en forsterkning som fører til klipping, men samtidig vil ha det så langt opp mot 0 db (full fres på de sterkeste partiene) som mulig, så ødelegger slike clicks egentlig ganske mye for forsterkningen. Det er nok at det ligger én liten jævel der, og dermed blir den det høyeste nivået, og den generelle forsterkning blir litt liten. Alle gode erfaringer på hvordan denne renselsesprosessen best gjøres mottaes med takk. Helst så automatisert som mulig.

3c. Forsterkningen.

Jeg er litt usikker, men slik jeg har forstått det er ikke dette noe som degraderer lyden. Om det er, si fra!

Denne forsterkningen er jo i andre sammenhenger kjent som normalisering (av nivået). NORMALIZ E er en mulig funksjon i Audacity, men operer på begge kanalene over ett, slik at den gir den samme peak level på begge kanalene (og derfor fjerner forskjeller som kan ha eksistert mellom kanalene. Det kan muligens være en god ting i de tilfeller en har forskjellig utgangsnivå på f.eks. PUens to kanaler eller avvik i forsterkningen i kanalene å RIAA-trinnet. Siden jeg stiller inn dette allerede ved opptaket, så vil jeg beholde en mulig forskjell mellom kanalene som kan sitt opphav i programmaterialet. Defor bruker jeg AMPLIFY som forsterker beggge kanalene like mye, og enhver forkjell i peaknivå mellom dem opprettholdes. (Se mer om dette: http://wiki.audacityteam.org/wiki/Amplify_and_Normalize) Siden jeg ikke kan se at jeg har hatt noe DC offset på det jeg har gjort, så bekymrer ikke det meg så mye, men slik m en bare sjekke opp på ens oppsett.)

3d. Oppdeling og tagging

Neste steg er å dele opp filen i individuelle spor for hver låt og legge inn tags. I Audacity er dette ganske så greit; felles data for platen legges inn i metaeditor,. Når en så går inn og deler den ene store lydfilen opp i spor, så skriver en samtidig inn navnet på låten/sporet. Det jeg lurer på er om det er en enklere måte å få inn spornavnene på, uten selv å måtte skrive de inn. Oppdelingen må en jo gjøre, men kan en automatisere denne taggingen av spornavn på noen måte når en har lagt inn opplysning om tittel på platen, artist og år?

3e. Eksport av filene.

Da er det bare å eksportere det hele. Jeg oppretter en egen mappe som jeg eksporterer alle låtene til, og med en underoppdeling av mapper i 96/24 og 44/16. Det er da mange valg. Jeg har én versjon hvor jeg opprettholder 96/24, og eksporterer da uten dither. Så har jeg en annen hvor jeg legger på dither når jeg nedskalerer det hele til 44/16. Jeg forstår lite av alle de forskjellige dithertypene, men har valgt SHAPED. Gode forslag til type filter som er spesielt gode mottaes.

Hvis du har tenkt å komprimere filene (MP3), så anbefales det ikke å legge på dither før komprimeringen. Oppfatningen er visst at flere lag med dither forringer kvaliteten, og når en komprimerer filene til lossy, så legges det automatisk på støy (dither). Slik jeg har forstått det så er dithering alltid det siste du gjør i behandlingen av filene.

4. Import til avspiller.

Så importerer jeg til iTunes og spiller med god samvittighet og rene ører. Noen sammenlikninger av lydlige forskjeller har jeg ennå ikke foretatt. En ting om gangen.

------

En kunne sikert ha gjort alt dette i Audacity, og dermed unngått flettingen (De-Interleaver), men siden jeg nå har en ULN8 med de muligher det innebærer, så går jeg via den foreløpig i det første steget.

Som sagt; kom med innspill til korreksjoner/bedre måter å gjøre dette på.

Edit; Noe jævlig med trykkfeil. Jeg ser for dårlig.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.985
Antall liker
1.058
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Jeg tenkte noe tilsvarende selv...allerede fra tiden der en harddisk ble full etter noen få LP-sider...og minne og prosessorkraft var mindre enn dagens mobiltelefoner...
Løsningen var enkel: en dedikert CD-brenner(/spiller) havnet i racket!

Arne K
 
P

Parelius

Gjest
Cobra2 skrev:
Jeg tenkte noe tilsvarende selv...allerede fra tiden der en harddisk ble full etter noen få LP-sider...og minne og prosessorkraft var mindre enn dagens mobiltelefoner...
Løsningen var enkel: en dedikert CD-brenner(/spiller) havnet i racket!

Arne K
He-he, joda. Men når en nå ikke vil kjøpe det samme nok en gang… Godt poeng du har, likevel!
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
187
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Spennende prosjekt. Du kjenner jo PM fra tidligere, men er PV et program du har vurdert til denne oppgaven? Og hvorfor skal du ende opp med en lydfil på 44/16?
 
P

Parelius

Gjest
ceroxol skrev:
Spennende prosjekt. Du kjenner jo PM fra tidligere, men er PV et program du har vurdert til denne oppgaven? Og hvorfor skal du ende opp med en lydfil på 44/16?
Jeg kommer nok til å se på PV; det ser meget funksjonelt ut, men jeg må liksom gjøre meg kjent med de forskjellige alternativene litt etter hvert. Likevel, jeg må prøve ut RIAA-korreksjonen som den har for å se hvordan det funker. Nå har jeg egen hardvare som tar det, men den kan kanskje pensjoneres den også.

Lydfilen på 44/16 er for brenning av CD til bilbruk. Foreløpig har jeg også 44/16 liggende i iTunes sammen med 96/24 (Jeg kommer vel muligens til å bruke 192/24 i fremtiden.)

Jeg testet ut Ayre sin spiller, men den irriterer meg litt; jeg liker å ha hele samlingen min tilgjengelig, og når jeg laster inn den i Ayre sin spiller, så skjer to ting. 1) Det tar for lang tid å laste inn og 2) den har kræsjet noen ganger når den har hele katalogen inne. Når det gjelder lydkvalitet bekymrer jeg meg ikke når det gjelder disse spillerne (selv om andre har andre erfaringer), men den automatiske endringen fra 44/16 til 96(192)/24 er jo en STOR fordel.
 

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Innlegg
134
Antall liker
0
Hører du forskjell på rippen og originalen?
 
Topp Bunn