Diverse Dilldalltråden 1.5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Dettte buzzwordet agile/smidig kommer vel opprinnelig fra programvarebransjen der det er en metodikk for å utvkle smådeler av systemer inkrementelt i små leveranser for å lettere kunne tilpasse seg endrede krav og rammebetingelser - da som et alternativ til å prøve å designe hele greia med den risikoen at alt er utdatert når man er ferdig med designfasen.

Som alltid er selve ideen mye eldre enn buzzwordet.

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.628
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes de burde få plusspoeng for ikke å bruke det fulle engelske uttrykket "agile coach", men i det minste bruker ett godt norsk ord.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.517
    Torget vurderinger
    2
    Er du den rette Jernkansleren for vår bedrift? Vi står overfor store utfordringer, som vil kunne gripe inn i vår leveranseevne om de ikke takles tydelig. Dessverre har vi gjennomført en langvarig smidigprosess som har gjort organisasjonen til en dysfunksjonell møtegenerator og prateklubb.
    Nå leter vi etter en Jernkansler som kan hjelpe oss med å identifisere gjørmehullene i virksomheten og trekke oss opp av disse.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.179
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.773
    Torget vurderinger
    23
    Kanskje den finnes i 2-pack utgave med helt andre tiltenkte motiver.... :unsure::cool:

• Haha
    Reaksjoner: ePi

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4.803
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Full carb.
    Mel, sukker surdeig og meierismør. Skikkelig vare. Margarin kan vi spise når det er krig.
    Ikke sikkert hva du mener med high fat. Det er litt begrenset hvor mye fett du kan ha i et brød. Men har du et ordentlig godt fullkornsbrød, blir du mett mye raskere og du kan ha så mye fett på skiva som du vil. ;)
    For eksempel- surdeigs-rugbrød smurt med baconsmult, løk og sylteagurk. 😋

Eller å propos mett:
    Noen som kjenner tysk Mettbrot? Bra fordeling med carb og fett her også. 😁

IMG_5851.jpeg

Ble spurt om low carb brød en gang og satt meg ned og kalkulerte for morro skyld. Det ble så dyrt til slutt at det ikke var vits å prøve engang og en risikerer å sitte igjen med store mengder dyre ingredienser når det ikke selges. Jeg vegrer meg også å tilsette ren gluten til brødet.
    Hvis du sjekker diverse proteinbrød på butikkene så består de av opptil 70-80% ren gluten som klistrer sammen et eller annet. Litt rart, egentlig at så mange reagerer på gluten, men proteinbrød går an å spise, det.
    Eller er tilsetningen av gluten i nesten alle brød idag kanskje grunnen til at noen reagerer på det som egentlig ville ha tålt et ordentlig brød? 😉

Folk vil ja ikke engang ha ordentlig fullkornsbrød. Jeg baker et 100% fullkornsbrød med frø og helt uten tilsatt gjær. Og ja, den er tung som en murstein, å la dansk rugbrød. Selger kun 3-4 stykk på en helg.

Jeg prøver å gjemme litt sammalt eller steinmalt mel for smakens skyld, men de fleste av de 70-80 brød jeg selger på en lørdag er maks 30-40% grovt.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.517
    Torget vurderinger
    2
    Min kone har en baker fra Slovenia som ville applaudert det du skriver. Hun baker surdeigsbrød på gamle kornslag, svarthavre- og bokhvetebrød, og mye annet, som får god egenvekt pga at brødet ikke blåses opp til skumgummi butikkbrød. Merkelig at folk lar seg avspise med så mange dårlige brød. Dvs, de vil ikke betale hva et godt brød koster.
    Heldigvis har butikkens kunder skjønt det. De står i kø når nye brød er klare.
    Om tre uker lukker vi dørene for godt, nye eventyr venter. Men omleggingen til bedre brød er kanskje noe av det beste vi har vært med på. Vi var første salgssted for Ille Brød, og endte opp med å bake våre egne, fordi det ga så mye glede og innsikt og passet til butikkens mål.

