Entry page describing the PiDP-10, a replica of the PDP-10 computer
obsolescence.dev
Det mildt fascinerende er at funksjonen av PDP’en nå kan emuleres av en Raspberry Pi gjemt bak kontrollpanelet, og så kan man bruke resten av kabinettene til f eks klesskap, vaskemaskin, tørketrommel etc.
Jeg fikk et gammelt Wang OIS datasystem, etter at de rydda i kjelleren på Høyskolen i Narvik i 89-90 en gang. Systemet besto av hovedmaskin, terminal og typehjulskriver - alt tilknyttet hovedmaskina via twinax-kabel. Hovedmaskina kunne drive inntil 8 terminaler.
Jeg karte å få liv i systemet, men det var ikke spesielt nyttig, med sine 8" disketter og typehjulskriver.
Hovedmaskina hadde utrolig nok en hardisk i systemet.
Denne var et helvete å få opp trappa til hybelen i 3 etasje med sine over 50 kg.
Jeg fikk et gammelt Wang OIS datasystem, etter at de rydda i kjelleren på Høyskolen i Narvik i 89-90 en gang. Systemet besto av hovedmaskin, terminal og typehjulskriver - alt tilknyttet hovedmaskina via twinax-kabel. Hovedmaskina kunne drive inntil 8 terminaler.
Jeg karte å få liv i systemet, men det var ikke spesielt nyttig, med sine 8" disketter og typehjulskriver.
Hovedmaskina hadde utrolig nok en hardisk i systemet.
Denne var et helvete å få opp trappa til hybelen i 3 etasje med sine over 50 kg. Vis vedlegget 1115310
Et gammelt ordtak sier at når man først har hyra seg med Fanden får man stå fisket ut.... Man var fullstendig prisgitt leverandøren når man først valgte et system i de dager... ND, DEC, IBM eller andre, så var de alle samme ulla.... bare å skru på smilet og betale...
Dette er en av flere grunner til at man har prosjekter for å komme seg bort fra IBM Mainframes. En ting er at snittalderen på de som virkelig kan ting som Cobol fort er over 60 år men siden IBM har et de facto monopol så er visstnok lisensforhandlingene krevende. Det er i og for seg ikke noe å si på selve teknologien, de er fryktelig gode på det de primært brukes til (transaksjonsprosessering) og man kan bruke moderne programmeringsspråk som Java på de uten problemer, men det er mye legacy-kode som krever vedlikehold og det tynnes kraftig ut i rekkene av kompetente COBOL-programmerere.
Det er, basert på anekdotiske historier på interett, mulig å få fryktelig godt betalt om man kan dette og det er kanskje ikke det dummest man kunne drive med om man har type 5-10 år igjen av yrkeslivet og vil surfe inn i solnedgangen.
Første gang hun deltok i feltarbeid var på 40-tallet, siste gang var i 2020. Og snart kommer det enda en forskningsartikkel med geologen Kari Egede Henningsmoen på forfatterlisten.
– Våre funn tyder på at idrett ikke skaper sosial inkludering blant barn og unge. De som deltar, er de som allerede føler seg trygge og er en del av et sosialt fellesskap, sier forsker Marlene Persson.
After dispatching its Ghost Dragon ISR quadcopters to Ukraine in mid-2022, Estonian startup KrattWorks quickly realized the need for continuous innovation due to rapid advances in electronic warfare. Their latest neural-network-driven optical navigation system allows drones to operate...
Akkurat hvorfor noen er musikalske er ikke så interessant, det virkelig store spørsmålet er hvorfor musikalitet er fordelt så ujevnt. Jeg hadde en kollega som må være verdens mest umusikalske person. Helt ute av rytme, hun klarte ikke å klappe i takt med noe eller noen. Og "sang" var bare helt random prat. Aldri en riktig tone.
Min teori er at det må være en kombinasjon av genetikk og miljø.
I en annen tråd nevnte noen viktigheten av nasjonal sjølberging sånn at man ikke var avhengig av varer fra «shithole countries» som kan finne på å gå til krig mot hverandre, f eks India/Pakistan, Kina/Taiwan, Sør-/Nord-Korea, osv.
Jeg forsøker å sette sammen en mediaserver basert på en Asus PL64 (Taiwan) og ville minimere antall deler fra Kina, USA og andre diktaturer. Dessverre viste det seg at 1) Samsung RAM er også Made in China, og 2) Asusen nektet å boote med Samsung RAM, selv om alt ser riktig ut i spec. Asus Support sendte meg Qualified Vendors List for RAM, og det var bare å bestille Crucial/Micron RAM fra USA i stedet om de skulle ta noe ansvar for at den fungerer.
Mens jeg venter på nytt RAM funderte jeg litt på hvordan en rent nasjonal computer ville se ut. Det er ikke helt enkelt, men sånt har jo eksistert tidligere. Dette er RAM fra den første svenske digitale computeren, drum memory drevet av en enfasemotor fra Elektromekano AB i Helsingborg:
The memory was from the beginning found to be insufficient and Carl-Ivar Bergman was given just a few weeks to build and install a ferrite core memory in 1956. To complete the work before the deadline they hired housewives with knitting experience to make the memory. One of the new memory bits did not work at first, but it was easily cut out and replaced.
Det viser seg at Mel’s identitet nå er kjent. Han het Melvin Kaye (1931-2018). Noe av koden hans er bevart til skrekk og advarsel for fremtidige generasjoner.
Vi behøver bare utdanne en ny generasjon sånne her hjemme, så greier vi oss helt fint uten India, Taiwan eller Sør-Korea. Antar jeg…
Fun fact:
Magnetic drum memory units were used in the Minuteman ICBM launch control centers from the beginning in the early 1960s until the REACT upgrades in the mid-1990s.