K
knutinh
Gjest
Jeg tror ingen vil hevde at et mobilkamera er noe for entusiaster - like lite som noen vil hevde at en iPOD er egnet som hovedkilde for en hifi-entusiast. Men poenget mitt var at for et par generasjoner siden var mobilkamera en gimmick som ikke kunne brukes til noe som helst. I dag ser det ut som om kameraet kan brukes til "noe som helst", men selvsagt ikke til kritisk fotografi.Det slår meg at diskusjonen i grunnen har analoger med lydkvalitet og hifi. Noen synes at det er helt bra så lenge man får bilder (lyd) av adekvat kvalitet for enkle formål; andre er entusiastiske og synes at førstnevnte har for lave kvalitetskriterier, og vil ikke se for seg å kunne leve med annet enn den beste bildekvalitet (lydkvalitet).
Det spørs vel kanskje litt hvordan man bruker fotoapparatet (musikkanlegget), og hvor interessert man egentlig er i foto (musikk).
Selv liker jeg best å bruke Mamyia N, Nikon FM, Olympus OM eller andre "gammeldagse" manuelle speilreflekskameraer av den enkle grunn at når jeg har fotografi som hobby vil jeg ha mest mulig interaktiv mulighet, mest mulig fleksibilitet og best mulig bildekvalitet.
Når det gjelder å henge ting på veggen så vil jeg si at bildet på akkurat _den_ stranda langt vekk nyforelska med dama kan være verdt å henge på veggen nesten uansett bildekvalitet. Det trenger ikke å være Carl Zeiss eller nitid lysmåling eller 100 knips for å fange det øyeblikket ;-)
-k
Vedlegg
-
473.8 KB Visninger: 16