Diverse Dilldalltråden 1.5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    14.296
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Komplisert spørsmål, jeg vet ikke hva som er rett her, lett å tenke at om man ikke graver opp kølet eller henter opp olja så blir karbonet liggende i bakken istedenfor å havne i atmosfæren. Syns også Norge sin posering som grønn nasjon med sin "clean oil" er ganske guffen.
    Når jeg leser trump sine raljeringer om "good clean coal" så er det lett å assosiere til den rene grønne norske oljen.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.095
    Komplisert spørsmål, jeg vet ikke hva som er rett her, lett å tenke at om man ikke graver opp kølet eller henter opp olja så blir karbonet liggende i bakken istedenfor å havne i atmosfæren. Syns også Norge sin posering som grønn nasjon med sin "clean oil" er ganske guffen.
    Man kan sikkert alltids diskutere fordelingen av skyld mellom konsument og produsent, men det er i alle fall merkelig å implisere, som de gjør i den aktuelle saken at det er produsenten som har ansvaret og da følgelig at konsumenten ikke står for noe utslipp.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.092
    Man kan sikkert alltids diskutere fordelingen av skyld mellom konsument og produsent, men det er i alle fall merkelig å implisere, som de gjør i den aktuelle saken at det er produsenten som har ansvaret og da følgelig at konsumenten ikke står for noe utslipp.
    Janei, de som produserer og selger heroin har nok samme holdningen, at ansvaret ligger hos konsumenten, jeg er ikke nødvendigsis like skråsikker på at det er bare der.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.502
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Janei, de som produserer og selger heroin har nok samme holdningen, at ansvaret ligger hos konsumenten, jeg er ikke nødvendigsis like skråsikker på at det er bare der.
    Kudos for saklig argument.

Har du gjort deg noen refleksjoner rundt konsekvensene av økte energipriser i Europa som følge av en liten struping av energitilførselen VS forbud mot utvinning av kull, olje og sikkert gass også globalt?

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.092
    Kudos for saklig argument.

Har du gjort deg noen refleksjoner rundt konsekvensene av økte energipriser i Europa som følge av en liten struping av energitilførselen VS forbud mot utvinning av kull, olje og sikkert gass også globalt?
    Joda, men det var hykleriet til oljeproduserende grønne nasjoner jeg pekte på, det er jo ganske komisk.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.247
    Sted
    Oslo
    Elementært kjære Watson, selv skolebarn, særlig skolebarn, vet utmerket godt at sommerferien er lengre enn vinterferien

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.388
    Torget vurderinger
    2
    Strømbrudd på Heathrow og fly til Norge er forsinket.

TV2 dama til en annen dame som styrer et eller annet på Gardermoen; Hva synes du om at noe slikt skjer på en Fredag?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.392
    Torget vurderinger
    0
    Helt klart at en eller annen har lært noe i løpet av det markedsføringskurset hen deltok på!

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.491
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Første halvdel av 70-tallet var jeg i direkte konkurranse med Emanuel, da som meieriassistent ved Salangen meieri i Midt-Troms...
    - men vi slapp å beintråkke... det hadde vi maskiner til.... :ROFLMAO:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.247
    Sted
    Oslo
    Team Ingebrigtsen og oppvasken som nå brettes ut.
    Noen som får litt dejavu til hvordan faren drev The Jackson Five?
    Mange foreldre har ambisjoner på vegne av sitt avkom, men det ser ut som om Gjerts Metode er litt i drøyeste laget.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.095

Botanisk hage i Oslo har nylig endret reglene for hvem som er velkomne inn på det folkekjære området. Ofrene fortviler, men til ingen nytte: Hagen er nå stengt for hunder.

Fra og med forrige mandag var det slutt. Seksjonsleder for hagen, Anneleen Kool, forklarer hvorfor: Hundene ødelegger de sjeldne og ofte utrydningstruede plantene med «urin, avføring og graving i bed». Dette er «som gift» for plantene, og gir dårlig arbeidsmiljø for gartnerne.

I Norge holder vi oss med en halv million hunder. Til tross for asfaltjungel og kontorjobber, bor 34.000 av dem i Oslo. Enslige, som Oslo har mange av, kan ha uvurderlig glede av kjæledyr. Det samme har mange barnefamilier, hvor hunden er det nærmeste foreldrene kommer å gi ungene et snev av dyrehold og natur inni treromsen på Tøyen.

...

Og nå stenges altså én av dem. VG og Avisa Oslo hadde verdens enkleste jobb da de etter hundeforbudet var ute for å sanke reaksjoner på det som for alle andre fremstår som fornuftig gitt hagens formål:

«Urettferdig, og veldig vondt». «Jeg er kjempelei meg». «Familien er opprørt». «Jeg føler meg hjelpeløs».

En av hundeeierne har etter stengingen sett seg nødt til å ta hunden med i Østmarka. En familiefar forteller at det å kunne lufte hunden i Botanisk hage var en viktig grunn til at de bosatte seg på Tøyen.

– Nå er det tatt fra oss.

...

Det er bare å gratulere alle hundeeiere som har klart å bosette seg lenger ute i distriktet med en god selvtillitsboost. Det er nok av ulemper der ute. Vekslende tjenestetilbud, sjeldne bussavganger, skolenedleggelser og tynt kinoprogram. Og det må dere nesten tåle, når dere først har valgt å bo der, minner vi dere gjerne på.

Men husk da: Nå får ikke folk på Grünerløkka lenger la bikkjen gjøre fra seg akkurat der universitetets biologer prøver å holde liv i sjeldne arter, men må gå alle de ekstra 200 meterne fra Botanisk hage til Tøyenparken. Det er ikke bare-bare det heller.

Slik ser det ut i lokalområdet for de som ikke er lokalkjent

1743007281956.png

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.095
    På helt generelt grunnlag er en av sakene som har fascinert meg med Oslo at der er veldig mange som virker som aldri har tenkt over at det finnes andre områder hvor man kan trene, gå tur, gå på langrenn eller hva det nå måtte være enn hvor man "alltid" utfører den aktuelle aktiviteten. Som om man aldri har tenkt på å se på et kart for hvilke muligheter som er tilgjengelig i (nær)området. Nå må altså hundeeiere på Tøyen ta den tunge veien over Riksvei 161 - i alle fall i dette området bedre kjent som Ring 2. Det er både lyskryss og fotgjengeroverganger der.

PederP

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    24.298
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    5
    Et stykke Beatles-historie dukket opp i en platebutikk i Canada. Det kan være snakk om opptak av bandets 1962-audition som ikke førte til platekontrakt.
    Rob Frith som eier Neptoon Records i Vancouver, trodde for noen år siden at han hadde kjøpt en tape med opptak fra en bootlegplate, altså en ulovlig innspilling, av Beatles. Dem er det mange av. Derfor spilte han av teipen merket «Beatles 60s Demos» først flere år etterpå, skriver Billboard.
    Da gikk det opp for platesjappeeieren at han kanskje hadde snublet over en direktekopi av opptakene gjort under en audition som Beatles spilte i Decca Studios i London i 1962. Denne auditionen er berømt – for ikke å si beryktet:
    Plateselskapet Decca sa nemlig nei til merseybeatbandet, som de ikke hadde tro på «fordi gitargrupper er på vei ut». I stedet fikk Beatles kontrakt med Parlophone og slapp debutplaten «Please Please Me» året etter.
    – Det hørtes ut som en masterteip. Kvaliteten er uvirkelig, det hørtes ut som om Beatles var i rommet, sier Frith, som kjøpte teipen fra en tidligere plateselskapsdirektør, som igjen hadde fått det av en produsent i London på 1970-tallet.
    Mer enn 60 år etter originalinnspillingen kan fansen nå høre en snutt av det første sporet, «Money (That's What I Want)», via Friths Instagram – der Beatles-interesserte nå diskuterer opprinnelsen.
    Han har ingen planer om å selge teipen, men sier at Decca gjerne kan få en kopi. Og skulle Paul McCartney dukke opp i Neptoon Records, vil Frith personlig overrekke det til ham.

PederP

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    24.298
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    5

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning