Dipol-treff hos Tangen

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Er hele rommet dødt nå StigErik ? Ikke bare halve slik det var før ?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.449
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
StigErikTangen skrev:
OMF skrev:
Hei!

Velkommen tilbake....har du begynt i trelastbransjen...... ;D

Dipol...og nå diffusjon.....spennende!

Mvh
OMF
Tilbake til hva da, og tilbake fra hva....? ???
Vel - jeg tenkte vel kanskje litt velkommen tilbake til "sandkassen og galskapen her inne"..., men ser at du ikke har tenkt deg tilbake!

"note to self"...dette skal jeg ihvertfall høre før jeg tar noen avgjørelse om neste lytterom og høytalere!

Mvh
OMF

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.139
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
det BØR låte bra, så stygt som det er ;D
håper du lytter i mørket, ellers må det visuelle inntrykket være veldig distraherende imo
mvh
Leif

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Slettet et innlegg, grunnet at jeg misforsto hvilken ende av rommet bildet var fra.
Hyggelig å se at du fortsatt driver med ditt, selv om det nå nærmest er på privatnivå/for egen del så vidt jeg har skjønt.

Mvh.KW

S

StigErikTangen

Gjest
De som kommer på treffet vil få en liten leksjon om rommet og hvorfor jeg har valgt å gjøre det som jeg har gjort. Jeg gidder ikke skrive lange avhandlinger om det her, det litt feil forum å gjøre det på kan du si, noe som er tydeliggjort mer enn nok selv i denne lille tråden.

S

StigErikTangen

Gjest
Det begynner å nærme seg her nå. Som vanlig når Mjøsfolket samles så går 99,7% av kvelden med på skravling (og det er jo hyggelig), men det går ut over mulighetene for seriøs lytting for de som vil det (regner med noen er interessert i det også...?). Derfor kunne jeg tenke meg å gjøre det sånn at de som vil får en 10 minutters lyttesesjon alene i lytterommet mitt, mens de sosiale aktivitetene (skravling..) foretas i et annet rom. Jeg ber også innstendig om at de som vil lytte tar med seg musikken de vil høre på, eller i det minste har en ønskeliste. Velkommen skal dere være! :)

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
Jeg måtte (som jeg mistenkte da jeg meldte meg på) ta en ekstra uke i Tyskland i forbindelse med jobben, så jeg får dessverre ikke muligheten til å delta.

N

nb

Gjest
Når er det planen at audiensen skal starte? Jeg må forhandle litt i heimen om jeg kommer meg oppover siden det tross alt er et stykke å kjøre fra Oslo...

S

StigErikTangen

Gjest
Som nevnt i starten av tråden: kl 12. Varighet max 4 timer.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
HCS skrev:
8x12_TOM skrev:
Var litt rask her, ser at dette var ment for mjøsen lydlaug - var ikke meningen å trenge meg på

Mvh
Tor
Melder du deg på nå Tor skal jeg holde av plass til deg. Alltid fint å bli kjent med nye folk, selvom de ikke er "velsignet" med å bo langs Mjøsa... 8)
Hvordan går det hvis jeg slenger meg på med Tor oppover?
Ser det er noen som har meldt frafall.

Har vært der en gang før, men hadde vært veldig moro å hørt det nye systemet.

N

nb

Gjest
Jeg må dessverre melde forfall av familietekniske grunner, kan ikke være borte hele dagen, og det går bort en del timer i kjøring til-fra Oslo for mitt vedkommende. For håpe det byr seg en annen anledning.

Kos dykk, gutar!

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
997
kwil skrev:
Med ørlite forbehold, siden dette er så langt frem, så blir jeg gjerne med :D

Meeeeget spennede saker disse dipolene Tangen har utviklet siste tiden og denne er vel rimelig kompromissløs. Hadde håpet å høre de sist gang, men han anså vel ikke prosjektet ferdigutviklet da.