Nå flytter vi produksjonen til gården og vi har kunder som sier de skal lage «hentelag» som veksler om å hente brød fra oss.

Det blir to timer i bil hver vei, så det kommer nok ikke til å skje, men godt at de verdsetter ordentlige brød så mye at de tenker tanken.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.103
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du sjekker diverse proteinbrød på butikkene så består de av opptil 70-80% ren gluten som klistrer sammen et eller annet. Litt rart, egentlig at så mange reagerer på gluten, men proteinbrød går an å spise, det.
    Eller er tilsetningen av gluten i nesten alle brød idag kanskje grunnen til at noen reagerer på det som egentlig ville ha tålt et ordentlig brød? 😉

Folk vil ja ikke engang ha ordentlig fullkornsbrød. Jeg baker et 100% fullkornsbrød med frø og helt uten tilsatt gjær. Og ja, den er tung som en murstein, å la dansk rugbrød. Selger kun 3-4 stykk på en helg.

Jeg prøver å gjemme litt sammalt eller steinmalt mel for smakens skyld, men de fleste av de 70-80 brød jeg selger på en lørdag er maks 30-40% grovt.
    Folk er rare dyr. Her i huset går det stort sett i hjemmebakt, DIY’ere som man er. Jeg baker vanligvis surdeigsbrød med frø. Har skaffet meg en dansk støpejernsform med lokk for formålet. Mest grov sammalt rug + litt grov sammalt spelt, bygg, havre + solsikke, lin, chia, gresskar, sesam, hamp, helkorn, svarthavregryn, etc etter hva som er for hånden. Steker en god stund på relativt lav temperatur, dog ikke helt i pumpernickel-kategorien. Lett og fluffy blir det ikke, men etter noen iterasjoner blir det ganske bra. Krever bare litt planlegging for å få timingen rett, med tid og temperatur både på forkultur, deigen og stekingen.

«Dansk rugbrød» fra butikken blir en blek kopi i forhold. Det er tilsatt sitronsyre for å illudere surdeig og karamellfarge for å illudere steketid, fri og bevare.

Sist redigert:

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4.803
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Folk er rare dyr. Her i huset går det stort sett i hjemmebakt, DIY’ere som man er. Jeg baker vanligvis surdeigsbrød med frø. Har skaffet meg en dansk støpejernsform med lokk for formålet. Mest grov sammalt rug + litt grov sammalt spelt, bygg, havre + solsikke, lin, chia, gresskar, sesam, hamp, helkorn, etc etter hva som er for hånden. Steker en god stund på relativt lav temperatur, dog ikke helt i pumpernickel-kategorien. Lett og fluffy blir det ikke, men etter noen iterasjoner blir det ganske bra. «Dansk rugbrød» fra butikken blir en blek kopi i forhold. Tilsatt sitronsyre for å illudere surdeig, fri og bevare.
    Noen spesielle grunner til å droppe surdeigen?
    (funker også med eddik ;) )

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.103
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, mitt er jo med surdeig jeg dyrket frem selv fra svensk økologisk rug en sommer. Den har stabilisert seg og bor i kjøleskapet. Omtales gjerne som «husdyret».

Du vet nok mer om kommersielle bakeprosesser enn jeg gjør, men jeg tipper butikkvarianten skal passe inn i den eksisterende prosessen på bakeriet/fabrikken, og da funker ikke den langsommere surdeigsprosessen. Så man gjør en simulering. Tror kanskje ekte surdeigsbrød passer bedre i småskala håndverk enn i industriell fabrikkdrift, spesielt hvis fabrikken er bygget for noe annet.

Veldig interessant prosess, forresten, med et lite økosystem av en gjærsopp og en melkesyrebakterie som stabiliserer seg over noe tid og spiser opp hverandres avfallsprodukter. Eksakt hva man ender opp med avhenger av «alt», ser det ut til. Jeg regner med at eksperter på området vil kunne lukte seg frem til hvilke arter som dominerer underveis mens kulturen stabiliserer seg. Jeg har bare brukt hva det enn er som blir med melet, ikke tilsatt noen ferdigkultur.

