Asbjørn
Rubinmedlem
I stand corrected.Focalmann skrev:Dette innlegget synes jeg bidrar til forvirring rundt digitale signaloverførings metoder. Ser stadig denne tolkningen.. SPDIF er såvidt meg bekjent kun en betegnelse på at vi snakker om innganger/utganger og overføring av digitale signaler i en eller annen form. Toslink er Optisk i en av variantene man får, så har man Coax som er en phonoplugg basert variant med 75 ohm impedans. I tillegg har man vel også AES/ABU eller noe i den duren, uten at jeg kjenner denne varianten. Bare å lese her f.eks : http://no.wikipedia.org/wiki/S/PDIFasbjbo skrev:Dårlig TOSlink (plast) er mye dårligere enn SPDIF, bra TOSlink (glass) kan være bedre enn SPDIF, avhengig av kvaliteten på sender og mottaker. Hvis du ikke orker å søke, så tror jeg ikke du orker å lese forklaringen heller , men det har med båndbredde og jitter å gjøre. En bonus med TOSlink er at den ikke gir en elektrisk kobling mellom apparatene, dvs at du får en mulighet mindre for jordsløyfer.
Det var litt slurvete skrevet av meg. S/PDIF er det digitale signalformatet, ja. Det kan sendes elektrisk eller optisk. AES/EBU er et annet, nært beslektet signalformat. For å gjøre forvirringen total, er gjerne de digitale XLR-kontaktene på konsumentelektronikk også S/PDIF, og ikke AES/EBU (selv om de kan være merket som det).