Zomby_Woof skrev:
BanjoArrne skrev:
Zomby_Woof skrev:
Jeg er dessuten glad for at en og annen produsent har sett lyset. Prinsippet gir en del fordeler. Det blir spennende å se hva som skjer med kompromissløs utførelse.
Solbriller, karer. Fremtiden er lys. 8)
Hvilke produsenter har sett lyset?
Jeg vil si
alle som ser viktigheten av spredningskarakteristikken i hele høyttalersystemet, og legger det til grunn for sine konstruksjonsvalg. Det vil si,
ikke bare de som lager dipoler. Skillet ligger mellom de som ensidig fokuserer på on axis-respons, og de som tillegger 'off axis'-respons og/eller energirespons den vekt den fortjener. Så langt i historien om reprodusert lyd har on axis vært konge. Nå ser vi en trend som peker mot helhetstenking omkring frekvensrespons og energirespons. Her ligger 'revolusjonen' jeg snakket om i 'den andre' tråden.
BanjoArrne skrev:
Zomby_Woof skrev:
Det er dessuten et poeng at et høyttalersystem skal gjenskape lyden av alle instrumenter. De forskjellige instrumentene har individuelle variasjoner i spredningsmønsteret. Det går rett og slett ikke an å gjenskape dette i et hifisystem.
Men kan man komme nær,eller hvor nært kan man komme, og i såfall hvilke konstruksjoner kunne det være snakk om,som tillegg innebærer helt eller delvis dipol,som samtidig ivaretar dipolens gode egenskaper?
Som mitt tidligere innlegg viser, sprer noen instrumenter på en temmelig kaotisk måte. Snickers viser til at andre instrumenter sprer annerledes. Derfor er det 'umulig' å lage en høyttaler som gjengskaper
alle instrumenters spredningskarakteristikk. I tillegg vil en sånn tilnærming gi en illusjon av instrumenter i avspillingslokalet, ikke innspillingslokalet.
Nøkkelen til illusjonen av det opprinnelige tror jeg ligger i demping eller forsinkelse av tidlige refleksjoner, og linearisering av frekvensresponsen i avspillingsrommet.
For å få dette til tror jeg vi skal 'glemme' instrumentenes spredning. I den grad man skal forholde seg til denne, er det gjennom å ta dem opp i et akustisk miljø som fanger 'hele instrumentet'. Avspillingskjeden må forholde seg til det som fanges i mikrofonposisjonen.
Zomby_Woof skrev:
Jeg har fått spørsmål om jeg bare sikter til Gradient Revolution, når jeg snakker om produsenter som tar hensyn til spredning.
Jeg sikter til alle som tenker helhetlig, og tar hensyn til både on axis-respons og off axis-/energirespons. Det er flere. Gradient, naturligvis (også i form av coax/waveguide på Laura) Jamo er nevnt, ny på dipoler. Tangen, ny på dipoler. Amphion, med waveguide og kardioid mellomtone. Snickers, med waveguide og kardioid bass. Kef, med coax/waveguide (selv om de har gjort dette i mange år, med diskant og mellomtone fra samme 'sted' som begrunnelse). De har også mulighet for å gi bassen kardioid spredning i Muon. B&O, med sine waveguides. Mange horn har også en mer lineær spredningskarakteristikk enn den vanlige kassa. Hornfolket hører hjemme her, i den grad spredningen er med i beslutningsprosessen. Siegfried Linkwitz, naturligvis, med sine teoretiske begrunnelser og beskrivelser av både den dipolare Orion og den omnipolare Pluto. MBL med sine fullrange omnipolare høyttalere. Joseph d'Appolito med sin teori om MTM-konfigurasjon med lav nok delefrekvens til å linearisere spredningen i høyden.
Og så videre, og så videre. Lista er lang.
Min fremtidsoptimisme ligger i at stadig flere ser viktigheten av temaet, skaffer seg kunnskap om det, og tar den i bruk. Jeg tror dette kommer til å gi oss reelle og kraftige forbedringer i årene som kommer.
Håper dette var oppklarende.
Takk for meget gode svar,Zomby_Woof.Takk også til dere andre som har bidratt her.
Jeg har i allefall tro på det du sier her og etter og selv ha hørt litt forskjellige typer konstruksjoner så ligger det mer kraft bak tanken rundt det du her nevner enn hva jeg hadde regnet med.
Hensikten må jo være for våre anlegg å gjengi det mikrofonen fanget opp under innspilling(som vi jo ønsker er best mulig,men desverre ikke alltid er det).Anlegg kan jo ikke gjengi hvordan det låt rett før lyden ble fanget opp av mic`en i et innspillingsrom heller.Vi går heller ikke rundt musikerne,for å kunne høre/være til en hver tid der et valgt instrument har best spredningskarakteristikk for aktuelle frekvenser eller beveger oss i forhold hvordan instrumentet holdes.Vi
og sitter/står jo mer eller mindre på en plass likt en mikrofon når vi er på konsert eller hører på noen spille live for oss også,eller når vi sitter hjemme å lytter til musikk.Så vi får vel helt enkelt fortsette legge vår lit til musikerne,innspillingene,utstyret brukt og personene som mikser og produserer til det er ferdig vare.
Alle innspilinger gjøres forskjellig,ingen er helt like.Noen spiller inn alt samtidig andre legger på en og en musiker osv..Men man hører likevel fort når man får en gjengivelse ved det meste av musikk fra anlegget,nesten samme hvilken innspilling som legges i skuffa eller havner under stiften,som er lettere å tro på enn mye av det andre man hører.Når man plutselig får høre slik gjengivelse så er det heller ikke så rart at man begynner gruble litt hvordan dette kan ha seg.
Sier ikke at dipoler er den eneste veien(eller at noen hevder jeg gjør det.Bare poengterer.) å gå men det var heller ikke meningen med denne tråden.Det var å kartlegge mulige løsninger som sammen med dipol kanskje kunne utgjøre en veldig god gjengivelse av det meste av musikk.For jeg synes dipoler har en gjengivelse som til tider er så "i rommet" og til å nesten ta på at det ikke er til å komme unna å spekulere litt på hvordan kan ha seg.
Det er for meg interessen og gleden rundt det å høre god gjengivelse av den musikken jeg liker(så mangt) som har fått meg hit jeg idag står,både undrende og imponert over hvor bra det faktisk er mulig å få favorittmusikken servert i sin egen stue og andre steder via stereoanlegg.Da jeg for første gang ble entusiastisk/lidenskaplig opptatt i denne retning hadde jeg ikke trodd det var mulig å få så god gjengivelse som jeg til tider har hørt,hjemme hos andre,hos distributører,messer og hjemme hos meg selv.Disse opplevelsene ville jeg ikke vært foruten.
Det er kanskje ikke noen løsning/fasit på hva som gir den mest foretrukne gjengivelse av musikk den dag i dag,men det er flere som tar store steg i riktig retning vil jeg si,også ut fra hva jeg har hørt.Fremtidsoptimismen likt deg,Zomby_Woof, har vokst med de opplevelser jeg har fått fra litt andre konstruksjoner i det siste.
Det er jo lov til å håpe dette utvikler seg.
Takk for responsen og God påske,alle sammen!