Dirac eller kalibreringsproff

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
8.371
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Dersom det ikke er helt uglesett lurer jeg på om jeg kan stille et annet DSP aktig spørsmål i denne tråden.

Hvilke DSP-løsning på markedet er å anse som lavest hengende frukt i form av at man synes det virker gøy å lære seg å påvirke signalveien og forbedre eksisterende lyd noe (ikke målsetning om perfeksjonisme) samtidig som det er relativt liten sjangse for å gjøre noe helt borti natta feil?

Wiim sin romkorreksjon?
MiniDSP?
Andre forslag?

Ps, tenker jeg skal få målt rommet først altså, bare har lyst å prøve dette på lavt nivå - og spe på med akustiske tiltak og se hvordan veien blir til mens man går.
Tenker du å gjøre det manuelt så kan du vel bruke hva som helst som har EQ egentlig. Wiim, MiniDSP, Eversolo eller andre som har dette innebygget i sin streamer og/eller DAC-løsning.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.194
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Dersom det ikke er helt uglesett lurer jeg på om jeg kan stille et annet DSP aktig spørsmål i denne tråden.

Hvilke DSP-løsning på markedet er å anse som lavest hengende frukt i form av at man synes det virker gøy å lære seg å påvirke signalveien og forbedre eksisterende lyd noe (ikke målsetning om perfeksjonisme) samtidig som det er relativt liten sjangse for å gjøre noe helt borti natta feil?

Wiim sin romkorreksjon?
MiniDSP?
Andre forslag?
Selv har jeg vært ivrig Audiolense bruker de siste 10-12 åra.
Den er basert på auto korreksjon man ikke kommer utenom.
Men der er mange forskjellige muligheter i div innstillinger som begrenser hva som skal korrigeres. BRUK DET.
Jeg tror de aller fleste (med åpent sinn) til slutt ville fått til svært gode resultater her,
om man er nysgjerrig, tåler å snuble litt, og reiser seg igjen og igjen, lærer litt av hva man gjorde feil sist...osv.

Man må heller ikke glemme den fysiske forberedelsen som må være på plass for et godt resultat med DSP.
HT plassering, lytteposisjon, og annet (eks DIY, bygge noe som måler jevnt og låter bra akkurat der det skal stå)
Altså, forberede DSPen til å gjøre minst mulig jobb for et tilfredsstillende resultat.
@The Shy er vel i så måte et godt eks. på den biten.

Å la kona bestemme hvor høyttalere og lytteposisjon skal være, for så å slenge på en DSP boks med autokorreksjon
....ehh, nei det fungerer heller dårlig, trur eg.

Jeg har også et par DSP bokser med både auto og manuel IIR korreksjon til TV og Gaming PC.
DBX PA2 og WiiM Ultra.
Jeg synes IKKE autokorreksjonen på noen av disse fungerer tilfredsstillende.
Få EQ punkter med litt variernde Q etter litt kontroll måling, låter i mine ører, langt bedre og åpent.

Selv, har jeg aldri prøvd Dirac.
Jeg synes egentlig ikke det er fristende å teste, fordi du er overgitt en autokorreksjon som er helt utenfor din kontroll. Det liker jeg IKKE.
I Audiolense, som er mest sammenlignbart til Dirac, har man tross alt en rekke parametre man selv kan justere før filteret genereres. Her kan du også velge mellom ettpunkts eller flerpunkts måling.

PS. Er det noen som vet om DBX pa2 har mulighet for å justere EQ Individuelt høyre/venstre?
Jeg har pr nu ikke funnet noe sted i setupen man kan gjøre dette, og synes dette nesten kvalifiserer til diskvalifasjon.

Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.412
Sted
Østfold

Wiim sin romkorreksjon?
MiniDSP?
Andre forslag?

Ps, tenker jeg skal få målt rommet først altså, bare har lyst å prøve dette på lavt nivå - og spe på med akustiske tiltak og se hvordan veien blir til mens man går.
Jeg tenker at for å dyppe føttene uti så gjør det jo ikke noe at ting ikke koster stort. Da er de billigste til MiniDSP utvilsomt lavthengende frukt. Det samme gjelder Behringer DEQ2496 og liknende produkter.

Topp Bunn