Jeg er til tider ute og spiser i jobbsammenheng i middels forsamlinger og ansiktsuttrykkene til servitørene når de spør om noen er allergiske og en 10-12 menn rister på hodet og synest hele spørsmålet er litt merkelig er ubetalelig. Det er åpenbart at det normale nå om dagen er at svært mange har fått det for seg at de ikke tåler ditt og datt.
Men servitørene må også ta det på alvor. Jeg får akutt oppkast etter to-tre minutter hvis jeg får i meg egg, og deretter kraftig magesyke til alt er ute av systemet igjen. Og folk med nøtteallergi kan faktisk dø av det. Så man kan heller ikke ha som utgangspunkt at allergier er noe folk finner på.Jeg er til tider ute og spiser i jobbsammenheng i middels forsamlinger og ansiktsuttrykkene til servitørene når de spør om noen er allergiske og en 10-12 menn rister på hodet og synest hele spørsmålet er litt merkelig er ubetalelig. Det er åpenbart at det normale nå om dagen er at svært mange har fått det for seg at de ikke tåler ditt og datt.
Jeg satt en gang ved siden av noen som bestilte en godt stekt biff på en restaurant i Frankrike. Servitøren noterte høflig ned bestilliingen og henvendte seg deretter til meg: "Ønsker De biffen ødelagt, De også?Det er vel bare å gjøre som i Frankrike når noen spør om å få biffen godt stekt.. riste på hodet å be gjesten bestille noe annet.
Problemet er reellt nok for noen få, problemet nå er at det knapt er et bord som ikke skal ha justert menyen. Det er forskjell på å ikke tåle noe og ikke vil ha noe. De fleste som ber om disse justeringene enten bare innbiller seg at de ikke tåler enkelte matvarer eller er på en eller annen motediett som ikke tillater enkelte matvarer. Det er respektløst over for de som har faktiske lidelser og allergier og veldig respektløst overfor kjøkkenet.Men servitørene må også ta det på alvor. Jeg får akutt oppkast etter to-tre minutter hvis jeg får i meg egg, og deretter kraftig magesyke til alt er ute av systemet igjen. Og folk med nøtteallergi kan faktisk dø av det. Så man kan heller ikke ha som utgangspunkt at allergier er noe folk finner på.Jeg er til tider ute og spiser i jobbsammenheng i middels forsamlinger og ansiktsuttrykkene til servitørene når de spør om noen er allergiske og en 10-12 menn rister på hodet og synest hele spørsmålet er litt merkelig er ubetalelig. Det er åpenbart at det normale nå om dagen er at svært mange har fått det for seg at de ikke tåler ditt og datt.
Morsomt? Det viser hvilket møkkete selskap Orkla er.Jeg syns det her var veldig morsomt. https://www.spleis.no/project/92847/description
Hva er poenget med makt om man ikke får brukt den?Morsomt? Det viser hvilket møkkete selskap Orkla er.Jeg syns det her var veldig morsomt. https://www.spleis.no/project/92847/description
Tenkte nå mer på reaksjonen, ellers er jeg enig med deg i restenMorsomt? Det viser hvilket møkkete selskap Orkla er.Jeg syns det her var veldig morsomt. https://www.spleis.no/project/92847/description
Reaksjonen var utmerket. Var det ikke for noen år siden noen i Bergen (?) som samlet inn penger til nullskatteytere? Når de ikke betalte skatt kunne de heller ikke ha noen inntekt.Tenkte nå mer på reaksjonen, ellers er jeg enig med deg i restenMorsomt? Det viser hvilket møkkete selskap Orkla er.Jeg syns det her var veldig morsomt. https://www.spleis.no/project/92847/description
Av ren nysgjerrighet, hvordan vet du at denne påstanden medfører riktighet?De fleste som ber om disse justeringene enten bare innbiller seg at de ikke tåler enkelte matvarer eller er på en eller annen motediett som ikke tillater enkelte matvarer.
Det er vel åpenbart?Av ren nysgjerrighet, hvordan vet du at denne påstanden medfører riktighet?De fleste som ber om disse justeringene enten bare innbiller seg at de ikke tåler enkelte matvarer eller er på en eller annen motediett som ikke tillater enkelte matvarer.
Da så, da er jo det bevistDet er vel åpenbart?Av ren nysgjerrighet, hvordan vet du at denne påstanden medfører riktighet?De fleste som ber om disse justeringene enten bare innbiller seg at de ikke tåler enkelte matvarer eller er på en eller annen motediett som ikke tillater enkelte matvarer.
Fagfolkene mener jo, som det også fremgår av artikkelen at dette er noe som rammer veldig få. Jeg personlig har nesten 20 års erfaring fra restaurantkjøkken og har observert at økningen av slike forespørsler har vært eksplosiv.Av ren nysgjerrighet, hvordan vet du at denne påstanden medfører riktighet?De fleste som ber om disse justeringene enten bare innbiller seg at de ikke tåler enkelte matvarer eller er på en eller annen motediett som ikke tillater enkelte matvarer.
Det er en viss reell økning i (matvare)allergier i befolkningen, men ingen ting i nærheten av hva folk innbiller seg. Det har vel blitt en moteting og/eller at folk skal forklare sine problemer - hva de nå måtte være - med en ekstern faktor som matvarer fremfor å skulle måtte gjøre grep selv.Fagfolkene mener jo, som det også fremgår av artikkelen at dette er noe som rammer veldig få. Jeg personlig har nesten 20 års erfaring fra restaurantkjøkken og har observert at økningen av slike forespørsler har vært eksplosiv.
Tja... Det tok meg og kona omtrent 1 år før vi fant ut hvorfor dattera vår våkna annen hver time hver natt, bøyd som en banan hylskrikende fordi hu hadde vondt i magen. For å si det sånn, høyst reelt. Når vi klarte å skjønne at det var melkeprotein (ikke laktose bare) var det som natt og dag. Roligere, sover som en vanlig ett-åring, etc.Jeg er for så vidt jeg enig i det. "Intoleranse" hører i de fleste tilfeller hjemme i samme kategori som el-overfølsomhet, og bør anses som en fobi og ikke en sykdom. Fobier kan være plagsomme nok, og er greit å hensynta om det ikke medfører vesentlig ulempe for andre, men problemene er uansett ikke reelle.
Min eldste datter var melkeallergiker, som i type kunne dødd av det (har heldigvis vokst det av seg). Vi har vært på kostprovokasjon på Rikshospitalet, har adrenalinpenn (for nøtter nå) og det hele. Hun hadde derimot ikke utslag på blodprøver for melkeallergi, men det kliniske bildet var ikke å ta feil av (hun kastet opp da de la en dåpe melk med pipette på leppen henns på sykehuset).Tja... Det tok meg og kona omtrent 1 år før vi fant ut hvorfor dattera vår våkna annen hver time hver natt, bøyd som en banan hylskrikende fordi hu hadde vondt i magen. For å si det sånn, høyst reelt. Når vi klarte å skjønne at det var melkeprotein (ikke laktose bare) var det som natt og dag. Roligere, sover som en vanlig ett-åring, etc.
De samme damene har også laktoseallergi, men i helgene bøtter de innpå med Baileys og det går flere kopper med latte om dagen.Er "litt" facinert av disse damene som har "klutenallergi" men som på fredag på jobb "bare må" spise vaffel likevel, for noe må mån jo unne seg!