Diverse Dilldalltråden 1.5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.175
    Kollega av meg var på jakt i helgen, satt på post og såg ikke det minste tegn til noe dyr. Ble lett sur da kona ringe hjemmenfra Oslo og sa at det stod en bukk i hagen deres.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.167
    ^ "Gjenbruk" er vel litt misledende, for det er nærliggende å tro ut fra både bilder og yrkesbakgrunn at denne damen henvender seg til fetish-markedet. Og hvis det er feil vil jeg gjerne vite det, for i så fall har jeg et par gamle klatresko som burde sørge for at jeg ikke trenger å jobbe mer resten av livet.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.535
    Sted
    Trondheim
    Dagens bruk av emojis. Emojier ble oppfunnet for å gi tilleggsinformasjon til tekster som kunne oppfattes forskjellige (fordi man i skriftlig kommunikasjon mangler kroppsspårket som gir tilleggsinformasjon til mottageren av det som blir sagt) - altså som en hjelp til å kunne tolke noe korrekt.
    I dag må man sende med tekst for at folk skal kunne tolke emojiene riktig. Er det noe poeng i et "språk" der det er opp til mottageren å tolke det slik som en vil, altså at det ikke har noe innhold?

Sitater fra en artikkel i Adresseavisen:

"– Man kan nesten si at emoji er det mest demokratiske språket vi har i dag. Det er brukerne som skaper tolkningene, ikke et akademi eller en annen autoritet. Det faktum at det kan være forskjellige betydninger for emojis er et bevis på dette.

Det sier svenske Daniel Hånberg Alonso. Han er forfatter av boka «Emoji: a story of emoticons, poo and a yellow smile»."

"Sara Føreland (46) synes skriftspråket kan være vanskelig, og mener folk må bli flinkere til å sende emojier."

Den siste er det jo for så vidt mening i. Hun sier (håper jeg) at man skal bruke emojier for å understreke og hjelpe til å tolke det som er skrevet.

PS: Tommel opp er jo også brukt litt feil i dag. Visstnok skal det stamme fra romertiden der keiseren kunne gi tommel opp eller tommel ned avhengig av om slaven/gladiatoren skulle få leve eller skulle drepes. Dette er feil - leve ble markert med en knyttet neve (ikke trekk sverdet), tommel opp indikerte at sverdet skulle dras og gladitoren skulle drepes.

Sist redigert:

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    2.963
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Man kan nesten si at emoji er det mest demokratiske språket vi har i dag. Det er brukerne som skaper tolkningene, ikke et akademi eller en annen autoritet. Det faktum at det kan være forskjellige betydninger for emojis er et bevis på dette.
    Dette er da totalt uavhengig av emojis. Han kunne sagt det samme om språk som helhet og hatt like rett.

Sara Føreland (46) synes skriftspråket kan være vanskelig, og mener folk må bli flinkere til å sende emojier
    Å skrive tydeligere/mer ville gjort samme jobben. Folk har det for travelt, er nå min mening sånn jeg ser det fra der jeg står utfra mitt synspunkt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.278
    Torget vurderinger
    23
    Dette er da totalt uavhengig av emojis. Han kunne sagt det samme om språk som helhet og hatt like rett.

Å skrive tydeligere/mer ville gjort samme jobben. Folk har det for travelt, er nå min mening sånn jeg ser det fra der jeg står utfra mitt synspunkt.
    Vanskelig å skrive tydelig med det begrensede ordforrådet dagens yngre mennesker besitter...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.278
    Torget vurderinger
    23
    Tror du meg ikke? Bare prøv syretesten... spør en yngre person om å beskrive en spiraltrapp.

- En del skjønner ikke spørsmålet en gang
    - En STOR del vil begynne med å sveive pekefingeren rundt og si "en sånn en vet du"
    - En forsvinnende liten del vil kanskje si at "en spiraltrapp, jo - det er en trapp med sirkelformet fotavtrykk hvor trinnene dreier rundt en senterakse" :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    2.963
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror deg, ville bare være morsom! Jeg underviser 20-åringer på universitetet og bruker MYE tid på å lære dem å skrive. De vanligste oppfordringene jeg gir er «bruk flere ord på å forklare hva du mener» og «bruk presist språk». Det tar 6 mnd, men så begynner det å komme seg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.278
    Torget vurderinger
    23
    Skjønte jo det da! Og alle som begir seg inn på det tapte prosjekt "lær unge å skrive" fortjener Konglens Fortjenestemedalje 😂

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.535
    Sted
    Trondheim
    Når de er vant til å skrive med emojier blir det jo en utfordring å skrive hva man faktisk mener slik at mottageren forstår det.
    Med emojier blir det jo opp til brukerne å tolke det, og da kan mottagerne godt tolke det annerledes enn det som var ment, og det er visstnok greit?
    Å skrive det man mener slik at det blir forståelig for andre er visstnok ikke noe dagens unge bryr seg så mye om :(

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.023
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når de er vant til å skrive med emojier blir det jo en utfordring å skrive hva man faktisk mener slik at mottageren forstår det.
    Med emojier blir det jo opp til brukerne å tolke det, og da kan mottagerne godt tolke det annerledes enn det som var ment, og det er visstnok greit?
    Å skrive det man mener slik at det blir forståelig for andre er visstnok ikke noe dagens unge bryr seg så mye om :(
    Om man tar det helt ut blir det et skriftspråk av det.
    1693416863215.png

1693416812074.png

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.535
    Sted
    Trondheim
    Jeg pleier å nevne tilfellet der jeg hadde en student på kontoret som klagde på en karakter og vi gikk gjennom besvarelsen. Jeg leste opp en setning som var helt feil og s at "dette er jo helt feil, det betyr ..." hvorpå studenten sa "men det var ikke det jeg mente". Og jeg svarte (selvfølgelig) : "Hovrofr skrev du ikke det du mente da?"

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.101
    Jeg pleier å nevne tilfellet der jeg hadde en student på kontoret som klagde på en karakter og vi gikk gjennom besvarelsen. Jeg leste opp en setning som var helt feil og s at "dette er jo helt feil, det betyr ..." hvorpå studenten sa "men det var ikke det jeg mente". Og jeg svarte (selvfølgelig) : "Hovrofr skrev du ikke det du mente da?"
    "Hovrofr"? :unsure:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.914
    Sted
    Oslo
    Om min sensor hadde begrunnet noe med " Hovrofr " ville jeg bedt om en second opinion.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.312
    Tror du meg ikke? Bare prøv syretesten... spør en yngre person om å beskrive en spiraltrapp.

- En del skjønner ikke spørsmålet en gang
    - En STOR del vil begynne med å sveive pekefingeren rundt og si "en sånn en vet du"
    - En forsvinnende liten del vil kanskje si at "en spiraltrapp, jo - det er en trapp med sirkelformet fotavtrykk hvor trinnene dreier rundt en senterakse" :ROFLMAO: :ROFLMAO:
    Takk @Sluket! Du fikk meg til å føle meg ung og dum igjen. Nei..., vent litt. Jeg forsøker med flere ord. Ung, Dum og Deilig.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.278
    Torget vurderinger
    23
    Kan godt være at du er det! Ikke vet jeg..

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.312
    Kan godt være at du er det! Ikke vet jeg..
    Vel, det står jo på Internettet nå, så da må det vel være en kime av sannhet der.
    Men om jeg førsøker meg på litt selvransakelse er det vel bare en av definisjonene som egentlig passer.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.064
    Torget vurderinger
    2
    Språket er blitt veldig fleksibelt. Ektefeller kan opphøre å være "nærstående" når det gjelder aksjehandel, fordi man sjelden snakker om store disposisjoner på mange hundre tusen kroner, mens man tilbringer døgnet sammen, samme hvor gode ektefellenærstående man er.
    Dette gjelder spesielt i tilfeller der ektefelle 1 nettopp har tatt beslutning om stor våpenbestilling på vegne av Riket, og ektefelle 2 straks etter gjør betydelig aksjekjøp relatert til produsenten av de bestilte våpnene. Da faller det en ikke inn å snakke om hva dette kan bety for familieøkonomien, samme hvor nærstående man måtte være.

Regelverket var veldig utydelig.

Skjermbilde 2023-08-31 kl. 09.19.43.png

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.175
    Språket er blitt veldig fleksibelt. Ektefeller kan opphøre å være "nærstående" når det gjelder aksjehandel, fordi man sjelden snakker om store disposisjoner på mange hundre tusen kroner, mens man tilbringer døgnet sammen, samme hvor gode ektefellenærstående man er..
    Tja, jeg har forsåvidt ikke noen problemer med å tro på den biten at hva mannen kjøpte og solgte, hvor ofte og hvor mye ikke var et tema i heimen. Jeg diskuterer aldri med min samboer før jeg kjøper eller selger aksjer (nå har jeg i all hvoedsak indeksfond så det er ikke fryktelig spennende uansett). Om jeg velger å omdisponere noe fra aksjer til renter eller omvendt blir ikke behandlet i "familierådet". Det er forsåvidt ikke hemmelig og jeg prøver ikke å holde det hemmelig og ville svart om jeg ble spurt. Det er bare ikke av interesse for samboeren min, hun er ikke en gang interessert i sine egen investeringer og har knapt noen anelse om hva de er verdt - eneste gang hun kan komme til å se på det er om hun tar seg bryet med å sjekke tallene i selvangivelsen. Tror hun sist logget inn i nettbanken til forvaltningsselskapet i 2019.

Gitt jobben Huitfeldt har så bør og må hun imidlertid være interessert i hva mannen driver med, selv om hun ellers ikke ville vært det om hun hadde en annen jobb.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn