Som vi vet så var alt bedre før...
DRØSET: Ahhh, da vi var unge ...
www.aftenbladet.no
Jeg kom sånn på det, her om dagen, mens jeg sendte nok en stor sum penger til Røde Kors, jeg sender mye penger dit, at da vi var russ, da var det så meget bedre. Selv var jeg, så vidt jeg husker, Røde Kors-russ. Åååå, det var tider!
En artig russeknute var å gi blod. Vi ga så meget blod at jeg var blodfattig i et helt år, men russeluen var full av åreknuter. Jeg ga også en nyre, mener jeg å huske, og deler av milten. Min gode russevenninne Aslaug ga saktens både høyre arm og deler av lymfesystemet til de trengende. Da fikk hun en dobbeltknute. Så festlig!
Å samle inn penger til misjonen var en selvfølge da vi var russ. Indremisjonen, Ytremisjonen, Samemisjonen, Den indre samemisjonen, Den ytre samemisjonen, alle fikk sitt. Til og med katolikkene og muhammedanerne fikk en skjerv fra russen, mener jeg å huske.
Andre russeknuter jeg minnes var å hedre sin mor og sin far, og ikke begjære vår nestes eiendom, ektemake, storfe eller annet husdyr. Det gjorde vi aldri. Ikke en kvige ble begjæret.
Jeg fikk også en knute for å itte trø i graset. Spede spira lyt få stå. Mållaust liv har og ei meining, mente russen da jeg var ung. Ikke sånn som nå, når de mobber hverandre med benzadrin i schnaps chaten fra en buss eller hva det nå er for noe.
Sånn var det aldri da vi var russ. Vi smakte ikke alkohol. Vi drakk meget te, solbærsaft og kaffe, men aldri med koffein. Vi røøøørte ikke koffein. Alle var inkludert. Innvandrere, blinde, halte, døve, de med vannhode, sjørøvere, lasaroner, syvsovere, jazzmusikere, fillefranser, shipping-arvinger og til og med de som hadde foreldre som var aktive i Sosialistisk Venstreparti.
Kom til oss, var vårt motto, dere som har tungt at bære, og vi vil gi deg hvile. Hvile, og solbærtoddy, uten alkohol. Og et varmt pledd. Vi hadde respekt for reglementet. Hvis det sto 60 på skiltet, kjørte vi i 50, ofte bare i 40, slik jeg husker det. Kristenrussen var nede i 30, og alle var jo kristenruss.
Nå oppfører russen seg som om de var ungdommer.