- Ble medlem
- 06.04.2019
- Antall liker
- 11.665
Man skal jo komme på det også..
Men du baker vel ikke low carb? Mer sånn halvveis sunt, ikke low carb, men high fat?Hmm, jeg burde begynne å pakke bollene mine sånn også, kanskje?
Vis vedlegget 930409
Folk er rare dyr. Her i huset går det stort sett i hjemmebakt, DIY’ere som man er. Jeg baker vanligvis surdeigsbrød med frø. Har skaffet meg en dansk støpejernsform med lokk for formålet. Mest grov sammalt rug + litt grov sammalt spelt, bygg, havre + solsikke, lin, chia, gresskar, sesam, hamp, helkorn, svarthavregryn, etc etter hva som er for hånden. Steker en god stund på relativt lav temperatur, dog ikke helt i pumpernickel-kategorien. Lett og fluffy blir det ikke, men etter noen iterasjoner blir det ganske bra. Krever bare litt planlegging for å få timingen rett, med tid og temperatur både på forkultur, deigen og stekingen.Hvis du sjekker diverse proteinbrød på butikkene så består de av opptil 70-80% ren gluten som klistrer sammen et eller annet. Litt rart, egentlig at så mange reagerer på gluten, men proteinbrød går an å spise, det.
Eller er tilsetningen av gluten i nesten alle brød idag kanskje grunnen til at noen reagerer på det som egentlig ville ha tålt et ordentlig brød?
Folk vil ja ikke engang ha ordentlig fullkornsbrød. Jeg baker et 100% fullkornsbrød med frø og helt uten tilsatt gjær. Og ja, den er tung som en murstein, å la dansk rugbrød. Selger kun 3-4 stykk på en helg.
Jeg prøver å gjemme litt sammalt eller steinmalt mel for smakens skyld, men de fleste av de 70-80 brød jeg selger på en lørdag er maks 30-40% grovt.
Noen spesielle grunner til å droppe surdeigen?Folk er rare dyr. Her i huset går det stort sett i hjemmebakt, DIY’ere som man er. Jeg baker vanligvis surdeigsbrød med frø. Har skaffet meg en dansk støpejernsform med lokk for formålet. Mest grov sammalt rug + litt grov sammalt spelt, bygg, havre + solsikke, lin, chia, gresskar, sesam, hamp, helkorn, etc etter hva som er for hånden. Steker en god stund på relativt lav temperatur, dog ikke helt i pumpernickel-kategorien. Lett og fluffy blir det ikke, men etter noen iterasjoner blir det ganske bra. «Dansk rugbrød» fra butikken blir en blek kopi i forhold. Tilsatt sitronsyre for å illudere surdeig, fri og bevare.
Leste feil. Trodde du droppet surdeigen.Nei, mitt er jo med surdeig jeg dyrket frem selv fra svensk økologisk rug en sommer. Den har stabilisert seg og bor i kjøleskapet. Omtales gjerne som «husdyret».
Du vet nok mer om kommersielle bakeprosesser enn jeg gjør, men jeg tipper butikkvarianten skal passe inn i den eksisterende prosessen på bakeriet/fabrikken, og da funker ikke den langsommere surdeigsprosessen. Så man gjør en simulering. Tror kanskje ekte surdeigsbrød passer bedre i småskala håndverk enn i industriell fabrikkdrift, spesielt hvis fabrikken er bygget for noe annet.
Veldig interessant prosess, forresten, med et lite økosystem av en gjærsopp og en melkesyrebakterie som stabiliserer seg over noe tid. Eksakt hva man ender opp med avhenger av «alt», ser det ut til.
