Dine topp 10 demolåter❓

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Alltid interessant å få tips om nye låter, så legger derfor ut en tråd hvor folk må være litt harde med seg selv.
    Opplevde det som enkelt å koke ned til 20 låter, men det å koke det ned til kun 10 låter er ikke enkelt og harde prioriteringer må gjøres.

    Med andre ord - det er snakk om 10 stk enkeltlåter, ikke album eller samlebokser.

    Se for deg scenarioet at du skal foreta en demo av ditt eget anlegg, enten hjemme hos deg selv eller ved å sette opp anlegget på et messerom. Hvilke 10 låter ville du tatt med deg for å vise frem anlegget's allsidighet eller beste side. Noen vil kanskje satse på mye trøkk, andre på delikatesse, noe midt i mellom og sikkert en miks av disse.

    Etter tips fra @Powercon - legg gjerne inn en kort forklaring på hva som er bra/gjør at låten får bli med på listen din. (se mine kommentarer under skjermbildene)

    Her er i alle fall mine 10 låter (i tilfeldig rekkefølge) jeg ville tatt med meg for å vise frem mitt:
    IMG_4855.jpeg

    IMG_4854.jpeg


    Passenger - Suzanne (Akustisk versjon)
    - Akustisk gitar med mye nyanser
    - Bra bruk av stereobilde
    - Tydelig stemme med nærvær som gir følelsen av å være rett foran deg

    Sharon Kam - Introduction, Theme for Clarinet and Orchestra: Variations 1
    - Fantastisk musiker - klarinett
    - Klarinettens varme og lekenhet, både raske og sakte fraseringer fra dype til lyse toner

    Diana Krall - Fly me to the Moon (Live in Paris)
    - Masse romfølelse
    - Dianas stemme er fantastisk
    - Nydelig klang i piano

    Billy Raffoul - Acoustic
    - Fjellstø særegen stemme i senter, nærhet til artisten
    - Bra bruk av stereobilde
    - Dyp basstromme som begynner fra ca 1:00

    Emma Steinbakken - Hjemme for meg
    - Emmas stemme trenger ingen nærmere forklaring - nært, sårt og kontrollert
    - Rørende tekst
    - Behagelig piano

    Evanescence - My Immortal (Live at O2 Arena London)
    - Et utrolig bra stadionopptak
    - Masse romfølelse, publikum er med
    - Amy Lee's vokal er på topp av hva jeg har hørt live
    - Opptaket er så godt som akustisk helt frem til ca 3:10, hvor bandet kommer inn og stadion tar av

    Taylor Swift - All Too Well (Sad Girl Autumn Version)
    - Akustisk versjon av original fra hennes RED-album
    - Taylor er som vanlig god på tekst
    - Stødig vokal, nært og ærlig

    Loreena McKennitt - The Lady of Shalott (Live in Paris and Toronto)
    - Loreena er magisk på en måte få kan
    - Masse romfølelse
    - Mange akustiske instrumenter inkl hennes store harpe

    Josh Groban - You Raise Me Up - Live 2018 (Madison Square Garden)
    - Også her et liveopptak på stadion
    - Masse romfølelse og nærhet til Groban sin stemme
    - Beste versjon av den låta

    Ladytron/Space Motion - Destroy Everything You Touch (SpaceMotion Remix)
    - LItt opptempo og basstrykk til slutt
    - Rytmisk og fengende, god bruk av stereobilde/kanaler
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Interessant tema (y)
    Men jeg skulle ønske at man også la ut noen ord for hver låt på hva som er så bra/hva man (ev skal) lytte etter, etc.
    -For har man et passe bra anlegg, så synes man jo selv det meste låter fint.
    Da blir egentlig sånne demo/reference-låter bare en kilde til å finne ny musikk. Helt OK det selvsagt.

    En del artikler/tester i Stereopluss og også Audiophile.no nevner låter de har testet utstyr med.
    Mange fine låter, men det aller beste er når det også kommenteres hva i låtene som menes viktig/skal/bør komme frem, hva hørte de etter, etc.
    Da kan man nemlig ganske lett sammeligne og teste selv på eget anlegg, og alt blir lettere nå man har noen "knagger" å henge vurderingene på.:cool:
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Interessant tema (y)
    Men jeg skulle ønske at man også la ut noen ord for hver låt på hva som er så bra/hva man (ev skal) lytte etter, etc.
    -For har man et passe bra anlegg, så synes man jo selv det meste låter fint.
    Da blir egentlig sånne demo/reference-låter bare en kilde til å finne ny musikk. Helt OK det selvsagt.

    En del artikler/tester i Stereopluss og også Audiophile.no nevner låter de har testet utstyr med.
    Mange fine låter, men det aller beste er når det også kommenteres hva i låtene som menes viktig/skal/bør komme frem, hva hørte de etter, etc.
    Da kan man nemlig ganske lett sammeligne og teste selv på eget anlegg, og alt blir lettere nå man har noen "knagger" å henge vurderingene på.:cool:
    Godt poeng Powercon :)
    Man kan i alle fall gjerne legge til noen ord som en kort begrunnelse for hva som er bra med den låta ift at den kommer med på listen.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Et raskt eksempel fra meg.
    Moby Everloving fra skiva Play:
    -Nynning starter 3 sek inni låta
    -Lydbildet/soundstage åpner ordentlig opp ca 2:20 inni låta
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.734
    Antall liker
    10.322
    Sted
    London
    Toto - It's A Feeling. Kjenner denne godt og det er mange detaljer som jeg kjenner og vet hvordan jeg liker at de kommer frem

    Depeche Mode - Behind The Wheel. 80-tallet på sitt beste for meg :D
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.138
    Torget vurderinger
    0
    Alltid interessant å få tips om nye låter....
    Her er i alle fall mine 10 låter (i tilfeldig rekkefølge) jeg ville tatt med meg for å vise frem mitt:
    Det er fint hvis tipsene som postes kan klikkes/avspilles direkte i innlegget.... 👍
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Youtube funker fint......og gratis 👍
    Helt klart, men usikker på om alle disse versjonene er på Youtube - i tillegg til at det blir veldig uoversiktlig med 10 videoer i ett eller spredt over masse innlegg. Jeg merker også at den tråden for tips til elektronisk musikk som er bygget opp av nesten bare Youtube-innlegg laster kjempetregt 😰
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.734
    Antall liker
    4.578
    Sted
    Nøtterøy
    Et raskt eksempel fra meg.
    Moby Everloving fra skiva Play:
    -Nynning starter 3 sek inni låta
    -Lydbildet/soundstage åpner ordentlig opp ca 2:20 inni låta
    Og Moby låta The Waste of Suns. Her skjer ting til side for høyttaleren 😁
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har da oppdatert mine tips ihht til ønske fra Powercon om beskrivelse og tittel her er satt opp med direktelinker til Spotify.
    Se nederst under bildene i første innlegg.

    Det var en "liten jobb", så dersom man føler det blir for omstendelig vil jeg heller ha de rene tipsene om musikken fremfor at man ikke orker å ta fatt på jobben med å gjøre alt.

    1711533632309.png
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Noen referanselåter jeg bruker:

    Kari Bremnes; Trist når du få tenk dæ om:
    -Tørr og dype basslag fra paukene i start av låta
    -Klar vaskebrett innslag venstre side fra 1 minutt, deretter klare lave vaskebrett rasp dandert utover i låta

    Raga Rockers; Kanskje på tide:
    -Trøkk/presise anslag bassgitar i start
    -Tørr og stram basstromme første 30 sek av låta
    -Krisp hihatt/symbal

    Moby Everloving fra skiva Play:
    -Nynning starter 3 sek inni låta
    -Lydbildet/soundstage åpner ordentlig opp ca 2:20 inni låta

    Norah Jones; Tell Yer Mama:
    -Naturlig vokal, romklang
    -Korstemmen dratt bakover/overlagt vokalen i bakgrunn

    John Mellencamp;Cherry Bomb:
    -Smekk/skarpt som skudd åpnings anslag på skarptromme
    -Klar hihatt/symbaler, skarptromme naturlig og klar (smekk)

    Adam Lambert; Trespassing: https://open.spotify.com/track/4rsGb4o15k3iUqfvOnoM9g?si=fabdd5c0c87c4582
    -Klare bassgitar anslag/melodi selv når mye annet skjer rundt

    Anna Rebekka; Hilsen meg: https://open.spotify.com/track/7GRWyEY8dm1gnlXtrDeBHW?si=139d3c39ac464eea
    -Fin kvinnevokal
    -Naturlig piano i bakgrunnen

    Fink; Trouble What You're in: https://open.spotify.com/track/5IApLszojhf7bXjEndmduX?si=fb8957d72ac94b1c
    -Romklang/hører konsertlokale rundt
    -Naturlig/realistisk akustisk gitar

    Madonna; Vogue (Q-sound): https://open.spotify.com/track/7j5TIXPi0cCbSSqItmbyZy?si=34dabbd68aec4085
    -Lyd langt ut på sidene (for sjekk av sweetspot/sterobilde)
    -eks Strike-to-Pose (ca 50 sek uti låt) utsagn er 90 grader til høyre for lytter
    -Effekter gjennom låta spredd ut på begge siden av lytter

    deLillos; Kokken Tor: https://open.spotify.com/track/4TOOcT1IwnB1elL2o4w1Kn?si=8b31d020d840455d
    -Smekk hele veien i trommer/hihatt
    -At det ikke blir for skarpt/skjærende i koring++ fra ca 4:20 og utover i låta spesielt ved litt volum
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.678
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ikke lett for meg , men ok ett svært begrenset utvalg dog
    forbeholdt CD eller LP mine ratings ang lyd ,, disse er langt over gjennonsnittet

    queen , another bites the dust " super opptak med bass
    queen , body language , super opptak ,,vannvitting stemme dynamikk range
    Vanilla ice ,, juiced to get loosed " super opptak m low down bass
    sheila I .,sex cymbal , super opptak funky bass drive
    Kim larsen ,se min dukke , super opptak
    yello , otto de catania ,, stort og stemnings fyllt lyd
    bakerman , med baker man" super pruduksjon
    john fogarty , gun slinger , kul som f ,, låt
    pink floyd , southhamton dock, stemning og eminent produksjon
    Jim Morrison , when the musics over , live " stemning og lyd og master event produksjon fra 68
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Toto - It's A Feeling. Kjenner denne godt og det er mange detaljer som jeg kjenner og vet hvordan jeg liker at de kommer frem

    Depeche Mode - Behind The Wheel. 80-tallet på sitt beste for meg :D
    Gode tips t-roten 👍🏻🎶
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Jeg bruker ikke demolåter for å vise frem anlegget, men har noen "store" opptak som er morsomme å oppleve.

    Organisten Guillou har spilt inn en versjon av Mussorgskys Pictures at an exhibition. Stykket er et av de mest populære showpieces i den klassiske verdenen og kombinert med et av de kuleste kirkeorgelene er




    Litt det samme med Mahler 5 med Solti og Chicago Symphony. orch som er det opptaket jeg vet om som fanger tyngden og bredden til et 100+ symfoniorkester best. Mahler 5 er et stykke med mye brass og Chicagos brasseksjon var legendarisk på den tiden denne innspillingen ble gjort. Solti var kjent for å slippe brassen "løs". Kombinert med at dette er et live opptak med energien det medfører gjør 1 satsen til et morsomt opptak å vise frem.



    Den siste er Daft punks Finale av Tron. Her er det kombinert et akustisk opptak av lowbrass som er mikset fint sammen med elektronika som også er morsomt å vise frem.

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.850
    Torget vurderinger
    23
    Den Mussorgsky saken spilte jeg en gang du var her.... herlig utgave.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Beste demomusikken er den som man gir fra seg kontrolleren. Så kan man gå på toalettet eller noe om det blir for ille. Heldigvis bortskjemt med folk som besøker meg og ikke anlegget dog.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Beste demomusikken er den som man gir fra seg kontrolleren. Så kan man gå på toalettet eller noe om det blir for ille. Heldigvis bortskjemt med folk som besøker meg og ikke anlegget dog.
    Takk for svar H.R.
    Lest innlegget ditt 7-8 ganger, men er fortsatt ikke sikker på hva du mener her.

    Du mener at du ofte liker musikken som andre setter på bedre enn dine egne favoritter? og hvis det de setter på ikke faller i smak hos deg så tar du en tur på toalettet så lenge?
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Kauzumi watanabe en Japansk velkjent Fusion gitarist med One for all afro blue starter rolig med endel perkusjon og bygger seg opp og mye som skjer i lydbildet utover, en av favorittene når det kommer til fusion tester.
    Kenji hino In wonderland -Wonderland rytmisk og groovy Fusion en meget god bassist.
    Victor wooten må også frem som fremragende bassist med The lesson.
    Lisa Loeb, alternativ /pop rock med firecracker en ganske energisk pop rock låt med kul mix av gitarkomposisjoner og bass toner, en av mine referanser når det kommer til pop rock pregede låter.

    https://www.youtube.com/watch?v=Ix1fxkOA0ks&list=OLAK5uy_n98qnOBvwUEJ9rxkXRte7ApxYg3FePmpo&index=10
    Amelia curran, kanskje også en ukjent songwriter for mange men har vokst på meg som en fremragende tekstformidler og regnes som Canadas svar på Cohen,rolig lavmælt og med flott formidling.



    enda en lavmælt Angie Mcmahon alternativ folk fra Australia mye fra fra den sjangern down under imo, Low down er en stødig produksjon for de som husker Mina Lund fra the voice kan kanskje assosiere med stemmen til Angie.
    https://www.youtube.com/watch?v=zmosiLRetck
    tar med Passenger med Caravan også, noen vil nok synes han har en litt premature stemme, men han har utvilsomt en god formidlingsevne,og tekser mange kan føle seg hjemme i.
    https://www.youtube.com/watch?v=-HQX8TRzT4o

    Kt Tunstall`s invisible empire albumet,alternative folk songwriter, flotte komposisjoner med vocal og formidling i fokus
    https://www.youtube.com/watch?v=A9Bd8u1zrvM&list=PLL-bCFPMpkAvA8M_zRlwzTjvxICCIKc0Y&index=5

    https://www.youtube.com/watch?v=0vqY_nk-Ytc&list=PLL-bCFPMpkAvA8M_zRlwzTjvxICCIKc0Y&index=8

    alt for mange til å få med på en og samme liste så stopper her morro å se all variasjonen her inne 😊 🎶
     
    Sist redigert:

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    En del artikler/tester i Stereopluss og også Audiophile.no nevner låter de har testet utstyr med.
    Mange fine låter, men det aller beste er når det også kommenteres hva i låtene som menes viktig/skal/bør komme frem, hva hørte de etter, etc.
    Da kan man nemlig ganske lett sammeligne og teste selv på eget anlegg, og alt blir lettere nå man har noen "knagger" å henge vurderingene på.:cool:
    Godt poeng, og jeg tror dette blir oppfylt på de aller fleste sporene i de respektive "testløypene". Det vil si - jeg pleier å beskrive hva jeg opplever i den aktuelle testen, i.o.f.s. både positivt og negativt, og dette bør være godt egnet til å sammenlegne oppelvelse av de samme sporene. Det er dessuten linket til spilleliste i enten TIDAL eller Qobuz, avhengig av hva som er benyttet i den aktuelle testen.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Et sinus sveip vil gi deg det du trenger.
    Gørr kjedelig, men sant.

    Plopp.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.678
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det er også en av mine favoritter. Merkelig sang, skjønner ingenting av teksten, likevel svært stemningsfull.
    Alltid likt denne ,,, er noe med italiensk: ) En tribute til livet "
    ,, Way back ,, mista en flight for å avlegge fag MC teknisk prøve i kristansand , hadde likeledes slutta å røyke
    Kjøpte pakke røyk spillte otto de catania repeat for full utblåsning noen runder ,
    og bestillte nytt fly
    Prøven avlagt og bestått kl 2000 Hjemme igjen kl 10 på kvelden ,,, minner

    PS Seinest testa i dag , CD en : ) mot Utube ,,,, det er noe som går tapt i tuben "

    PS det finnes en tysk over settelse og ,,, men her engelsk


    her er den tyske , jeg føler den er mer på" eller rett

     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    297
    Antall liker
    425
    Alltid likt denne ,,, er noe med italiensk: ) En tribute til livet "
    ,, Way back ,, mista en flight for å avlegge fag MC teknisk prøve i kristansand , hadde likeledes slutta å røyke
    Kjøpte pakke røyk spillte otto de catania repeat for full utblåsning noen runder ,
    og bestillte nytt fly
    Prøven avlagt og bestått kl 2000 Hjemme igjen kl 10 på kvelden ,,, minner

    PS Seinest testa i dag , CD en : ) mot Utube ,,,, det er noe som går tapt i tuben "

    PS det finnes en tysk over settelse og ,,, men her engelsk

    Wow, det var litt av et minne, godt du besto da :) Ja, Youtube har ofte dårlig lyd. Synes den er grei nok på Spotify. Huff, må se å fyre opp CD spilleren igjen :)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.678
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Wow, det var litt av et minne, godt du besto da :) Ja, Youtube har ofte dårlig lyd. Synes den er grei nok på Spotify. Huff, må se å fyre opp CD spilleren igjen :)
    Ja jeg er glad jeg ikke har kvittet meg med favorittene av CD platene ,,

    PS Jeg trodde først noe var galt her ,nyss , holder på å teste en dac ,, men så kom jeg på at jeg lyttet på Utube og ikke CDen ,
    Det som som slår meg at sustain fra klokker , triangler , hihat og cymballer er så godt som non excistent i noen utube klippene
    Ja fram med CD spilleren Kathrine : )
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn