Aurora
Æresmedlem
Senterhylsa på 50 ohm hun er fleksibel, og pinnene er nøyaktig på lengde, derfor går det helt greit. Jeg lever fortsatt i en verden hvor vi bruker begge deler daglig...
Lurer på hvor mange ganger det poenget må gjentas?Jeg har ikke sagt at det ikke er forskjell på kabler, - det handler om å forstå sammenhengen, - om hva som betyr noe hvilken sammenheng.
Jeg leder med god margin, men du har mulighet til å "slå" meg hvis du holder ut. Jeg ga meg med RF på nyåret.Jeg har ikke sagt at det ikke er forskjell på kabler, - det handler om å forstå sammenhengen, - om hva som betyr noe hvilken sammenheng.
Dersom du regner meg inn i gruppen "HiFi-politiet", så forholder jeg meg i svært mye større grad til det HF og digitale miljøet jeg sjøl har vært en del av nå i over førti år, enn all den kvasiteorien som er ute på vandring i Hifi-miljøet. Det finnes faktisk ingen "sær-fysikk" for HiFi i forhold til det teknisk/vitenskapelige miljøet som har vært min arbeidsplass siden årsskiftet 75/76. Intet er nytt under kjolen......
Så du påroper deg å være en ekspert i fysikk og kjemi? Alt det du kan er det riktige? Alt det kabelprodusentene mener de kan (med mindre de ikke laget kabler som er billigere enn 500 kr ) er feil?Lurer på hvor mange ganger det poenget må gjentas?Jeg har ikke sagt at det ikke er forskjell på kabler, - det handler om å forstå sammenhengen, - om hva som betyr noe hvilken sammenheng.
At personer uten forståelse for fysikken involvert i signaloverføring ikke klarer å kvantifisere kabelens betydning er jo i grunn veldig forståelig. Når tilsynelatende seriøse aktører da velger å skape nærmest en mystikk rundt temaet, er det ikke rart at mange ønsker å overbevises for å tilhøre den harde kjerne av ekte hiendere.
Det er ikke morsomt å erkjenne at mye av pengebruken er bortkastet om man skal se på hobbyen objektivt. Når det er sagt er det ganske frigjørende å kunne forsvare sitt kjøp med "jeg hadde lyst på det". For egen del er jeg temmelig sikker på at jeg kunne kjøpt meg bedre anlegg til en brøkdel av prisen, men er også villig til å betale ekstra for design, branding og status, som utvilsomt betyr mye for meg.
Så til de som ønsker å bruke store summer på kabling - Go for it! Forvent bare ikke at alle lar seg imponere eller overbevises. Vi som forstår fysikken involvert vet at kun noen få promille av prisen går til å betale for kabelens hovedfunksjon, resten er design, branding og status.
Er vi der nå igjen at vi må rakke ned på hverandre, og stille spørsmålstegn ved kredibiliteten? La oss holde oss til sak.Så du påroper deg å være en ekspert i fysikk og kjemi? Alt det du kan er det riktige? Alt det kabelprodusentene mener de kan (med mindre de ikke laget kabler som er billigere enn 500 kr ) er feil?Lurer på hvor mange ganger det poenget må gjentas?Jeg har ikke sagt at det ikke er forskjell på kabler, - det handler om å forstå sammenhengen, - om hva som betyr noe hvilken sammenheng.
At personer uten forståelse for fysikken involvert i signaloverføring ikke klarer å kvantifisere kabelens betydning er jo i grunn veldig forståelig. Når tilsynelatende seriøse aktører da velger å skape nærmest en mystikk rundt temaet, er det ikke rart at mange ønsker å overbevises for å tilhøre den harde kjerne av ekte hiendere.
Det er ikke morsomt å erkjenne at mye av pengebruken er bortkastet om man skal se på hobbyen objektivt. Når det er sagt er det ganske frigjørende å kunne forsvare sitt kjøp med "jeg hadde lyst på det". For egen del er jeg temmelig sikker på at jeg kunne kjøpt meg bedre anlegg til en brøkdel av prisen, men er også villig til å betale ekstra for design, branding og status, som utvilsomt betyr mye for meg.
Så til de som ønsker å bruke store summer på kabling - Go for it! Forvent bare ikke at alle lar seg imponere eller overbevises. Vi som forstår fysikken involvert vet at kun noen få promille av prisen går til å betale for kabelens hovedfunksjon, resten er design, branding og status.
Trenger ikke være ekspert på noen av feltene. Plukk opp en bok eller to og du vil fort innse at det er noe galt som ikke er riktig med påstandene og prisingen.Så du påroper deg å være en ekspert i fysikk og kjemi? Alt det du kan er det riktige? Alt det kabelprodusentene mener de kan (med mindre de ikke laget kabler som er billigere enn 500 kr ) er feil?
Næ , men måske trænger du til lidt praktisk erfaring, prøv at bygge to udgaver af eksakt samme kredsløb men med forskellige komponenter , evt standart komponenter og Audiophile komponenter, evaluer på et kvalitets anlæg, resultatet vil overraske, og man står desværre tilbage med en del ubesvarede spørgsmål, som man ikke finder fyldestgørende svar på i de fine teori-bøger.Trenger ikke være ekspert på noen av feltene. Plukk opp en bok eller to og du vil fort innse at det er noe galt som ikke er riktig med påstandene og prisingen.Så du påroper deg å være en ekspert i fysikk og kjemi? Alt det du kan er det riktige? Alt det kabelprodusentene mener de kan (med mindre de ikke laget kabler som er billigere enn 500 kr ) er feil?
PS! Plukker du opp to, er det nok to mer enn mange av tvinnerne i bransjen har gjort...
Føler du blander drops, digital vs analog. Men bare for å røre videre med deg. Prøv å lage to analoge kretser med like komponenter - standard, audiofile, whatever....Næ , men måske trænger du til lidt praktisk erfaring, prøv at bygge to udgaver af eksakt samme kredsløb men med forskellige komponenter , evt standart komponenter og Audiophile komponenter, evaluer på et kvalitets anlæg, resultatet vil overraske, og man står desværre tilbage med en del ubesvarede spørgsmål, som man ikke finder fyldestgørende svar på i de fine teori-bøger.
Har du satt på en rosa bakgrunn på bildet ditt? Rosa farge kledd det lett femi innlegget ditt. God dag ønskes til degFøler du blander drops, digital vs analog. Men bare for å røre videre med deg. Prøv å lage to analoge kretser med like komponenter - standard, audiofile, whatever....Næ , men måske trænger du til lidt praktisk erfaring, prøv at bygge to udgaver af eksakt samme kredsløb men med forskellige komponenter , evt standart komponenter og Audiophile komponenter, evaluer på et kvalitets anlæg, resultatet vil overraske, og man står desværre tilbage med en del ubesvarede spørgsmål, som man ikke finder fyldestgørende svar på i de fine teori-bøger.
Jeg ser jo at feminismen har en klam klo i hobbyen vår også. Sensitive herrer som føler seg fram uten særlig teknisk innsikt, men med følsomme ører og rosa forestillinger, som vakkert beskriver sine opplevelser og auraen disse edle metaller skaper. Pføy!
Tilbake til harde fakta brødre!