Flott tiltak.
mvh
Meldt forfall tidligere til HCS (som initiativtaker). Melder i fra her også, med håp om å få anledning til en lytt til oppsettet på et senere tidspunkt. Skulle svært gjerne deltatt på dette, da konstruksjonen har form av å trekke dette et par hakk lengre enn de fleste av oss har valgt ;)

God tur til alle, og rapporter gjerne flittig i tråden etter seansen :)

mvh

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Hvis det er de samme dipolene jeg hørte på for en stund siden, så er det mye å glede seg til :) Jeg har likevel en mistanke om at det er noe nytt denne gangen - som helt garantert ikke er noe dårligere. Det er gutten sin det, som virkelig kan sakene sine!

Vidar

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.408
Torget vurderinger
12
Jeg beklager å melde at det skar seg i siste liten av privatlogistiske grunner. Ta bilder folkens!!!!!!

S

StigErikTangen

Gjest
Til dere som må melde forfall nå: det er bare å ta kontakt på eget initiativ for et besøk hvis dere har lyst til det.

Takk til Vidar for hyggelig tilbakemelding. Det blir spilt på samme høyttalersystem jeg har hatt en stund nå (ref første innlegg i denne tråden), men det har skjedd en god del i det siste med den komponenten i kjeden som forvrenger mest; lytterommet. På basis av det - samt noen tilbakemeldinger fra høyt kvalifiserte gjester - er systemet voicet litt annerledes enn før. Bare litt.

Alt i alt så har jeg tenkt å utsette dere for mine høyst personlige preferanser når det gjelder å lytte til musikk, til forskjell fra siste laugtreff.

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.598
Heisan
Endelig tilbake etter en lang dag. Var forhindret til å møte på denne seansen men tar gjerne en tur senere.

Hvor er formidling av inntrykk og bilder ???

Mvh
RBN

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Ble ikke voldsomt mange på treffet her....

Kun Valentino fra lauget og 8x12_TOM og undertegnede som slang seg på uten egentlig innbydelse :D

Ingen av oss som hadde kamera, men da fikk vi jo mer tid til lytting og skravling.

Først en meget god introduksjon av rommet og høyttalerkonstruksjonen fra Stig. Meget god demping i front av rommet og diffusering på hele bakveggen gav løfter om en kontrollert fremføring av musikken.
Vi fikk se noen bilder av konstruksjonen og siden lurte vi oss bak høyttalerne for en titt.
To Seas Excel mellomtoner hengende i strikk med en AMT diskant hengende i samme strikk under mellomtonene.
Alt som en pendel. Nederste "pendelen" bestod av 4 8" Excel basser som hang annenhver vei under hverandre.
Veldig merkelig kreasjon av elementer og vi var veldig spent på hvordan det låt.
Vi fikk en god forklaring på fordeler og ulemper med dipol før vi kikket litt på de "små" bassene også. Disse har vel Stig forklart litt om før i tråden.

Så litt tid for lytting:
Siden anlegget styres fra pc, ble et par av cd'ene våre rippet rett inn og vi kunne styre alt fra Squeezebox'en.

8x12_TOM startet med et par av sine låter og det låt spennende fra siden, men det var først når jeg kom inn i sweetspot at ting virkelig falt på plass.

Må først si at det er veldig spesielt å sitte slik i nærfelt å lytte, og noe man må venne seg litt til.
Men, det maner også på meget godt med detaljer og god kontroll.

Det første jeg som detaljfrik la merke til var bl.a. lyden av A2 cymbaler på låta "The Wasps" av Vaughan Williams fra High Fidelity no 38. Har aldri hørt at opptaket faktisk har fått med seg hele spekteret til cymbalen og dempingen man må gjøre for å holde kontroll på de. Herlig :)
Stykket er ganske komplekst og alt fra bass til triangel låt meget naturlig og nært virkeligheten. Herlig igjen med kontrollert rom og frekvensrespons.
Vi diskuterte litt hvorfor det låt så bra og ble vel enig om at det var en blanding av gode elementer, kontroll i forsterkeriet, rommet og den manuelle styringen av frekvensrespons og delay i systemet.

Slik kontroll får man ikke uten å ha jobbet mye med akustikken og justert inn anlegget etter målinger.

Tusen takk til Stig og kona for nydelige kaker og kaffe og en lytteopplevelse av de sjeldne :)

Du får ta deg en tur innom når det passer!

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.598
Overraskende dårlig oppmøte fra lauget sin side dette. Du kjenner kanskje til det EHED?
Takk for tilbakemeldingen EHED. Skal prøve å få til et besøk litt senere for min del.
Fint at dere fikk skravlet litt også. Det er jo egentlig oppgaven til kwil, Trondmeg og meg (marsboer kom derimot sterkt på Thor Hauge treffet) ;D ;D

RBN

8

8x12_TOM

Gjest
Det at Mjøsen lydlaug nesten uteble fra dette dipol treffet hos Tangen gjorde at vi andre(inntrengerene) fikk mye tid til musikk og prat, men skulle likevel gjerne sett flere laug medlemmer på plass - morro å treffe nye folk og deres meninger rundt det vi driver med

For min del var det første gang jeg hilste på Stig Erik Tangen og Valentino - meget hyggelig

Morten har jo fortalt litt om høyttalerene og det rundt det, så jeg hopper rett på mine inntrykk av dette systemet.

Ekstremt detaljert med et nærver til musikken jeg aldri har hørt før, og med fin dynamikk og en frekvesgang som er under 100% kontroll av Tangen. Måten dette Ekte dipol-systemet får fram nyanser i bassområdet er helt unikt
Sånn bli det når den største forvregningskoponenten er under kontroll, altså rommet ;D
Bortsett fra uvant nærfeltlytting og ønske om bittelitt mer nivå 100-200hz området treffer dette mine preferanser veldig bra

Takker for nydlig kake og kaffe, og at jeg fikk være med på dette

Mvh-
Tor

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.373
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Takk for fin rapport.
Bra tilbakemeldinger, men hadde gjerne sette noen tilbakemeldinger fra personer som dette hadde vært helt lytt for.
De tre besøkende denne gangen kom vel alle fra samme skole?
Sånn at ingen av dem fikk dipol- eller rom-sjokk...? ;D

Mvh
Rolf

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Valentino eller Tangen:
Låter det veldig annerledes nå med diffusorene i rommet? Friskere og mer levende? For meg ble det for dødt i forhold til mine preferanser da jeg var der.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.264
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det oppfattes om mulig som enda dødere i sweetspot nå enn før. Diffusorene tar ut det som fra før var av refleksjonspeaker fra bak i rommet, så om decay ikke er kortere enn før er det jevnere. Øret reagerer på transienter, og nå er det ikke mye igjen å reagere på annet enn direktelyden, som er transientrik så det holder; Ikke mye kabinetter på spikes som spiller med, hehe.

StigErikTangen har også kortet ned lytteavstanden noe siden sist jeg var innom tidlig i juli. Måtte skru ned et par dB på kjent musikk, gitt.

Det var kjekt å treffe EHED og 8x12_TOM. Kjekke karer med god kobling mellom ører og snakketøy dette her.

vargen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
208
Sted
Oppland
Må nok avtale en visitt innom Tangen når jeg er på hjemlige trakter.:) Det høres bra ut dette. Synd det var så få som tok turen, skulle gjerne vært der selv.

S

StigErikTangen

Gjest
Litt sent: men takk for besøket til "EHED" og "8x12_TOM", og selvsagt til min venn "Valentino", forøvrig som eneste representant for Mjøsen Lydlaug. Presskannekaffe og fruens langpanne med brownies var beregnet på et betydelig større antall gjester, dessuten hadde gjestene med seg Espaboller®. Det meste forsvant faktisk, og påfølgende slankekur vil vare til medio desember.

Man kan i grunn spørre seg om Mjøsen Lydlaug faktisk eksisterer eller ikke, sett i lys av dette arrangementet og "EHED" sitt arrangement som ble avholdt uten gjester fra lauget? Jeg håper ikke det, for det er jo litt artig å samles for å drikke kaffe og skravle høre andre anlegg og ny musikk. :)

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
StigErikTangen skrev:
Litt sent: men takk for besøket til "EHED" og "8x12_TOM", og selvsagt til min venn "Valentino", forøvrig som eneste representant for Mjøsen Lydlaug. Presskannekaffe og fruens langpanne med brownies var beregnet på et betydelig større antall gjester, dessuten hadde gjestene med seg Espaboller®. Det meste forsvant faktisk, og påfølgende slankekur vil vare til medio desember.

Man kan i grunn spørre seg om Mjøsen Lydlaug faktisk eksisterer eller ikke, sett i lys av dette arrangementet og "EHED" sitt arrangement som ble avholdt uten gjester fra lauget? Jeg håper ikke det, for det er jo litt artig å samles for å drikke kaffe og skravle høre andre anlegg og ny musikk. :)
Ja, dette er et betimelig spørsmål vil jeg si. All den tid pm'er og mailer til over 20 stk avstedkommer i ingenting nesten. For min egen del er jeg lei av å drifte med en respons samt responstid som er lav. Vel er hedmarkinger og opplendiger trege, men det får nesten være grenser for det og.. 8)

S

StigErikTangen

Gjest
OMF skrev:
Hei!

Velkommen tilbake....
Fikk bare lyst til å kommentere dette. Jeg vet flere har lurt på om jeg gjør et "comeback" som bruker på Hifisentralen. Det kommer ikke til å skje.

Jeg har fulgt med litt fra sidelinja, og tingenes tilstand er dessverre begredelig. Jeg har en følelse av at det ikke var sånn før? Når et forums reglement, moderatorene og brukerne generelt hyller dyp kunnskapsløshet som "den nye vinen", da er det for et rasjonelt tenkende menneske som meg fullstendig uaktuelt å delta i denne hifi-verdenens parallell til engleskoler befolket med Snåsamenn drapert i kostbare kabler. Jeg holder meg heller til diskusjonsfora som har et visst nivå av både kunnskap og debattkultur, noe som dessverre er stor mangelvare her.

Og til de som rekker å lese dette innlegget før det blir slettet, så gjør jeg oppmerksom på at jeg har en rørforsterker til salgs. Sjekk bruktbørsen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Du har så rett.

Men, sofavelgerne kan godt sitte på løsningen for demokratiet. Det er neppe ræva. ;)

vargen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
208
Sted
Oppland
StigErikTangen skrev:

Vi var da noen fra lauget hos Tormod, dog på Biri. Nå er jeg selv for tiden utflytta, men forhåpentligvis ikke utmeldt fra Mjøsen Lydlaug? :) Siden jeg sitter her oppe i Trondheim, er det relativt sjeldent jeg har mulighet til å bli med på slike ting. Men, om det skulle være treff med jevne mellomrom, og jeg er "hjemme", er jeg gjerne med.:)

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.598
StigErikTangen skrev:

Hei
Vil bare minne om sist vi hadde et meget vellykket og interessant treff hos deg. Vi var vel 10 stykker om jeg ikke husker feil og det tyder vel på at det er liv i lauget. http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,43301.0.html

Denne gangen passet det ikke for meg, men håper å få mulighet til å høre dette ved en senere anledning.

Bortsett fra de to siste treffene har vel våre laugskvelder hatt god oppslutning.

Mvh
RBN

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
StigErikTangen skrev:
OMF skrev:
Hei!

Velkommen tilbake....
Fikk bare lyst til å kommentere dette. Jeg vet flere har lurt på om jeg gjør et "comeback" som bruker på Hifisentralen. Det kommer ikke til å skje.

Jeg har fulgt med litt fra sidelinja, og tingenes tilstand er dessverre begredelig. Jeg har en følelse av at det ikke var sånn før? Når et forums reglement, moderatorene og brukerne generelt hyller dyp kunnskapsløshet som "den nye vinen", da er det for et rasjonelt tenkende menneske som meg fullstendig uaktuelt å delta i denne hifi-verdenens parallell til engleskoler befolket med Snåsamenn drapert i kostbare kabler. Jeg holder meg heller til diskusjonsfora som har et visst nivå av både kunnskap og debattkultur, noe som dessverre er stor mangelvare her.

Og til de som rekker å lese dette innlegget før det blir slettet, så gjør jeg oppmerksom på at jeg har en rørforsterker til salgs. Sjekk bruktbørsen.
Vi jobber med saken!

Hilsen en av målemafiaen ;)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.408
Torget vurderinger
12
Jeg melder meg herved ut av mjøsen lydlaug siden jeg ikke kan leve opp til de forventningene som påligger medlemmene.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Trondmeg skrev:
Jeg melder meg herved ut av mjøsen lydlaug siden jeg ikke kan leve opp til de forventningene som påligger medlemmene.
Hvilke forventninger snakker du om trondmeg ? Det å gi en tilbakemeld på en invitt i god tid har vel vært den eneste form for forventning som ønskes.

Jeg må ærlig innrømme at dette var dråpen for min del. Fra nå av kommer jeg ikke til å ta flere initativ og stiller meg på sidelinjen som passivt medlem. At det kun er det to siste treffene som ikke har hatt noen som har kommet er ikke riktig RBN. Viser til Spendor treff på Hadeland som et treff på Toten ifjor. Der og var tilbakemeld at folk skulle komme og når det kom til stykket dukket ingen opp. Dette gjelder ikke alle, men de det gjelder vet hvem de er.

Skjer det ikke noe mer og noe tar opp hansken som pågangsdriver foreslår jeg at Høvdingen stenger hele tråden og laugets eksitens her inne. Ifht å ha brukt endel tid til mail og pm skriving samt det å ringe og sende sms så må det innrømmes at innsats kontra aktivitet står ikke i stil.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.408
Torget vurderinger
12
HCS skrev:
Trondmeg skrev:
Hvilke forventninger snakker du om trondmeg ? Det å gi en tilbakemeld på en invitt i god tid har vel vært den eneste form for forventning som ønskes.
Ref post #53 der jeg i siste liten må melde avbud. Ingen sure miner fra min side :). Du har selv i flere innlegg overnfor klaget på dårlig respons fra medlemmene. Dette motiverte meg til å ta et standpunkt da jeg i en meget travel hverdag ser det mer hensiktsmessig å ikke være en del av den organiserte delen.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Trondmeg skrev:
HCS skrev:
Trondmeg skrev:
Ref post #53 der jeg i siste liten må melde avbud. Ingen sure miner fra min side :). Du har selv i flere innlegg overnfor klaget på dårlig respons fra medlemmene. Dette motiverte meg til å ta et standpunkt da jeg i en meget travel hverdag ser det mer hensiktsmessig å ikke være en del av den organiserte delen.
Den er real den trondmeg. Du sier iallefall ifra :)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.139
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
herregud:
folk finner vel tid bare det er interessant nok
det handler om prioriteringer av tid
mvh
Leif

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
LMC skrev:
herregud:
folk finner vel tid bare det er interessant nok
det handler om prioriteringer av tid
mvh
Leif
Helt enig i det...Derav så er det ikke intr nok i sin nåværende form med tre bebudede treff hos spennende bransjeaktører som ikke ble noe av...

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Synd HCS men fullt forståelig.
Du fortjener en takk for at du har forsøkt og for det du faktisk har fått til av treff og hyggelige sammenkomster.
Håper du kommer sterkere tilbake ved en senere anledning, idet jeg er en treig totning som trenger en til å styre og tilrettelegge, og siden mase............... :)

vargen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
208
Sted
Oppland
Enig med norcad, men bytt ut totning med løtensokning.:)

Topp Bunn