Diverse Dilldalltråden 1.5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Er det KUN når det kommer til menneskapt global oppvarming at alle verdens vitenskapsfolk klarer å bli enige?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    …eller så måler man bare to litt forskjellige ting uten å være helt sikker på hva forskjellen består i. Målingene konvergerer til enten 67 eller 73 km/s, avhengig av metode, men det er ikke så mange år siden det beste estimatet var «et sted mellom 50 og 90 km/s».
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Fascinerende at folk deltar på konkurranse på radio for å vise at de kan å google


    Men det er ikke greit for meg. Hele denne scenen som utspilte seg under første episode av årets påskelabyrint, vitner om at den siste sesongen ikke kom et minutt for tidlig. For folk klarer ikke å la være å jukse. Hans, Inger, Kåre og Hjørdis klarer altså å gjøre seg til lurendreiere og fullstendig idioter på riksdekkende radio, for i beste fall å vinne et reisegavekort. Kanskje en T-skjorte.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.243
    Antall liker
    5.205
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.243
    Antall liker
    5.205
    Fascinerende at folk deltar på konkurranse på radio for å vise at de kan å google.
    Men samtidig er jo det å være flink til å google en mye mer viktig egenskap i samtiden, enn det å huske masse trivia utenat. Så jeg fikk litt ”gammel, gretten gubbe klager over at tidene forandrer seg”-vibber. Men jeg er jo egentlig ikke uenig med ham heller da, og det er unektelig noe evinnelig over å høre en person bare måpe over alle hint som blir gitt, for så plutselig å komme opp med rett svar ut av det blå. Tiden har nok løpt på Påskelabyrinten, ja.

    Så takk for laget, jeg syntes det var et helt strålende radioprogram med en helt strålende programleder. Samtidig som jeg tenker at det var en veldig riktig beslutning av NRK å avslutte det i stedet for å la en ny oppkomling ta over.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Nytt bevis:


    Går ut i fra at Pollestad og Vedum spretter champagnen. Ingen dyr som er kapable til å spise en sau bør jo få leve i deres Sp-verden.

    Nå tror jeg det skal ganske mye "menneskeskapt global oppvarming" til før det blir moe i nærheten av et "problem" at anacondaslanger
    jafser i seg sauer her i Norge. Så jeg har en "bitte liten" mistanke om at Pollestad og Vedum ikke bryr seg så veldig.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.243
    Antall liker
    5.205
    Ble litt inspirert av Viggo, så min påskelabyrint med bare én stopp, hvilken by har jeg vært i denne påska?

    Hint: Byen har snaut 50k innbyggere, er mest kjent for et spahotell og sine mineralkilder, og den største eiendomsutvikleren her er også en veldig berømt idrettsutøver. En lokal fyr sa at Madeleine Albright fant sin store kjærlighet her, men det vet jeg ikke om stemmer. Lykke til!

    IMG_4955.jpeg
    IMG_4956.jpeg
    IMG_4957.jpeg
    IMG_4959.jpeg
    IMG_4958.jpeg
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ble litt inspirert av Viggo, så min påskelabyrint med bare én stopp, hvilken by har jeg vært i denne påska?

    Hint: Byen har snaut 50k innbyggere, er mest kjent for et spahotell og sine mineralkilder, og den største eiendomsutvikleren her er også en veldig berømt idrettsutøver. En lokal fyr sa at Madeleine Albright fant sin store kjærlighet her, men det vet jeg ikke om stemmer. Lykke til!
    Arandelovac, Serbia
     
    • Wow
    Reaksjoner: I_L

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.243
    Antall liker
    5.205
    Wow, det gikk fort. Hva avslørte svaret?
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    3.714
    Torget vurderinger
    96
    Men samtidig er jo det å være flink til å google en mye mer viktig egenskap i samtiden, enn det å huske masse trivia utenat. Så jeg fikk litt ”gammel, gretten gubbe klager over at tidene forandrer seg”-vibber. Men jeg er jo egentlig ikke uenig med ham heller da, og det er unektelig noe evinnelig over å høre en person bare måpe over alle hint som blir gitt, for så plutselig å komme opp med rett svar ut av det blå. Tiden har nok løpt på Påskelabyrinten, ja.

    Så takk for laget, jeg syntes det var et helt strålende radioprogram med en helt strålende programleder. Samtidig som jeg tenker at det var en veldig riktig beslutning av NRK å avslutte det i stedet for å la en ny oppkomling ta over.
    Dette handler vel om at flere i dag ikke har noen som helst skrupler med å jukse åpenlyst.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.828
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Men samtidig er jo det å være flink til å google en mye mer viktig egenskap i samtiden, enn det å huske masse trivia utenat. Så jeg fikk litt ”gammel, gretten gubbe klager over at tidene forandrer seg”-vibber. Men jeg er jo egentlig ikke uenig med ham heller da, og det er unektelig noe evinnelig over å høre en person bare måpe over alle hint som blir gitt, for så plutselig å komme opp med rett svar ut av det blå. Tiden har nok løpt på Påskelabyrinten, ja.

    Så takk for laget, jeg syntes det var et helt strålende radioprogram med en helt strålende programleder. Samtidig som jeg tenker at det var en veldig riktig beslutning av NRK å avslutte det i stedet for å la en ny oppkomling ta over.
    Sikker på at de hadde klart å finne en som kunne tatt det videre.
    Så fantastisk er ikke Viggo.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.243
    Antall liker
    5.205
    #8911: Det er jo ikke juks når det er lov, Påskelabyrinten hadde ikke noen regler mot googling eller å få hjelp fra venner, naturlig nok siden det ville vært umulig å håndheve så lenge det foregår over telefon. Men igjen er jeg helt enig i at det er noe lettere patetisk med å høre folk som er fullstendig bortreiste plutselig hoste opp riktige svar ut av det blå.

    #8912: Tenkte mer på konseptet har gått ut på dato, enn at Viggo er en uerstattelig programleder. Man kan ikke hindre folk i å google, og etter hvert vil man bare kunne fóre hintene til en AI-basert søkemotor og det vil bli nærmest umulig å lage spørsmål hvor tankevirksomheten ikke kan outsources til en bot. Så tiden for telefonbasert quiz på radioen er nok forbi.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Herre og Frue, hersker og herskerinne, som Frøy og Frøya, eller Odin og Frigg.
    The conception of Asherah as the partner of Yahweh has stirred a lot of debate.[81][82][83] Many have written at length about it, and most scholars conclude that Yahweh and Asherah were indeed a consort pair among the ancient Israelites.[8][9][10][84]
    Det der med Eva og slangen er også en forunderlig historie. Eva var tydeligvis ett av gudinnens navn, og slangen var en del av symbolikken rundt henne.
    Olyan says Eve (hawwa) is an attested epithet of Tannit/Asherah in the first millennium BCE.[29][30] Hebrew chwwh is related to Aramaic chwyh and Phoenician chwt "snake".[31]
    1711821561820.jpeg
    (Det er den minoiske vesjonen Asasara.)
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    #8911: Det er jo ikke juks når det er lov, Påskelabyrinten hadde ikke noen regler mot googling eller å få hjelp fra venner, naturlig nok siden det ville vært umulig å håndheve så lenge det foregår over telefon. Men igjen er jeg helt enig i at det er noe lettere patetisk med å høre folk som er fullstendig bortreiste plutselig hoste opp riktige svar ut av det blå.

    #8912: Tenkte mer på konseptet har gått ut på dato, enn at Viggo er en uerstattelig programleder. Man kan ikke hindre folk i å google, og etter hvert vil man bare kunne fóre hintene til en AI-basert søkemotor og det vil bli nærmest umulig å lage spørsmål hvor tankevirksomheten ikke kan outsources til en bot. Så tiden for telefonbasert quiz på radioen er nok forbi.
    Ikke nødvendigvis på radio, men jeg synes det er litt artig at det i utdanningssystemet problematiseres så mye med juks og fanteri og teknologi. Løsningen er strengt tatt enkel - eksamen med penn og papir med ingen eller minimale hjelpemidler og i alle fall ikke noe med nettilgang. Innvendingen er selvagt at man i den moderne tid også må kunne forholde seg til nær uendelig informasjon men å teste sånn noenlunde hva folk faktisk kan er ikke så forbannet vanskelig, egentlig og noe man innen utdanning har drevet med i hundrevis av år. For sportens skyld tok jeg noen fag på HF på Blindern etter at jeg begynte å jobbe (jeg er senilingeniør fra NTNU) og der var eksamen i prosaform med to ulike oppgaver man kunne velge mellom slik at det i alle fall var halvert sannsyneligheten for at man var maks uheldig hva som var på eksamen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Penn og papir?? Skrekk og gru!!! Da må jo fagærer og sensor handtere papirhaugene i stedet...???? Dette er jo det papirløse samfunn, så det går jo bare ikke !!!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Penn og papir?? Skrekk og gru!!! Da må jo fagærer og sensor handtere papirhaugene i stedet...???? Dette er jo det papirløse samfunn, så det går jo bare ikke !!!
    Tydeligvis ikke... om man ser bort fra tidsbruken så vil jeg også slå et slag for muntlig eksamen - jeg hadde et par av sorten da jeg studerte i det store landet utlandet. Der var opplegget at man fikk oppgaven, så hadde man en halvtimes tid til å forberde seg (uten hjelpemidler) og så var det en seanse som varte 15-30 minutter der man snakket. I det spesifikke tilfellet jeg husker best så var "talk of the town" at man var ganske kjapt ferdig dersom de voksne skjønte at man kunne dette, men dersom det motsatte var tilfelle så brukte de en del tid på å få studenten selv til å skjønne det samme - altså at vedkommende ikke kunne dette.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn