Dine opplevelser av og mening om janitsjar- og brasskorps?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.487
    Antall liker
    35.327
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Vi får la de som har senskader etter janitsjarkorps og de med senskader etter røyking betale selv for behandlingene.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    1.271
    Torget vurderinger
    1
    Har opplevd en gang et 17. maitog uten korps, det var faktisk ikke kjekt i det hele tatt.
    Nettopp, et symptom på abstinens.
    Vi som er gamle nok til å ha hørt tidligere helsedirektør Torbjørn Mork ("jeg ej helsedijektøj Tojbjøjn Moijk") på TV når han sa "Det finnes ovejhodet ingen adekvate midlej ellej behandlingej mot senskadej ettej stoije dosej janitsjajmusikk, og jøjleggeje og stejejointejessejte ej ekstja utsatt" i helsedebatten trenger ingen ytterligere dokumentasjon.
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Åfaen.... Jeg glemte at hififorum er et meget alvorlig og selvhøytidelig forum. - og ikke er det fredda'n engang.



    Jepp. Kan ikke drive å dokumentere ALT.
    Men å snakke som du har vett til, ser ikke ut til å være et problem for deg…;)
    Vi andre ser i taket og får kartoffelen i feil hals…

    mvh
    Proffen
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    4.953
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Jeg betaler guttungen 500kr for å ikke begynne å røyke før han er 18år.
    Jeg betaler han 1.000kr for å ikke begynne i korps... Tolk det som dere vil ;D
    Her har vi kladdet et testamente med én betingels som uttrykker samme holdning 🤭
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.487
    Antall liker
    35.327
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Her har vi kladdet et testamente med én betingels som uttrykker samme holdning 🤭
    Korpsmiljøet er I hvert fall utrolig bra, skolekorps spesielt der det er samspill fra 6-18 år på gutter og jenter.
    Kan røykemiljøet vise til det samme?
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    4.953
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Korpsmiljøet er I hvert fall utrolig bra, skolekorps spesielt der det er samspill fra 6-18 år på gutter og jenter.
    Kan røykemiljøet vise til det samme?
    Det er jeg litt usikker på... Hva er "røykemiljøet"?
    La oss nyte spøken litt da - det er neppe spesielt alvorlig ment 🤭
    Så skal jeg la være å bli krenket hvis noen (utenkelig nok) skulle spotte fotball eller håndballmiljøet :)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Poenget er vel heller at man fint klarer seg uten denslags "støy" i en tråd som var tiltenkt en diskusjon rundt janitsjar og brass......
    En musikkform jeg for noen år siden overhodet ikke hadde noe som helst slags forhold til, men som i dag gir meg mye!

    mvh
    Proffen
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    4.953
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Poenget er vel heller at man fint klarer seg uten denslags "støy" i en tråd som var tiltenkt en diskusjon rundt janitsjar og brass......
    En musikkform jeg for noen år siden overhodet ikke hadde noe som helst slags forhold til, men som i dag gir meg mye!

    mvh
    Proffen
    Spørsmålet ditt var: Dine opplevelser av og mening om janitsjar- og brasskorps?
    Så da beklager jeg og reformulerer svaret: Støy og unødvendig er mine henholdsvist opplevelser og mening om...
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Trekkspell er helt topp det. Jeg er på Titanofestivalen 6 ggr i året, og det som slår meg er at det er stappfullt av råfine damer mellom 25-35 år med store pupper og hjerteformet rumpe/hofter som elger seg inn på mannfolka, og ikke minst har trekkspillerne en stor flokk groupies som vil ha et ligg med trekkspellgutta.
    Siden det er så populært i denne tråden: jeg vil gjerne se noe dokumentasjon på dette :)
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    For sikkert 10-15 år siden bedrev blant annet @emotikon @ottone og @Valentino god voksenopplæring av meg på korps, herunder både janitsjar og brass og sikkert mere til. Og det både understreket og forsterket opplevelsen min av absolutt all musikk kan være helt mega så lenge det er gjort bra, eller med hjertet først (og kanskje helst med en kombinasjon av begge.)

    Syttende mai er noe jeg i utgangspunktet ikke trenger da jeg opplever at det har sklidd mer og mer over i blankpolert selvbilderunking av den allerede selvgode norske folkesjela, men korps er blant det som gjør det greit å delta. En kompis har hus på Kampen og å sitte i hagen og få forbipasserende korps rett i fleisen er såpass kjekt at vi ofte passer på å gjøre det også helga før syttende når de trasker rundt og øver.

    Har vært på noen fester hvor det har vært leid inn korps på 30-40 stk og de drar dødsfete låter hele kvelden og natta, det er et par hakk kulere enn en dj eller spotifyliste.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    1.271
    Torget vurderinger
    1
    Det skal du få. Her er noen bilder av de mest hard core titanofestival-damene sommeren 2022.

    1700640479157.png
    1700640498709.png
    1700640518126.png
    1700640544294.png
    1700640563166.png
    1700640603331.png
    1700640626658.png
    1700640653608.png
    1700640685408.png

    Siden det er så populært i denne tråden: jeg vil gjerne se noe dokumentasjon på dette :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Sikker på at du ikke blander med kø på polet?🤪
    Jeg er jo ikke en hverdagsdranker som mange av dere og du, så nei blander ingenting. 🤭

    Sorry, men kan ikke fordra korpsmusikk og synes 17. Mai er et latterlig gammelmodig, nasjonalistisk selvbedrag, all den tid vi har solgt og selger mesteparten av vår nasjon til globale krefter og mørkemenn.

    Flott at noen fortsatt romantiserer denne indoktrinerende troppeøvelsen av våre små håpefulle, fremheiet av voksne mennesker med et religiøst nasjonalsymbol viftende i hånden, ikke for meg!

    Janitsjarene

    1700645857420.png
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.487
    Antall liker
    35.327
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Heller 17. mai en julaften. 24. desember er virkelig oppskrytt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.955
    Antall liker
    11.362
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det vel mange år siden juleblotet for de aller fleste overtok den kristne feiringen, så skjønner ikke helt problemet..
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.487
    Antall liker
    35.327
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Her på Gausel (i Stavanger) har vi smør på flesk. Toppen av kransekaken. Vi kan nyte korpsmusikk på selveste julaften. Helt nydelig.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Må si jeg har endret mening om korpsmusikk etter å ha lest denne tråden.
    De kunne kanskje vurdert en rebranding fra nerdete til sexy og kult.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.235
    Antall liker
    4.861
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Janitsjar har jo sitt opphav i krigskultur og burde kastes på bålet. Slik vi marsjerer våre håpefulle akkompagnert av det skrålet vitner tydelig om dets opphav. Heldigvis ser det ut til å dø ut av seg selv. Drillstaver erstattes av rullatorer
    Also sprach Oberinspektor Derrick. 🕵️‍♂️😂
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.269
    Antall liker
    9.503
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg husker best fra tiden i korps var mobberen på rekka bak med alltid dunket meg i hodet med munnstykket til kornetten. Anger ennå på at jeg ikke kjørte kornetten ned forbi drøvelen hans… Og så var vi på stevne og fikk en medalje. Så slutta jeg og har aldri brydd meg om korpsmusikk siden. Faktisk ubegripelig at noen hører på slikt med vilje.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.955
    Antall liker
    11.362
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mer ubegripelig enn at voksne menn står å gauler og bæljer så balla skrangler om kapp med drøvelen og kaller det sang og musikk.. AKA Mettall....??
     
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    i dag ringte min datter meg på jobb. Hun hadde problemer med å komme opp på høy F på kornetten sin. Jeg måtte høre via telefonen mens hun øvde. Smak litt på den🤪
    Akkurat der så er det noen kvalitetsforskjeller på instrumentene ute og går og munnstykker, noen er litt mer lettspilte enn andre og man når gjerne noen toner til opp med et godt instrument. Men øvelse gjør jo gjerne mester. :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Se der er instrumentet mitt jo, og et kjent ansikt. Da våger jeg meg på en kommentar likevel.
    Jeg har flere slike, betalte mer for disse enn for hifien. De koster sekssifret nye, håndlaget i Europa, jeg vurderer å kjøpe en til. Og jeg bruker fremdeles minst en time hver dag av livet mitt på det. Love of my life.
    Wilgot er en fin fyr. Jeg kjenner begge foreldrene, messingblåsere av internasjonalt fomat, så han er tungt arvelig belastet.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Musikk er, i likhet med så mye annet i livet, ofte snakk om smak og behag.
    Jeg erkjenner glatt at det ikke er alle musikkgenre som faller like godt i smak hos meg. Føler dog ikke noe behov for å være s.k morosam på andres eller musikkgenres bekostning. Noen liker mora, andre dattera....
    Det som har "overrasket" meg mest, er i hvilken grad jeg faktisk synes mye korpsmusikk både fenger og treffer mine nerver. Og jeg slutter liksom aldri å bli fascinert over den enorme dynamikken i musikken. Til tider synes jeg faktisk det kan overgå et stort symfoniorkester.....

    mvh
    Proffen
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.955
    Antall liker
    11.362
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Et blodtrimmet brassband og/eller et fullstemt korps med nok gode folk på alle stemmer er både fløyel og dynamitt....
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Streamet NM i janitsjar i dag, elitedivisjonen, med lyd fra lydsokkelen. Ikke hi end, men bedre enn tv-lyden.
    Jr, 18 år, var en av 26 musikanter under 25, i et orkester på totalt 55.
    Orkesteret debuterte i eliten, og da er 6.plass mer enn godkjent.
    Ikke verdens lettest tilgjengelige stykke, Gilgamesh, men morsomt lell.

    mvh
    Proffen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn