Det er et utrykk, " bruke penger som en full sjømann" har det ei rot i virkeligheten eller bare et løst påfunn fra noen?
Her omkring er det mange unge gutter ( 21-25 år)som er på fiskebåt og de har ny Porche eller dyr BMW alle sammen og de drar lett inn 1-1,5 mill. pr år for 6-7 mnd. arbeid og resten fri. De drar til Thailand og syd europa mange ganger. På polet går de rett inn på kjølerommet og kjøper 20 flasker champagne, (har sett de)
Jeg kjenner en slik og snakket med han for noen dager siden og han sa han tjente godt men han spanderte mye på kamerater som ikke hadde så pengene ble fort oppbrukt.
Da jeg var ung var det bare en mulighet for unge folk å komme ut i verden og det var til sjøs. De var ute i 12-15 måneder før de mønstret av og kom med fly til Fornebu. Ikke flyplass her i byen på den tiden så de orket ikke tog og buss så mange tok taxi 50 mil for de ville hjem. De satt i forsetet og røkte medbrakte sigaretter Pall Mall uten filter. Så var det festing i noen måneder og så søke hyre igjen og det fikk de hele tiden. Svirebrødre på hjemstedet visste når en skulle komme hjem og gledet seg til det. Da jeg var 18 år og hadde førerkort kjørte jeg en liten slik gjeng til nabobyen for de ville på polet og så drakk de på veien hjem husker jeg, fin og ren vare sa de.
Bare noen betraktninger dette som jeg husker fra min ungdom. Mulig det er noe med sjømenn? eller noe mer bakenforliggende.