Digitalkabel 75 ohm

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.738
Sted
Ytterst i havgapet...
Senterhylsa på 50 ohm hun er fleksibel, og pinnene er nøyaktig på lengde, derfor går det helt greit. Jeg lever fortsatt i en verden hvor vi bruker begge deler daglig...

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.081
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Siden ekspertisen er her inne ; hvis jeg lodder på en 75ohm's motstand over en rca kontakt i chassis, istedenfor å bale med disse spesielle pluggene, da har jeg vel oppnådd det samme ? Dvs, en korrekt verdi for overførsel av s/pdif ?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.738
Sted
Ytterst i havgapet...
Det skal du i alle fall ikke gjøre ! Coaxplugger har ingen motstand i seg selv. Ta en Google på "karakteristisk impedans". RCA/phono er ikke impedansspesifikk, dvs den har ingen kontrollert impedans som vanlige coaxplugger har. Til sammenligning er heller ikke coaxplugger av typen UHF impedansspesifisert. Likevel brukes de i stor skala på kortbølgeustyr og middeleffekts VHF. Bruker de sjøl på kortbølgeutstyr på kW+ utstyr - uten problemer. Ville helst valgt N-plugger til dette, men ustyret er produsert med UHF-plugger. Onde tunger vil ha det til at UHF pluggen heter akkurat det - fordi den er ubrukbar på UHF..... :)

EDIT : Håper ingen leste første utgaven av svaret mitt!

Til MM : For at det du foreslår skal ha en mening må du vite utgangsimpedans på utgangen du kobler til, - og inngangen på SPDIF mottaker, - avhengig av hvordan inngangen på mottakerdelen er designet, kan det "kanskje" være et poeng å settet en 75 ohs motstand parallelt over inngangen, men ikke uten å vite hvordan mottakerkretsen ser ut. Bruk gode phonokontakter, feks Neutrik, 75 ohms coac, - og lev vel .. :)

Sist redigert:

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.121
Det selværklærte hifipolitiet på hifisentralen sier at det ikke er forskjell på kabler, eller cdspillere, eller streamere, eller forsterkere, eller noe som helst bortsett fra høyttalere.

Det er på tide at høvdingen sletter alle tråder som ikke handler om høyttalere..

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.738
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg har ikke sagt at det ikke er forskjell på kabler, - det handler om å forstå sammenhengen, - om hva som betyr noe hvilken sammenheng.
Dersom du regner meg inn i gruppen "HiFi-politiet", så forholder jeg meg i svært mye større grad til det HF og digitale miljøet jeg sjøl har vært en del av nå i over førti år, enn all den kvasiteorien som er ute på vandring i Hifi-miljøet. Det finnes faktisk ingen "sær-fysikk" for HiFi i forhold til det teknisk/vitenskapelige miljøet som har vært min arbeidsplass siden årsskiftet 75/76. Intet er nytt under kjolen......

A

ANM

Gjest
Jeg har ikke sagt at det ikke er forskjell på kabler, - det handler om å forstå sammenhengen, - om hva som betyr noe hvilken sammenheng.
Lurer på hvor mange ganger det poenget må gjentas?

At personer uten forståelse for fysikken involvert i signaloverføring ikke klarer å kvantifisere kabelens betydning er jo i grunn veldig forståelig. Når tilsynelatende seriøse aktører da velger å skape nærmest en mystikk rundt temaet, er det ikke rart at mange ønsker å overbevises for å tilhøre den harde kjerne av ekte hiendere.

Det er ikke morsomt å erkjenne at mye av pengebruken er bortkastet om man skal se på hobbyen objektivt. Når det er sagt er det ganske frigjørende å kunne forsvare sitt kjøp med "jeg hadde lyst på det". For egen del er jeg temmelig sikker på at jeg kunne kjøpt meg bedre anlegg til en brøkdel av prisen, men er også villig til å betale ekstra for design, branding og status, som utvilsomt betyr mye for meg.

Så til de som ønsker å bruke store summer på kabling - Go for it! Forvent bare ikke at alle lar seg imponere eller overbevises. Vi som forstår fysikken involvert vet at kun noen få promille av prisen går til å betale for kabelens hovedfunksjon, resten er design, branding og status.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.122
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Dersom du regner meg inn i gruppen "HiFi-politiet", så forholder jeg meg i svært mye større grad til det HF og digitale miljøet jeg sjøl har vært en del av nå i over førti år, enn all den kvasiteorien som er ute på vandring i Hifi-miljøet. Det finnes faktisk ingen "sær-fysikk" for HiFi i forhold til det teknisk/vitenskapelige miljøet som har vært min arbeidsplass siden årsskiftet 75/76. Intet er nytt under kjolen......
Jeg leder med god margin, men du har mulighet til å "slå" meg hvis du holder ut. Jeg ga meg med RF på nyåret.
OT............. :)

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.081
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Aurora@

Takk for svar. Siden det er konstruktør av min meget gode diy dac som foreslår dette, så virker din forklaring logisk siden han har kontroll på de nevnte parametre. :)

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Antall liker
1.819
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Dårlig kvalitet på bilde #29 alle plugger er like ( litt artig det genererte litt kabel støy i alle fall )

Kabler kan noen ganger være livsfarlige .

[video]http://www.dbtv.no/4903849647001?dbtvl=6#_ga=1.71527061.784389085.146 2388648[/video]

Frezzaldo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2009
Antall liker
62

At personer uten forståelse for fysikken involvert i signaloverføring ikke klarer å kvantifisere kabelens betydning er jo i grunn veldig forståelig. Når tilsynelatende seriøse aktører da velger å skape nærmest en mystikk rundt temaet, er det ikke rart at mange ønsker å overbevises for å tilhøre den harde kjerne av ekte hiendere.

Det er ikke morsomt å erkjenne at mye av pengebruken er bortkastet om man skal se på hobbyen objektivt. Når det er sagt er det ganske frigjørende å kunne forsvare sitt kjøp med "jeg hadde lyst på det". For egen del er jeg temmelig sikker på at jeg kunne kjøpt meg bedre anlegg til en brøkdel av prisen, men er også villig til å betale ekstra for design, branding og status, som utvilsomt betyr mye for meg.

Så til de som ønsker å bruke store summer på kabling - Go for it! Forvent bare ikke at alle lar seg imponere eller overbevises. Vi som forstår fysikken involvert vet at kun noen få promille av prisen går til å betale for kabelens hovedfunksjon, resten er design, branding og status.
Så du påroper deg å være en ekspert i fysikk og kjemi? Alt det du kan er det riktige? Alt det kabelprodusentene mener de kan (med mindre de ikke laget kabler som er billigere enn 500 kr ) er feil?

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet

Så du påroper deg å være en ekspert i fysikk og kjemi? Alt det du kan er det riktige? Alt det kabelprodusentene mener de kan (med mindre de ikke laget kabler som er billigere enn 500 kr ) er feil?
Er vi der nå igjen at vi må rakke ned på hverandre, og stille spørsmålstegn ved kredibiliteten? La oss holde oss til sak.

Som det har blitt påpekt tidligere, de parametrene som behøvs av en slik digital kabel for audio er faglig enkle og meget godt forstått. En SPDIF- (eller Toslink- eller AES/EBU-) kabel stiller egentlig svært liten krav til kabelen som brukes i korte (<5m) lengder og allikevel få 100% bitperfekt *) overføring. Jeg kan veldig gjerne forklare hvorfor hvis noen ønsker.

*) bit-perfekt, betyr helt identisk mottak av data som det som sendes. Da kan det ikke være forskjell i lyden hos mottager som hos avsender. Får man feil eller modifikasjon i digitale data, så medfører dette svært stygge og hørbare artefakter: popp, smell, støy, utfall av lyd. Aldri "åpnere lyd", "mer kontant bass", "dypere soundstage".

Som en sidenote så syns jeg det er betenkelig observasjon at resten av den profesjonelle lydbransjen har et helt annet fokus på kabler enn det er i HiFi. Studiobransjen f.eks. har et like stort, om ikke større, fokus på lydkvalitet enn den gemene hop, ref. betegnelsen profesjonell. Vil det da ikke være rimelig å anta at lydstudioer og tilsvarende bruker så gode kabler som de kan for å få så gode arbeidsbetingelser som mulig? Så hva slags kabler brukes der?

Sist redigert:
A

ANM

Gjest
Trenger ikke være ekspert på noen av feltene. Plukk opp en bok eller to og du vil fort innse at det er noe galt som ikke er riktig med påstandene og prisingen. :)

PS! Plukker du opp to, er det nok to mer enn mange av tvinnerne i bransjen har gjort...

ekstremsound

Banned
Ble medlem
10.06.2016
Antall liker
79
Trenger ikke være ekspert på noen av feltene. Plukk opp en bok eller to og du vil fort innse at det er noe galt som ikke er riktig med påstandene og prisingen. :)

PS! Plukker du opp to, er det nok to mer enn mange av tvinnerne i bransjen har gjort...
Næ , men måske trænger du til lidt praktisk erfaring, prøv at bygge to udgaver af eksakt samme kredsløb men med forskellige komponenter , evt standart komponenter og Audiophile komponenter, evaluer på et kvalitets anlæg, resultatet vil overraske, og man står desværre tilbage med en del ubesvarede spørgsmål, som man ikke finder fyldestgørende svar på i de fine teori-bøger.

Du kan også skifte en enkelt komponent i en konstruktion og få en overaskende stor lydforandring, det opleves som om lydforandringen ikke nødvendigvis er proportionel med antallet af komponenter som skiftes, det kan virker lidt som salt og peber i maden, en enkelt komponent eks.v. et 75 ohms sp-dif kabel kan gøre en relativ stor forskel. Igen en forskel som der ikke umiddelbart er belæg for i teorien.

Ac mæssigt lægger man en modstand i serie med signalet, men også parallelt med alt den anden elektronik, og man ligger i princippet også AC mæssigt en kondensator parallelt med med alt den anden elektronik i anlægget.

Problemet er at det er en hjerne som evaluerer resultatet, på samme måde som mad og vin evalueres af smagssansen, dette behandler elektronik teorien ikke på anden måde end med en masse åndssvage blindtest ført an af total tumpen Sean Oliver, man tager simpelthen ikke dette seriøst, sikkert fordi det i den store sammenhæng er ligegyldigt, undtagen for hi-fi entusiaster.

Ingen dør , ingen redes , og det kan ikke bruges i militæret, konsekvenserne begrænser sig til at pengepungen måske i nogle tilfælde bliver lettet lidt vil rigeligt hos nogle.

Men forklaringer mangler sikkert også på grund af at det ikke er så lige til at finde ud af, på samme måde som det heller ikke er så lige til at forklarer hvad som giver den sublime vin eller mad, eller musikinstrument.
Også inden for vin og mad prøver man en masse forskellige løsninger og "materielle" i jagten på det perfekte, og også her som i audio er der løsninger og materialer som bare er bedre end andre, der er nogle ting som der er rimeligt er på , en grundbase at stå på, nogle grundprincipper starte ud fra, men ovenover denne grundbase disse grundprincipper kan kreativiteten/jagten på det ultimative begynde.

Til forskel for audio erkender alle dog at der er forskelle på mad vin og musikinstrumenter, men også her kan vi blive snydt af vores sanser og tage fejl.
Men i stedet for at se på det enkelte tilfælde, bør man fokuserer på helheden, summen af erfaringer som fortæller at der er forskelle på bl.a kabler, også sp-dif kabler, og hvorfor skulle der ikke være det, hvis kablerne ellers er forskellige, jeg ville have overordentligt svært ved at forklarer at det ikke skulle være tilfældet at lytteindtrykket ændrede sig hvis kablerne er forskelige, det vi forhåbentligt er uenige om er graden/hvor meget lyden ændre sig.

Dette vil altid afhænger af helheden, anlæg og lytter, og her har vi alle forskellige forudsætninger.

Jeg betvivle ikke at det er rigtigt når nogen siger de ikke hører lydforskelle, jeg mener bare det er en forkert konklusion, og at det ikke betyder at andre ikke kan hører lydforskelle i andre sammenhænge, sammenhænge er anlæg, person, rum og ikke mindst musikvalg.

Sist redigert:
A

ANM

Gjest
Næ , men måske trænger du til lidt praktisk erfaring, prøv at bygge to udgaver af eksakt samme kredsløb men med forskellige komponenter , evt standart komponenter og Audiophile komponenter, evaluer på et kvalitets anlæg, resultatet vil overraske, og man står desværre tilbage med en del ubesvarede spørgsmål, som man ikke finder fyldestgørende svar på i de fine teori-bøger.
Føler du blander drops, digital vs analog. Men bare for å røre videre med deg. Prøv å lage to analoge kretser med like komponenter - standard, audiofile, whatever....

Jeg ser jo at feminismen har en klam klo i hobbyen vår også. Sensitive herrer som føler seg fram uten særlig teknisk innsikt, men med følsomme ører og rosa forestillinger, som vakkert beskriver sine opplevelser og auraen disse edle metaller skaper. Pføy!

Tilbake til harde fakta brødre!

• Liker
Reaksjoner: HCS

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Føler du blander drops, digital vs analog. Men bare for å røre videre med deg. Prøv å lage to analoge kretser med like komponenter - standard, audiofile, whatever....

Jeg ser jo at feminismen har en klam klo i hobbyen vår også. Sensitive herrer som føler seg fram uten særlig teknisk innsikt, men med følsomme ører og rosa forestillinger, som vakkert beskriver sine opplevelser og auraen disse edle metaller skaper. Pføy!

Tilbake til harde fakta brødre!
Har du satt på en rosa bakgrunn på bildet ditt? Rosa farge kledd det lett femi innlegget ditt. God dag ønskes til deg :)

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
For å ta dette fra en annen vinkel: Hvis du sender meg digitale audiodata (som betstår av 1 og 0) og jeg mottar alle dataene helt identisk, byte for byte, bit for bit, kan vi da forvente at jeg hører en annen lyd enn avsender gjør? For i slike systemer er det lett å garantere at dataene er helt korrekte -- internett forutsetter bl.a. dette.

Topp Bunn