Hehe. La meg se, vi kan jo gjette...Flink med folk han der
Ikke jeg. Var ganske åpenbart at den var for å dempe støy.Hvor mange av oss hadde trengt en ringerunde til leverandører for å finne ut av dette?
Hva gj�r den mystiske svarte platen under vasken? - tema - Dagbladet.no
At faren er en vaskeekte "von" kan muligens ha noe med det å gjøre.
Tja......Har man et stedsnavn som etternavn og dessuten har relasjoner til navnet er det ingen som kan nekte deg å sette inn en Von/Van. Erna Von Solberg, men ikke Siv Van Jensen.
Snobberi.
...men nå beveger vi oss bort fra dilldall, dere.Ursprünglich diente das Wort „von“ zur Anzeige von Wohnsitz, Herrschaft oder Gerichtsbarkeit, wie zum Beispiel beim Herzog von Württemberg. Um 1630 wurde es üblich, Adelshäuser mit dem Adelsprädikat zu bezeichnen. Aber nicht immer deuteten diese Adelsprädikate, vor allem das „von“, auf eine adelige Herkunft hin. Besonders in Norddeutschland führen Personen ein „von“ im Namen, das allein auf den Herkunftsort deutet. Bei ihnen lag keine damals legitime adlige Herkunft vor.
[...]
Der Zusatz „von“ verbreitete sich ab etwa 1770 auch bei Offizieren im dänischen Heer. Vorbild waren das preußische Heer, in dem praktisch alle Offiziere adlig waren und „von“ hießen, sowie die deutschen Adligen im dänischen Armeedienst. In Dänemark konnte bis 1860 jeder Offizier das Wort „von“ in seinen Namen setzen, es bezeichnete daher keinen Adelsrang. Obwohl diese Praxis 1860 abgeschafft wurde, ist es in einigen dänischen Familiennamen noch erhalten.
Hehe. Ja, man skal ikke se bort fra at det kan ha en viss betydning. Takk for oppklaringen.At faren er en vaskeekte "von" kan muligens ha noe med det å gjøre.
- Man vil vise hvor man kommer fra - DN.no
Michael Tetzschner - Wikipedia
Faren min var fra en gård i Nord-Trøndelag som het Lund. Er jeg da en von?Har man et stedsnavn som etternavn og dessuten har relasjoner til navnet er det ingen som kan nekte deg å sette inn en Von/Van. Erna Von Solberg, men ikke Siv Van Jensen.
Snobberi.