Sist redigert:

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4.803
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Nei, mitt er jo med surdeig jeg dyrket frem selv fra svensk økologisk rug en sommer. Den har stabilisert seg og bor i kjøleskapet. Omtales gjerne som «husdyret».

Du vet nok mer om kommersielle bakeprosesser enn jeg gjør, men jeg tipper butikkvarianten skal passe inn i den eksisterende prosessen på bakeriet/fabrikken, og da funker ikke den langsommere surdeigsprosessen. Så man gjør en simulering. Tror kanskje ekte surdeigsbrød passer bedre i småskala håndverk enn i industriell fabrikkdrift, spesielt hvis fabrikken er bygget for noe annet.

Veldig interessant prosess, forresten, med et lite økosystem av en gjærsopp og en melkesyrebakterie som stabiliserer seg over noe tid. Eksakt hva man ender opp med avhenger av «alt», ser det ut til.
    Leste feil. 🙂 Trodde du droppet surdeigen. 😉

Vanligvis bruker de surdeig også i fabrikken, enten i flytende eller pulverform. Men det er stort sett mer en smakstilsetning enn til heving eller for å øke holdbarheten.
    Alle andre egenskaper som brødet skal ha blir justert med enzymtilsetninger og diverse vidunderpulver (som ikke engang trengs å deklareres) spesialfetter og gluten. 🤢

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.179
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Slinningsbålet 2023. Bålet tennes ca to timer ut i videoen.. (veldig mye glitching rundt båltenning før kvaliteten tar seg opp)

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.814
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Siden vi tydeligvis har en baker på laget her, - hva er det som gjør at de fleste kjøpebrød smaker bittert og tildels "kjemisk" ?? Aksellerator, malt ?? Et eller annet som blir tilsatt? Vi baker stort sett sjøl her i huset også.. sånn ca 40-50% grov sammalt, med en passe neve havregryn og kli....Når man ellers har tid nok, så er det jo faktisk ikke så rent lite penger å spare også, når traurige "kjøpebrød" fra Bakehuset nå koster nesten en femtilapp... penga er ikke det vesentligste, men forskjellen i smak er tilnærmet absurd....

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    dansk støpejernsform med lokk
    Høres spennende ut. Hvor kan jeg finne lignende, og hvordan er den å få ren igjen? Jeg baker grovbrød flere ganger i uka og bruker en silikonform som er kjempepraktisk, men som sakte men sikkert slites bort.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.757
    Folk er rare dyr. Her i huset går det stort sett i hjemmebakt, DIY’ere som man er. Jeg baker vanligvis surdeigsbrød med frø. Har skaffet meg en dansk støpejernsform med lokk for formålet. Mest grov sammalt rug + litt grov sammalt spelt, bygg, havre + solsikke, lin, chia, gresskar, sesam, hamp, helkorn, svarthavregryn, etc etter hva som er for hånden. Steker en god stund på relativt lav temperatur, dog ikke helt i pumpernickel-kategorien. Lett og fluffy blir det ikke, men etter noen iterasjoner blir det ganske bra. Krever bare litt planlegging for å få timingen rett, med tid og temperatur både på forkultur, deigen og stekingen.

«Dansk rugbrød» fra butikken blir en blek kopi i forhold. Det er tilsatt sitronsyre for å illudere surdeig og karamellfarge for å illudere steketid, fri og bevare.
    Hvor fikk du tak i den danske støpejernsformen og hvilket merke ? Har vært på jakt etter en slik.

Dr.E

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    I noen tilfeller er erfaringer minst like mye verdt som oversikt over alle mulighetene :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.103
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvor fikk du tak i den danske støpejernsformen og hvilket merke ? Har vært på jakt etter en slik.
    Eller, for å være helt presis:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Høres spennende ut. Hvor kan jeg finne lignende, og hvordan er den å få ren igjen? Jeg baker grovbrød flere ganger i uka og bruker en silikonform som er kjempepraktisk, men som sakte men sikkert slites bort.
    Om du ikke er avhengig av selve formen, altså om du slår opp brødet på benken så funker også en stekepanne/støpejernsgryte med lokk fint, da så lenge det tåler å stå i stekeovn. For å gjøre livet litt lettere for deg selv kan du slå opp brødene på bakepapir og så bare løfte de oppi gryta med hjelp av papiret og så sitter de ikke fast heller.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ja, jeg har brukt støpejernsgryte en del, men synes det er upraktisk med runde brød.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4.803
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Siden vi tydeligvis har en baker på laget her, - hva er det som gjør at de fleste kjøpebrød smaker bittert og tildels "kjemisk" ?? Aksellerator, malt ?? Et eller annet som blir tilsatt? Vi baker stort sett sjøl her i huset også.. sånn ca 40-50% grov sammalt, med en passe neve havregryn og kli....Når man ellers har tid nok, så er det jo faktisk ikke så rent lite penger å spare også, når traurige "kjøpebrød" fra Bakehuset nå koster nesten en femtilapp... penga er ikke det vesentligste, men forskjellen i smak er tilnærmet absurd....
    Det har med det å gjøre at det brukes en mengde tilsetninger og brødet går fra mel til ferdig bakt i 3 timer. Sånn omtrent.
    Gjæra rekker såvidt å prompe luft i brødet, men ikke å bryte ned melet i noe særlig grad. Spesielt grovt mel mister en god del av bitterheten når du lar den heve over natt, feks.
    Tar du på en «naturlig» brøddeig og har en deig ved siden som er tilsatt litt forskjellig enzymer, osv. eller «brødforbedrer» som det heter i Idunkatalogen så kjenner du forskjellen med en gang. Den naturlige deigen «lever» mer, mens den andre kjennes rart og litt dødt ut.

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.653
    Torget vurderinger
    10
    Må jo være ett helvete med runde brød, hvor skal man begynne å skjære? :)

Mvh.
    SAL

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Må jo være ett helvete med runde brød, hvor skal man begynne å skjære?

Mvh.
    SAL
    Tvers over på midten, så lage skiver basert på hver halvdel. Deretter spiser man litt mens det fortsatt er lunket med kun godt smør på (og skyller ned med litt IPA om man er gærn) og så går de resterende skivene i fryseren så har man i alle fall noe som ligner på ferskt brød tigjengelig ved behov. Husk mellomlagspapir mellom skivene før frysing ellers kan det bli krevende å få de fra hverandre. Eller så skjerer man bare på over hele brødet om man (etter hvert) liker store skiver.

Dannede mennesker spiser uansett varm lunch så om det passer i matboksen eller ikke er av underordnet betydning.

Surdeigsbrød, IPA og smør var faktisk en rett på Maaemo da de åpnet. Instruksjonene var å ta smør på brødet og skylle ned med IPA. Dersom man fant IPAen for bitter så var det bare å bruke mer smør. Om noen lurer på hvor retten "brød" som en egen serverig og ikke bare som tilbehør oppstod i Norge så var det der.

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.653
    Torget vurderinger
    10
    Bare så det er klart, jeg prøvde å være morsom, ikke lett å lykkes bestandig!
    Jeg kunne satt den i en av mine dreiebenker og stukket av skiver kanskje?

Mvh.
    SAL

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.773
    Torget vurderinger
    23
    Jeg bruker dekkomleggingsmaskinen, funker drt og bare brødet er stort nok 😎

• Haha
    Reaksjoner: SAL

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.653
    Torget vurderinger
    10
    Jeg bruker dekkomleggingsmaskinen, funker drt og bare brødet er stort nok 😎
    Herlig, vreng på litt bacon, bruk godt med smør........

PS: Brødet er bestandig stort nok....

SAL

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    På et ølbryggeforum var det en del diskusjon om hvordan man skulle få av etikettene på Nøgne Ø - flasker (de sitter jævig godt). Han som vant den diskusjonen lagde seg et lite anlegg der flasken lå i ro og så tok han etiketten med vinkelsliper og stålbørste, da måtte rimelig nok selv limet Nøgne Ø bruker gi opp rimelig fort.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn