Diverse Dilldalltråden 1.5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.629

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.795
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Var et TV-progtam med ei av de gamle DDR-damene for noen år siden... de var så fullpakka av "vitaminer " at de grodde både tut og skjegg...

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.552
    Var et TV-progtam med ei av de gamle DDR-damene for noen år siden... de var så fullpakka av "vitaminer " at de grodde både tut og skjegg...
    Noen av dem valgte å ta skrittet fullt ut å bli mann, noen ble alvorlig syke og andre tok farvel med verden.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.622
    For en del år siden het det at republikanernes årsmøter førte til et kraftig oppsving i denslags business, men ikke demokratenes ettersom de i stedet hadde gøy med hverandre.
    Da jeg var i Kambodsja (i 2002) ble jeg fortalt at prositusjon i landet for alvor tok av etter at det kom et kobbel av utlendinger til landet i årene etter at Røde Khmer ble styrtet. Av alle steder jeg har vært i verden var det der de var hissigst på grøten. Ved ankomst på hostelet jeg bodde på fikk jeg "min fyr" som var motorsykkeltaxi og i praksis min privare sjåfør for hele oppholdet. Han gav meg "menyen" som inkluderte de langt fleste former av narkotikum og prostitierte av begge kjønn i alle aldere. Fyren var dreven og da jeg ikke viste interesse for tilbudene ble de aldri nevnt igjen men det var svært åpnebart at alt kunne ordnes for en passe mengde dollar.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.200
    Det var mangel på "piker" i Lillehammer også ved OL i -94. Det var vel intervju på dagsrevyen, med ei (med sladdet ansikt) som sa at jentene i Oslo måtte komme nordover for det var mye å gjøre der.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.622
    DN har tatt en titt på haiking, som nesten ingen driver med lengre

Planen for artikkelen (haike til Zürich) er noe mer ambesiøst enn hva jeg har vært med på men jeg har haiket to ganger i noenlunde moderne tid, begge innenfor kort tidsrom. Jeg skulle til Hardangervidda og det var - ikke overraskende - krøll med Vy som var forsinket og korrespoenderende buss var dratt siden toget var to timer forsinket. Da ble det tommelen og jeg fikk napp ganske kjapt - type 20 minutter. Noe overraskende fikk jeg haik med to jenter i 30-årene fra Geilo (jeg var over 40), de skulle ikke så langt som jeg skulle så måtte haike igjen for å komme til dit jeg skulle starte turen over vidda. Nesten umiddelbart fikk jeg haik videre med et par - de tok meg på ved Ustadoset hvor damene hadde satt meg av. Han sa at kona (som satt i passasjersetet) hadde vært skeptisk, men han selv hadde haiket såpass mye opp gjennom årene at han skulle ta med seg noen når sjansen en sjelden gang bydde seg. Det viste seg at han var kompis med en kollega av meg fra jobben, noe som definitivt roet ned kona i passasjersetet.

Etter endt gåtur over vidda kom jeg til Rjukan og eneste buss den dagen (lørdag) var gått for noen timer siden. Så da stilte jeg meg opp i utkanten av "sentrum" for å haike. Stod nesten en time og hadde mer eller mindre gitt opp da plutselig en varebil stoppet. Fyren så ut som definisjonen på et dophue med rastafletter og alt og sa at han synes det var rasende morsomt å bli stoppet av politiet i "tilfeldige" kontroller sidnen han ikke hadde brukt et rusmiddel på 20 år. Han var på vei hjem fra dynga for å kvitte seg med ballast før han skulle til Svalbard for å bli snekkerlærer. Han tilbydde også overnatting om det skulle være behov for det. Han skulle ikke så langt men han kjørte en ekstra runde for å sette meg av på et gunstig sted for å få haik videre til Kongsberg som var mitt mål - derfra var det jevnlig buss hjem til Oslo. I samme øyeblikk som jeg gikk ut av varebilen utenfor en veikro så så jeg ei dame jeg hadde bodd på samme DNT-hytter som i flere dager på rad da vi gikk samme rute. Vi hilste nok en gang og jeg spurte om jeg kunne sitte på med de til Kongsberg - hun hadde blit hentet av faren sin ved endt tur. Det var ikke noe problem da det uansett var på veien dit de skulle så da ordnet det seg også.

Så selv om knapt noen haiker i disse tider så er det fortsatt mulig. Det er neppe særlig farlig heller. Og kan være ganske morsomt.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.622

Dame har fire barn (riktig nok et kull trillinger så kanskje ikke helt planen). Har tjent greit og hatt fleksibel hverdag som influencer. Var sugen på å komme tilbake til en normal jobb i Oslo. Bor på Nesodden, i følge internettet fordi de ville bort fra byen (København) og bo der hun hadde vokst opp. Noen år senere kaller altså byen de ville bort fra igjen med et arbeidsmarked som er beydelig dypere enn hva som finnes på Nesodden og oppdager at det ikke er veldig praktisk å bo på Nesodden med barn i barnehage/skole, Reisetiden til jobb er nå to og en halv time daglig (jeg antar det er tur/retur). Kommer hjem i halvseks/seks tiden.

Mener det er på høy tid at det innføres mer fleksibelt arbeidsliv og mulighet for sekstimersdag. Presumtivt slik at hun selv skal kunne få både i pose og sekk, bo landlig og harmonisk til langt pokkeivold godt unna den fæle byen som egentlig var litt stas alikevel siden det der finnes jobber som er interessante. Eventuelle problemer arbeidsgivere måtte ha med sekstimersdag får vel noen andre ta seg av, eventuelt at denslags og generelt fleks skal være forbeholdt yrker hvor det kanskje ikke er veldig nøye eksakt når man faktisk er fysisk til stede på jobb eller om man i det hele er fysiskt til stede. Noe det som kjent ligger i sakens natur at er lett upraktisk for en bråte med yrker.