Høres spennende ut. Hvor kan jeg finne lignende, og hvordan er den å få ren igjen? Jeg baker grovbrød flere ganger i uka og bruker en silikonform som er kjempepraktisk, men som sakte men sikkert slites bort.dansk støpejernsform med lokk
Hvor fikk du tak i den danske støpejernsformen og hvilket merke ? Har vært på jakt etter en slik.Folk er rare dyr. Her i huset går det stort sett i hjemmebakt, DIY’ere som man er. Jeg baker vanligvis surdeigsbrød med frø. Har skaffet meg en dansk støpejernsform med lokk for formålet. Mest grov sammalt rug + litt grov sammalt spelt, bygg, havre + solsikke, lin, chia, gresskar, sesam, hamp, helkorn, svarthavregryn, etc etter hva som er for hånden. Steker en god stund på relativt lav temperatur, dog ikke helt i pumpernickel-kategorien. Lett og fluffy blir det ikke, men etter noen iterasjoner blir det ganske bra. Krever bare litt planlegging for å få timingen rett, med tid og temperatur både på forkultur, deigen og stekingen.
«Dansk rugbrød» fra butikken blir en blek kopi i forhold. Det er tilsatt sitronsyre for å illudere surdeig og karamellfarge for å illudere steketid, fri og bevare.
Hvor fikk du tak i den danske støpejernsformen og hvilket merke ? Har vært på jakt etter en slik.
Om du ikke er avhengig av selve formen, altså om du slår opp brødet på benken så funker også en stekepanne/støpejernsgryte med lokk fint, da så lenge det tåler å stå i stekeovn. For å gjøre livet litt lettere for deg selv kan du slå opp brødene på bakepapir og så bare løfte de oppi gryta med hjelp av papiret og så sitter de ikke fast heller.Høres spennende ut. Hvor kan jeg finne lignende, og hvordan er den å få ren igjen? Jeg baker grovbrød flere ganger i uka og bruker en silikonform som er kjempepraktisk, men som sakte men sikkert slites bort.
Det har med det å gjøre at det brukes en mengde tilsetninger og brødet går fra mel til ferdig bakt i 3 timer. Sånn omtrent.Siden vi tydeligvis har en baker på laget her, - hva er det som gjør at de fleste kjøpebrød smaker bittert og tildels "kjemisk" ?? Aksellerator, malt ?? Et eller annet som blir tilsatt? Vi baker stort sett sjøl her i huset også.. sånn ca 40-50% grov sammalt, med en passe neve havregryn og kli....Når man ellers har tid nok, så er det jo faktisk ikke så rent lite penger å spare også, når traurige "kjøpebrød" fra Bakehuset nå koster nesten en femtilapp... penga er ikke det vesentligste, men forskjellen i smak er tilnærmet absurd....
Samme her, skjærer dem opp og fryser dem. Praktisk med samme størrelse på skivan.Ja, jeg har brukt støpejernsgryte en del, men synes det er upraktisk med runde brød.
Sorry, måtte le… det er vanskelig å få solgt runde brød, ja. Til tross for at runde brød holder seg mye lengre bla. pga mindre overflate i forhold til volum.Samme her, skjærer dem opp og fryser dem. Praktisk med samme størrelse på skivan.
Ikke verre enn poser med helt like hjørner.Må jo være ett helvete med runde brød, hvor skal man begynne å skjære?
Mvh.
SAL
Tvers over på midten, så lage skiver basert på hver halvdel. Deretter spiser man litt mens det fortsatt er lunket med kun godt smør på (og skyller ned med litt IPA om man er gærn) og så går de resterende skivene i fryseren så har man i alle fall noe som ligner på ferskt brød tigjengelig ved behov. Husk mellomlagspapir mellom skivene før frysing ellers kan det bli krevende å få de fra hverandre. Eller så skjerer man bare på over hele brødet om man (etter hvert) liker store skiver.Må jo være ett helvete med runde brød, hvor skal man begynne å skjære?
Mvh.
SAL
Herlig, vreng på litt bacon, bruk godt med smør........Jeg bruker dekkomleggingsmaskinen, funker drt og bare brødet er stort nok