Digitalkabel

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.997
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Focalmann skrev:
asbjbo skrev:
Dårlig TOSlink (plast) er mye dårligere enn SPDIF, bra TOSlink (glass) kan være bedre enn SPDIF, avhengig av kvaliteten på sender og mottaker. Hvis du ikke orker å søke, så tror jeg ikke du orker å lese forklaringen heller ;), men det har med båndbredde og jitter å gjøre. En bonus med TOSlink er at den ikke gir en elektrisk kobling mellom apparatene, dvs at du får en mulighet mindre for jordsløyfer.
Dette innlegget synes jeg bidrar til forvirring rundt digitale signaloverførings metoder. Ser stadig denne tolkningen.. SPDIF er såvidt meg bekjent kun en betegnelse på at vi snakker om innganger/utganger og overføring av digitale signaler i en eller annen form. Toslink er Optisk i en av variantene man får, så har man Coax som er en phonoplugg basert variant med 75 ohm impedans. I tillegg har man vel også AES/ABU eller noe i den duren, uten at jeg kjenner denne varianten. Bare å lese her f.eks : http://no.wikipedia.org/wiki/S/PDIF
I stand corrected. :)

Det var litt slurvete skrevet av meg. S/PDIF er det digitale signalformatet, ja. Det kan sendes elektrisk eller optisk. AES/EBU er et annet, nært beslektet signalformat. For å gjøre forvirringen total, er gjerne de digitale XLR-kontaktene på konsumentelektronikk også S/PDIF, og ikke AES/EBU (selv om de kan være merket som det).

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.222
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
KW skrev:
Satt og bladde i manualen og prøvde meg på meny på selve tv, men fant ikke frem til noe av interesse og nå er jeg på jobb.
Skal titte i manualen samt på meny i kveld.

Mvh.KW
Jeg sleit litt med å få lyd fra min PVR dekoder, med optisk til dac.
Dac viste at noe signal var på tur, men den klarte ikke å låse det slik at det ble lyd. Etter litt frem og tilbake og lesing i manualer så tok jeg en titt på kabelen. Det viste seg at jeg hadde glemt å ta av den lille blanke plast hetten over tuppen av kabelen ::) :p
har tidligere brukt samme kabelen i en annen dac, og den virket der. Så dac'en jeg har nå er sikkert litt mere kresen på det røde lyset ;D

Topp Bunn