Hva ville hun tenkt om alle ansatte i den lokale barnehagen, som i all hovedsak sikkert også er kvinner, mente de skulle ha rett på sekstimersdag og hjemmekontor når det er ønskelig?

A

aardappeleter

Gjest
    Jeg sitter og ser Erin's Audio corner på youtube.

Der klemte de til med reklamen til Bolia, med den ekstremt irriterende hese-sofistikert-sexy damestemmen som gjør at jeg helt mister all libido, så klemmer de til med ryggbæsjreklamen til Pampers som krona på verket.

Jeg har lurt algoritmene til google. Men til hvilken pris?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.622
    ^ da kostet en dollar rundt 6 kroner. Norsk inflasjon har vært ca 300% siden den gang.

A

aardappeleter

Gjest
    Da jeg kjøpte VPI platespiller for, 16-17 år siden eller noe var det 5,20 eller noe for en dollar. Da jeg kjøpte Feickert for rett over 10 år siden var det vel rett rundt 7 for en Euro.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.795
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Rundt midten av 80-tallet var USD i en periode under 5 kr... gratis og direkte flyfrakt sørget for gode mengder elektroniske produkter av mange slag... :cool:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.257
    Sted
    Oslo
    Den gang hadde jeg 25.-kr timen.
    Tilsvarende jobb 8-10 X i dag.
    Sånn sett ikke større arbeids innsats for å skaffe seg slikt idag.

I 1993 syntes min bror at 230'- var stivt for 55 kvm på Torshov
    Han kjøpte 40 kvm for 180'- istedenfor.
    Her kan du ta fram den store gangetabellen

Sist redigert:

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.620
    Jeg solgte en Linn Sondek LP12 med Valhalla strømforsyning, Rega RB300 arm og Ortofon somethingsomething pickup for 5000kr (eller var det 4000...?) omtrent anno 2007. Det var så vanskelig å få tak i plater.

A

aardappeleter

Gjest
    Før du flytta til Oslo, med andre ord? Den gangen var min shoppingrunde Pretty Price i Dronningens gate, Råkk&Rålls i Torggata, Ringstrøms i Ullevålsveien, Spøk og Spenning i Helgesens gate, Oslo Rockantikvariat i Fredensborgveien, og Lucky Eddie i Trondheimsveien. Pluss sikkert flere som er glemt. Det var til og med plater å finne på loppis.

Jeg kan faktisk ikke komme på en eneste periode hvor det har vært lettere og billigere å finne vinyl....

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.257
    Sted
    Oslo
    Før du flytta til Oslo, med andre ord? Den gangen var min shoppingrunde Pretty Price i Dronningens gate, Råkk&Rålls i Torggata, Ringstrøms i Ullevålsveien, Spøk og Spenning i Helgesens gate, og Lucky Eddie i Tronheimsveien. Pluss sikkert flere som er glemt. Det var til og med plater å finne på loppis.

Jeg kan faktisk ikke komme på en eneste periode hvor det har vært lettere og billigere å finne vinyl....
    Og ikke å forglemme Big dipper.
    Har fulgt de fra dengang de lå vegg i vegg med Cafe Sara

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.620
    Før du flytta til Oslo, med andre ord? Den gangen var min shoppingrunde Pretty Price i Dronningens gate, Råkk&Rålls i Torggata, Ringstrøms i Ullevålsveien, Spøk og Spenning i Helgesens gate, Oslo Rockantikvariat i Fredensborgveien, og Lucky Eddie i Trondheimsveien. Pluss sikkert flere som er glemt. Det var til og med plater å finne på loppis.

Jeg bodde i Trondheim. Aftermath hadde vel vinyl den gangen også, men mest metall. Og så var det en bruktbutikk i krysset Fjordgata-Søndre gate som hadde noen plater uten at det var særlig mye interessant å finne. Det skal sies at det også var omtrent på den tida jeg hoppet av hifi-karusellen, så jeg gjorde nok ikke så mye undersøkende arbeid.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.487
    Torget vurderinger
    2
    Vet det er galt av meg, men jeg har vansker med empatiutslag for bryllupet i Irak, der 150 døde og flere hundre er endt på sykehus med alvorlige brannskader.
    Da brud og brudgom skulle danse stod man klare med fyrverkeri, innendørs. De to døde og det gjorde altså 148 andre av gjestene og betjeningen (hittil -- brannskadene på overlevende er hinsides).

En kommentar på nettet: Kunne man ikke heller satt brudeparet i en stor bensindunk og tent på?

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.257
    Sted
    Oslo
    Rart med det.
    Nordlendinger er som oftest glad for at institusjoner i Oslo legges ned.
    Men når Oslo filialen av Rorbua legges ned er det landesorg fra Bodø til Kirkenes.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.795
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mulig nordlenninger og skotter har noe til fellles....Reiste mye til Oslo fra -75 til godt utpå 2000-tallet.. tror aldri jeg var innom der... :cool:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.487
    Torget vurderinger
    2
    Norge ligger ofte langt etter utviklingen andre steder. Mens utaskjærs har skjønt at Effektiv Altruisme og Longtermism er idioti, skal man etablere et firma for "fremtidens tenketank" i Gnore.

Spesielt interesserte kan få et dypdykk i tøyset her:

Og har du tilgang til DN kan du lese om firmaet Langsikt her. Men la være å sende dem penger.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn