På den positive siden ang. juks og bedrag så kan det se ut som at folk benytter seg av muligheten til å ta et oppgjør med egen fortid...
DRØSET: Jeg har jukset og legger meg paddeflat.
www.aftenbladet.no
Jeg har, i likhet med Sandra Borch (m fl.) jukset. Her er det bare å krype til korset. Noen masteroppgave har jeg aldri skrevet, men jeg er mannen bak den legendariske særoppgave om Edvard Grieg på Hommersåk skole i 1989. For dere som vil google, heter dette mesterverket «Særoppgave om Edvard Grieg».
Det er ikke lov å skrive av leksikon, fikk vi beskjed om. Og det er her hunden ligger begravet. Flere hunder, faktisk. For inne på medieteket, der sto det leksikon. Vi manglet utgaven som dekket bokstavene L, M, N og O, noe som ødela særoppgaven til Eivind, stakkar, som skulle lage veggavis om Napoleon. Han fant ingen informasjon om denne Napoleon, så han gamblet – og tapte – på at denne Napoleon var en gresk filosof som trodde vi bodde inni en hule med masse speil av noe slag. Tegningene var ok, men faktadelen av veggavisen var en regelrett katastrofe av fake news og dikting.
«G-J»-leksikonet fant jeg, og fristelsen ble rett og slett for stor. Det ble avskrift. Ingen egne tanker, intet egenprodusert resonnement om komponistens gjøren og laden, ingen analyse av Griegs posisjon i nasjonalromantikken. Bare fakta fra Store norske leksikon. Ren avskrift, bortsett fra de doble konsonantene, som jeg valgte å ikke benytte meg av. Også bommerten «Edvard Grieg var bror til fotballspilleren Edvard Munch» var min egen.
Når jeg først var ute på glattisen stensilerte jeg like godt opp et bilde – fra leksikon – av den store komponisten. En dødssynd, jeg ser det nå, men der og da ble jeg ledet ut i fristelsen.
Jeg ber herved om at særoppgaven «Særoppgave om Edvard Grieg» erklæres død og maktesløs. Jeg ber om unnskyldning, både til lærer Bjørg, Hommersåk skole, Sandnes kommune, Rogaland fylkeskommune, Familien Grieg, Store norske leksikon, familie, venner, menighetsråd, Lions og andre jeg har skuffet.
Jeg trekker meg herved fra alle verv.